Wyjaśnienie i rewizja wiedzy w medycynie

Wyjaśnienie i rewizja wiedzy w medycynie

Od modeli eksperymentalnych do badań klinicznych

1 opinia

Format:

ibuk

RODZAJ DOSTĘPU

 

Dostęp online przez myIBUK

WYBIERZ DŁUGOŚĆ DOSTĘPU

Cena początkowa:

Najniższa cena z 30 dni: 6,92 zł  


6,92

w tym VAT

TA KSIĄŻKA JEST W ABONAMENCIE

Już od 24,90 zł miesięcznie za 5 ebooków!

WYBIERZ SWÓJ ABONAMENT

Autor wprowadza czytelnika w jedno z najistotniejszych zagadnień związanych z rozwojem współczesnej medycyny. W książce scharakteryzowane zostały główne etapy procesu rewizji wiedzy biomedycznej, poczynając od etapu konstruowania modeli eksperymentalnych, aż do utworzenia reguł postępowania medycznego na podstawie badań klinicznych. Analizie poddany został jeden z najbardziej spektakularnych przykładów rewizji wiedzy, jaka miała miejsce w XX-wiecznej medycynie. Jej przedmiotem była zmiana procedur postępowania klinicznego w kardiologii związana z odkryciem zjawiska kardioprotekcji. Analizowany przykład został umiejętnie osadzony w obszernym kontekście problemów metodologicznych i epistemologicznych. Efektem pracy jest stworzenie unikalnej w polskiej literaturze przedmiotu monografii, która w czytelny sposób prezentuje zagadnienie rewizji algorytmów postępowania medycznego w zakresie terapii.


Rok wydania2013
Liczba stron328
KategoriaInne
WydawcaWydawnictwo Naukowe Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza
ISBN-13978-83-232-2605-5
Numer wydania1
Język publikacjipolski
Informacja o sprzedawcyePWN sp. z o.o.

Ciekawe propozycje

Spis treści

  Wykaz skrótów stosowanych w książce     11
  
  Wstęp     13
  
  CZĘŚĆ I. Problem statusu metodologicznego medycyny     19
  
  1. Wprowadzenie     20
  
  2. Czy medycyna jest nauką? Argumenty w sporze o status metodologiczny medycyny     23
  
  2.1. Tradycja humanistyczna i analityczna w badaniach nad medycyną     23
  2.2. Medycyna jako obszar praktycznych zastosowań nauki     25
  2.3. Medycyna a nauka – stanowisko Lee Forstroma     25
  2.4. Cele i przedmiot badań medycyny w ujęciu Ronalda Munsona    27
  2.5. Pomiędzy nauką a praktyką, czyli autonomia medycyny w ujęciu humanistycznym     31
  2.6. Czym są nauki praktyczne?     33
  2.7. Kazem Sadegh-Zadeha koncepcja medycyny jako nauki praktycznej     35
  2.7.1. Reguły działania     35
  2.7.2. Deontyczna interpretacja reguł działania     37
  2.8. Struktura nauk biologiczno-medycznych w ujęciu Kazem Sadegh-Zadeha    41
  2.9. Podsumowanie     43
  
  3. Czy istnieją teorie medyczne?     44
  
  3.1. Teoria biologiczna jako system dedukcyjny     44
  3.2. Kognitywna koncepcja teorii medycznych Paula Thagarda     46
  3.3. Struktura wiedzy medycznej w ujęciu kognitywnym     51
  3.4. Podsumowanie     52
  
  4. Wnioski     53
  
  CZĘŚĆ II. Wyjaśnianie i rewizja wiedzy     55
  
  5. Wprowadzenie     56
  
  6. Wyjaśnianie jako przedmiot analiz metodologicznych     58
  6.1. Proces wyjaśniania i jego produkt     58
  6.2. Rozumowanie abdukcyjne w procesie wyjaśniania     60
  6.3. Rozumowanie abdukcyjne a eksperyment     63
  6.4. Podsumowanie     65
  
  7. Rewizja wiedzy     66
  
  7.1. Jak jest możliwa rewizja wiedzy proceduralnej?     66
  7.2. Standardowy model zmiany przekonań (AGM)     68
  7.3. Erotetyczne ujęcie rewizji wiedzy     72
  7.4. Formułowanie hipotez abnormalnych w procesie rewizji wiedzy     75
  7.4.1. Pojęcie prawa abnormalnego     75
  7.4.2. Wyjaśnianie za pomocą hipotez abnormalnych     77
  7.4.3. Etapy rewizji wiedzy     80
  7.5. Podsumowanie     85
  
  CZĘŚĆ III. Wyjaśnianie w medycynie i w naukach biologicznych     87
  
  8. Wyjaśnianie przyczynowe     88
  8.1. Przedmiotowa i epidemiologiczna płaszczyzna poszukiwania wyjaśnień przyczynowych w medycynie     88
  8.2. Przyczyna, kryteria przyczynowości i twierdzenia przyczynowe     89
  8.3. Wyjaśnienie przyczynowe w modelu dedukcyjno-nomologicznym    92
  8.4. Poszukiwanie wyjaśnień przyczynowych w modelu wyjaśniania przez wyszczególnienie Theo Kuipersa i Andrzeja Wiśniewskiego     95
  8.5. Podsumowanie     99
  
  9. Wyjaśnianie funkcjonalne w naukach biologiczno-medycznych     100
  
  9.1. Wprowadzenie     100
  9.2. Klasyczne teorie wyjaśniania funkcjonalnego     101
  9.2.1. Wyjaśnianie funkcjonalne w ujęciu Carla Hempla     102
  9.2.2. Wyjaśnianie funkcjonalne w ujęciu Ernesta Nagla     103
  9.2.3. Problemy klasycznych ujęć wyjaśniania funkcjonalnego     104
  9.2.4. Etiologiczny i dyspozycyjny nurt analiz wyjaśniania funkcjonalnego     106
  9.3. Analiza funkcjonalna Roberta Cumminsa     110
  9.4. Erotetyczne ujęcie wyjaśniania funkcjonalnego     117
  9.5. Model wyjaśniania funkcjonalno-przyczynowego (FP)     122
  9.6. Podsumowanie     125
  
  10. Wyjaśnianie statystyczne     126
  
  10.1. Koncepcja wyjaśniania statystycznego Carla Hempla     126
  10.2. Teoria istotności statystycznej (S-R) Wesleya Salmona     129
  
  11. Wnioski     132
  
  CZĘŚĆ IV. Rewizja wiedzy biomedycznej – analiza programu badawczego kardioprotekcji     135
  
  12. Wprowadzenie     136
  
  12.1. Rewizja wiedzy nauk podstawowych i jej konsekwencje dla praktyki medycznej     136
  12.2. Modele eksperymentalne i ich rola w procesie rewizji wiedzy     138
  13. Wiedza o efektach niedokrwienia i reperfuzji     142
  13.1. Rozwój wiedzy o chorobie niedokrwiennej mięśnia sercowego (CHN)     142
  13.2. Ograniczenia w konstruowaniu modeli eksperymentalnych procesu niedokrwienia     143
  13.3. Reguły działania medycznego dla stanu niedokrwienia serca ukształtowane przed odkryciem zjawiska kardioprotekcji     145
  13.4. Anomalie kliniczne i eksperymentalne     147
  13.4.1. Anomalne efekty reperfuzji mięśnia sercowego     147
  13.4.2. Anomalne efekty niedokrwienia     150
  13.5. Podsumowanie     153
  
  14. Rewizja wiedzy o efektach niedokrwienia mięśnia sercowego i odkrycie zjawiska kardioprotekcji     154
  
  14.1. Kumulowanie uszkodzeń niedokrwiennych jako kliniczna sytuacja problemowa     154
  14.2. Wyjaśnianie kontrastowe Lange’a i przekształcenie problemu badawczego     157
  14.3. Zjawisko abnormalne i proces poszukiwania wyjaśnień przyczynowych     158
  14.4. Identyfikacja potencjalnych obszarów rewizji wiedzy     161
  14.5. Hipoteza abnormalna i odkrycie zjawiska hartowania niedokrwiennego     164
  14.5.1 Sformułowanie hipotezy abnormalnej     164
  14.5.2. Projekt testu empirycznego hipotezy abnormalnej     165
  14.5.3. Model eksperymentalny MJR     165
  14.6. Działania poznawcze inicjowane odkryciem zjawiska hartowania niedokrwiennego     167
  14.6.1. Stabilizacja procesu modelowanego     167
  14.6.2. Rozpoznawanie procesu modelowanego w praktyce klinicznej     169
  14.6.3. Ekstrapolacja procesu modelowanego     173
  14.7. Podsumowanie     176
  
  15. Poszukiwanie zastosowań zjawiska kardioprotekcji w obszarze terapii interwencyjnych i kardiochirurgicznych     178
  
  15.1. Kardioprotekcja a uszkodzenia reperfuzyjne     178
  15.2. Konkurencyjne hipotezy wyjaśniające zjawisko nieodwracalnych uszkodzeń reperfuzyjnych (LRIP)     180
  15.3. Realistyczna i antyrealistyczna interpretacja terminu nieodwracalne uszkodzenia reperfuzyjne     185
  15.4. Spór o doniosłość kliniczną zjawiska uszkodzeń reperfuzyjnych     188
  15.5. Metodologiczna płaszczyzna sporu     192
  15.5.1. Projekty testów empirycznych     193
  15.5.2. Udział apoptozy w tworzeniu uszkodzeń reperfuzyjnych    196
  15.6. Operacjonizm i ustalenie obszaru zastosowań kardioprotekcji w terapiach interwencyjnych     197
  15.6.1. Cel skonstruowania symulacji eksperymentalnej przez Zhi-Qing Zhao     197
  15.6.2. Operacyjna definicja terminu nieodwracalne uszkodzenia reperfuzyjne     198
  15.6.3. Założenia symulacji eksperymentalnej Zhi-Qing Zhao     200
  15.6.4. Formułowanie modalnych identyfikatorów działania na podstawie symulacji eksperymentalnej Zhi-Qing Zhao     202
  15.7. Podsumowanie     204
  
  16. Farmakologiczne indukowanie zjawiska kardioprotekcji     205
  
  16.1. Wprowadzenie     205
  16.2. Problem kliniczny: udział apoptozy w powstawaniu uszkodzeń niedokrwiennych i reperfuzyjnych     206
  16.2.1. Proces apoptozy i jego funkcje w organizmie     206
  16.2.2. Doniosłość kliniczna fazy inicjacji procesu apoptozy    208
  16.3. Farmakologiczne terapie kardioprotekcyjne jako inhibitory (szlak Inh) lub aktywatory (szlak Akt) dyspozycji     210
  16.4. Wyjaśnianie funkcjonalno-przyczynowe mitochondrialnego mechanizmu procesu apoptozy     213
  16.5. Struktura eksplanansa w funkcjonalno-przyczynowym modelu wyjaśniania mechanizmu apoptozy     216
  16.5.1. Prospektywny i retrospektywny element wyjaśniania funkcjonalno-przyczynowego     216
  16.5.2. Identyfikacja potencjalnego celu farmakologicznej terapii kardioprotekcyjnej przebiegającej szlakiem Inh     218
  16.6. Rozwinięcie retrospektywnego elementu wyjaśnień funkcjonalno-przyczynowych     219
  16.6.1. Hipoteza otwierania megakanałów mitochondrialnych mPTP     219
  16.6.2. Wnioskowanie przez analogię w procesie ustalania farmakologicznej terapii kardioprotekcyjnej     222
  16.7. Problem odtwarzania zjawiska modelowanego za pomocą terapii farmakologicznej     223
  16.7.1. Symulacja eksperymentalna Lima     223
  16.7.2. Zastrzeżenia metodologiczne formułowane z perspektywy analizy dyspozycyjnej     225
  16.7.3. Przejściowe otwieranie kanałów mPTP jako bezpośredni cel farmakologicznej terapii kardioprotekcyjnej przebiegającej szlakiem Akt     227
  16.8. Podsumowanie     229
  
  17. Wnioski     230
  
  CZĘŚĆ V. Algorytmy podejmowania decyzji medycznych     233
  
  18. Wprowadzenie     234
  
  18.1. Modalne identyfikatory działań     234
  18.2. Dyrektywy praktyczne i reguły działania     235
  
  19. Typy badań klinicznych i wyjaśnianie statystyczne     237
  
  20. Koncepcja evidence-based medicine (EBM)     244
  
  20.1. Ustalenia terminologiczne     244
  20.2. Uzasadnianie dyrektyw praktycznych przed sformułowaniem koncepcji EBM     246
  20.3. Zmiana sposobu uzasadniania dyrektyw praktyki medycznej     251
  20.4. Podsumowanie     254
  
  21. Założenia epistemologiczne randomizowanych badań kontrolnych (RCT)     255
  
  21.1. Status metodologiczny badań RCT     255
  21.2. Co nam daje randomizacja?     256
  21.3. Krytyka postulatu równomiernego rozkładu czynników zakłócających w badaniu RCT     258
  21.3.1. Postulat równomiernego rozkładu czynników zakłócających w świetle interpretacji pojęcia prawdopodobieństwa     259
  21.3.2. Rola reguły alokacji w procedurze randomizacji     261
  21.4. Probabilistyczne koncepcje przyczynowości w dyskusji nad funkcją randomizacji w procesie pozyskiwania danych klinicznych     263
  21.5 Podsumowanie     267
  
  22. Wykorzystanie teorii zbiorów przybliżonych (RST) w ocenie danych klinicznych     268
  
  22.1. Podstawowe intuicje     268
  22.2. Teoria zbiorów przybliżonych a wnioskowanie kliniczne     270
  22.2.1. Procedura klasyfikacji w warunkach niepewności     270
  22.2.2. Tworzenie algorytmów decyzyjnych na podstawie wiedzy niepełnej     272
  22.2.3. Doniosłość przyczynowa atrybutów     275
  22.3. Identyfikacja zbędnych informacji klinicznych     277
  22.4. Przykład zastosowania RST w ocenie danych klinicznych     279
  22.5. Założenia epistemologiczne metody RST     281
  22.5.1. Problem parametrów ilościowych w analizie RST     281
  22.5.2. Statystyczny charakter metody RST     285
  22.6. Metoda RST i wyjaśnianie zdarzeń klinicznych     287
  22.7. Podsumowanie     291
  
  23. Wnioski     292
  
  Zakończenie     295
  Bibliografia     298
  Indeks rzeczowy     315
  Indeks osób     319
  Explanation and knowledge revision in medicine. From experimental models to clinical trials (Summary)     325
RozwińZwiń