POLECAMY
-20%
Autor:
Wydawca:
Format:
pdf, ibuk
Przedmiotem rozprawy jest problematyka wtrysku paliwa do silników o zapłonie samoczynnym. Omawiane są dwa podstawowe zagadnienia: 1) wykorzystanie efektu towarzyszącego uwalnianiu gazu rozpuszczonego w oleju napędowym do zmiany mechanizmu rozpylenia, 2) opracowanie metody poszukiwania wartości funkcji sterujących parametrami wtrysku.
Rozprawa zawiera 8 rozdziałów. We wstępie zamieszczono wprowadzenie do omawianej problematyki. W rozdziale 2 omówiono główne elementy systemu spalania. Szczególną uwagę zwrócono na właściwości systemu oraz na poszukiwanie związków i wymagań, wynikających z podstaw tetrycznych, dla układu zasilania silnika. Zasygnalizowano możliwości zasilania roztworem oleju napędowego z gazem oraz potrzebę opracowania metody ustalania wymaganych parametrów wtrysku. W rozdziale 3 sformułowano cel i zakresu rozprawy. Rozdział 4 opisuje istniejący mechanizm rozpylenia paliwa. Omówiono podstawowe czynniki determinujące przebieg procesu spalania i tendencje kształtowania parametrów wtrysku. W rozdziale 5 wyjaśniono koncepcję wspomagania mechanizmu rozpylenia przez uwalnianie gazu z roztworu. Omówiono wyniki obserwacji strug przy wtrysku do otwartej przestrzeni z użyciem powietrza, spalin o różnym stężeniu CO2 i gazu ziemnego. Dokonano oceny energetycznej procesu tworzenia roztworu oraz wskazano na zalety wzrostu entalpii roztworu dla mechanizmu rozpylenia. Zamieszczono uzupełnienie do opracowanej metody pomiaru współczynnika rozpuszczalności gazów w oleju napędowym oraz wyniki pomiarów współczynnika rozpuszczalności trzech gazów: powietrza, spalin o trzech różnych stężeniach CO2 i gazu ziemnego. Ocenę efektu uwalniania na pracującym silniku zamieszczono w rozdz. 6. Omówiono przykładowe wyniki obszernych badań dwóch silników zasilanych roztworem oleju napędowego z powietrzem i spalinami. Pokazano zmiany przebiegu ciśnienia w komorze spalania, opóźnienia samozapłonu i przebiegu szybkości wywiązywania ciepła wywołane efektem uwalniania. Podkreślono korzystne zmiany stężenia szkodliwych składników spalin. Rozdział 7 zawiera omówienie metody poszukiwania wartości funkcji sterującej parametrami wtrysku w dowolnie wybranym punkcie pracy silnika. Zdefiniowano zmienne decyzyjne i ograniczenia zadania oraz funkcję kryterialną, której utworzenie poprzedzono obszerną dyskusją. Zaproponowano metodę poszukiwania rozwiązania optymalnego. W tym zakresie wykorzystano rozwiązania opracowane przez autora niniejszej rozprawy. Ich skrócony opis zamieszczono w aneksach. Obejmują one: wyznaczenie dopuszczalnych wartości składowych gradientu funkcji kryterialnej, modyfikację metody najszybszego spadku oraz wyznaczenia kierunku poprawy w przypadkach uaktywnienia ograniczeń typu nierównościowego. Rozdział 8 to podsumowanie rozprawy.
Rok wydania | 2008 |
---|---|
Liczba stron | 146 |
Kategoria | Motoryzacja |
Wydawca | Wydawnictwo Politechniki Poznańskiej |
ISBN-13 | 978-83-7143-812-7 |
Numer wydania | 1 |
Język publikacji | polski |
Informacja o sprzedawcy | ePWN sp. z o.o. |
POLECAMY
Ciekawe propozycje
Spis treści
Streszczenie | 4 |
1. Wstęp | 5 |
2. Dotychczasowy stan wiedzy | 8 |
2.1. System spalania w silnikach o zapłonie samoczynnym | 8 |
2.2. Proces spalania w silnikach o zapłonie samoczynnym | 9 |
2.3. Ruch ładunku w komorze | 15 |
2.4. Struga paliwa i jej parametry | 17 |
2.5. Wnioski do kształtowania charakterystyki wtrysku | 23 |
3. Cel i zakres rozprawy | 26 |
4. Mechanizm rozpylenia paliwa | 29 |
4.1. Konwencjonalny mechanizm rozpylenia | 29 |
4.2. Tendencje kształtowania parametrów wtrysku | 34 |
5. Koncepcja wspomagania mechanizmu rozpylenia | 43 |
5.1. Istota koncepcji wspomagania mechanizmu rozpylenia | 43 |
5.2. Rozpylenie z udziałem efektu uwalniania | 44 |
5.3. Ocena energetyczna wykorzystania efektu uwalniania | 54 |
5.4. Współczynnik rozpuszczalności gazów w oleju napędowym | 59 |
5.5. Wymagania dla układu wtrysku roztworu oleju napędowego z gazem | 67 |
6. Wpływ efektu uwalniania na spalanie w silniku o zapłonie samoczynnym | 72 |
6.1. Wpływ efektu uwalniania na parametry termodynamiczne obiegu silnika | 72 |
6.2. Wpływ efektu uwalniania na emisję związków szkodliwych | 78 |
6.3. Podsumowanie wpływu efektu uwalniania na przebieg procesu spalania | 84 |
7. Poszukiwanie optymalnych parametrów pracy układu zasilania | 89 |
7.1. Ogólne uwagi na temat metody poszukiwania parametrów wtrysku | 89 |
7.2. Kryterium poszukiwania optymalnych parametrów wtrysku | 90 |
7.3. Parametry sterowania wtryskiem w silnikach o zapłonie samoczynnym | 99 |
7.4. Metoda poszukiwania optymalnych wartości parametrów sterowania wtryskiem | 101 |
7.5. Uwagi do metody poszukiwania optymalnych wartości parametrów sterowania wtryskiem | 103 |
8. Podsumowanie | 118 |
Aneksy | 123 |
Literatura | 139 |
Abstract | 146 |