POLECAMY
-20%
Wydawca:
Format:
pdf, ibuk
Przedstawiona monografia Włodzimierza Pawliszyna wprowadza czytelnika drogą udatnych analiz wybranych wątków filozofii Martina Heideggera, ujawniających m.in. nieoczywistość metody fenomenologicznej, w wymiar namysłu nad filozofowaniem samym, niedającym się wyczerpać w jakimkolwiek dyskursie. Zarówno filozoficzny zamysł, jak i precyzyjna – niemal wzorcowa – metodyczność analiz trafnie wybranych fragmentów prac Heideggera czynią ją atrakcyjną tak dla filozofów, jak też dla każdego humanisty pragnącego wkroczyć w świat filozofii i Heideggera.
Rok wydania | 2014 |
---|---|
Liczba stron | 254 |
Kategoria | Epistemologia |
Wydawca | Wydawnictwo Uniwersytetu Gdańskiego |
ISBN-13 | 978-83-7865-186-4 |
Numer wydania | 1 |
Język publikacji | polski |
Informacja o sprzedawcy | ePWN sp. z o.o. |
POLECAMY
Ciekawe propozycje
Spis treści
Słowo wstępne | 9 |
Część pierwsza. UJAWNIENIE OTWARTOŚCI KWESTII FILOZOFII | 11 |
Rozdział pierwszy. Wskazanie na otwartość kwestii filozofii | 13 |
§ 1. Dwojakość nawyku w kwestii filozofii | 13 |
Pkt 1. Przełom mitologiczno-teoretyczny | 13 |
Pkt 2. Pitagorasowe uruchomienie | 15 |
§ 2. Przełom i uruchomienie nie są tym samym. Otwarcie kwestii filozofii | 15 |
Rozdział drugi. Wykazywanie otwartości kwestii filozofii | 17 |
§ 1. Zadania obecnego rozdziału | 17 |
§ 2. Przełom mentalny ludzkości jest na pewno niewiadomy | 18 |
Pkt 1. Antropologia kulturowa oraz właściwa o przełomie | 18 |
A. Stanowiska antropologii społecznej | 18 |
a) Jedni antropolodzy kulturowi potwierdzają istnienie przełomu | 18 |
b) Drudzy znów przełomowi przeczą | 19 |
c) Całościowe stanowisko antropologii kulturowej w sprawie istnienia przełomu: niewiadome | 22 |
B. Stanowiska antropologii biologicznej: przełomu nie było | 23 |
Pkt 2. Czy w historii filozofii twierdzenie o istnieniu przełomu uzyskuje potwierdzenie? | 25 |
Pkt 3. Wyłączną siłą twierdzenia o istnieniu przełomu jest arbitralność „historyków filozofii” | 29 |
Pkt 4. Rekapitulacja obecnego paragrafu | 31 |
§ 3. Pitagorasowy wzorzec filozofii | 32 |
Pkt 1. Kłopoty z postacią Pitagorasa | 32 |
Pkt 2. Opowieść o rozmowie Pitagorasa z władcą Fliuntu | 35 |
Pkt 3. „Pitagorasowe” wzorce filozofii | 37 |
§ 4. Bilans całości dotychczasowych dokonań i następne perspektywy | 45 |
Część druga. NA TROPIE METAFILOZOFII WCZESNEJ FILOZOFII HEIDEGGERA | 53 |
Rozdział pierwszy. Filozofia i kwestia filozofii w Byciu i czasie | 55 |
§ 1. Zamysł i rzeczywistość Sein und Zeit | 55 |
§ 2. Przymus i powaga pytania o bycie | 58 |
§ 3. Pojęcie bycia a trzy przesądy tradycyjnej metafizyki | 60 |
Pkt 1. Bycie jest pojęciem najogólniejszym, tzn. najbardziej mrocznym | 62 |
Pkt 2. Niedefiniowalność a sens bycia | 63 |
Pkt 3. Oczywistość i niezrozumiałość pojęcia bycia | 63 |
§ 4. Pytanie o bycie w świetle teorii zapytywania | 64 |
§ 5. Człowiek bytem wyróżnionym w pytaniu o bycie | 67 |
§ 6. Idea metafizyki „fundamentu” | 69 |
§ 7. Idea introdukcji do ontologii fundamentalnej, czyli idea ontologicznej analityki jestestwa – rzeczywiste Sein und Zeit | 72 |
§ 8. Plan analizy bytu ludzkiego przez wzgląd na bycie | 75 |
§ 9. Idea i zarys destrukcji dziejów ontologii – | |
Sein und Zeit tylko zamierzone | 76 |
§ 10. Fenomenologia jako właściwa metoda | |
właściwej ontologii | 77 |
Pkt 1. Czymże jest „fenomen”? | 78 |
Pkt 2. Omówienie i rozwinięcie Heideggerowej | |
wykładni fenomenu. Sprawa fenomenologii | 80 |
Pkt 3. Formalne a pozytywne ujęcie fenomenu | 85 |
Pkt 4. Cóż znaczy „logos”? | 86 |
Pkt 5. Czym jest fenomenologia? | 90 |
Pkt 6. Filozofia, czyli ontologia i fenomenologia zarazem. Hermeneutyka Dasein jako wprowadzenie do filozofii i istotny sens filozofii | 93 |
§ 11. Analityka bytu ludzkiego nie jest psychologią, antropologią, ani biologią… | 95 |
§ 12. Sens bycia – ontologiczno-egzystencjalna teoria sensu | 98 |
§ 13. Architektonika sensownej sytuacji – omówienie Heideggerowej teorii sensu | 99 |
§ 14. Wykład egzystencjalnej analityki jestestwa jako zdanie sprawy z faktycznie wykonanego przez Heideggera w Sein und Zeit filozoficznego zadania | 104 |
Pkt 1. Forma filozofii: pojęciowość wobec egzystencjalności, czyli bezpojęciowej zrozumiałości | 105 |
Pkt 2. Człowiek jest, właściwie albo niewłaściwie. Uwaga o właściwych wartościach | 107 |
Pkt 3. Trwoga wynosi nas poza byt | 109 |
Pkt 4. Sein zum Tode: u kresu siebie pobieramy wszystko | 110 |
Pkt 5. Czym „naprawdę” jest czas?, sens ludzkiej skończoności; i czy jest on sensem bycia? | 112 |
§ 15. Sein und Zeit w kwestii filozofii | 119 |
Rozdział drugi. Filozofia w teologicznym kontekście i aspekcie | 124 |
§ 1. Potoczne ujęcie stosunku filozofii i teologii | 124 |
§ 2. Właściwe, tzn. istotowe ustawienie relacji filozofii i teologii | 125 |
§ 3. Idea nauki w ogóle. Nauki ontyczne – ontologia | 126 |
§ 4. Pozytywność nauki | 127 |
§ 5. Positum teologii: wiara. Zakres teologicznego zadania | 128 |
§ 6. Naukowość nauki wiary. Nauki ontyczne na ontologicznym fundamencie | 130 |
§ 7. Ontologiczne wydłużenie ontycznej specyfiki teologii | 132 |
§ 8. Konieczność uwzględnienia ontologii przez teologię | 133 |
§ 9. Filozofia teologii jedynie może służyć. Wszystkim innym, nie-teologicznym naukom pozytywnym filozofia ze swej istoty wytycza kierunek | 133 |
§ 10. Wiara „śmiertelnym wrogiem” filozofii. Filozofia chrześcijańska nie istnieje. Fenomenologia jest metodą ontologii | 134 |
§ 11. Rekapitulacja prezentacji: Filozofia a uniwersum nauk | 134 |
Część trzecia. W POSZUKIWANIU METAFILOZOFII PÓŹNEJ MYŚLI HEIDEGGERA | 147 |
Rozdział pierwszy. Filozofia i kwestia filozofii w myśli późnego Heideggera | 149 |
§ 1. Zwrot w filozofii Heideggera: zmiana podejścia do postawionego zadania | 149 |
§ 2. „Doświadczenie zapomnienia bycia” – obraz choroby nowożytnej ludzkości | 151 |
Pkt 1. Nauka sublimacją Nowożytności | 153 |
Pkt 2. Czym jest metafizyka, istota Nowożytności? | 154 |
Pkt 3. Epoka metafizyczna jest konieczna w dziejach bycia | 158 |
§ 3. Omówienie Heideggerowego rozpoznania „dzisiejszej biedy świata” | 159 |
§ 4. Myślenie istotne, tzn. niemetafizyczne, czyli myśl o niczym | 163 |
Pkt 1. Nicość i trwoga | 163 |
Pkt. 2. Nicość podłożem wszystkiego; także Nowożytności | 166 |
Pkt 3. Myślenie istotne | 167 |
§ 5. Dopełnienie się metafizycznej epoki? | 170 |
§ 6. Kim jest tedy człowiek? | 172 |
Pkt 1. To nie jest problem antropologiczny… | 173 |
Pkt 2. Prawda o człowieku | 173 |
Pkt 3. Heidegger moralistą? | 174 |
Pkt 4. „‘Istota’ człowieka leży w jego ek-sisten-cji” – powołaniem człowieka jest być w prawdzie | 175 |
Pkt 5. Bycie w prawdzie w zbliżeniu: zadomowienie | 179 |
§ 7. Co znaczy myśleć; zadanie teraźniejszej myśli | 184 |
Pkt 1. Co znaczy myśleć? | 185 |
Pkt 2. Zadanie myślenia przy końcu filozofii | 191 |
§ 8. Co to jest prawda? | 200 |
§ 9. Czymże jest filozofia? | 202 |
Pkt 1. Wybór drogi źródłosłowu w zapytywaniu o filozofię | 203 |
Pkt 2. Heideggerowa wykładnia Heraklitowego „miłowania mądrości”: wszelki byt jest w byciu | 207 |
Pkt 3. „Mądrość” na pewno narodziła się pośród starożytnych Greków… | 208 |
Pkt 4. … i umarła, i narodziła się filozofia | 209 |
Pkt 5. Dzieje prawdziwej miłości prawdziwej mądrości – mgnienie tylko | 210 |
Pkt 6. Istotowy rys dziejów filozofii „całej”: prawdziwej (myślicielstwa) i nie (filozofii, metafizycznej miłości mądrości) | 211 |
Pkt 7. Na pytanie: Co to jest filozofia? „odpowiedź może być tylko filozofująca”, a nie np. historyczna | 212 |
Pkt 8. Choć jesteśmy w stałej odpowiedniości do bycia – niekiedy tylko filozofujemy | 213 |
Pkt 9. Filozofia jest odpowiadaniem (mowa) na głos bycia | 214 |
Pkt 10. Zdziwienie jest tkanką odpowiadania głosowi bycia, duchem filozofii. Nasze uwagi o pełnym podobieństwie zdziwienia i trwogi | 215 |
Pkt 11. Filozofia (od-powiadanie) jest w służbie mowy | 218 |
§ 10. Zagadnienia poetyckie | 219 |
Część czwarta. METAFILOZOFICZNE DOŚWIADCZENIE | 223 |
Rozdział pierwszy. Wolność stanowienia (w) kwestii „miłowania mądrości” | 225 |
Rozdział drugi. Heideggerowa próba wyznaczenia filozofii urzeczywistniającego kierunku | 235 |
Rozdział trzeci. Możliwości „miłowania mądrości” nie zostały wyczerpane | 241 |
Z literatury cytowanej | 251 |