Statystyczna analiza żywotności firm

Statystyczna analiza żywotności firm

1 opinia

Format:

ibuk

WYBIERZ RODZAJ DOSTĘPU

 

Dostęp online przez myIBUK

WYBIERZ DŁUGOŚĆ DOSTĘPU

6,15

Wypożycz na 24h i opłać sms-em

17,50

cena zawiera podatek VAT

ZAPŁAĆ SMS-EM

TA KSIĄŻKA JEST W ABONAMENCIE

Już od 19,90 zł miesięcznie za 5 ebooków!

WYBIERZ SWÓJ ABONAMENT

Książka jest efektem wieloletnich badań populacji podmiotów gospodarczych prowadzonych przez autorkę w szczecińskim ośrodku ekonometrycznym. Wdrożenie mechanizmu rynkowego w polskiej gospodarce było niewątpliwie przełomem i impulsem do jej rozwoju. Rozwinęła się również aktywność ekonomiczna Polaków, którzy chcieli i mogli podejmować działalność na własny rachunek i własną odpowiedzialność. O powstawaniu nowych firm miał decydować rynek. Nie jest on jednak jedynym regulatorem działań podmiotów – przedsiębiorstw i gospodarstw domowych. Niedoskonałe funkcjonowanie rynku powoduje, że państwo, które dysponuje określonymi narzędziami, musi podejmować pewne działania. Wydaje się, że wiedza na temat liczby firm istniejących, powstających i likwidowanych, a także czasu ich funkcjonowania może być wykorzystana w polityce gospodarczej, zarówno krajowej, jak i regionalnej. Wiedza ta może być też użyteczna dla instytucji i przedsiębiorstw zajmujących się na przykład kredytowaniem działalności gospodarczej, jej ubezpieczeniami i aktywizacją bezrobotnych. Dotąd nie wypracowano wzorców prowadzenia badań populacji podmiotów gospodarczych. Autorka podjęła próbę usystematyzowania metodyki analizy żywotności firm. Połączyła analizę wskaźnikową, określaną w literaturze jako business demography, z metodami analizy trwania. Celem stosowania mierników i wskaźników jest analiza stanu, struktury, dynamiki i natężenia zjawisk. Do modelowania czasu trwania firm, badania wpływu wybranych cech na ten czas oraz ryzyka likwidacji zastosowano narzędzia analizy trwania, takie jak tablice trwania, estymator Kaplana-Meiera, modele regresji Coxa i logitowy. Książka jest wartościową pozycją dla Czytelnika interesującego się żywotnością firm zarówno od strony metodycznej, jak i empirycznej (wykorzystanie obszernej bazy danych dotyczących szczecińskich firm).


Liczba stron220
WydawcaWydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego
ISBN-13978-83-7241-883-8
Numer wydania1
Język publikacjipolski
Informacja o sprzedawcyRavelo Sp. z o.o.

Ciekawe propozycje

Spis treści

  WPROWADZENIE    7
  Rozdział I. PRZEDMIOT I ZAŁOŻENIA METODYCZNE BADAŃ    11
  1.1. Sformułowanie problemu    11
  1.2. Cel, przedmiot i zakres pracy oraz hipotezy badawcze    19
  1.3. Systematyka metod analizy żywotności firm    24
  Rozdział II. FIRMY JAKO PRZEDMIOT BADAŃ STATYSTYCZNYCH    38
  2.1. Firma – definicja    38
  2.2. Firmografia    41
  2.3. Statystyczne badania populacji firm    52
  Rozdział III. MIERNIKI I WSKAŹNIKI W ANALIZIE ŻYWOTNOŚCI FIRM    58
  3.1. Mierniki i wskaźniki – rodzaje i definicje    58
  3.2. Populacja firm – stan, struktura, dynamika    61
  3.3. Wskaźniki tworzenia, likwidowania i gęstości firm    80
  Rozdział IV. NIEPARAMETRYCZNE MODELE TRWANIA FIRM O CZASIE CIĄGŁYM    90
  4.1. Istota modelu nieparametrycznego    90
  4.2. Tablice kohortowe    92
  4.3. Tablice przekrojowe (firm zlikwidowanych)    104
  4.4. Estymator Kaplana-Meiera    118
  4.5. Estymator Kaplana-Meiera według roku powstania firmy    122
  4.6. Estymator Kaplana-Meiera według sekcji działalności gospodarczej    127
  4.7. Estymator Kaplana-Meiera dla firm w pierwszym roku działalności    131
  Rozdział V. SEMIPARAMETRYCZNE I PARAMETRYCZNE MODELE TRWANIA FIRM    135
  5.1. Semiparametryczny model trwania firm o czasie ciągłym    135
  5.2. Model ryzyka likwidacji firmy o czasie dyskretnym    152
  5.2.1. Charakterystyka modeli logitowych    152
  5.2.2. Modele empiryczne według roku powstania firmy    159
  5.2.3. Modele empiryczne według roku powstania firmy i sekcji PKD    161
  5.2.4. Modele empiryczne według sekcji PKD    163
  5.2.5. Modele empiryczne według roku powstania firmy dla poszczególnych sekcji PKD    166
  5.2.6. Modele empiryczne według roku powstania dla firm utworzonych w latach 1990–2006    167
  WNIOSKI    170
  ANEKS    177
  LITERATURA    195
  Summary    209
  SPIS TABEL I RYSUNKÓW    211
RozwińZwiń
W celu zapewnienia wysokiej jakości świadczonych przez nas usług, nasz portal internetowy wykorzystuje informacje przechowywane w przeglądarce internetowej w formie tzw. „cookies”. Poruszając się po naszej stronie internetowej wyrażasz zgodę na wykorzystywanie przez nas „cookies”. Informacje o przechowywaniu „cookies”, warunkach ich przechowywania i uzyskiwania dostępu do nich znajdują się w Regulaminie.

Nie pokazuj więcej tego powiadomienia