Statystyczna analiza żywotności firm

Statystyczna analiza żywotności firm

1 opinia

Format:

ibuk

WYBIERZ RODZAJ DOSTĘPU

 

Dostęp online przez myIBUK

WYBIERZ DŁUGOŚĆ DOSTĘPU

6,15

Wypożycz na 24h i opłać sms-em

17,50

cena zawiera podatek VAT

ZAPŁAĆ SMS-EM

TA KSIĄŻKA JEST W ABONAMENCIE

Już od 19,90 zł miesięcznie za 5 ebooków!

WYBIERZ SWÓJ ABONAMENT

Książka jest efektem wieloletnich badań populacji podmiotów gospodarczych prowadzonych przez autorkę w szczecińskim ośrodku ekonometrycznym. Wdrożenie mechanizmu rynkowego w polskiej gospodarce było niewątpliwie przełomem i impulsem do jej rozwoju. Rozwinęła się również aktywność ekonomiczna Polaków, którzy chcieli i mogli podejmować działalność na własny rachunek i własną odpowiedzialność. O powstawaniu nowych firm miał decydować rynek. Nie jest on jednak jedynym regulatorem działań podmiotów – przedsiębiorstw i gospodarstw domowych. Niedoskonałe funkcjonowanie rynku powoduje, że państwo, które dysponuje określonymi narzędziami, musi podejmować pewne działania. Wydaje się, że wiedza na temat liczby firm istniejących, powstających i likwidowanych, a także czasu ich funkcjonowania może być wykorzystana w polityce gospodarczej, zarówno krajowej, jak i regionalnej. Wiedza ta może być też użyteczna dla instytucji i przedsiębiorstw zajmujących się na przykład kredytowaniem działalności gospodarczej, jej ubezpieczeniami i aktywizacją bezrobotnych. Dotąd nie wypracowano wzorców prowadzenia badań populacji podmiotów gospodarczych. Autorka podjęła próbę usystematyzowania metodyki analizy żywotności firm. Połączyła analizę wskaźnikową, określaną w literaturze jako business demography, z metodami analizy trwania. Celem stosowania mierników i wskaźników jest analiza stanu, struktury, dynamiki i natężenia zjawisk. Do modelowania czasu trwania firm, badania wpływu wybranych cech na ten czas oraz ryzyka likwidacji zastosowano narzędzia analizy trwania, takie jak tablice trwania, estymator Kaplana-Meiera, modele regresji Coxa i logitowy. Książka jest wartościową pozycją dla Czytelnika interesującego się żywotnością firm zarówno od strony metodycznej, jak i empirycznej (wykorzystanie obszernej bazy danych dotyczących szczecińskich firm).


Liczba stron220
WydawcaWydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego
ISBN-13978-83-7241-883-8
Numer wydania1
Język publikacjipolski
Informacja o sprzedawcyRavelo Sp. z o.o.

Ciekawe propozycje

Spis treści

  WPROWADZENIE     7
  
  Rozdział I. PRZEDMIOT I ZAŁOŻENIA METODYCZNE BADAŃ     11
  
  1.1. Sformułowanie problemu     11
  1.2. Cel, przedmiot i zakres pracy oraz hipotezy badawcze     19
  1.3. Systematyka metod analizy żywotności firm     24
  
  Rozdział II. FIRMY JAKO PRZEDMIOT BADAŃ STATYSTYCZNYCH     38
  
  2.1. Firma – definicja     38
  2.2. Firmografia     41
  2.3. Statystyczne badania populacji firm     52
  
  Rozdział III. MIERNIKI I WSKAŹNIKI W ANALIZIE ŻYWOTNOŚCI FIRM     58
  
  3.1. Mierniki i wskaźniki – rodzaje i definicje     58
  3.2. Populacja firm – stan, struktura, dynamika     61
  3.3. Wskaźniki tworzenia, likwidowania i gęstości firm     80
  
  Rozdział IV. NIEPARAMETRYCZNE MODELE TRWANIA FIRM O CZASIE CIĄGŁYM     90
  
  4.1. Istota modelu nieparametrycznego     90
  4.2. Tablice kohortowe     92
  4.3. Tablice przekrojowe (firm zlikwidowanych)     104
  4.4. Estymator Kaplana-Meiera     118
  4.5. Estymator Kaplana-Meiera według roku powstania firmy     122
  4.6. Estymator Kaplana-Meiera według sekcji działalności gospodarczej    127
  4.7. Estymator Kaplana-Meiera dla firm w pierwszym roku działalności     131
  
  Rozdział V. SEMIPARAMETRYCZNE I PARAMETRYCZNE MODELE TRWANIA FIRM     135
  
  5.1. Semiparametryczny model trwania firm o czasie ciągłym     135
  5.2. Model ryzyka likwidacji firmy o czasie dyskretnym     152
  5.2.1. Charakterystyka modeli logitowych     152
  5.2.2. Modele empiryczne według roku powstania firmy     159
  5.2.3. Modele empiryczne według roku powstania firmy i sekcji PKD     161
  5.2.4. Modele empiryczne według sekcji PKD     163
  5.2.5. Modele empiryczne według roku powstania firmy dla poszczególnych sekcji PKD     166
  5.2.6. Modele empiryczne według roku powstania dla firm utworzonych w latach 1990–2006     167
  
  WNIOSKI     170
  ANEKS     177
  LITERATURA     195
  Summary     209
  SPIS TABEL I RYSUNKÓW     211
RozwińZwiń
W celu zapewnienia wysokiej jakości świadczonych przez nas usług, nasz portal internetowy wykorzystuje informacje przechowywane w przeglądarce internetowej w formie tzw. „cookies”. Poruszając się po naszej stronie internetowej wyrażasz zgodę na wykorzystywanie przez nas „cookies”. Informacje o przechowywaniu „cookies”, warunkach ich przechowywania i uzyskiwania dostępu do nich znajdują się w Regulaminie.

Nie pokazuj więcej tego powiadomienia