Cyberprzestrzeń w geograficznych badaniach środowiska człowieka

Cyberprzestrzeń w geograficznych badaniach środowiska człowieka

1 opinia

Format:

ibuk

Zgodnie z przyjętą ewolucjonistyczną koncepcją A. Kroebera cyberprzestrzeń wywodzi się bezpośrednio z kultury, stanowiąc rezultat urzeczywistnienia wartości kulturowych reprezentowanych przez jej twórców. Jest to produkt czystego umysłu, bez ograniczeń wynikających z istniejących wcześniej warunków naturalnych znanych ze świata rzeczywistego. Dlatego też stała się obiektem zainteresowań i badań w dziedzinie geografii kultury.


Książka jest próbą odpowiedzi na pytania:


– w jaki sposób ta nowa przestrzeń jest wykorzystywana?
– dla jakiego rodzaju zachowań ludzkich jest ona najbardziej odpowiednia?
– z jakiego rodzaju wzorcami zachowań ludzkich mamy do czynienia podczas przebywania w cyberprzestrzeni?
– jaki wpływ na człowieka posiadają doświadczenia zdobyte w cyberprzestrzeni?
– w jaki sposób ludzie orientują się i poruszają w cyberprzestrzeni?
– czy cyberprzestrzeń stanowi jedynie proste odzwierciedlenie kultury jej twórców?


Rok wydania2013
Liczba stron170
KategoriaPublikacje darmowe
WydawcaWydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego
ISBN-13978-83-7525-905-6
Numer wydania1
Informacja o sprzedawcyePWN sp. z o.o.

Ciekawe propozycje

Spis treści

  Wstęp    9
  Wprowadzenie    9
  Teza i cele badań    14
  Podziękowania    15
  
  1. Środowisko człowieka w tradycyjnych badaniach geograficznych    17
  
  1.1 Człowiek jako istota przestrzenna    17
  1.2 Środowisko a przestrzeń    22
  1.3 Paradygmat środowiskowy i przestrzenny geografii – ewolucja poglądów i problemów badawczych     35
  1.4 Tradycyjne wymiary środowiska człowieka (fizyczny, społeczny i kulturowy)    46
  
  2. Kulturowa natura cyberprzestrzeni    51
  
  2.1 Cyberprzestrzeń jako wizja literacka    51
  2.2 Cyberprzestrzeń jako wynik technologicznej realizacji oczekiwań społecznych     55
  2.3 Metafora jako narzędzie opisu naukowego cyberprzestrzeni    58
  
  3. Przestrzenność cyberprzestrzeni    67
  
  3.1 Przestrzenna natura cyberprzestrzeni    67
  3.2 Miejsce a Cybermiejsca    79
  3.2.1 Miejsce w geografii człowieka    79
  3.2.2 Miejsca w cyberprzestrzeni    82
  3.3 woista natura cybermiejsc    82
  3.4 Relacje przestrzenne człowiek – cybermiejsce    84
  3.4.1 Rozszerzenie doświadczania miejsca    89
  3.4.2 Rozszerzanie rzeczywistości dzięki „Smart Place”    90
  3.4.3 Tworzenie miejsc dla tele-aktywności    91
  3.4.4 Łączenie miejsc dzięki „Hyper-Place”    92
  3.4.5 Topologia przepływu informacji w miejscach i cybermiejscach    94
  3.5 Podwójna lokalizacja cybermiejsc    95
  3.6 dległość i cyberodległość    97
  3.7 Wielkość cybermiejsc     100
  3.8 Miejsca i cybermiejsca w środowisku człowieka     101
  
  4. Czwarty wymiar środowiska człowieka    105
  
  4.1 Reinterpretacja pojęcia środowiska człowieka w kontekście jego wymiaru cyberprzestrzennego    105
  4.2 Człowiek w cyberprzestrzeni    111
  4.2.1 Internauci    111
  4.2.2 Komunikacja w cyberprzestrzeni    115
  4.2.3 Cyberspołeczności    117
  4.2.4 Formy „wirtualnych społeczeństw” czy „wirtualne formy” społeczeństw?     121
  4.2.5 Zmiany ludzkich zachowań przestrzennych    123
  
  5. Cyberprzestrzeń w badaniach geograficznych    127
  
  5.1 Przykłady geograficznych badań cyberprzestrzennego wymiaru środowiska człowieka    127
  5.1.1 Wizualizacja Internetu    127
  5.1.2 Wizualizacja cyberprzestrzeni    132
  5.2 Wirtualna Geografia Batty'ego    140
  5.3 Potencjalne problemy i obszary badawcze współczesnego środowiska człowieka    145
  
  Uwagi końcowe    149
  Bibliografia     153
RozwińZwiń