Granice. Polityczność prozy i dyskursu kobiet po 1989 roku

Granice. Polityczność prozy i dyskursu kobiet po 1989 roku

1 opinia

Format:

ibuk

WYBIERZ RODZAJ DOSTĘPU

 

Dostęp online przez myIBUK

WYBIERZ DŁUGOŚĆ DOSTĘPU

6,15

Wypożycz na 24h i opłać sms-em

18,50

cena zawiera podatek VAT

ZAPŁAĆ SMS-EM

TA KSIĄŻKA JEST W ABONAMENCIE

Już od 19,90 zł miesięcznie za 5 ebooków!

WYBIERZ SWÓJ ABONAMENT

[...] Inga Iwasiów wyznaczyła sobie ambitne zadanie, które można przedstawić w formie pytań: co to znaczy, że proza (pisana przez kobiety) jest polityczna? Z jakimi zakresami rozumienia polityczności mamy dziś do czynienia? Jakie dyskursy wyznaczają, zasilają lub osłabiają [...] pisanie/czytanie polityczne? O co toczy się lub mogłaby się toczyć gra (w polityczność/w zaangażowanie)? To kwestie absolutnie podstawowe, powiązane z pytaniami o sens uprawiania literatury, o jej społeczną funkcję i aktualną pozycję. [...] Najkrócej – idzie o powody, dla których warto dziś czytać literaturę i o niej rozmyślać. [...]

Iwasiów jest w swoim żywiole, zwraca się ku temu, co ma przemyślane, o czym pisze biegle nie od dziś, a nietypowość tej sytuacji polega na tym, iż sama ów żywioł od blisko 20 lat (współ)tworzy zadając kłam przekonaniu, że nie można być jednocześnie twórcą i tworzywem. Autorka [...] nie jest więc kimś, kto „doskakuje” do zastanej problematyki, włącza swoją wypowiedź w ciąg istniejących już głosów. W jakiejś mierze [...] dyskutuje ze sobą, dopowiada i kontynuuje własne rozpoznawanie, jest „u siebie”, czyli na doskonale znanym, bodaj w pełni oswojonym terytorium. Dlaczego to wydobywam? Ano dlatego, żeby powiadomić, iż monografia Iwasiów jest wypowiedzią – jeśli wolno się tak wyrazić – z wnętrza dyscypliny, ze ścisłego „centrum nadawczego”, z pierwszej ręki w sensie ścisłym.


Liczba stron207
WydawcaWydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego
ISBN-13978-83-7241-929-3
Język publikacjipolski
Informacja o sprzedawcyRavelo Sp. z o.o.

INNE EBOOKI AUTORA

POLECAMY

Ciekawe propozycje

Spis treści

  I. Pisarki w pejzażu politycznym. Wstępne uwagi    7
  1. Płeć jest jak polityczna historia literatury    13
  2. Nałkowska i granica    16
  3. Woolf: wzór pisarstwa krytycznego    20
  4. Butler: rozbrajanie komunikacji    29
  5. Czyje to siostry?    33
  6. Antygona raz jeszcze    35
  7. Gatunek    37
  8. Postkolonialnie    44
  II. Wojna i pamięć    48
  1. Polityczne/prywatne    49
  2. Wojna i podmiot    54
  3. Wojna i PRL – narracja autobiograficzna    62
  3.1. Autorewizja – punkt wyjścia    62
  3.2. Autorekonstrukcja    65
  3.3. Reaktywność świata, reaktywność literatury    67
  4. Ręka w rododendronach. O prozie Zyty Oryszyn    71
  5. Polityka narracji rodzinnej    79
  6. Wojna i wina. Narracja z drugiej strony granicy    89
  7. Spektakl o matce i ojczyźnie. Poza powieścią    93
  III. Lokalność    98
  1. Przybyszki. Zmienianie granic    98
  2. Uciekinierki. Okrutne ojczyzny Alice Munro    103
  IV. Próby tożsamości    117
  V. Powieść jako zwierciadło zmian    131
  1. Inne, inność, normalizacja, destabilizacja    131
  2. Niegdyś solidarne, nadal samotne    139
  3. Rewolucjonistki, emigrantki    143
  4. Pastisze, parodie, zerwania    147
  5. Mocnym głosem    151
  VI. Pisarka wobec własnej biografii    158
  VII. Przed sklepem rzeźnika    174
  1. Magdalenki na miarę albo „fason społeczny” w prywatnej perspektywie    179
  2. W kolejce    185
  3. Sprawić cielaczka    190
  4. Z kiełbasy    196
  Bibliografia    199
RozwińZwiń
W celu zapewnienia wysokiej jakości świadczonych przez nas usług, nasz portal internetowy wykorzystuje informacje przechowywane w przeglądarce internetowej w formie tzw. „cookies”. Poruszając się po naszej stronie internetowej wyrażasz zgodę na wykorzystywanie przez nas „cookies”. Informacje o przechowywaniu „cookies”, warunkach ich przechowywania i uzyskiwania dostępu do nich znajdują się w Regulaminie.

Nie pokazuj więcej tego powiadomienia