Modelowanie warunków termicznych chłodniczego przewozu żywności

-20%

Modelowanie warunków termicznych chłodniczego przewozu żywności

1 ocena

Format:

pdf, ibuk

DODAJ DO ABONAMENTU

WYBIERZ RODZAJ DOSTĘPU

11,20  14,00

Format: pdf

 

Dostęp online przez myIBUK

WYBIERZ DŁUGOŚĆ DOSTĘPU

Cena początkowa: 14,00 zł (-20%)

Najniższa cena z 30 dni: 10,08 zł  


11,20

w tym VAT

TA KSIĄŻKA JEST W ABONAMENCIE

Już od 24,90 zł miesięcznie za 5 ebooków!

WYBIERZ SWÓJ ABONAMENT

W rozprawie przedstawiono czynniki kształtujące jakość żywności w ogniwie transportowym łańcucha żywnościowego. Z wykonanego przeglądu literatury wynika, iż na jakość żywności szybko i łatwo psującej się najbardziej wpływa temperatura. Według S. Estrada-Flores odstępstwa od optymalnej temperatury podczas transportu są miarą zagrożenia konsumenta. Analizując aktualny stan wiedzy stwierdzono, iż uzasadnione jest opracowanie narzędzi obliczeniowych umożliwiających wyznaczenie temperatury ładunku. Uznano, że wskazane jest wykonanie programów obliczeniowych umożliwiających wyznaczenie: – rozkładu temperatury w ładunku, – średniej temperatury ładunku. Przy tworzeniu programu do wyznaczenia rozkładu temperatury wykorzystano równanie przewodnictwa ciepła w stanie nieustalonym. W równaniu tym uwzględniono wewnętrzne źródła ciepła. Wymianę ciepła pomiędzy powietrzem cyrkulującym w nadwoziu a ładunkiem opisano równaniem energii. Wymienione równanie uzupełniono zależnościami wyrażającymi warunki brzegowe. Do rozwiązania opracowanego układu równań wykorzystano metodę elementów skończonych. Wykonany program obliczeniowy poddano walidacji metodą empiryczną. W tym celu zbudowano stanowisko modelowe składające się z nadwozia izotermicznego i samochodowego agregatu chłodniczego. Przygotowano układ pomiarowy oraz dobrano ładunek testowy. Ładunek ten stanowiła woda destylowana zamknięta w jednolitrowych kartonach do pakowania mleka. Przeprowadzone testy dla różnych sytuacji eksploatacyjnych potwierdziły dobrą zgodność wyników uzyskanych z programu obliczeniowego z wynikami otrzymanymi z eksperymentów fizycznych. Drugi z wymienionych programów zbudowano, bazując na równaniach bilansu cieplnego. Program ten przeszedł również pomyślnie procedury walidacyjne. Pierwszy z omówionych programów umożliwia uwzględnienie wpływu mostków ciepła w ścianach nadwozia izotermicznego na rozkład temperatury w ładunku. Dlatego opracowano procedury umożliwiające wykrywanie i ocenę mostków ciepła w elementach konstrukcyjnych nadwozia. Procedury te mają zastosowanie nie tylko do generacji danych wejściowych do obliczeń, ale również umożliwiają poprawę stanu nadwozia. W zakończeniu pracy wskazano kierunki dalszych badań, związanych z rozszerzeniem zakresu stosowalności opracowanych modeli.


Rok wydania2009
Liczba stron114
KategoriaZastosowania informatyki
WydawcaWydawnictwo Politechniki Poznańskiej
ISBN-13978-83-7143-840-0
Numer wydania1
Język publikacjipolski
Informacja o sprzedawcyePWN sp. z o.o.

Ciekawe propozycje

Spis treści

  SPIS TREŚCI
  STRESZCZENIE     5
  WYKAZ WAŻNIEJSZYCH OZNACZEŃ     6
  WSTĘP     7
  
  1. WYMAGANIA ZWIĄZANE Z TRANSPORTEM ŻYWNOŚCI     8
  
  1.1. Czynniki kształtujące jakość żywności łatwo i szybko psującej się     8
  1.1.1. Pojęcie jakości     8
  1.1.2. Wpływ temperatury na stan cech jakościowych żywności     9
  1.2. Transport jako ogniwo w obrocie żywnością     20
  1.2.1. Struktura łańcucha chłodniczego oraz ogniwa transportowego     20
  1.2.2. Bilans energii     22
  1.2.3. Środki techniczne zapewniające utrzymanie zadanej temperatury podczas transportu     25
  
  2. PRZEGLĄD SPOSOBÓW OPISU ZMIAN TEMPERATURY ŁADUNKU PODCZAS TRANSPORTU ORAZ STANU NADWOZIA ŚRODKA TRANSPORTU W TRAKCIE EKSPLOATACJI     31
  
  2.1. Sposoby opisu zmian temperatury ładunku     31
  2.2. Prace analizujące wpływ zmian stanu nadwozia chłodniczego na warunki przewozu żywności     35
  2.3. Wnioski wynikające z analizy dotychczasowego stanu wiedzy     38
  
  3. SFORMUŁOWANIE PODJĘTEJ PROBLEMATYKI BADAWCZEJ     39
  
  4. MODELOWANIE ROZKŁADU TEMPERATURY W CHŁODZONYM ŁADUNKU     44
  
  4.1. Modele opisane w literaturze     44
  4.2. Propozycja autorskiego modelu obliczeniowego     45
  4.3. Charakterystyka metody rozwiązania modelu obliczeniowego     48
  
  5. SPRAWDZENIE OPRACOWANEGO PROGRAMU OBLICZENIOWEGO     51
  
  5.1. Wybór techniki walidacji     51
  5.2. Charakterystyka testowego nadwozia chłodniczego     53
  5.3. Struktura układu pomiarowego     55
  5.4. Wybór ładunku do testu     55
  5.5. Metodyka pomiarów     58
  5.6. Analiza wyników obliczeń i eksperymentów fizycznych     59
  5.6.1. Walidacja założenia o dwuwymiarowym rozkładzie temperatury     59
  5.6.2. Walidacja wykonanego programu obliczeniowego     60
  5.7. Ocena zgodności wyników obliczeń z danymi eksperymentalnymi     72
  
  6. MODEL DYSKRETNY CHŁODNICZEGO ŚRODKA TRANSPORTU     74
  
  6.1. Struktura modelu     74
  6.2. Porównanie autorskiego modelu obliczeniowego z modelami literaturowymi     78
  6.3. Walidacja programu obliczeniowego     79
  6.4. Przykłady wykorzystania programu obliczeniowego     82
  6.5. Uwagi o wykonanym programie obliczeniowym     87
  
  7. OCENA WPŁYWU ELEMENTÓW KONSTRUKCYJNYCH NADWOZIA I JEGO EKSPLOATACJI NA DOKŁADNOŚĆ MODELOWANIA     88
  
  7.1. Wprowadzenie     88
  7.2. Charakterystyka procedur     89
  7.3. Efekty zastosowania wybranych procedur diagnostycznych     96
  
  8. KIERUNKI DALSZYCH BADAŃ     102
  
  9. PODSUMOWANIE     104
  
  LITERATURA     106
  SUMMARY     113
RozwińZwiń