Nauczanie języków obcych uczniów z niepełnosprawnością w szkołach ogólnodostępnych

Nauczanie języków obcych uczniów z niepełnosprawnością w szkołach ogólnodostępnych

1 ocena

Format:

ibuk

WYBIERZ RODZAJ DOSTĘPU

 

Dostęp online przez myIBUK

WYBIERZ DŁUGOŚĆ DOSTĘPU

6,15

Wypożycz na 24h i opłać sms-em

12,00

cena zawiera podatek VAT

ZAPŁAĆ SMS-EM

TA KSIĄŻKA JEST W ABONAMENCIE

Już od 19,90 zł miesięcznie za 5 ebooków!

WYBIERZ SWÓJ ABONAMENT

Książka prezentuje sposób podejścia do nauczania języków obcych uczniów z niepełnosprawnością w szkolnej integracji indywidualnej. Biorąc pod uwagę charakter niepełnosprawności i specyfikę potrzeb edukacyjnych, nauka języka obcego nie ogranicza się do kształcenia ściśle językowego (rozwijania językowych kompetencji komunikacyjnych), lecz jest także możliwością uzyskania korzyści terapeutycznych. Autorka przedstawia działania o znaczeniu kompensującym utrudnione/zaburzone funkcjonowanie językowo-komunikacyjne oraz działania mające na celu rozwijanie kompetencji uczenia się języków. Na koniec zamieszczono analizę skuteczności stosowanych narzędzi oceniania postępów na egzaminach gimnazjalnych i maturalnych oraz przedstawiono propozycję oceniania tzw. wartości dodanych w nauce języka obcego


Liczba stron240
WydawcaWydawnictwo Naukowe Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza
ISBN-13978-83-232-2562-1
Numer wydania1
Język publikacjipolski
Informacja o sprzedawcyRavelo Sp. z o.o.

Ciekawe propozycje

Spis treści

  Wstęp    9
  I. INTEGRACJA UCZNIÓW Z NIEPEŁNOSPRAWNOŚCIĄ W SZKOŁACH OGÓLNODOSTĘPNYCH    15
  1. Niepełnosprawność w kontekście edukacji    17
  1.1. Interpretacja pojęcia niepełnosprawności    17
  1.2. Uczeń z niepełnosprawnością wyzwaniem dla szkoły    23
  1.2.1. Diagnozowanie specjalnych potrzeb edukacyjnych    23
  1.2.2. Wspieranie rozwoju ucznia z niepełnosprawnością    27
  2. Modele integracji w systemie kształcenia powszechnego    30
  2.1. Modele integracji jako wynik uwarunkowań kulturowych i politycznych    30
  2.2. Integracja a nauczanie włączające    35
  2.3. Ewolucja integracyjnego podejścia do kształcenia w Polsce    42
  2.3.1. Integracja edukacyjna a integracja społeczna    42
  2.3.2. Uregulowania prawne    45
  2.3.3. Za i przeciw nauczaniu integracyjnemu w szkołach ogólnodostępnych    51
  3. Podsumowanie i wnioski. Wyzwania dla kształcenia integracyjnego w szkołach ogólnodostępnych    56
  II. EDUKACJA JĘZYKOWA W SZKOLNEJ INTEGRACJI INDYWIDUALNEJ    61
  1. Cele nauczania języków obcych uczniów z niepełnosprawnością    63
  1.1. Rozwijanie językowych kompetencji komunikacyjnych    64
  1.1.1. Kompetencja jako wyznacznik posługiwania się językiem    64
  1.1.2. Zakresy rozwoju językowych kompetencji komunikacyjnych    70
  1.1.3. Operacjonalizacja celów językowych    76
  1.2. Wartości dodane nauki języka obcego    81
  1.2.1. Kompetencje kluczowe    83
  1.2.2. Operacjonalizacja kompetencji kluczowych    88
  2. Edukacja językowa a założenia integracji indywidualnej    90
  2.1. Edukacja językowa i cele integracji społecznej    91
  2.2. Zasada indywidualizacji    93
  3. Podsumowanie. Perspektywy dla edukacji językowej w szkolnej integracji indywidualnej    98
  III. NAUCZANIE JĘZYKÓW OBCYCH A DZIAŁANIA TERAPEUTYCZNE    101
  1. Językowe działania kompensacyjne    103
  1.1. „Przenikanie się” języków na etapie ich równoległego przyswajania    104
  1.2. Kompensowanie deficytów językowych, komunikacyjnych i poznawczych    110
  1.2.1. Charakterystyka trudności językowych    111
  1.2.1.1. Podsystemy języka    112
  1.2.1.2. Przyswajanie pojęć    115
  1.2.1.3. Funkcjonowanie komunikacyjne    116
  1.2.2. Kompensowanie trudności językowo-komunikacyjnych poprzez naukę języka obcego    117
  2. Rozwijane kompetencji uczenia się języków w perspektywie terapeutycznej    124
  2.1. Znaczenie metapoznania w nauce języków obcych    126
  2.1.1. Istota metapoznania w ujęciu konstruktywistycznym i fenomenologicznym    127
  2.1.2. Transfer wiedzy, umiejętności i środków poznawczych    131
  2.2. Motywacyjna wartość nauki języka obcego    136
  3. Podsumowanie. Korzyści terapeutyczne jako element skuteczności nauki języka obcego uczniów z niepełnosprawnością    145
  IV. SKUTECZNOŚĆ NAUCZANIA JĘZYKÓW OBCYCH UCZNIÓW Z NIEPEŁNOSPRAWNOŚCIĄ    149
  1. Językowe kompetencje komunikacyjne uczniów z niepełnosprawnością w ocenianiu sumatywnym    151
  1.1. Wymagania egzaminacyjne i sposoby ich dostosowania    151
  1.2. Wyniki nauczania języków obcych w testach egzaminacyjnych    165
  2. Ocenianie wartości dodanych nauki języków obcych    173
  2.1. Wartości dodane w opiniach nauczycieli    173
  2.2. Ocenianie wartości dodanych – przykłady    181
  2.1.1. Dokonywanie transferu    183
  2.1.2. Samoocenianie wypowiedzi pisemnych    187
  2.1.3. Porównywanie języków    190
  2.1.4. Wykorzystanie metod terapeutycznych    193
  3. Podsumowanie i wnioski. Warunki podnoszenia efektywności nauczania języków obcych uczniów z niepełnosprawnością    196
  Zakończenie    200
  Bibliografia    203
  Załączniki    219
  Foreign language teaching to students with disabilities in general education schools (Summary)    236
RozwińZwiń
W celu zapewnienia wysokiej jakości świadczonych przez nas usług, nasz portal internetowy wykorzystuje informacje przechowywane w przeglądarce internetowej w formie tzw. „cookies”. Poruszając się po naszej stronie internetowej wyrażasz zgodę na wykorzystywanie przez nas „cookies”. Informacje o przechowywaniu „cookies”, warunkach ich przechowywania i uzyskiwania dostępu do nich znajdują się w Regulaminie.

Nie pokazuj więcej tego powiadomienia