Nauczanie języków obcych uczniów z niepełnosprawnością w szkołach ogólnodostępnych

Nauczanie języków obcych uczniów z niepełnosprawnością w szkołach ogólnodostępnych

2 oceny

Format:

ibuk

WYBIERZ RODZAJ DOSTĘPU

 

Dostęp online przez myIBUK

WYBIERZ DŁUGOŚĆ DOSTĘPU

6,15

Wypożycz na 24h i opłać sms-em

12,00

cena zawiera podatek VAT

ZAPŁAĆ SMS-EM

TA KSIĄŻKA JEST W ABONAMENCIE

Już od 19,90 zł miesięcznie za 5 ebooków!

WYBIERZ SWÓJ ABONAMENT

Książka prezentuje sposób podejścia do nauczania języków obcych uczniów z niepełnosprawnością w szkolnej integracji indywidualnej. Biorąc pod uwagę charakter niepełnosprawności i specyfikę potrzeb edukacyjnych, nauka języka obcego nie ogranicza się do kształcenia ściśle językowego (rozwijania językowych kompetencji komunikacyjnych), lecz jest także możliwością uzyskania korzyści terapeutycznych. Autorka przedstawia działania o znaczeniu kompensującym utrudnione/zaburzone funkcjonowanie językowo-komunikacyjne oraz działania mające na celu rozwijanie kompetencji uczenia się języków. Na koniec zamieszczono analizę skuteczności stosowanych narzędzi oceniania postępów na egzaminach gimnazjalnych i maturalnych oraz przedstawiono propozycję oceniania tzw. wartości dodanych w nauce języka obcego


Liczba stron240
WydawcaWydawnictwo Naukowe Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza
ISBN-13978-83-232-2562-1
Numer wydania1
Język publikacjipolski
Informacja o sprzedawcyRavelo Sp. z o.o.

Ciekawe propozycje

Spis treści

  Wstęp     9
  
  I. INTEGRACJA UCZNIÓW Z NIEPEŁNOSPRAWNOŚCIĄ W SZKOŁACH OGÓLNODOSTĘPNYCH     15
  
  1. Niepełnosprawność w kontekście edukacji     17
  1.1. Interpretacja pojęcia niepełnosprawności     17
  1.2. Uczeń z niepełnosprawnością wyzwaniem dla szkoły     23
  1.2.1. Diagnozowanie specjalnych potrzeb edukacyjnych     23
  1.2.2. Wspieranie rozwoju ucznia z niepełnosprawnością     27
  2. Modele integracji w systemie kształcenia powszechnego     30
  2.1. Modele integracji jako wynik uwarunkowań kulturowych i politycznych     30
  2.2. Integracja a nauczanie włączające     35
  2.3. Ewolucja integracyjnego podejścia do kształcenia w Polsce     42
  2.3.1. Integracja edukacyjna a integracja społeczna     42
  2.3.2. Uregulowania prawne     45
  2.3.3. Za i przeciw nauczaniu integracyjnemu w szkołach ogólnodostępnych     51
  3. Podsumowanie i wnioski. Wyzwania dla kształcenia integracyjnego w szkołach ogólnodostępnych     56
  
  II. EDUKACJA JĘZYKOWA W SZKOLNEJ INTEGRACJI INDYWIDUALNEJ     61
  
  1. Cele nauczania języków obcych uczniów z niepełnosprawnością     63
  1.1. Rozwijanie językowych kompetencji komunikacyjnych     64
  1.1.1. Kompetencja jako wyznacznik posługiwania się językiem     64
  1.1.2. Zakresy rozwoju językowych kompetencji komunikacyjnych     70
  1.1.3. Operacjonalizacja celów językowych     76
  1.2. Wartości dodane nauki języka obcego     81
  1.2.1. Kompetencje kluczowe     83
  1.2.2. Operacjonalizacja kompetencji kluczowych     88
  2. Edukacja językowa a założenia integracji indywidualnej     90
  2.1. Edukacja językowa i cele integracji społecznej     91
  2.2. Zasada indywidualizacji     93
  3. Podsumowanie. Perspektywy dla edukacji językowej w szkolnej integracji indywidualnej     98
  
  III. NAUCZANIE JĘZYKÓW OBCYCH A DZIAŁANIA TERAPEUTYCZNE     101
  
  1. Językowe działania kompensacyjne     103
  1.1. „Przenikanie się” języków na etapie ich równoległego przyswajania     104
  1.2. Kompensowanie deficytów językowych, komunikacyjnych i poznawczych     110
  1.2.1. Charakterystyka trudności językowych     111
  1.2.1.1. Podsystemy języka     112
  1.2.1.2. Przyswajanie pojęć     115
  1.2.1.3. Funkcjonowanie komunikacyjne     116
  1.2.2. Kompensowanie trudności językowo-komunikacyjnych poprzez naukę języka obcego     117
  2. Rozwijane kompetencji uczenia się języków w perspektywie terapeutycznej     124
  2.1. Znaczenie metapoznania w nauce języków obcych     126
  2.1.1. Istota metapoznania w ujęciu konstruktywistycznym i fenomenologicznym     127
  2.1.2. Transfer wiedzy, umiejętności i środków poznawczych     131
  2.2. Motywacyjna wartość nauki języka obcego     136
  3. Podsumowanie. Korzyści terapeutyczne jako element skuteczności nauki języka obcego uczniów z niepełnosprawnością     145
  
  IV. SKUTECZNOŚĆ NAUCZANIA JĘZYKÓW OBCYCH UCZNIÓW Z NIEPEŁNOSPRAWNOŚCIĄ     149
  
  1. Językowe kompetencje komunikacyjne uczniów z niepełnosprawnością w ocenianiu sumatywnym     151
  1.1. Wymagania egzaminacyjne i sposoby ich dostosowania     151
  1.2. Wyniki nauczania języków obcych w testach egzaminacyjnych     165
  2. Ocenianie wartości dodanych nauki języków obcych     173
  2.1. Wartości dodane w opiniach nauczycieli     173
  2.2. Ocenianie wartości dodanych – przykłady     181
  2.1.1. Dokonywanie transferu     183
  2.1.2. Samoocenianie wypowiedzi pisemnych     187
  2.1.3. Porównywanie języków     190
  2.1.4. Wykorzystanie metod terapeutycznych     193
  3. Podsumowanie i wnioski. Warunki podnoszenia efektywności nauczania języków obcych uczniów z niepełnosprawnością     196
  
  Zakończenie     200
  Bibliografia     203
  Załączniki     219
  Foreign language teaching to students with disabilities in general education schools (Summary)     236
RozwińZwiń
W celu zapewnienia wysokiej jakości świadczonych przez nas usług, nasz portal internetowy wykorzystuje informacje przechowywane w przeglądarce internetowej w formie tzw. „cookies”. Poruszając się po naszej stronie internetowej wyrażasz zgodę na wykorzystywanie przez nas „cookies”. Informacje o przechowywaniu „cookies”, warunkach ich przechowywania i uzyskiwania dostępu do nich znajdują się w Regulaminie.

Nie pokazuj więcej tego powiadomienia