EBOOKI WYDAWCY
Redakcja:
Format:
ibuk
Intensyfikacja działań na polu społecznej odpowiedzialności organizacji (SOO) dokonana w drugiej dekadzie XXI wieku przez naukowców i praktyków życia gospodarczego pozwala dość swobodnie mówić o tej problematyce. Chodzi tu nie tylko o znajomość tematu, ale i o zrozumienie jego zadań oraz narzędzi pomocnych we wdrażaniu tej koncepcji. Wydaje się, że zagadnienie społecznej odpowiedzialności organizacji jest szczególnie ważne w czasach, w których następują nieustanne zmiany dotychczasowych procesów i ustalonych systemów wartości. Wspomniane zmiany dotyczyć mogą wszystkich uczestników życia społeczno-gospodarczego, rozpoczynając od gospodarstwa domowego, przedsiębiorstw, społeczności lokalnych, na rządach na każdym szczeblu podziału administracyjnego tak w Polsce, jak i na świecie skończywszy.
Można zaryzykować stwierdzenie, że sztuką jest skuteczne i „bezkolizyjne” poruszanie się po współczesnej rzeczywistości przy zachowaniu zasad, norm i wartości przyjętych w danym społeczeństwie. Z pomocą w tym zadaniu przyjść może koncepcja społecznej odpowiedzialności organizacji, której zasady powinny ułatwiać podejmowanie decyzji w codziennej działalności gospodarczej. Często jednak w praktyce spotyka się zachowania, które trudno nazwać odpowiedzialnymi. Nie powinniśmy jednak takich sygnałów interpretować jako konieczności zaniechania dotychczasowych praktyk, lecz jako bodziec do dalszej dyskusji i prac zmierzających do ciągłego rozwoju tej koncepcji.
Założeniem i celem niniejszej publikacji było pogłębienie dotychczasowej wiedzy (tak osób kreujących rozwiązania SOO, jak i bezpośrednich i pośrednich odbiorców tych rozwiązań) na temat społecznej odpowiedzialności organizacji, a dokładniej zbadanie aktualnego stanu zaawansowania i rozwoju SOO w polskich warunkach społeczno-gospodarczych. Tytuł prezentowanego tomu Prac Naukowych Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu, dotyczącego społecznej odpowiedzialności, sugeruje, że autorzy zamieszczonych w nim tekstów swoje przemyślenia kierowali w stronę diagnozy aktualnego stanu SOO i kierunków potencjalnego doskonalenia tej koncepcji. Autorzy i redaktorzy tego opracowania naukowego będą usatysfakcjonowani sytuacją, w której zapoczątkowane tu rozważania staną się inspiracją i punktem wyjścia do dalszych opracowań poruszających interdyscyplinarne zagadnienie społecznej odpowiedzialności organizacji.
Liczba stron | 220 |
---|---|
Wydawca | Wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu |
Język publikacji | polski |
Informacja o sprzedawcy | Ravelo Sp. z o.o. |
EBOOKI WYDAWCY
POLECAMY
Ciekawe propozycje
Spis treści
Wstęp | 7 |
Jadwiga Adamczyk: Obszary i kryteria oceny społecznej odpowiedzialności przedsiębiorstw | 9 |
Anna Baraniecka: Raportowanie o poziomie kapitału społecznego w Polsce – stan obecny i perspektywy | 20 |
Marcin Geryk: Rola skutecznej komunikacji z interesariuszami jako narzędzie kształtowania polityki w zakresie społecznej odpowiedzialności uczelni | 40 |
Ewa Głuszek: CSR wśród czołowych przedsiębiorstw Rankingu Odpowiedzialnych Firm – podejście tradycyjne czy nowoczesne? | 52 |
Sylwia Jarosławska-Sobór: Praktyczny wymiar paradygmatu społecznej odpowiedzialności w polskim górnictwie węgla kamiennego | 68 |
Ewa Jastrzębska: Kodeks etyczny jako element zarządzania przez wartości | 78 |
Magdalena Kaźmierczak: Bezpieczeństwo pracy – istotny element całościowej strategii działań CSR | 88 |
Katarzyna Klimkiewicz: Społeczna odpowiedzialność pracodawców – perspektywa teoretyczna a oczekiwania uczestników rynku pracy | 97 |
Elżbieta Kolasińska: Blaski i cienie praktyk społecznej odpowiedzialności organizacji | 107 |
Janusz Kroik, Jan Skonieczny: Odpowiedzialność społeczna przedsiębiorstwa w perspektywie granic organizacji | 118 |
Paweł Kuźbik: Odpowiedzialność społeczna w sporcie | 130 |
Adrian Pyszka: Wychodząc poza CSR, czyli jak tworzyć wartość w relacji firmy z interesariuszami, wykorzystując hybrydowe łańcuchy wartości | 141 |
Marcin Ratajczak: Koncepcja CSR w aspekcie osiąganych korzyści społecznych na przykładzie przedsiębiorstw agrobiznesu | 156 |
Piotr Rogala: Wysoka jakość życia jako nadrzędny cel społecznej odpowiedzialności biznesu | 166 |
Anna Stankiewicz-Mróz: CSR w obszarze personalnym po przejęciach w sektorze farmaceutycznym | 174 |
Ewa Stawicka: Stosowanie norm i standardów społecznej odpowiedzialności biznesu w przedsiębiorstwach sektora MŚP | 185 |
Justyna Szumniak-Samolej: Inicjatywy B Lab jako wsparcie w tworzeniu innowacyjnych modeli biznesowych opartych na idei CSR | 195 |
Przemysław Wołczek: Ewolucja podejścia do koncepcji zrównoważonego rozwoju na arenie międzynarodowej | 206 |