Narracyjne aspekty językowego obrazu świata

Narracyjne aspekty językowego obrazu świata

Interpretacja marzenia we współczesnej polszczyźnie

1 opinia

Format:

ibuk

WYBIERZ RODZAJ DOSTĘPU

 

Dostęp online przez myIBUK

WYBIERZ DŁUGOŚĆ DOSTĘPU

6,15

Wypożycz na 24h i opłać sms-em.
Brak wydruku.

13,65

cena zawiera podatek VAT

ZAPŁAĆ SMS-EM ZAPŁAĆ SMS-EM

TA KSIĄŻKA JEST W ABONAMENCIE

Już od 19,90 zł miesięcznie za 5 ebooków!

WYBIERZ SWÓJ ABONAMENT

Celem niniejszej publikacji jest próba ujęcia znaczenia słowa w rozbudowaną, dynamiczną formę o strukturze narracyjnej. Motywem przewodnim książki jest interpretacja jednej z najpiękniejszych i najbardziej inspirujących, a zarazem niejednoznacznych i trudnych do zdefiniowania kategorii ludzkiego świata wewnętrznego – marzenia we współczesnej polszczyźnie. Autorka, opisując językową strukturę MARZENIA, odwołuje się do koncepcji schematu narracyjnego, który pomaga „ujawnić” wpisaną w znaczenia słów językowo-kulturową „opowieść”. Książka Doroty Filar proponuje przeniesienie sposobu rozumienia świata w naturalnych dla człowieka kategoriach „opowieści” na grunt semantyki – ujęcie znaczenia słowa w rozbudowaną, dynamiczną formę narracyjną.


Liczba stron224
WydawcaWydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej
ISBN-13978-83-7784-420-5
Język publikacjipolski
Informacja o sprzedawcyePWN sp. z o.o.

INNE EBOOKI AUTORA


PayPo - Promocja!

Ciekawe propozycje

Spis treści

  Wstęp     9
  
  CZĘŚĆ PIERWSZA. NARRACYJNE ASPEKTY ZNACZENIA     15
  
  I. ZAGADNIENIA OGÓLNE     19
  
  1. Pojęciowy i kulturowy wymiar języka     19
  1.1. Definicje języka i kultury a zadania semantyki     19
  1.2. Językowy obraz świata     22
  1.3. Definicja otwarta     28
  2. Onomazjologia i semazjologia w opisie języka     34
  2.1. Semazjologia i onomazjologia w teoretycznej refleksji lingwistycznej    35
  2.2. Onomazjologia i semazjologia w praktyce leksykograficznej     40
  3. Język a procesy poznawcze człowieka: modele kognitywne w analizie lingwistycznej     44
  3.1. Język a świat ludzkich pojęć     44
  3.2. Struktury wiedzy w umyśle: teoria schematów     47
  3.3. Schemat i jego pochodne – kłopoty terminologiczne     53
  
  II. NARRACYJNOŚĆ JĘZYKA I KULTURY     65
  
  1. Narracja i narracyjność w badaniach interdyscyplinarnych     68
  2. Geneza oraz istota teorii schematów narracyjnych     79
  2.1. Schematy zdarzeń (events), skrypty (scripts), sceny (scenes), opowiadania (stories)     80
  2.2. Skrypty, sceny, scenariusze w koncepcjach lingwistycznych     82
  2.3. Czym są schematy narracyjne?     84
  3. Język jako wielka narracja     86
  
  III. HOMO NARRATOR: PODMIOT I PODMIOTOWOŚĆ JAKO RACJA ISTNIENI A JĘZYKA     95
  
  CZĘŚĆ DRUGA ŚCIEŻKI JĘZYKOWYCH NARRACJI: OBRAZ MARZENIA W POLSZCZYŹNIE    105
  
  IV. SEMANTYKA MARZENIA W JĘZYKOWEJ KONWENCJI     107
  
  1. Marzyć i marzenie: etymologia, rozwój semantyczny     109
  2. Marzyć i marzenie: rodzina wyrazów     112
  3. Rama pojęciowa M AR ZE NI A i jej leksykalne wykładniki     115
  4. Marzyć – klasyfikacja znaczeń     118
  4.1. Marzyć – ‘wyobrażać sobie’, ‘fantazjować’     119
  4.2. Marzyć – ‘pragnąć’, ‘dążyć do…’     120
  4.3. Marzyć – ‘tęsknić’, ‘odtwarzać w pamięci’     121
  4.4. Marzyć – ‘śnić’, ‘roić we śnie’     121
  5. Schemat narracyjny marzenia     122
  
  V. TEKST JAKO PRZESTRZEŃ JĘZYKOWEJ NARRACJI     125
  
  1. Rola tekstu w ujawnianiu narracyjnej struktury znaczenia     126
  2. Dynamika schematu narracyjnego a kreatywność języka     126
  
  VI. BOHATER JĘZYKOWYCH „NARRACJI O MARZENIU”     129
  
  1. Wnętrze człowieka jako ‘siedlisko marzeń’     130
  1.1. „Dusza twoja śmie marzyć”     133
  1.2. „Głowa pełna marzeń”     137
  1.3. „W marzeniach serca”     139
  2. „Niebieskiego mgła spojrzenia” i „uśmiech marzący”– uzewnętrznianie świata wewnętrznego     142
  3. Daltoniści i niebieskie migdały – czyli – kto nie może marzyć?     149
  4. Kim jest (proto)typowy marzyciel?     155
  4.1. „Jak poeta marzę” – poeta jako prototypowy marzyciel     158
  4.2. „Moje dziecinne marzenie”: ‘dzieciństwo’ i ‘młodość’ w semantyce marzenia     161
  4.3. „Piastunka snów i marzeń” – miłość w „narracji o marzeniu”     171
  
  ZAKOŃCZENIE. Koncepcja języka jako wielkiej narracji a badania nad językowym obrazem świata     183
  LITERATURA     187
  SUMMARY    209
  
RozwińZwiń
W celu zapewnienia wysokiej jakości świadczonych przez nas usług, nasz portal internetowy wykorzystuje informacje przechowywane w przeglądarce internetowej w formie tzw. „cookies”. Poruszając się po naszej stronie internetowej wyrażasz zgodę na wykorzystywanie przez nas „cookies”. Informacje o przechowywaniu „cookies”, warunkach ich przechowywania i uzyskiwania dostępu do nich znajdują się w Regulaminie.

Nie pokazuj więcej tego powiadomienia