POLECAMY
Autor:
Format:
ibuk
Książka stanowi syntetyczne opracowanie dziejów włoskiej kultury muzycznej w perspektywie funkcjonowania patronatu artystycznego. Jej ramy czasowe wyznaczone są z jednej strony przez rok 1470, zbiegający się z początkiem patronatu muzycznego na głównych dworach Italii, z drugiej zaś przez rok 1527, stanowiący wyraźną cezurę wynikającą z dramatycznych wydarzeń zajęcia i splądrowania Rzymu przez wojska cesarskie (sacco di Roma) oraz innych oznak kryzysu w głównych centrach muzycznych. Autor śledzi rozwój patronatu muzycznego i społecznych form organizacji kultury, uwzględniając zarazem różnorodne aspekty stylistyczne muzyki tworzonej tak przez przybyszów z północy Europy (oltremontani), jak i przez muzyków rodzimych. Książka uwzględnia bardzo różne, traktowane dotychczas oddzielnie, zjawiska i gatunki muzyczne, łącząc ich analizę z nowszą refleksją metodologiczną. Publikacja, pełniąc rolę podręcznika czy też kompendium wiedzy faktograficznej, może być źródłem inspiracji do dalszych studiów nad dziejami kultury muzycznej we wczesnonowożytnej Europie.
Rok wydania | 2013 |
---|---|
Liczba stron | 472 |
Kategoria | Historia sztuki |
Wydawca | Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza |
ISBN-13 | 978-83-232-2588-1 |
Numer wydania | 1 |
Język publikacji | polski |
Informacja o sprzedawcy | ePWN sp. z o.o. |
POLECAMY
Ciekawe propozycje
Spis treści
PRZEDMOWA | 7 |
Wprowadzenie | |
PATRONAT I MUZYKA | 15 |
Pojęcie patronatu | 15 |
Muzyka, dwór i prestiżowa konsumpcja | 22 |
Magnificentia principis | 26 |
Patronat a wymiana społeczna | 30 |
Rozdział I. MEDIOLAN | 37 |
Galeazzo Maria Sforza | 37 |
Una celebre et digna cappella | 40 |
Weerbeke, Compere, Martini | 46 |
Ludovico Sforza | 51 |
Motetti missales | 57 |
„Styl mediolański”? | 65 |
Josquin Desprez | 68 |
Gaffurius jako kompozytor | 75 |
Gaffurius jako teoretyk | 84 |
Od teorii do praktyki: Spataro i Aaron | 90 |
Zmierzch patronatu Sforzow | 96 |
Matthias Werrecore | 98 |
Rozdział II. FERRARA I MANTUA | 103 |
Ferrara: Ercole I d’Este | 103 |
Obrecht, Josquin i ponownie Obrecht | 108 |
Polifonia sakralna | 113 |
Msze Martiniego | 116 |
Msze Josquina | 121 |
Msze Obrechta | 128 |
Dzieła motetowe | 132 |
Muzyka świecka | 139 |
Alfonso i Sigismondo d’Este | 145 |
Lucrezia Borgia i frottolisti | 154 |
Ippolito I d’Este | 156 |
Adrian Willaert | 158 |
Mantua: la prima donna del mondo | 164 |
Isabella d’Este i rozwój frottoli | 169 |
Francesco II Gonzaga | 175 |
Frottola: istota, formy i styl | 178 |
Do problemu włoskiej deklamacji muzycznej | 186 |
Rozdział III. FLORENCJA | 191 |
Lorenzo de’ Medici | 193 |
Cantori di San Giovanni | 196 |
Henricus Isaac, servitore carissimo | 200 |
Canzoni francesi | 206 |
Karnawał i muzyka | 213 |
Canto carnascialesco: istota, formy i styl | 224 |
Brucciamenti delle vanita | 229 |
Lauda i fanciulli | 234 |
Okres restauracji Medyceuszy | 237 |
Florencka szkoła kompozytorska | 240 |
Bernardo Pisano, Francesco de Layolle i inni | 244 |
Accademia Oricellaria | 250 |
Rozdział IV. RZYM | 255 |
Pontyfikat Sykstusa IV | 255 |
Watykańskie kodeksy muzyczne | 260 |
Pontyfikat Innocentego VIII | 265 |
Pontyfikat Aleksandra VI | 270 |
Marbriano de Orto i Bertrand Vaqueras | 273 |
Josquin Desprez | 279 |
Pontyfikat Juliusza II | 293 |
Cappella Sistina i Cappella Giulia | 296 |
Pontyfikat Leona X | 302 |
Konkordat w Bolonii i jego muzyczne konsekwencje | 306 |
Genet, Bruhier, Andreas de Silva | 309 |
Musici secreti i Brandolini | 315 |
Pontyfikat Klemensa VII | 321 |
Muzyka świecka | 326 |
Papieże Medyceusze a repertuar Cappella Sistina | 329 |
Drukarstwo muzyczne w Rzymie | 333 |
Patronat muzyczny w erze druku | 342 |
ANEKS: PRZYKŁADY NUTOWE | 347 |
SPIS PRZYKŁADÓW NUTOWYCH | 407 |
BIBLIOGRAFIA | 410 |
INDEKS OSOB | 452 |
MUSICAL PATRONAGE IN RENAISSANCE ITALY (1470–1527). MILAN, FERRARA, MANTUA, FLORENCE AND ROME (Summary) | 467 |