POLECAMY
Redakcja:
Format:
pdf, ibuk
Na niniejszy, jubileuszowy tom składają się prace dedykowane Panu Profesorowi Stanisławowi Grabiasowi przez uczniów i przyjaciół z okazji Jego siedemdziesiątych urodzin. Tytuł tomu Język – Człowiek – Społeczeństwo obejmuje triadę pojęć, wokół których skupiły się naukowe zainteresowania Jubilata.
Rok wydania | 2013 |
---|---|
Liczba stron | 893 |
Kategoria | Logopedia |
Wydawca | Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej |
ISBN-13 | 978-83-7784-415-1 |
Język publikacji | polski |
Informacja o sprzedawcy | ePWN sp. z o.o. |
POLECAMY
Ciekawe propozycje
Spis treści
Przedmowa | 9 |
Część I – Język – Społeczeństwo | 11 |
Irena Bogaczowa, O bogactwie i zmianach słownika dzieci przedszkolnych | 13 |
Barbara Boniecka, Dziecięce pośrednie i bezpośrednie akty mowy | 23 |
Agnieszka Goral, Nomina subiecti w języku polskim i białoruskim. Kwestie dyskusyjne | 31 |
Małgorzata Karwatowska, Wizerunek żony w dowcipach internetowych | 51 |
Krystyna Kleszczowa, U źródeł superlatywnych form w klasie wyrażeń funkcyjnych | 65 |
Anna Krakowiak, Socjolekt hipiczny jako przykład profesjolektu | 73 |
Renarda Lebda, Od ekspresywności językowej do łańcuchowej metody skojarzeń | 101 |
Stanisława Niebrzegowska-Bartmińska, „Nasz dom to nasza twierdza” Operowanie stereotypami i wartościami w mowach przed meczem | 109 |
Jan Franciszek Nosowicz, Rola nazw miejscowych w kształtowaniu wiedzy uczniów o ich „małej ojczyźnie” | 121 |
Paweł Nowak, Czy istnieje pragmalingwistyka medialna? | 145 |
Jan Ożdżyński, Grzegorz Ożdżyński, Dysonans poznawczy czy naturalne poczucie bliskości? – w wypowiedziach dzieci w wieku przedszkolnym | 157 |
Halina Pelcowa, Językowy świat Roztocza | 167 |
Artur Rejter, Teksty kultury popularnej a komunikacja społeczna. Na przykładzie utworów poetyckich Agnieszki Osieckiej | 179 |
Teodozja Rittel, Gatunkowe wzorce wypowiedzi w zachowaniach kulturowych z połowy XVIII wieku (na przykładzie tekstów Elżbiety Drużbackiej) | 195 |
Małgorzata Rocławska-Daniluk, Rozważania językoznawcy na temat rozwoju dziecka w rodzinie | 209 |
Barbara Sadownik, Der pragmatisch-kommunikative Ansatz in der Glottodidaktik. Wissenschaftsgeschichtlicher Hintergrund und Entwicklung – kritische Überlegungen | 219 |
Teresa Skubalanka, O stylistycznych kodach tematycznych | 237 |
Aldona Skudrzyk, Od semantyki do pragmatyki, czyli o osłabieniu precyzji komunikowania | 241 |
Jolanta Szpyra-Kozłowska, „Czesze sze bardzo”. Polszczyzna z obcym akcentem i jej percepcja | 253 |
Halina Wiśniewska, Łagodne ekspresywizmy w alegorycznej Fortecy (1752) Elżbiety Drużbackiej | 269 |
Maria Wojtak, O sposobach prezentacji i funkcjach socjolektu w reportażu wizerunkowym | 281 |
Część II – Język – Człowiek | 295 |
Agnieszka Banaszkiewicz, Zagrożenia płynące z późnego inicjowania terapii logopedycznej w przypadku dzieci z rozszczepem podniebienia | 297 |
Helena Borowiec, Możliwości umysłowe sześciolatków w świetle koncepcji J. Piageta i L. S. Wygotskiego | 305 |
Ewa Czaplewska, SLI czy dziecko później mówiące? – różne formy strategii terapeutycznych | 325 |
Aneta Domagała, Pętla w wypowiedziach osób z otępieniem alzheimerowskim | 337 |
Ludmiła Halczy-Kowalik, Małgorzata Stecewicz, Dorota Margula, Zmienność wymowy u chorych po wycięciu nowotworu jamy ustnej | 361 |
Grażyna Jastrzębowska, Kilka refleksji o polskiej terminologii logopedycznej (dyslalia; opóźnienie rozwoju mowy – opóźniony rozwój mowy) | 377 |
Urszula Jęczeń, Kilka prawd o wrażliwości emocjonalnej dzieci z zespołem Downa i sposobach jej uzewnętrzniania | 395 |
Katarzyna Kaczorowska-Bray, Miejsce diagnozy logopedycznej we wczesnej interwencji i wspomaganiu rozwoju małego dziecka | 407 |
Barbara Kamińska, Problem akcentu proparoksytonicznego i oksytonicznego w języku młodzieży z perspektywy logopedii artystycznej | 423 |
Lilianna Konopska, Iloczas głoskowych realizacji bezdźwięcznych fonemów trących /f/,/s/,/ɕ/i/ʃ/ | 441 |
Marta Korendo, Argumentacja w wypowiedziach dzieci z zespołem Aspergera | 479 |
Kazimiera Krakowiak, Wspólne doświadczanie języka (Rozważania o wychowaniu językowym dzieci z uszkodzeniami słuchu) | 489 |
Zdzisław Marek Kurkowski, Surdologopedia i audiofonologia we współczesnej logopedii | 513 |
Wojciech Lipski, Ocena kategorii semantycznych w wypowiedziach pacjentów chorych na schizofrenię na przykładzie pojęcia miłość | 521 |
Anita Lorenc, Wady wymowy w świetle nowoczesnych badań fonetycznych | 551 |
Edward Łuczyński, Wyraz logopedia i jego gniazdo słowotwórcze | 581 |
Alina Maciejewska, „Z polskiego na nasze” – parafraza w rozwoju języka | 589 |
Jolanta Mazurkiewicz-Sokołowska, Emocje jako integralna składowa procesu przyswajania i przetwarzania języka | 607 |
Mirosław Michalik, Interakcyjna perspektywa opisu zaburzeń komunikacji (na przykładzie pacjentów z mózgowym porażeniem dziecięcym i oligofazją) | 619 |
Stanisław Milewski, Zaburzenia struktury sylabowej wyrazów jako problem logopedyczny | 635 |
Urszula Mirecka, Zaburzenia dyzartryczne w mózgowym porażeniu dziecięcym | 659 |
Ewa Muzyka-Furtak, Paronimia w rozwoju leksykalnym dzieci słyszących i niesłyszących | 685 |
Barbara Ostapiuk, Głoska jako dźwięk fonemowy w mowie oraz w logopedycznym badaniu | 717 |
Jolanta Panasiuk, Idiolekt w afazji | 735 |
Magdalena Peterek, Granice operacji myślowych w sytuacji zaburzeń komunikacji językowej spowodowanych wadą słuchu | 759 |
Danuta Pluta-Wojciechowska, Mowa rozszczepowa – termin metaforyczny czy dosłowny? | 767 |
Olga Przybyla, O kinestezji, praksji oralnej i koordynacji w perspektywie integrującej | 791 |
Mariola Sidor, Niepłynność mowy w wypowiedziach osób jąkających się | 813 |
Joanna Stasiak, Wymowa dzieci z opóźnionym rozwojem mowy | 827 |
Tomasz Woźniak, Językoznawstwo w świetle logopedii | 841 |
Marta Wysocka, Rozwój kompetencji prozodycznej | 861 |
Bibliografia prac prof. dra hab. Stanisława Grabiasa (1967–2012) | 875 |
Tabula gratulatoria | 887 |