INNE EBOOKI AUTORA
-17%
Autor:
Wydawca:
Format:
pdf, ibuk
Książka Doroty Barańskej pokazuje, że pojęcia zła i dobra są kluczowymi elementami obecnymi nie tylko w japońskim folklorze, ale w całej kulturze popularnej – od rozrywki ludowej poprzez animację do gier video. Stawia tezę, że kultura rozrywkowa jest niezwykle silnie związana z religiami Japonii, czerpie z buddyzmu, shinto, magii. I choć samo nawiązanie nie jest niczym niezwykłym, niezwykła jest drobiazgowość w przedstawianiu elementów tradycyjnych w nowej formie. Dzięki niej kultura popularna Japonii staje się źródłem do badań nie tylko nad samą kulturą, ale też nad religią, społeczeństwem, moralnością.
Rok wydania | 2014 |
---|---|
Liczba stron | 232 |
Kategoria | Historia kultury |
Wydawca | Universitas |
ISBN-13 | 978-83-242-2462-3 |
Numer wydania | 1 |
Język publikacji | polski |
Informacja o sprzedawcy | ePWN sp. z o.o. |
INNE EBOOKI AUTORA
POLECAMY
Ciekawe propozycje
Spis treści
Spis treści | |
Wstęp | |
Rozdział 1. Japońska kultura popularna | |
1.1. Kultura popularna i społeczeństwo – problem definicyjny | |
1.2. Popkultura japońska. Rozumienie i przykłady | |
Rozdział 2. Religie japońskie – aspekt historyczny | |
2.1. Historia religii japońskich jako historia synkretyzmu | |
2.1.1. Rozwój i wpływ shintō na japońskie społeczeństwo | |
2.1.2. Buddyzm – zmiany w religijnym oglądzie świata | |
2.1.3. Trudna asymilacja chrześcijaństwa . | |
2.2. Znaczenie historii religii japońskich dla zrozumienia kultury popularnej | |
Rozdział 3. Dobro i zło w japońskiej religii i filozofii | |
3.1. Problem rozumienia pojęć dobra i zła w japońskiej kulturze | |
3.2. Dobro i zło w kontekście japońskich wierzeń | |
3.3. Dobro i zło w życiu codziennym | |
3.4. Etyczny wymiar zemsty – zemsta doczesna i z zaświatów | |
3.5. Kwestia lingwistyczna – japońskie terminy związane ze złem | |
Rozdział 4. Demonologia, przesądy, rytuały i legendy miejskie. | |
Bezpośrednie źródła zła i dobra w popkulturze | |
4.1. Duchy jak uniformy. Japońska demonologia, klasyfikacja | |
4.2. Festiwale religijne a kultura popularna | |
4.3. Pochodzenie przesądów i związanych z nimi rytuałów | |
oraz ich znaczenie w kulturze popularnej | |
4.4. Japońskie legendy miejskie – społeczne tło lęków | |
Rozdział 5. Japoński horror – filmografia pod znakiem dobra i zła | |
5.1. Tradycja filmowa i tradycja horroru w Japonii | |
5.1.1. Pojęcie J-horroru i japońska specyfika filmów grozy | |
lat dziewięćdziesiątych XX oraz XXI wieku | |
5.2. Czy dobro zawsze zwycięża? Duchy w kontekście dobra i zła | |
w japońskiej kinematografii | |
5.3. Walka dobra ze złem w kontekście różnych rodzajów | |
bakemono i yōkai. Legendy miejskie w filmie | |
Rozdział 6. W kręgu japońskiej animacji | |
6.1. Podbój kosmosu, wielkie roboty, świat duchów i sprawy | |
codzienne – krótka historia anime | |
6.1.1. „Manga w mundurku” – podział mangi i anime ze względu | |
na adresatów i na tematykę | |
6.2. Religia narysowana. Bogowie i bakemono w anime | |
6.3. Świat duchów w anime | |
Rozdział 7. Horror w grach. Zło, które jest dobrem, i dobro, które jest złem | |
7.1. Gry jako dzieła artystyczne. Krótka historia gier konsolowych | |
7.2. Bakemono, rytuały, kulty – postacie zła w grach | |
7.3. Rola duchów w grach. Duchy dobre i złe | |
Zakończenie. Dalsze losy bogów i demonów w japońskiej kulturze | |
popularnej | |
Bibliografia | |
Podziękowania | |
Posłowie | |
Indeks nazwisk | |