POLECAMY
-20%
Autor:
Wydawca:
Format:
pdf, ibuk
W rozprawie przedstawiono czynniki kształtujące jakość żywności w ogniwie transportowym łańcucha żywnościowego. Z wykonanego przeglądu literatury wynika, iż na jakość żywności szybko i łatwo psującej się najbardziej wpływa temperatura. Według S. Estrada-Flores odstępstwa od optymalnej temperatury podczas transportu są miarą zagrożenia konsumenta. Analizując aktualny stan wiedzy stwierdzono, iż uzasadnione jest opracowanie narzędzi obliczeniowych umożliwiających wyznaczenie temperatury ładunku. Uznano, że wskazane jest wykonanie programów obliczeniowych umożliwiających wyznaczenie: – rozkładu temperatury w ładunku, – średniej temperatury ładunku. Przy tworzeniu programu do wyznaczenia rozkładu temperatury wykorzystano równanie przewodnictwa ciepła w stanie nieustalonym. W równaniu tym uwzględniono wewnętrzne źródła ciepła. Wymianę ciepła pomiędzy powietrzem cyrkulującym w nadwoziu a ładunkiem opisano równaniem energii. Wymienione równanie uzupełniono zależnościami wyrażającymi warunki brzegowe. Do rozwiązania opracowanego układu równań wykorzystano metodę elementów skończonych. Wykonany program obliczeniowy poddano walidacji metodą empiryczną. W tym celu zbudowano stanowisko modelowe składające się z nadwozia izotermicznego i samochodowego agregatu chłodniczego. Przygotowano układ pomiarowy oraz dobrano ładunek testowy. Ładunek ten stanowiła woda destylowana zamknięta w jednolitrowych kartonach do pakowania mleka. Przeprowadzone testy dla różnych sytuacji eksploatacyjnych potwierdziły dobrą zgodność wyników uzyskanych z programu obliczeniowego z wynikami otrzymanymi z eksperymentów fizycznych. Drugi z wymienionych programów zbudowano, bazując na równaniach bilansu cieplnego. Program ten przeszedł również pomyślnie procedury walidacyjne. Pierwszy z omówionych programów umożliwia uwzględnienie wpływu mostków ciepła w ścianach nadwozia izotermicznego na rozkład temperatury w ładunku. Dlatego opracowano procedury umożliwiające wykrywanie i ocenę mostków ciepła w elementach konstrukcyjnych nadwozia. Procedury te mają zastosowanie nie tylko do generacji danych wejściowych do obliczeń, ale również umożliwiają poprawę stanu nadwozia. W zakończeniu pracy wskazano kierunki dalszych badań, związanych z rozszerzeniem zakresu stosowalności opracowanych modeli.
Rok wydania | 2009 |
---|---|
Liczba stron | 114 |
Kategoria | Zastosowania informatyki |
Wydawca | Wydawnictwo Politechniki Poznańskiej |
ISBN-13 | 978-83-7143-840-0 |
Numer wydania | 1 |
Język publikacji | polski |
Informacja o sprzedawcy | ePWN sp. z o.o. |
POLECAMY
Ciekawe propozycje
Spis treści
SPIS TREŚCI | |
STRESZCZENIE | 5 |
WYKAZ WAŻNIEJSZYCH OZNACZEŃ | 6 |
WSTĘP | 7 |
1. WYMAGANIA ZWIĄZANE Z TRANSPORTEM ŻYWNOŚCI | 8 |
1.1. Czynniki kształtujące jakość żywności łatwo i szybko psującej się | 8 |
1.1.1. Pojęcie jakości | 8 |
1.1.2. Wpływ temperatury na stan cech jakościowych żywności | 9 |
1.2. Transport jako ogniwo w obrocie żywnością | 20 |
1.2.1. Struktura łańcucha chłodniczego oraz ogniwa transportowego | 20 |
1.2.2. Bilans energii | 22 |
1.2.3. Środki techniczne zapewniające utrzymanie zadanej temperatury podczas transportu | 25 |
2. PRZEGLĄD SPOSOBÓW OPISU ZMIAN TEMPERATURY ŁADUNKU PODCZAS TRANSPORTU ORAZ STANU NADWOZIA ŚRODKA TRANSPORTU W TRAKCIE EKSPLOATACJI | 31 |
2.1. Sposoby opisu zmian temperatury ładunku | 31 |
2.2. Prace analizujące wpływ zmian stanu nadwozia chłodniczego na warunki przewozu żywności | 35 |
2.3. Wnioski wynikające z analizy dotychczasowego stanu wiedzy | 38 |
3. SFORMUŁOWANIE PODJĘTEJ PROBLEMATYKI BADAWCZEJ | 39 |
4. MODELOWANIE ROZKŁADU TEMPERATURY W CHŁODZONYM ŁADUNKU | 44 |
4.1. Modele opisane w literaturze | 44 |
4.2. Propozycja autorskiego modelu obliczeniowego | 45 |
4.3. Charakterystyka metody rozwiązania modelu obliczeniowego | 48 |
5. SPRAWDZENIE OPRACOWANEGO PROGRAMU OBLICZENIOWEGO | 51 |
5.1. Wybór techniki walidacji | 51 |
5.2. Charakterystyka testowego nadwozia chłodniczego | 53 |
5.3. Struktura układu pomiarowego | 55 |
5.4. Wybór ładunku do testu | 55 |
5.5. Metodyka pomiarów | 58 |
5.6. Analiza wyników obliczeń i eksperymentów fizycznych | 59 |
5.6.1. Walidacja założenia o dwuwymiarowym rozkładzie temperatury | 59 |
5.6.2. Walidacja wykonanego programu obliczeniowego | 60 |
5.7. Ocena zgodności wyników obliczeń z danymi eksperymentalnymi | 72 |
6. MODEL DYSKRETNY CHŁODNICZEGO ŚRODKA TRANSPORTU | 74 |
6.1. Struktura modelu | 74 |
6.2. Porównanie autorskiego modelu obliczeniowego z modelami literaturowymi | 78 |
6.3. Walidacja programu obliczeniowego | 79 |
6.4. Przykłady wykorzystania programu obliczeniowego | 82 |
6.5. Uwagi o wykonanym programie obliczeniowym | 87 |
7. OCENA WPŁYWU ELEMENTÓW KONSTRUKCYJNYCH NADWOZIA I JEGO EKSPLOATACJI NA DOKŁADNOŚĆ MODELOWANIA | 88 |
7.1. Wprowadzenie | 88 |
7.2. Charakterystyka procedur | 89 |
7.3. Efekty zastosowania wybranych procedur diagnostycznych | 96 |
8. KIERUNKI DALSZYCH BADAŃ | 102 |
9. PODSUMOWANIE | 104 |
LITERATURA | 106 |
SUMMARY | 113 |