Edukacja zdrowotna w praktyce pielęgniarskiej

1 opinia

Format:

epub, mobi, ibuk

DODAJ DO ABONAMENTU

WYBIERZ RODZAJ DOSTĘPU

49,84  71,20

Format: epub, mobi

 

Dostęp online przez myIBUK

WYBIERZ DŁUGOŚĆ DOSTĘPU

6,15

Wypożycz na 24h i opłać sms-em

49,8471,20

cena zawiera podatek VAT

ZAPŁAĆ SMS-EM

TA KSIĄŻKA JEST W ABONAMENCIE

Już od 19,90 zł miesięcznie za 5 ebooków!

WYBIERZ SWÓJ ABONAMENT

Celem publikacji jest przygotowanie do realizacji zadań dydaktycznych i wychowawczych w powiązaniu z wiedzą nabytą podczas studiów kierunkowych.
Publikacja niezbędna w codziennej praktyce edukatora zdrowia, pielęgniarki i innych osób związanych z edukacja zdrowotną. Będzie również przydatna na różnych etapach kształcenia.
Ogromnym atutem publikacji są przykładowe programy edukacyjne, realizowane w stosunku do pacjentów/opiekunów w wybranych chorobach przewlekłych, z załączeniem opracowanych materiałów informacyjnych dla pacjentów. Każdy program edukacyjny zawierać będzie propozycję realizacji wybraną metodą nauczania.


Liczba stron240
WydawcaPZWL Wydawnictwo Lekarskie
ISBN-13978-83-200-4845-2
Numer wydania1
Język publikacjipolski
Informacja o sprzedawcyRavelo Sp. z o.o.

Ciekawe propozycje

Spis treści

  Wykaz autorów    5
  Wstęp    9
  WSPÓŁCZESNE WYMIARY DYDAKTYKI NA RZECZ ZDROWIA I W CHOROBIE    15
  1 Specyfika kształcenia zawodowego w pielęgniarstwie    15
    1.1. Edukacja zdrowotna w efektach kształcenia zawodowegoIrena Wrońska    15
      1.1.1. Istota edukacji zdrowotnej    15
      1.1.2. Edukacja zdrowotna w kształceniu pielęgniarek – od przeszłości do przyszłości    17
      1.1.3. Efekty wynikowe w kształceniu zawodowym pielęgniarek    23
      1.1.4. Edukacja zdrowotna a efekty kształcenia zawodowego pielęgniarek    24
    1.2. Rola i zadania pielęgniarki w edukacji zdrowotnej w teorii i praktyceDanuta Zarzycka    27
      1.2.1. Teorie pielęgniarstwa na rzecz edukacji zdrowotnej    27
      1.2.2. Edukacja zdrowotna a uwarunkowania prawne    30
      1.2.3. Istota roli zawodowej pielęgniarki w obszarze edukacji zdrowotnej    32
      1.2.4. Wytyczne dla pielęgniarki służące pełnieniu funkcji edukatora zdrowia    34
      1.2.5. Edukacja zdrowotna w przyszłości    36
  2 Metodyka edukacji zdrowotnej w kształceniu zawodowym pielęgniarek    41
    2.1. Przygotowanie pielęgniarek do diagnozowania problemów edukacyjnych odbiorców opieki zdrowotnejMatylda Sierakowska    41
      2.1.1. Diagnoza pielęgniarska    41
      2.1.2. Model samoopieki/deficytu samoopieki Dorothei Orem    44
      2.1.3. Diagnoza potrzeb edukacyjnych    47
    2.2. Podstawy tworzenia projektów edukacyjnych dla pacjentówMatylda Sierakowska    51
      2.2.1. Etapy planowania edukacji zdrowotnej    51
      2.2.2. Metody dydaktyczne w edukacji zdrowotnej    55
      2.2.3. Formy organizacyjne stosowane w edukacji zdrowotnej    59
      2.2.4. Środki dydaktyczne    60
      2.2.5. Zasady nauczania/edukacji zdrowotnej    63
    2.3. Metody aktywizujące wykorzystywane w edukacjiAgnieszka Lankau, Matylda Sierakowska    66
    2.4. Metody symulacyjne w edukacji pacjentówAnna Leńczuk-Gruba    78
    2.5. Nowoczesne metody kształcenia z użyciem technologii informacyjnychWiesław Półjanowicz    83
    2.6. Metody eksponujące w edukacji pacjentówZofia Janina Sienkiewicz    93
      2.6.1 Planowanie edukacji zdrowotnej z wykorzystaniem metod eksponujących    94
    2.7. Metody praktyczne w edukacji zdrowotnejLucyna Płaszewska-Żywko, Maria Kózka    98
    2.8. Metody wykorzystywane w edukacji do zmiany zachowań zdrowotnychBarbara Janina Ślusarska    106
      2.8.1. Zachowania zdrowotne i proces zmian zachowań zdrowotnych    106
      2.8.2. Metody edukacji w zmianach zachowań zdrowotnych    109
    2.9. Ewaluacja efektów kształcenia w obszarze edukacji zdrowotnejMaria Kózka, Lucyna Płaszewska-Żywko    116
  ZAŁOŻENIA EDUKACJI ZDROWOTNEJ A PRAKTYKA PIELĘGNIARSKA I WSPÓŁPRACA INTERDYSCYPLINARNA    125
  3 Programy edukacji zdrowotnej w grupie osób zdrowych i zagrożonych ryzykiem choroby    125
    3.1. Interdyscyplinarne programy edukacji zdrowotnej w obszarze promocji zdrowiaAnna Andruszkiewicz, Mariola Barbara Banaszkiewicz    125
      3.1.1. Założenia teoretyczne tworzenia interdyscyplinarnych programów w obszarze promocji zdrowia    125
      3.1.2. Narodowy Program Zdrowia    127
      3.1.3. Programy promocji zdrowia    129
    3.2. Populacyjne programy zdrowotne ukierunkowane na grupy ryzyka chorobowegoBarbara Janina Ślusarska, Anna Andruszkiewicz    136
      3.2.1. Programy zdrowotne finansowane przez Ministerstwo Zdrowia    138
      3.2.2. Profilaktyczne programy zdrowotne realizowane w ramach Narodowego Funduszu Zdrowia    143
      3.2.3. Programy zdrowotne realizowane przez jednostki samorządu terytorialnego    146
      3.2.4. Udział pielęgniarki w realizacji profilaktycznych programów zdrowotnych    149
  4 Projekty programów edukacyjnych dla pacjentów i/lub opiekunów w wybranych chorobach przewlekłych    153
    4.1. Edukacja zdrowotna w chorobach reumatycznychMatylda Sierakowska    153
      4.1.1. Projekt edukacji pacjentów z reumatoidalnym zapaleniem stawów    153
      4.1.2. Szczegółowy scenariusz zajęć edukacyjnych prowadzonych metodą podającą i problemową (drzewo decyzyjne) w grupie pacjentów/opiekunów osób chorych na reumatoidalne zapalenie stawów    165
      4.1.3. Materiały informacyjne dla pacjentów – jak żyć z reumatoidalnym zapaleniem stawów – zalecenia do samoopieki    170
      Załącznik nr 1    182
    4.2. Edukacja zdrowotna w przewlekłych chorobach układu pokarmowegoKatarzyna Łagoda, Regina Sierżantowicz    187
      4.2.1. Projekt edukacji pacjentów z chorobą refluksową przełyku    187
      4.2.2. Szczegółowy scenariusz zajęć edukacyjnych prowadzonych wybranymi metodami problemowymi w grupie chorych z chorobą refluksową przełyku    197
      4.2.3. Projekt edukacji pacjentów z zespołem jelita nadwrażliwego    203
      4.2.4. Szczegółowy scenariusz zajęć edukacyjnych prowadzonych metodą podającą, praktyczną i problemową (ranking diamentowy) w grupie chorych z zespołem jelita nadwrażliwego    211
    4.3. Edukacja zdrowotna w chorobach układu sercowo-naczyniowegoIwona Teresa Jarocka, Dorota Joanna Kondzior    216
      4.3.1. Projekt edukacji pacjentów z chorobą niedokrwienną serca    216
      4.3.2. Szczegółowy scenariusz zajęć edukacyjnych prowadzonych metodą podającą i problemową (rybi szkielet) w grupie osób z chorobą niedokrwienną serca    227
      4.3.3. Projekt edukacyjny pacjentów z nadciśnieniem tętniczym    231
      4.3.4. Szczegółowy scenariusz zajęć edukacyjnych prowadzonych metodami problemowymi (mapa myśli, układanka/puzzle) w grupie chorych z nadciśnieniem tętniczym    243
    4.4. Edukacja zdrowotna w chorobach układu oddechowegoKrystyna Kowalczuk, Hanna Joanna Rolka    248
      4.4.1. Projekt edukacji pacjentów z przewlekłą obturacyjną chorobą płuc    248
      4.4.2. Szczegółowy scenariusz zajęć edukacyjnych prowadzonych metodą praktyczną – pokaz z objaśnieniem, w grupie chorych z przewlekłą obturacyjną chorobą płuc    259
      4.4.3. Materiały informacyjne dla pacjentów na temat prowadzenia rehabilitacji oddechowej    265
    4.5. Edukacja zdrowotna w chorobach neurodegeneracyjnychKrystyna Klimaszewska, Katarzyna Krystyna Snarska    268
      4.5.1. Projekt edukacji pacjentów z chorobą Parkinsona    268
      4.5.2. Szczegółowy scenariusz zajęć edukacyjnych prowadzonych metodą podającą, praktyczną i problemową (burza mózgów) w grupie chorych z chorobą Parkinsona    280
      4.5.3. Materiały informacyjne dla pacjentów z chorobą Parkinsona    283
    4.6. Edukacja zdrowotna w chorobach nerekGrażyna Kobus    296
      4.6.1. Projekt edukacji pacjentów z przewlekłą chorobą nerek w okresie bezpośrednio poprzedzającym leczenie nerkozastępcze    296
      4.6.2. Szczegółowy scenariusz zajęć edukacyjnych prowadzonych metodą podającą, praktyczną i problemową (drzewo decyzyjne) w grupie chorych przygotowywanych do leczenia nerkozastępczego    307
    4.7. Edukacja zdrowotna w wybranych problemach geriatrycznychHalina Doroszkiewicz, Jolanta Lewko    312
      4.7.1. Projekt edukacji opiekunów sprawujących opiekę nad chorym z otępieniem w środowisku zamieszkania    312
      4.7.2. Szczegółowy scenariusz zajęć edukacyjnych prowadzonych metodą podającą, praktyczną i problemową (analiza przypadku) w grupie opiekunów osób starszych z otępieniem    324
    4.8. Edukacja w przewlekłych chorobach dermatologicznychAnna Baranowska, Barbara Jankowiak    332
      4.8.1. Projekt edukacji rodziców/opiekunów dzieci z atopowym zapaleniem skóry    332
      4.8.2. Szczegółowy scenariusz zajęć edukacyjnych prowadzonych metodą podającą i problemową (mapa mentalna, burza mózgów) w grupie rodziców/opiekunów dzieci chorych na atopowe zapalenie skóry    341
      4.8.3. Materiały informacyjne dla rodziców/opiekunów dzieci z atopowym zapaleniem skóry    345
    Skorowidz    355
RozwińZwiń
W celu zapewnienia wysokiej jakości świadczonych przez nas usług, nasz portal internetowy wykorzystuje informacje przechowywane w przeglądarce internetowej w formie tzw. „cookies”. Poruszając się po naszej stronie internetowej wyrażasz zgodę na wykorzystywanie przez nas „cookies”. Informacje o przechowywaniu „cookies”, warunkach ich przechowywania i uzyskiwania dostępu do nich znajdują się w Regulaminie.

Nie pokazuj więcej tego powiadomienia