Resistenza we włoskim filmie fabularnym

Resistenza we włoskim filmie fabularnym

4 oceny

Format:

ibuk

Książka traktuje o filmowych reprezentacjach włoskiego ruchu oporu w czasie II wojny światowej, interpretowanych jako ważne świadectwo pamięci kulturowej Italii. W części teoretycznej autorka prezentuje rozmaite koncepcje dotyczące związków filmu i historii, przedstawiając własną propozycję kategoryzacji tego istotnego problemu. W kolejnych rozdziałach szczegółowo analizowane są: Rzym, miasto otwarte i Generał Della Rovere Roberta Rosselliniego, Strategia pająka, Bernarda Bertolucciego, Noc świętego Wawrzyńca Paola i Vittoria Tavianich oraz Człowiek, który nadejdzie Giorgio Dirittiego.


Rok wydania2013
Liczba stron280
KategoriaPublikacje darmowe
WydawcaWydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego
ISBN-13978-83-7969-033-6
Numer wydania1
Język publikacjipolski
Informacja o sprzedawcyePWN sp. z o.o.

Ciekawe propozycje

Spis treści

  Podziękowania     7
  Wstęp     9
  
  Rozdział I. Resistenza w kulturze politycznej Włoch     15
  
  Rozdział II. Film fabularny jako medium opowieści historycznej     31
  
  Wokół filmu historycznego jako gatunku i jego społeczno-kulturowej funkcji     33
  Historiofotia – historia w obrazach     46
  Film historyczny jako zwierciadło dyskursów teraźniejszych     58
  Fabularyzacja faktów historycznych versus film z tłem epoki     63
  
  Rozdział III. Lata 1945–1959: krzepnięcie włoskiej republiki     77
  
  Rzym, miasto otwarte: narracja ofiarnicza     96
  
  Rozdział IV. Lata 1960–1968: pół żartem, pół serio     113
  
  Generał Della Rovere: scherzo all’italiana, czyli symfonia nie całkiem bohaterska     136
  
  Rozdział V. Lata 1969–1978: kontestacja i rozliczenia     153
  
  Strategia pająka: narracja pamięci     178
  
  Rozdział VI. Lata 1979–1994: baśniowe formuły     195
  
  Noc świętego Wawrzyńca: cienie (zapomnianych) przodków     201
  
  Rozdział VII. Lata 1995–2012: historyczne rewizje     217
  
  Człowiek, który nadejdzie: historia, która powraca     233
  
  Zakończenie     243
  Bibliografia     251
  Metryki analizowanych filmów     261
  Indeks filmów     263
  Indeks osób     269
  Summary     277
  Od Redakcji     279
RozwińZwiń