Kształtowanie parametrów wtrysku do silników o zapłonie samoczynnym

Kształtowanie parametrów wtrysku do silników o zapłonie samoczynnym

1 opinia

Format:

ibuk

WYBIERZ RODZAJ DOSTĘPU

 

Dostęp online przez myIBUK

WYBIERZ DŁUGOŚĆ DOSTĘPU

6,15

Wypożycz na 24h i opłać sms-em

7,50

cena zawiera podatek VAT

ZAPŁAĆ SMS-EM

TA KSIĄŻKA JEST W ABONAMENCIE

Już od 19,90 zł miesięcznie za 5 ebooków!

WYBIERZ SWÓJ ABONAMENT

Przedmiotem rozprawy jest problematyka wtrysku paliwa do silników o zapłonie samoczynnym. Omawiane są dwa podstawowe zagadnienia: 1) wykorzystanie efektu towarzyszącego uwalnianiu gazu rozpuszczonego w oleju napędowym do zmiany mechanizmu rozpylenia, 2) opracowanie metody poszukiwania wartości funkcji sterujących parametrami wtrysku.

Rozprawa zawiera 8 rozdziałów. We wstępie zamieszczono wprowadzenie do omawianej problematyki. W rozdziale 2 omówiono główne elementy systemu spalania. Szczególną uwagę zwrócono na właściwości systemu oraz na poszukiwanie związków i wymagań, wynikających z podstaw tetrycznych, dla układu zasilania silnika. Zasygnalizowano możliwości zasilania roztworem oleju napędowego z gazem oraz potrzebę opracowania metody ustalania wymaganych parametrów wtrysku. W rozdziale 3 sformułowano cel i zakresu rozprawy. Rozdział 4 opisuje istniejący mechanizm rozpylenia paliwa. Omówiono podstawowe czynniki determinujące przebieg procesu spalania i tendencje kształtowania parametrów wtrysku. W rozdziale 5 wyjaśniono koncepcję wspomagania mechanizmu rozpylenia przez uwalnianie gazu z roztworu. Omówiono wyniki obserwacji strug przy wtrysku do otwartej przestrzeni z użyciem powietrza, spalin o różnym stężeniu CO2 i gazu ziemnego. Dokonano oceny energetycznej procesu tworzenia roztworu oraz wskazano na zalety wzrostu entalpii roztworu dla mechanizmu rozpylenia. Zamieszczono uzupełnienie do opracowanej metody pomiaru współczynnika rozpuszczalności gazów w oleju napędowym oraz wyniki pomiarów współczynnika rozpuszczalności trzech gazów: powietrza, spalin o trzech różnych stężeniach CO2 i gazu ziemnego. Ocenę efektu uwalniania na pracującym silniku zamieszczono w rozdz. 6. Omówiono przykładowe wyniki obszernych badań dwóch silników zasilanych roztworem oleju napędowego z powietrzem i spalinami. Pokazano zmiany przebiegu ciśnienia w komorze spalania, opóźnienia samozapłonu i przebiegu szybkości wywiązywania ciepła wywołane efektem uwalniania. Podkreślono korzystne zmiany stężenia szkodliwych składników spalin. Rozdział 7 zawiera omówienie metody poszukiwania wartości funkcji sterującej parametrami wtrysku w dowolnie wybranym punkcie pracy silnika. Zdefiniowano zmienne decyzyjne i ograniczenia zadania oraz funkcję kryterialną, której utworzenie poprzedzono obszerną dyskusją. Zaproponowano metodę poszukiwania rozwiązania optymalnego. W tym zakresie wykorzystano rozwiązania opracowane przez autora niniejszej rozprawy. Ich skrócony opis zamieszczono w aneksach. Obejmują one: wyznaczenie dopuszczalnych wartości składowych gradientu funkcji kryterialnej, modyfikację metody najszybszego spadku oraz wyznaczenia kierunku poprawy w przypadkach uaktywnienia ograniczeń typu nierównościowego. Rozdział 8 to podsumowanie rozprawy.


Liczba stron146
WydawcaWydawnictwo Politechniki Poznańskiej
ISBN-13978-83-7143-812-7
Numer wydania1
Język publikacjipolski
Informacja o sprzedawcyRavelo Sp. z o.o.

Ciekawe propozycje

Spis treści

  Streszczenie     4
  
  1. Wstęp    5
  
  2. Dotychczasowy stan wiedzy    8
  
  2.1. System spalania w silnikach o zapłonie samoczynnym    8
  2.2. Proces spalania w silnikach o zapłonie samoczynnym     9
  2.3. Ruch ładunku w komorze    15
  2.4. Struga paliwa i jej parametry    17
  2.5. Wnioski do kształtowania charakterystyki wtrysku    23
  
  3. Cel i zakres rozprawy    26
  
  4. Mechanizm rozpylenia paliwa    29
  
  4.1. Konwencjonalny mechanizm rozpylenia    29
  4.2. Tendencje kształtowania parametrów wtrysku    34
  
  5. Koncepcja wspomagania mechanizmu rozpylenia    43
  
  5.1. Istota koncepcji wspomagania mechanizmu rozpylenia    43
  5.2. Rozpylenie z udziałem efektu uwalniania    44
  5.3. Ocena energetyczna wykorzystania efektu uwalniania    54
  5.4. Współczynnik rozpuszczalności gazów w oleju napędowym    59
  5.5. Wymagania dla układu wtrysku roztworu oleju napędowego z gazem    67
  
  6. Wpływ efektu uwalniania na spalanie w silniku o zapłonie samoczynnym     72
  
  6.1. Wpływ efektu uwalniania na parametry termodynamiczne obiegu silnika     72
  6.2. Wpływ efektu uwalniania na emisję związków szkodliwych    78
  6.3. Podsumowanie wpływu efektu uwalniania na przebieg procesu spalania     84
  
  7. Poszukiwanie optymalnych parametrów pracy układu zasilania    89
  
  7.1. Ogólne uwagi na temat metody poszukiwania parametrów wtrysku    89
  7.2. Kryterium poszukiwania optymalnych parametrów wtrysku    90
  7.3. Parametry sterowania wtryskiem w silnikach o zapłonie samoczynnym    99
  7.4. Metoda poszukiwania optymalnych wartości parametrów sterowania wtryskiem    101
  7.5. Uwagi do metody poszukiwania optymalnych wartości parametrów sterowania wtryskiem    103
  
  8. Podsumowanie    118
  
  Aneksy    123
  Literatura    139
  Abstract    146
RozwińZwiń
W celu zapewnienia wysokiej jakości świadczonych przez nas usług, nasz portal internetowy wykorzystuje informacje przechowywane w przeglądarce internetowej w formie tzw. „cookies”. Poruszając się po naszej stronie internetowej wyrażasz zgodę na wykorzystywanie przez nas „cookies”. Informacje o przechowywaniu „cookies”, warunkach ich przechowywania i uzyskiwania dostępu do nich znajdują się w Regulaminie.

Nie pokazuj więcej tego powiadomienia