Kwestia filozofii i Heidegger. Doświadczenie metafilozoficzne

-20%

Kwestia filozofii i Heidegger. Doświadczenie metafilozoficzne

1 ocena

Format:

pdf, ibuk

DODAJ DO ABONAMENTU

WYBIERZ RODZAJ DOSTĘPU

25,60  32,00

Format: pdf

 

Dostęp online przez myIBUK

WYBIERZ DŁUGOŚĆ DOSTĘPU

Cena początkowa: 32,00 zł (-20%)

Najniższa cena z 30 dni: 23,04 zł  


25,60

w tym VAT

TA KSIĄŻKA JEST W ABONAMENCIE

Już od 24,90 zł miesięcznie za 5 ebooków!

WYBIERZ SWÓJ ABONAMENT

Przedstawiona monografia Włodzimierza Pawliszyna wprowadza czytelnika drogą udatnych analiz wybranych wątków filozofii Martina Heideggera, ujawniających m.in. nieoczywistość metody fenomenologicznej, w wymiar namysłu nad filozofowaniem samym, niedającym się wyczerpać w jakimkolwiek dyskursie. Zarówno filozoficzny zamysł, jak i precyzyjna – niemal wzorcowa – metodyczność analiz trafnie wybranych fragmentów prac Heideggera czynią ją atrakcyjną tak dla filozofów, jak też dla każdego humanisty pragnącego wkroczyć w świat filozofii i Heideggera.


Rok wydania2014
Liczba stron254
KategoriaEpistemologia
WydawcaWydawnictwo Uniwersytetu Gdańskiego
ISBN-13978-83-7865-186-4
Numer wydania1
Język publikacjipolski
Informacja o sprzedawcyePWN sp. z o.o.

Ciekawe propozycje

Spis treści

  Słowo wstępne    9
  
  Część pierwsza. UJAWNIENIE OTWARTOŚCI KWESTII FILOZOFII    11
  
  Rozdział pierwszy. Wskazanie na otwartość kwestii filozofii    13
  
  § 1. Dwojakość nawyku w kwestii filozofii    13
  Pkt 1. Przełom mitologiczno-teoretyczny    13
  Pkt 2. Pitagorasowe uruchomienie    15
  § 2. Przełom i uruchomienie nie są tym samym. Otwarcie kwestii filozofii    15
  
  Rozdział drugi. Wykazywanie otwartości kwestii filozofii    17
  
  § 1. Zadania obecnego rozdziału    17
  § 2. Przełom mentalny ludzkości jest na pewno niewiadomy    18
  Pkt 1. Antropologia kulturowa oraz właściwa o przełomie    18
  A. Stanowiska antropologii społecznej    18
  a) Jedni antropolodzy kulturowi potwierdzają istnienie przełomu    18
  b) Drudzy znów przełomowi przeczą    19
  c) Całościowe stanowisko antropologii kulturowej w sprawie istnienia przełomu: niewiadome    22
  B. Stanowiska antropologii biologicznej: przełomu nie było    23
  Pkt 2. Czy w historii filozofii twierdzenie o istnieniu przełomu uzyskuje potwierdzenie?    25
  Pkt 3. Wyłączną siłą twierdzenia o istnieniu przełomu jest arbitralność „historyków filozofii”    29
  Pkt 4. Rekapitulacja obecnego paragrafu    31
  § 3. Pitagorasowy wzorzec filozofii    32
  Pkt 1. Kłopoty z postacią Pitagorasa    32
  Pkt 2. Opowieść o rozmowie Pitagorasa z władcą Fliuntu    35
  Pkt 3. „Pitagorasowe” wzorce filozofii    37
  § 4. Bilans całości dotychczasowych dokonań i następne perspektywy    45
  
  Część druga. NA TROPIE METAFILOZOFII WCZESNEJ FILOZOFII HEIDEGGERA    53
  
  Rozdział pierwszy. Filozofia i kwestia filozofii w Byciu i czasie    55
  
  § 1. Zamysł i rzeczywistość Sein und Zeit    55
  § 2. Przymus i powaga pytania o bycie    58
  § 3. Pojęcie bycia a trzy przesądy tradycyjnej metafizyki    60
  Pkt 1. Bycie jest pojęciem najogólniejszym, tzn. najbardziej mrocznym    62
  Pkt 2. Niedefiniowalność a sens bycia    63
  Pkt 3. Oczywistość i niezrozumiałość pojęcia bycia    63
  § 4. Pytanie o bycie w świetle teorii zapytywania    64
  § 5. Człowiek bytem wyróżnionym w pytaniu o bycie    67
  § 6. Idea metafizyki „fundamentu”    69
  § 7. Idea introdukcji do ontologii fundamentalnej, czyli idea ontologicznej analityki jestestwa – rzeczywiste Sein und Zeit    72
  § 8. Plan analizy bytu ludzkiego przez wzgląd na bycie    75
  § 9. Idea i zarys destrukcji dziejów ontologii –
  Sein und Zeit tylko zamierzone    76
  § 10. Fenomenologia jako właściwa metoda
  właściwej ontologii    77
  Pkt 1. Czymże jest „fenomen”?    78
  Pkt 2. Omówienie i rozwinięcie Heideggerowej
  wykładni fenomenu. Sprawa fenomenologii    80
  Pkt 3. Formalne a pozytywne ujęcie fenomenu    85
  Pkt 4. Cóż znaczy „logos”?    86
  Pkt 5. Czym jest fenomenologia?    90
  Pkt 6. Filozofia, czyli ontologia i fenomenologia zarazem. Hermeneutyka Dasein jako wprowadzenie do filozofii i istotny sens filozofii    93
  § 11. Analityka bytu ludzkiego nie jest psychologią, antropologią, ani biologią…    95
  § 12. Sens bycia – ontologiczno-egzystencjalna teoria sensu    98
  § 13. Architektonika sensownej sytuacji – omówienie Heideggerowej teorii sensu    99
  § 14. Wykład egzystencjalnej analityki jestestwa jako zdanie sprawy z faktycznie wykonanego przez Heideggera w Sein und Zeit filozoficznego zadania    104
  Pkt 1. Forma filozofii: pojęciowość wobec egzystencjalności, czyli bezpojęciowej zrozumiałości    105
  Pkt 2. Człowiek jest, właściwie albo niewłaściwie. Uwaga o właściwych wartościach    107
  Pkt 3. Trwoga wynosi nas poza byt    109
  Pkt 4. Sein zum Tode: u kresu siebie pobieramy wszystko    110
  Pkt 5. Czym „naprawdę” jest czas?, sens ludzkiej skończoności; i czy jest on sensem bycia?    112
  § 15. Sein und Zeit w kwestii filozofii    119
  
  Rozdział drugi. Filozofia w teologicznym kontekście i aspekcie    124
  
  § 1. Potoczne ujęcie stosunku filozofii i teologii    124
  § 2. Właściwe, tzn. istotowe ustawienie relacji filozofii i teologii    125
  § 3. Idea nauki w ogóle. Nauki ontyczne – ontologia    126
  § 4. Pozytywność nauki    127
  § 5. Positum teologii: wiara. Zakres teologicznego zadania    128
  § 6. Naukowość nauki wiary. Nauki ontyczne na ontologicznym fundamencie    130
  § 7. Ontologiczne wydłużenie ontycznej specyfiki teologii    132
  § 8. Konieczność uwzględnienia ontologii przez teologię    133
  § 9. Filozofia teologii jedynie może służyć. Wszystkim innym, nie-teologicznym naukom pozytywnym filozofia ze swej istoty wytycza kierunek    133
  § 10. Wiara „śmiertelnym wrogiem” filozofii. Filozofia chrześcijańska nie istnieje. Fenomenologia jest metodą ontologii    134
  § 11. Rekapitulacja prezentacji: Filozofia a uniwersum nauk    134
  
  Część trzecia. W POSZUKIWANIU METAFILOZOFII PÓŹNEJ MYŚLI HEIDEGGERA    147
  
  Rozdział pierwszy. Filozofia i kwestia filozofii w myśli późnego Heideggera    149
  
  § 1. Zwrot w filozofii Heideggera: zmiana podejścia do postawionego zadania    149
  § 2. „Doświadczenie zapomnienia bycia” – obraz choroby nowożytnej ludzkości    151
  Pkt 1. Nauka sublimacją Nowożytności    153
  Pkt 2. Czym jest metafizyka, istota Nowożytności?    154
  Pkt 3. Epoka metafizyczna jest konieczna w dziejach bycia    158
  § 3. Omówienie Heideggerowego rozpoznania „dzisiejszej biedy świata”    159
  § 4. Myślenie istotne, tzn. niemetafizyczne, czyli myśl o niczym    163
  Pkt 1. Nicość i trwoga    163
  Pkt. 2. Nicość podłożem wszystkiego; także Nowożytności    166
  Pkt 3. Myślenie istotne    167
  § 5. Dopełnienie się metafizycznej epoki?    170
  § 6. Kim jest tedy człowiek?    172
  Pkt 1. To nie jest problem antropologiczny…    173
  Pkt 2. Prawda o człowieku    173
  Pkt 3. Heidegger moralistą?    174
  Pkt 4. „‘Istota’ człowieka leży w jego ek-sisten-cji” – powołaniem człowieka jest być w prawdzie    175
  Pkt 5. Bycie w prawdzie w zbliżeniu: zadomowienie    179
  § 7. Co znaczy myśleć; zadanie teraźniejszej myśli    184
  Pkt 1. Co znaczy myśleć?    185
  Pkt 2. Zadanie myślenia przy końcu filozofii    191
  § 8. Co to jest prawda?    200
  § 9. Czymże jest filozofia?    202
  Pkt 1. Wybór drogi źródłosłowu w zapytywaniu o filozofię    203
  Pkt 2. Heideggerowa wykładnia Heraklitowego „miłowania mądrości”: wszelki byt jest w byciu    207
  Pkt 3. „Mądrość” na pewno narodziła się pośród starożytnych Greków…    208
  Pkt 4. … i umarła, i narodziła się filozofia    209
  Pkt 5. Dzieje prawdziwej miłości prawdziwej mądrości – mgnienie tylko    210
  Pkt 6. Istotowy rys dziejów filozofii „całej”: prawdziwej (myślicielstwa) i nie (filozofii, metafizycznej miłości mądrości)    211
  Pkt 7. Na pytanie: Co to jest filozofia? „odpowiedź może być tylko filozofująca”, a nie np. historyczna    212
  Pkt 8. Choć jesteśmy w stałej odpowiedniości do bycia – niekiedy tylko filozofujemy    213
  Pkt 9. Filozofia jest odpowiadaniem (mowa) na głos bycia    214
  Pkt 10. Zdziwienie jest tkanką odpowiadania głosowi bycia, duchem filozofii. Nasze uwagi o pełnym podobieństwie zdziwienia i trwogi    215
  Pkt 11. Filozofia (od-powiadanie) jest w służbie mowy    218
  § 10. Zagadnienia poetyckie    219
  
  Część czwarta. METAFILOZOFICZNE DOŚWIADCZENIE    223
  
  Rozdział pierwszy. Wolność stanowienia (w) kwestii „miłowania mądrości”    225
  
  Rozdział drugi. Heideggerowa próba wyznaczenia filozofii urzeczywistniającego kierunku    235
  
  Rozdział trzeci. Możliwości „miłowania mądrości” nie zostały wyczerpane    241
  
  Z literatury cytowanej    251
RozwińZwiń