Patronat muzyczny w renesansowych Włoszech 1470-1527

Patronat muzyczny w renesansowych Włoszech 1470-1527

Mediolan, Ferrara, Mantua, Florencja, Rzym

1 opinia

Format:

ibuk

RODZAJ DOSTĘPU

 

Dostęp online przez myIBUK

WYBIERZ DŁUGOŚĆ DOSTĘPU

Cena początkowa:

Najniższa cena z 30 dni: 6,92 zł  


6,92

w tym VAT

TA KSIĄŻKA JEST W ABONAMENCIE

Już od 24,90 zł miesięcznie za 5 ebooków!

WYBIERZ SWÓJ ABONAMENT

Książka stanowi syntetyczne opracowanie dziejów włoskiej kultury muzycznej w perspektywie funkcjonowania patronatu artystycznego. Jej ramy czasowe wyznaczone są z jednej strony przez rok 1470, zbiegający się z początkiem patronatu muzycznego na głównych dworach Italii, z drugiej zaś przez rok 1527, stanowiący wyraźną cezurę wynikającą z dramatycznych wydarzeń zajęcia i splądrowania Rzymu przez wojska cesarskie (sacco di Roma) oraz innych oznak kryzysu w głównych centrach muzycznych. Autor śledzi rozwój patronatu muzycznego i społecznych form organizacji kultury, uwzględniając zarazem różnorodne aspekty stylistyczne muzyki tworzonej tak przez przybyszów z północy Europy (oltremontani), jak i przez muzyków rodzimych. Książka uwzględnia bardzo różne, traktowane dotychczas oddzielnie, zjawiska i gatunki muzyczne, łącząc ich analizę z nowszą refleksją metodologiczną. Publikacja, pełniąc rolę podręcznika czy też kompendium wiedzy faktograficznej, może być źródłem inspiracji do dalszych studiów nad dziejami kultury muzycznej we wczesnonowożytnej Europie.


Rok wydania2013
Liczba stron472
KategoriaHistoria sztuki
WydawcaWydawnictwo Naukowe Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza
ISBN-13978-83-232-2588-1
Numer wydania1
Język publikacjipolski
Informacja o sprzedawcyePWN sp. z o.o.

Ciekawe propozycje

Spis treści

  PRZEDMOWA     7
  
  Wprowadzenie
  
  PATRONAT I MUZYKA     15
  
  Pojęcie patronatu     15
  Muzyka, dwór i prestiżowa konsumpcja     22
  Magnificentia principis     26
  Patronat a wymiana społeczna     30
  
  Rozdział I. MEDIOLAN     37
  
  Galeazzo Maria Sforza     37
  Una celebre et digna cappella     40
  Weerbeke, Compere, Martini     46
  Ludovico Sforza     51
  Motetti missales     57
  „Styl mediolański”?     65
  Josquin Desprez     68
  Gaffurius jako kompozytor     75
  Gaffurius jako teoretyk     84
  Od teorii do praktyki: Spataro i Aaron     90
  Zmierzch patronatu Sforzow     96
  Matthias Werrecore     98
  
  Rozdział II. FERRARA I MANTUA     103
  
  Ferrara: Ercole I d’Este     103
  Obrecht, Josquin i ponownie Obrecht     108
  Polifonia sakralna     113
  Msze Martiniego     116
  Msze Josquina     121
  Msze Obrechta     128
  Dzieła motetowe     132
  Muzyka świecka     139
  Alfonso i Sigismondo d’Este     145
  Lucrezia Borgia i frottolisti     154
  Ippolito I d’Este     156
  Adrian Willaert     158
  Mantua: la prima donna del mondo     164
  Isabella d’Este i rozwój frottoli     169
  Francesco II Gonzaga     175
  Frottola: istota, formy i styl     178
  Do problemu włoskiej deklamacji muzycznej     186
  
  Rozdział III. FLORENCJA     191
  
  Lorenzo de’ Medici     193
  Cantori di San Giovanni     196
  Henricus Isaac, servitore carissimo     200
  Canzoni francesi     206
  Karnawał i muzyka     213
  Canto carnascialesco: istota, formy i styl     224
  Brucciamenti delle vanita     229
  Lauda i fanciulli     234
  Okres restauracji Medyceuszy     237
  Florencka szkoła kompozytorska     240
  Bernardo Pisano, Francesco de Layolle i inni     244
  Accademia Oricellaria     250
  
  Rozdział IV. RZYM     255
  
  Pontyfikat Sykstusa IV     255
  Watykańskie kodeksy muzyczne     260
  Pontyfikat Innocentego VIII     265
  Pontyfikat Aleksandra VI     270
  Marbriano de Orto i Bertrand Vaqueras     273
  Josquin Desprez     279
  Pontyfikat Juliusza II     293
  Cappella Sistina i Cappella Giulia     296
  Pontyfikat Leona X     302
  Konkordat w Bolonii i jego muzyczne konsekwencje     306
  Genet, Bruhier, Andreas de Silva     309
  Musici secreti i Brandolini     315
  Pontyfikat Klemensa VII     321
  Muzyka świecka     326
  Papieże Medyceusze a repertuar Cappella Sistina     329
  Drukarstwo muzyczne w Rzymie     333
  Patronat muzyczny w erze druku     342
  
  ANEKS: PRZYKŁADY NUTOWE     347
  SPIS PRZYKŁADÓW NUTOWYCH     407
  BIBLIOGRAFIA     410
  INDEKS OSOB     452
  MUSICAL PATRONAGE IN RENAISSANCE ITALY (1470–1527). MILAN, FERRARA, MANTUA, FLORENCE AND ROME (Summary)     467
RozwińZwiń