Vanishing realities. Social significance of material culture in Victorian novelistic discourse

Vanishing realities. Social significance of material culture in Victorian novelistic discourse

1 opinia

Format:

ibuk

RODZAJ DOSTĘPU

 

Dostęp online przez myIBUK

WYBIERZ DŁUGOŚĆ DOSTĘPU

Cena początkowa:

Najniższa cena z 30 dni: 6,92 zł  


6,92

w tym VAT

TA KSIĄŻKA JEST W ABONAMENCIE

Już od 24,90 zł miesięcznie za 5 ebooków!

WYBIERZ SWÓJ ABONAMENT

Książka ukazuje realistyczną powieść wiktoriańską jako ważne źródło historyczne dotyczące życia codziennego dziewiętnastowiecznej Anglii. Koncentruje się ona na powieściowych przedstawieniach wybranych aspektów kultury materialnej, takich jak ubiór, dom i jego organizacja oraz czas wolny. Głównym założeniem książki jest przekonanie, poparte teoriami Nowego Historyzmu, że powieść nie jest zupełnie niezależną od świata zewnętrznego fikcją ani jego prostym odwzorowaniem, ale może być traktowana jako jeden z dyskursów, który kształtował percepcję rzeczywistości, a świat materialny przedstawiony w powieści staje się punktem stycznym dla dyskursów dotyczących klasy, moralności czy prywatności. Czytanie powieści jako źródła historycznego umożliwia zatem dogłębniejsze zrozumienie procesów kształtowania się kultury wiktoriańskiej, która jest rozumiana jako efekt ciągłych negocjacji czy tarć między ideologiami. W książce analizowane są powieści takich pisarzy jak Anthony Trollope, Wilkie Collins, Elizabeth Gaskell, George Eliot, Dinah Craik i innych, którzy swe powieści opublikowali od lat czterdziestych do lat siedemdziesiątych dziewiętnastego wieku.


Rok wydania2013
Liczba stron342
KategoriaSocjologia kultury
WydawcaWydawnictwo Naukowe Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza
ISBN-13978-83-232-2568-3
Numer wydania1
Język publikacjipolski
Informacja o sprzedawcyePWN sp. z o.o.

Ciekawe propozycje

Spis treści

  List of abbreviations     7
  Acknowledgements     9
  
  Introduction     11
  
  Chapter One: “[A] single drop of ink for a mirror”: The historical validity of realist fiction     23
  1. The novel and history     25
  
  2. New developments in contemporary historiography     32
  3. New and Old Historicism     37
  4. “Historicity of texts” and “textuality of history”. Literature as a historical source     43
  4.1. Literary and non-literary texts     44
  4.2. The realist novel     52
  4.3. Textuality of history and the problem of reference; referentiality and truth     63
  
  Chapter Two: Culture and ideology     69
  
  1. “Culture and civilisation tradition”     70
  2. T.S. Eliot and his anthropological definition of culture     76
  3. From cultural studies to the poetics of culture     79
  4. Culture, ideology, literature     100
  
  Chapter Three: Society “[h]ooked and buttoned together, and held up, by Clothes”. The relationship of sartorial codes to class and morality     107
  
  1. Traditional sources for histories of costume     109
  2. “Clothes ( .) are so unspeakably significant”: Clothing as a signifying practice     113
  3. “Finery is not gentility”. The relation of clothing and social position     121
  4. “[E]ar-rings and fine gowns and caps”: Clothing as an expression of moral values     131
  5. To “sham decently”: Destabilising relations between clothes and virtue in Ruth and East Lynne     139
  6. “[C]oncealing natural deficiencies”: Clothes and deception in Victorian fiction     151
  6.1. “[G]ive her a part to play”: dress as disguise in The Eustace Diamonds     155
  6.2. Tactical use of dress in Can You Forgiver Her?     167
  6.3. “A lady is a woman who wears a silk gown”: Dress as constitutive of class in No Name     174
  
  Chapter Four: “[A] temple of the hearth watched over by Household Gods”: the representation of the domestic sphere in Victorian fiction     181
  
  1. The novel and traditional historical sources on the Victorian home     184
  2. “[A] chasm about four feet wide, and two deep”: the Victorian home and its borders     186
  3. The heart of a home: An ideal parlour     189
  4. The parlour and the kitchen     208
  5. A woman’s kingdom and the feminine influence     219
  5.1. Women leaving the domestic haven: Dinah Craik and Frances Power Cobbe     222
  5.2. “The petticoat government”: Home as an arena of public life     225
  5.3. “The one great drawback to the life of women is that they cannot act in politics”     238
  
  Chapter Five: To “labour at pianoforte sonatas”: The representation of work and leisure in Victorian fiction     249
  
  1. Victorian concepts of leisure and work     252
  2. Work and leisure or work as leisure: Charlotte Yonge’s The Heir of Redclyffe     257
  3. An accomplished lady and a professional woman     266
  3.1. “[M]y darling playmates once, must be my sober toil-fellows now”: the novelistic representation of women artists     269
  3.2. “[A]ll more or less ply the busy needle”: the representation of needlework in Victorian literature     282
  3.3. “Elegant economy” or disguising work and poverty: Elizabeth Gaskell’s Cranford and Anthony Trollope’s Prime Minister     295
  4. “Something to do”: Dinah Craik’s glorification of work     306
  
  Conclusions     317
  
  References     321
  Streszczenie     339
RozwińZwiń