Brak absolutu

-23%

Brak absolutu

Pojęcia dobra i zła w japońskiej popkulturze

1 opinia

Wydawca:

Universitas

Format:

pdf, ibuk

DODAJ DO ABONAMENTU

WYBIERZ RODZAJ DOSTĘPU

11,55  15,00

Format: pdf

 

Dostęp online przez myIBUK

WYBIERZ DŁUGOŚĆ DOSTĘPU

Cena początkowa: 15,00 zł (-23%)

Najniższa cena z 30 dni: 11,55 zł  


11,55

w tym VAT

TA KSIĄŻKA JEST W ABONAMENCIE

Już od 24,90 zł miesięcznie za 5 ebooków!

WYBIERZ SWÓJ ABONAMENT

Książka Doroty Barańskej pokazuje, że pojęcia zła i dobra są kluczowymi elementami obecnymi nie tylko w japońskim folklorze, ale w całej kulturze popularnej – od rozrywki ludowej poprzez animację do gier video. Stawia tezę, że kultura rozrywkowa jest niezwykle silnie związana z religiami Japonii, czerpie z buddyzmu, shinto, magii. I choć samo nawiązanie nie jest niczym niezwykłym, niezwykła jest drobiazgowość w przedstawianiu elementów tradycyjnych w nowej formie. Dzięki niej kultura popularna Japonii staje się źródłem do badań nie tylko nad samą kulturą, ale też nad religią, społeczeństwem, moralnością.


Rok wydania2014
Liczba stron232
KategoriaHistoria kultury
WydawcaUniversitas
ISBN-13978-83-242-2462-3
Numer wydania1
Język publikacjipolski
Informacja o sprzedawcyePWN sp. z o.o.

INNE EBOOKI AUTORA

Ciekawe propozycje

Spis treści

  Spis treści
  
  
  
  Wstęp
  
  Rozdział 1. Japońska kultura popularna
  
  1.1. Kultura popularna i społeczeństwo – problem definicyjny
  
  1.2. Popkultura japońska. Rozumienie i przykłady
  
  Rozdział 2. Religie japońskie – aspekt historyczny
  
  2.1. Historia religii japońskich jako historia synkretyzmu
  
  2.1.1. Rozwój i wpływ shintō na japońskie społeczeństwo
  
  2.1.2. Buddyzm – zmiany w religijnym oglądzie świata
  
  2.1.3. Trudna asymilacja chrześcijaństwa .
  
  2.2. Znaczenie historii religii japońskich dla zrozumienia kultury popularnej
  
  Rozdział 3. Dobro i zło w japońskiej religii i filozofii
  
  3.1. Problem rozumienia pojęć dobra i zła w japońskiej kulturze
  
  3.2. Dobro i zło w kontekście japońskich wierzeń
  
  3.3. Dobro i zło w życiu codziennym
  
  3.4. Etyczny wymiar zemsty – zemsta doczesna i z zaświatów
  
  3.5. Kwestia lingwistyczna – japońskie terminy związane ze złem
  
  Rozdział 4. Demonologia, przesądy, rytuały i legendy miejskie.
  
  Bezpośrednie źródła zła i dobra w popkulturze
  
  4.1. Duchy jak uniformy. Japońska demonologia, klasyfikacja
  
  4.2. Festiwale religijne a kultura popularna
  
  4.3. Pochodzenie przesądów i związanych z nimi rytuałów
  
  oraz ich znaczenie w kulturze popularnej
  
  4.4. Japońskie legendy miejskie – społeczne tło lęków
  
  Rozdział 5. Japoński horror – filmografia pod znakiem dobra i zła
  
  5.1. Tradycja filmowa i tradycja horroru w Japonii
  
  5.1.1. Pojęcie J-horroru i japońska specyfika filmów grozy
  
  lat dziewięćdziesiątych XX oraz XXI wieku
  
  5.2. Czy dobro zawsze zwycięża? Duchy w kontekście dobra i zła
  
  w japońskiej kinematografii
  
  5.3. Walka dobra ze złem w kontekście różnych rodzajów
  
  bakemono i yōkai. Legendy miejskie w filmie
  
  Rozdział 6. W kręgu japońskiej animacji
  
  6.1. Podbój kosmosu, wielkie roboty, świat duchów i sprawy
  
  codzienne – krótka historia anime
  
  6.1.1. „Manga w mundurku” – podział mangi i anime ze względu
  
  na adresatów i na tematykę
  
  6.2. Religia narysowana. Bogowie i bakemono w anime
  
  6.3. Świat duchów w anime
  
  Rozdział 7. Horror w grach. Zło, które jest dobrem, i dobro, które jest złem
  
  7.1. Gry jako dzieła artystyczne. Krótka historia gier konsolowych
  
  7.2. Bakemono, rytuały, kulty – postacie zła w grach
  
  7.3. Rola duchów w grach. Duchy dobre i złe
  
  Zakończenie. Dalsze losy bogów i demonów w japońskiej kulturze
  
  popularnej
  
  Bibliografia
  
  Podziękowania
  
  Posłowie
  
  Indeks nazwisk
RozwińZwiń