POLECAMY
-17%
Autor:
Wydawca:
Format:
pdf, ibuk
Teksty zebrane w tomie Historie, społeczeństwa, przestrzenie dialogu... dowodzą komparatystycznego potencjału studiów postzależnościowych. Pokazują kierunki dialogu regionalnego podejmowanego w różnych ujęciach i z różnych perspektyw naświetlającego problematykę Europy Środkowej i Wschodniej. To dialog transdyscyplinarny, w którym uczestniczą: antropologia kulturowa, socjologia, historia i teoria prawa, filozofia, studia polonistyczne, ukrainistyczne, amerykańskie studia etniczne, komparatystyka czy studia kulturowe. Autorzy artykułów włączają refleksję nad sytuacją społeczno-kulturową krajów Europy Środkowej i Wschodniej w obszar debaty naukowej nad odmianami postkolonialności, formami społecznych nierówności doby późnego kapitalizmu, często ujawniającymi się jako procesy globalizacyjne. Dołączają swój głos do dyskusji nad nowymi (lub na nowo odkrywanymi i opisywanymi) tożsamościami społecznymi, które wyłaniają się na skutek omawianych tu zjawisk. Czytelnicy tomu będą mogli odpowiedzieć na pytanie, czy taki transnarodowy i transdyscyplinarny projekt prowadzi do powstania swoistej regionalnej wspólnoty uczuć i odczuć, bliskiej idei community of sentiment Arjuna Appaduraia – czy wyłania się z zamieszczonych tu prac wspólna wrażliwość Europy Środkowej i Wschodniej, ukazująca nowy podmiot krytycznego myślenia i kreująca nową lokalność w globalnych przepływach.
Rok wydania | 2014 |
---|---|
Liczba stron | 522 |
Kategoria | Antropologia kulturowa |
Wydawca | Universitas |
ISBN-13 | 978-83-242-2421-0 |
Numer wydania | 1 |
Język publikacji | polski |
Informacja o sprzedawcy | ePWN sp. z o.o. |
POLECAMY
Ciekawe propozycje
Spis treści
Spis treści | |
Wprowadzenie | 9 |
ZAPROSZENIE DO LEKTURY TOMU | |
Grant Farred, Post – refleksja nad zależnością | 23 |
I. POSTZALEŻNOŚĆ I POSTKOMUNIZM W DYSKURSACH NAUKOWYCH | |
Tatiana Kostadinova, Rebecca Salokar, Sprawiedliwość i lustracja w krajach postkomunistycznych. Rola sądów konstytucyjnych | 37 |
Marcin Brocki, Postzależność w perspektywie antropologicznej: granice stosowalności ramy naukowej | 61 |
Hana Cervinkova, Na ratunek wrocławskim krasnoludkom. Antropologia zaangażowana w neoliberalnej przestrzeni miejskiej | 73 |
Wojciech Małecki, Ziemia wyklętego ludu albo rzecz o zielonym postkolonializmie | 97 |
Dirk Uffelmann, Problem pamięci o kresach w polskich studiach postkolonialnych | 111 |
Marta Skwara, Czy literatura polska może być po prostu literaturą europejską? (O konieczności przekraczania zadawnionych zależności) | 123 |
II. EUROPA ŚRODKOWO-WSCHODNIA MIĘDZY WSCHODEM A ZACHODEM – POSTKOLONIALNE DYLEMATY | |
Bogusław Bakuła, Współczesne debaty narodowe w Europie Środkowo-Wschodniej | 141 |
Mykoła Riabczuk, „Eurazja” jako eufemizm. „Nowa Europa Wschodnia” i dyskurs wykluczenia | 167 |
Dariusz Skórczewski, Obrazy wschodniej tożsamości. Wystawa fotografii Franka Gaudlitza Casa mare i jej implikacje w kontekście europejskiej imagologii | 181 |
Dorota Kołodziejczyk, Światowa Republika Literatury czy tandetnysupermarket? Peryferyjne miejsca i globalne szlaki handlowe we współczesnej literaturze porównawczej | 203 |
III. PODRÓŻE ZE WSCHODU, PODRÓŻE Z ZACHODU – MY O NICH, ONI O NAS | |
Małgorzata Zduniak-Wiktorowicz, „Co czuć, kiedy stara Niemka szuka zaginionego na <> brata?” Polskie zależności a lektura prozy zachodnich sąsiadów i ich okołokolonialnego dyskursu | 229 |
Agnieszka Sadecka, Reporter z PRL w Indiach. Polska literatura podróżnicza a dyskurs kolonialny | 249 |
Dorota Wojda, Inni o nas w relacjach z podróży do Polski w dobie transformacji. Ku „Innej Europie”, ale inaczej | 267 |
IV. POLSKA O SAMEJ SOBIE W LITERACKIM DYSKURSIE „KOLONIZATORA” I „SKOLONIZOWANEGO” | |
Krzysztof Zajas, „Litwo! Ojczyzno moja!” Kolonialne perspektywy literatury polskiej | 291 |
Hanna Gosk, Postzależnościowe cechy czasu postzależności. Przypadek współczesnej prozy polskiej | 301 |
Bożena Karwowska, „Mały słowniczek niezrozumiałych słów” współczesnej literatury polskiej czytanej w transkulturowym kontekście: Ojczyzna | 315 |
Wojciech Browarny, Konsumpcja wyobrażeń. Cielesno-przedmiotowe doświadczenie Zachodu w prozie Tadeusza Różewicza lat sześćdziesiątych i siedemdziesiątych | 327 |
V. PAMIĘĆ I PRZESTRZEŃ | |
Andrzej Zieniewicz, Topograficzna orientacja biografii. Mity terenowe jako sposoby radzenia sobie (i nieradzenia) z przeszłością: Artur Sandauer, Adolf Rudnicki, Adam Ważyk (i inni) | 343 |
Bogdan Ştefănescu, W poszukiwaniu straconego „post”. Stylowy powrót do traumy komunizmu | 355 |
Tomasz Rawski, O marginalizacji pamięci. Narracja pułkownika Ludowego Wojska Polskiego | 371 |
Cristina Şandru, Przeszłość jako źródło cierpień. Pamięć kulturowa i polityczna amnezja w Europie Środkowo-Wschodniej po zimnej wojnie | 387 |
Jagoda Wierzejska, Hermeneutyka przestrzeni postsowieckiej. Próba zarysu | 405 |
Tatiana Czerska, Granice w pamięci. Pisarstwo autobiograficzne kobiet jako forma dyskursu neokolonialnego | 423 |
VI. O SUBALTERNACH | |
Tomasz Bilczewski, Komparatystyka postkolonialna, ginące języki, wspólnoty wyobrażone. O pewnym locus środkowoeuropejskiej wielokulturowości | 437 |
Helena Duć-Fajfer, „Jestem u siebie” – tekstualna opozycja przeciw symbolicznemu wykorzenianiu wpisana w dyskurs mniejszościowy w Polsce | 449 |
Emilia Kledzik, Pochwała imagologii. Rozważania o obrazie Romów w literaturze polskiej XX wieku | 477 |
Noty o autorach | 497 |
Indeks nazwisk | 507 |