Amerykańskie popularne kino policyjne 1970-2000

Amerykańskie popularne kino policyjne 1970-2000

1 opinia

Format:

ibuk

Kino policyjne wykrystalizowało się w Stanach Zjednoczonych w okresie, gdy w amerykańskim społeczeństwie dokonała się niezwykła przemiana. Dominujący porządek zakwestionowany został nie tylko przez grupy dotychczas wyrzucone poza nawias - Afroamerykanów. Przeciwko jego «dobrodziejstwom» wystąpiły również kobiety (druga fala feminizmu) i młodzi ludzie (studenci). Z biegiem czasu dołączyli również do grona buntowników legitymujący się nienormatywną tożsamością seksualną: geje, lesbijki, transwestyci i transseksualiści. Filmowi policjanci musieli zmagać się z czymś, co prezentowano jako społeczne skutki przeobrażeń lat pięćdziesiątych. sześćdziesiątych i siedemdziesiątych XX wieku.


Postać policjanta zbawiającego pogrążony w chaosie świat stanowi kluczowy element amerykańskiego popularnego kina policyjnego. „Zacietrzewiony glina” – jak przyjęło się go w literaturze przedmiotu określać – stanowi również odpowiedź na wielokrotnie wówczas wyrażaną potrzebę silnej jednostki władnej zaprowadzić porządek. Utożsamienie jej z hegemonicznym modelem męskości doprowadziło do ścisłego powiązania pomiędzy ideą możliwości ochrony i zbawienia świata a koniecznością restytucji tradycyjnej męskości. Zaważyło to nie tylko na wymowie kina policyjnego głównego nurtu, ale również zdeterminowało kształt jego rozwoju.


Rok wydania2013
Liczba stron510
KategoriaPublikacje darmowe
WydawcaWydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego
ISBN-13978-83-7525-861-5
Numer wydania1
Język publikacjipolski
Informacja o sprzedawcyePWN sp. z o.o.

INNE EBOOKI AUTORA

Ciekawe propozycje

Spis treści

  Podziękowania    7
  Acknowledgments    9
  Wstęp    11
  
  Rozdział I. Kino policyjne jako gatunek oraz kontekst jego powstania    37
  
    Gatunki w filmoznawczej refleksji teoretycznej     37
    Zmiany w gatunkach w latach siedemdziesiątych XX wieku     48
    Kino policyjne a nowe podejście do gatunków     52
    Sensy i znaczenia     57
    Kino policyjne – konteksty rozwoju gatunku     62
      Blef Coogana     68
    Kino policyjne – konteksty rozwoju gatunku cd.     72
    Charakterystyka kina policyjnego     81
  
  Rozdział II. „Zacietrzewiony glina” i kino policyjne lat siedemdziesiątych XX wieku...    129
  
    Filmy z policjantami końca lat sześćdziesiątych XX wieku     129
    Kino policyjne w latach siedemdziesiątych XX wieku     140
    Brudny Harry     145
    Pozostałe filmy z inspektorem Callahanem     201
    Francuski łącznik     218
  
  Rozdział III. Policyjne kino akcji lat osiemdziesiątych XX wieku     241
  
    Action blockbuster     242
    „Żelazne ciało”     250
    Charakterystyka kina akcji     253
    Wątek kumplowski     260
      Mississippi w ogniu     266
    Wątki homoerotyczne     270
    Kłopot z męskością     275
      Ciężka próba     276
      Tango i Cash     278
    Wątki homoerotyczne cd     282
    Dwurasowe kino policyjne: stereotypy Afroamerykanów, syndrom „dla tatusia”, mit „idyllicznego antymałżeństwa”     284
      Stereotypy w przedstawianiu Afroamerykanów     284
      W upalną noc     287
      Syndrom „dla tatusia”     291
      Mit „idyllicznego antymałżeństwa”     293
    Męskie ciało w policyjnym kinie akcji     294
    Cykl Zabójcza broń     299
    Cykl Szklana pułapka     327
  
  Rozdział IV. Kino policyjne w latach dziewięćdziesiątych XX wieku     359
  
    Kino policyjne z seryjnym mordercą     362
      Kontekst kulturowy     362
      Termin ‘seryjny morderca’     366
      Rozwój historyczny formuły     367
      Dusiciel z Bostonu a schemat policyjnego kina z seryjnym mordercą     372
      Hybrydyczność formuły     374
      Postać profilanta     376
      Horror i slasher movie     379
      Monstrum     381
      Milczenie owiec     383
      Łowca     393
      Siedem     409
    Postać policjantki w kinie lat dziewięćdziesiątych XX wieku     432
  
  Zakończenie     463
  Bibliografia     471
  Spis ilustracji     487
  Indeks filmów     489
  Indeks nazwisk     499
  Synopsis     507
  Od Redakcji     511
RozwińZwiń