INNE EBOOKI AUTORA
Autor:
Format:
pdf, ibuk
Celem niniejszej publikacji jest próba ujęcia znaczenia słowa w rozbudowaną, dynamiczną formę o strukturze narracyjnej. Motywem przewodnim książki jest interpretacja jednej z najpiękniejszych i najbardziej inspirujących, a zarazem niejednoznacznych i trudnych do zdefiniowania kategorii ludzkiego świata wewnętrznego – marzenia we współczesnej polszczyźnie. Autorka, opisując językową strukturę MARZENIA, odwołuje się do koncepcji schematu narracyjnego, który pomaga „ujawnić” wpisaną w znaczenia słów językowo-kulturową „opowieść”. Książka Doroty Filar proponuje przeniesienie sposobu rozumienia świata w naturalnych dla człowieka kategoriach „opowieści” na grunt semantyki – ujęcie znaczenia słowa w rozbudowaną, dynamiczną formę narracyjną.
Rok wydania | 2013 |
---|---|
Liczba stron | 224 |
Kategoria | Językoznawstwo |
Wydawca | Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej |
ISBN-13 | 978-83-7784-420-5 |
Język publikacji | polski |
Informacja o sprzedawcy | ePWN sp. z o.o. |
INNE EBOOKI AUTORA
EBOOKI WYDAWCY
POLECAMY
Ciekawe propozycje
Spis treści
Wstęp | 9 |
CZĘŚĆ PIERWSZA. NARRACYJNE ASPEKTY ZNACZENIA | 15 |
I. ZAGADNIENIA OGÓLNE | 19 |
1. Pojęciowy i kulturowy wymiar języka | 19 |
1.1. Definicje języka i kultury a zadania semantyki | 19 |
1.2. Językowy obraz świata | 22 |
1.3. Definicja otwarta | 28 |
2. Onomazjologia i semazjologia w opisie języka | 34 |
2.1. Semazjologia i onomazjologia w teoretycznej refleksji lingwistycznej | 35 |
2.2. Onomazjologia i semazjologia w praktyce leksykograficznej | 40 |
3. Język a procesy poznawcze człowieka: modele kognitywne w analizie lingwistycznej | 44 |
3.1. Język a świat ludzkich pojęć | 44 |
3.2. Struktury wiedzy w umyśle: teoria schematów | 47 |
3.3. Schemat i jego pochodne – kłopoty terminologiczne | 53 |
II. NARRACYJNOŚĆ JĘZYKA I KULTURY | 65 |
1. Narracja i narracyjność w badaniach interdyscyplinarnych | 68 |
2. Geneza oraz istota teorii schematów narracyjnych | 79 |
2.1. Schematy zdarzeń (events), skrypty (scripts), sceny (scenes), opowiadania (stories) | 80 |
2.2. Skrypty, sceny, scenariusze w koncepcjach lingwistycznych | 82 |
2.3. Czym są schematy narracyjne? | 84 |
3. Język jako wielka narracja | 86 |
III. HOMO NARRATOR: PODMIOT I PODMIOTOWOŚĆ JAKO RACJA ISTNIENI A JĘZYKA | 95 |
CZĘŚĆ DRUGA ŚCIEŻKI JĘZYKOWYCH NARRACJI: OBRAZ MARZENIA W POLSZCZYŹNIE | 105 |
IV. SEMANTYKA MARZENIA W JĘZYKOWEJ KONWENCJI | 107 |
1. Marzyć i marzenie: etymologia, rozwój semantyczny | 109 |
2. Marzyć i marzenie: rodzina wyrazów | 112 |
3. Rama pojęciowa M AR ZE NI A i jej leksykalne wykładniki | 115 |
4. Marzyć – klasyfikacja znaczeń | 118 |
4.1. Marzyć – ‘wyobrażać sobie’, ‘fantazjować’ | 119 |
4.2. Marzyć – ‘pragnąć’, ‘dążyć do…’ | 120 |
4.3. Marzyć – ‘tęsknić’, ‘odtwarzać w pamięci’ | 121 |
4.4. Marzyć – ‘śnić’, ‘roić we śnie’ | 121 |
5. Schemat narracyjny marzenia | 122 |
V. TEKST JAKO PRZESTRZEŃ JĘZYKOWEJ NARRACJI | 125 |
1. Rola tekstu w ujawnianiu narracyjnej struktury znaczenia | 126 |
2. Dynamika schematu narracyjnego a kreatywność języka | 126 |
VI. BOHATER JĘZYKOWYCH „NARRACJI O MARZENIU” | 129 |
1. Wnętrze człowieka jako ‘siedlisko marzeń’ | 130 |
1.1. „Dusza twoja śmie marzyć” | 133 |
1.2. „Głowa pełna marzeń” | 137 |
1.3. „W marzeniach serca” | 139 |
2. „Niebieskiego mgła spojrzenia” i „uśmiech marzący”– uzewnętrznianie świata wewnętrznego | 142 |
3. Daltoniści i niebieskie migdały – czyli – kto nie może marzyć? | 149 |
4. Kim jest (proto)typowy marzyciel? | 155 |
4.1. „Jak poeta marzę” – poeta jako prototypowy marzyciel | 158 |
4.2. „Moje dziecinne marzenie”: ‘dzieciństwo’ i ‘młodość’ w semantyce marzenia | 161 |
4.3. „Piastunka snów i marzeń” – miłość w „narracji o marzeniu” | 171 |
ZAKOŃCZENIE. Koncepcja języka jako wielkiej narracji a badania nad językowym obrazem świata | 183 |
LITERATURA | 187 |
SUMMARY | 209 |