EBOOKI WYDAWCY
Format:
pdf, ibuk
Problematyka szeroko rozumianych migracji ludności i tożsamości migrantów należy współcześnie do najbardziej interesujących obszarów badawczych. Niniejsza książka stanowi oryginalną, interdyscyplinarną analizę strategii kształtowania etniczności dzieci imigrantów na przykładzie grupy szwedzko-amerykańskiej. Autorka podjęła temat niebagatelny i dotąd niezbadany, uwzględniając w swoim studium zagadnienia historyczne, prawne, praso- i literaturoznawcze, narodowościowe i mniejszościowe. Książka wypełnia istotną lukę w badaniach nad szwedzką grupą w USA, przede wszystkim jednakże wpisuje się w główny nurt dyskusji nad istotą etniczności. To nie tylko zajmująca lektura, ale także znakomity materiał do analiz dla służb dyplomatycznych i konsularnych oraz dla kreatorów polityki wewnętrznej – narodowościowej, wielokulturowej, etnicznej.
Prof. dr hab. Henryk Chałupczak
Rok wydania | 2011 |
---|---|
Liczba stron | 244 |
Kategoria | Antropologia kulturowa |
Wydawca | Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego |
ISBN-13 | 978-83-233-3265-7 |
Numer wydania | 1 |
Język publikacji | polski |
Informacja o sprzedawcy | ePWN sp. z o.o. |
EBOOKI WYDAWCY
POLECAMY
Ciekawe propozycje
Spis treści
Wykaz najważniejszych skrótów | 11 |
Wprowadzenie | 13 |
Przegląd literatury | 17 |
CZĘŚĆ PIERWSZA | 21 |
Rozdział I. ETNICZNOŚĆ. PERSPEKTYWY TEORETYCZNE | 23 |
1. Grupa etniczna | 24 |
2. Etniczność wynaleziona | 26 |
A. Rola Innego w budowaniu tożsamości etnicznej | 29 |
B. Tradycje wynalezione i wybór tradycji | 31 |
C. Wynalezienie etniczności a homemaking myths | 32 |
D. Etniczność a kultura, klasa i płeć społeczno-kulturowa | 35 |
3. Etniczność a religia | 36 |
4. Etniczność a przynależność pokoleniowa | 37 |
5. Rola liderów etnicznych i kompletność instytucjonalna | 39 |
6. Grupa angloamerykańska jako grupa dominująca | 40 |
Rozdział II. SZWEDZKA AMERYKA | 43 |
1. Zarys historii imigracji szwedzkiej w USA | 43 |
A. Historia i znaczenie Synodu Augustana | 45 |
2. Tożsamość szwedzko-amerykańska | 47 |
A. Tożsamość dzieci i młodzieży | 49 |
3. Rynek prasowy i literacki Szwedzkiej Ameryki | 54 |
A. Czytelnicy i autorzy | 55 |
B. Wydawnictwa, księgarnie, biblioteki | 57 |
C. Prasa na rynku szwedzko-amerykańskim | 59 |
D. Czasopisma dla dzieci i młodzieży | 61 |
E. Literatura na rynku szwedzko-amerykańskim | 64 |
F. Książki dla dzieci i młodzieży | 66 |
4. Szwedzko-amerykański rynek wydawniczy a zmiana języka | 68 |
Rozdział III. AUGUSTANA BOOK CONCERN | 73 |
1. Zarys historii Augustana Book Concern | 73 |
2. Augustana Book Concern na rynku wydawniczym Szwedzkiej Ameryki | 77 |
3. Augustana Book Concern na rynku wydawniczym dla dzieci i młodzieży | 84 |
A. Literatura szwedzkojęzyczna | 85 |
B. Literatura anglojęzyczna | 89 |
C. Prasa szwedzkojęzyczna | 94 |
D. Prasa anglojęzyczna | 102 |
Podsumowanie | 106 |
CZĘŚĆ DRUGA | 111 |
Rozdział IV. ROLA RELIGII | 113 |
1. „Nasz naród (...) jest narodem, który boi się Boga” | 114 |
2. Chrześcijanin, ale Inny | 116 |
3. Religie niechrześcijańskie | 119 |
Podsumowanie | 121 |
Rozdział V. IDEA OJCZYZNY | 125 |
1. Matka Svea – emigracja, pamięć, tęsknota | 125 |
2. „Dom w Zachodnim Kraju” | 130 |
Podsumowanie | 133 |
Rozdział VI. HISTORIA I JEJ BOHATEROWIE | 137 |
Podsumowanie | 141 |
Rozdział VII. HOMEMAKING MYTHS | 143 |
1. Mity założycielskie | 143 |
2. Mity ofi ary krwi i mity bohaterów | 149 |
3. Mity ideologicznego pokrewieństwa | 154 |
Podsumowanie | 156 |
Rozdział VIII. KWESTIA JĘZYKA | 161 |
Podsumowanie | 168 |
Rozdział IX. PRZYRODA | 171 |
1. „Kraj zorzy polarnej oraz białych nocy” | 172 |
2. Miasto, wieś i morze | 174 |
Podsumowanie | 178 |
Rozdział X. PRZYNALEŻNOŚĆ KLASOWA | 181 |
1. Obraz klas społecznych w piśmiennictwie ABC | 181 |
2. Działalność socjalistów i konfl ikty klasowe | 185 |
3. Protestancki etos pracy i American Dream | 187 |
Podsumowanie | 189 |
Rozdział XI. PŁEĆ SPOŁECZNO-KULTUROWA | 193 |
1. Dzieciństwo i młodość | 193 |
2. Małżeństwo | 196 |
3. Macierzyństwo i ojcostwo | 198 |
4. Kobieta na rynku pracy | 201 |
5. Emancypacja | 204 |
Podsumowanie | 206 |
ZAKOŃCZENIE | 209 |
BIBLIOGRAFIA | 219 |
SUMMARY | 235 |
SAMMANFATTNING | 239 |