INNE EBOOKI AUTORA
Autor:
Wydawca:
Format:
ibuk
Kino policyjne wykrystalizowało się w Stanach Zjednoczonych w okresie, gdy w amerykańskim społeczeństwie dokonała się niezwykła przemiana. Dominujący porządek zakwestionowany został nie tylko przez grupy dotychczas wyrzucone poza nawias - Afroamerykanów. Przeciwko jego «dobrodziejstwom» wystąpiły również kobiety (druga fala feminizmu) i młodzi ludzie (studenci). Z biegiem czasu dołączyli również do grona buntowników legitymujący się nienormatywną tożsamością seksualną: geje, lesbijki, transwestyci i transseksualiści. Filmowi policjanci musieli zmagać się z czymś, co prezentowano jako społeczne skutki przeobrażeń lat pięćdziesiątych. sześćdziesiątych i siedemdziesiątych XX wieku.
Postać policjanta zbawiającego pogrążony w chaosie świat stanowi kluczowy element amerykańskiego popularnego kina policyjnego. „Zacietrzewiony glina” – jak przyjęło się go w literaturze przedmiotu określać – stanowi również odpowiedź na wielokrotnie wówczas wyrażaną potrzebę silnej jednostki władnej zaprowadzić porządek. Utożsamienie jej z hegemonicznym modelem męskości doprowadziło do ścisłego powiązania pomiędzy ideą możliwości ochrony i zbawienia świata a koniecznością restytucji tradycyjnej męskości. Zaważyło to nie tylko na wymowie kina policyjnego głównego nurtu, ale również zdeterminowało kształt jego rozwoju.
Rok wydania | 2013 |
---|---|
Liczba stron | 510 |
Kategoria | Publikacje darmowe |
Wydawca | Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego |
ISBN-13 | 978-83-7525-861-5 |
Numer wydania | 1 |
Język publikacji | polski |
Informacja o sprzedawcy | ePWN sp. z o.o. |
INNE EBOOKI AUTORA
EBOOKI WYDAWCY
POLECAMY
Ciekawe propozycje
Spis treści
Podziękowania | 7 |
Acknowledgments | 9 |
Wstęp | 11 |
Rozdział I. Kino policyjne jako gatunek oraz kontekst jego powstania | 37 |
Gatunki w filmoznawczej refleksji teoretycznej | 37 |
Zmiany w gatunkach w latach siedemdziesiątych XX wieku | 48 |
Kino policyjne a nowe podejście do gatunków | 52 |
Sensy i znaczenia | 57 |
Kino policyjne – konteksty rozwoju gatunku | 62 |
Blef Coogana | 68 |
Kino policyjne – konteksty rozwoju gatunku cd. | 72 |
Charakterystyka kina policyjnego | 81 |
Rozdział II. „Zacietrzewiony glina” i kino policyjne lat siedemdziesiątych XX wieku... | 129 |
Filmy z policjantami końca lat sześćdziesiątych XX wieku | 129 |
Kino policyjne w latach siedemdziesiątych XX wieku | 140 |
Brudny Harry | 145 |
Pozostałe filmy z inspektorem Callahanem | 201 |
Francuski łącznik | 218 |
Rozdział III. Policyjne kino akcji lat osiemdziesiątych XX wieku | 241 |
Action blockbuster | 242 |
„Żelazne ciało” | 250 |
Charakterystyka kina akcji | 253 |
Wątek kumplowski | 260 |
Mississippi w ogniu | 266 |
Wątki homoerotyczne | 270 |
Kłopot z męskością | 275 |
Ciężka próba | 276 |
Tango i Cash | 278 |
Wątki homoerotyczne cd | 282 |
Dwurasowe kino policyjne: stereotypy Afroamerykanów, syndrom „dla tatusia”, mit „idyllicznego antymałżeństwa” | 284 |
Stereotypy w przedstawianiu Afroamerykanów | 284 |
W upalną noc | 287 |
Syndrom „dla tatusia” | 291 |
Mit „idyllicznego antymałżeństwa” | 293 |
Męskie ciało w policyjnym kinie akcji | 294 |
Cykl Zabójcza broń | 299 |
Cykl Szklana pułapka | 327 |
Rozdział IV. Kino policyjne w latach dziewięćdziesiątych XX wieku | 359 |
Kino policyjne z seryjnym mordercą | 362 |
Kontekst kulturowy | 362 |
Termin ‘seryjny morderca’ | 366 |
Rozwój historyczny formuły | 367 |
Dusiciel z Bostonu a schemat policyjnego kina z seryjnym mordercą | 372 |
Hybrydyczność formuły | 374 |
Postać profilanta | 376 |
Horror i slasher movie | 379 |
Monstrum | 381 |
Milczenie owiec | 383 |
Łowca | 393 |
Siedem | 409 |
Postać policjantki w kinie lat dziewięćdziesiątych XX wieku | 432 |
Zakończenie | 463 |
Bibliografia | 471 |
Spis ilustracji | 487 |
Indeks filmów | 489 |
Indeks nazwisk | 499 |
Synopsis | 507 |
Od Redakcji | 511 |