Pedagogika klasycznego liberalizmu w dwugłosie John Locke i John Stuart Mill

Pedagogika klasycznego liberalizmu w dwugłosie John Locke i John Stuart Mill

1 ocena

Format:

ibuk

WYBIERZ RODZAJ DOSTĘPU

 

Dostęp online przez myIBUK

WYBIERZ DŁUGOŚĆ DOSTĘPU

6,15

Wypożycz na 24h i opłać sms-em

19,95

cena zawiera podatek VAT

ZAPŁAĆ SMS-EM

Liberalizm niejedno ma imię. Pedagogika klasycznego liberalizmu reprezentowana przez Johna Locke'a i Johna Stuarta Milla jest zapisem zmagań liberałów z ich podstawowym i nieodstępowalnym przywiązaniem do wolności w życiu człowieka, społeczeństwa i państwa, która w dziedzinie wychowania pozostała zasadą sporną i dyskusyjną, choć nie do końca odrzuconą. Za ich stanowiskiem nie kryje się prosta liberalizacja wychowania, czyli promocja wolności w wychowaniu, powszechnie kojarzona z pedagogiką liberalną; jest to zapowiedź swoistego kursu przygotowawczego do bycia wolnym człowiekiem w sferze życia prywatnego i publicznego, do realizacji głównie na przedpolu polityki.


Liczba stron270
WydawcaWydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego
ISBN-13978-83-233-3299-2
Numer wydania1
Język publikacjipolski
Informacja o sprzedawcyRavelo Sp. z o.o.

Ciekawe propozycje

Spis treści

  Podziękowania     9
  Wprowadzenie     11
  Wykaz skrótów cytowanych prac     25
  
  I. Pedagogika klasycznego liberalizmu – konstrukcja pojęciowa     27
  
  1. Liberalizm: pojęcie, zasady i cechy wyróżniające; miejsce klasycznego liberalizmu na mapie jego odmian     27
  2. Wychowanie: podstawowe pojęcie pedagogiki w perspektywie klasyczno-liberalnych poglądów filozoficznych     44
  3. Stan badań w obrębie filozofii i nauk o wychowaniu     53
  
  II. John Locke i podstawy pedagogiki klasycznego liberalizmu     71
  
  1. Życie i filozofia Johna Locke’a na tle epoki     71
  2. Liberalne poglądy Johna Locke’a w dziedzinie polityki     82
  3. Zakres wychowania w myśli pedagogicznej Johna Locke’a     89
  4. Recepcja myśli pedagogicznej Johna Locke’a     94
  
  III. John Stuart Mill i rozwinięcie pedagogiki klasycznego liberalizmu     107
  
  1. James i John Stuart Mill na tle epoki. Jamesa Milla utylitarny zamysł pedagogiczny     107
  2. Arystokratyczny liberalizm i demokratyzm Johna Stuarta Milla jako wprowadzenie do rozważań o wychowaniu     119
  
  IV. Wyróżniki myśli o wychowaniu w pedagogice klasycznego liberalizmu. John Locke i John Stuart Mill – ciągłość i zmiana     135
  
  1. Kształtowanie charakteru moralnego człowieka – cel nadrzędny i uniwersalny wychowania     135
  2. Wychowanie jako przygotowanie do bycia obywatelem; rola elit w społeczeństwie     153
  3. Edukacja (wiedza i wykształcenie) w służbie powołania życiowego i jako forma (samo)doskonalenia na mapie celów całożyciowych     167
  4. Rodzina jako pierwszoplanowe środowisko wychowawcze na tle roli państwa i społeczeństwa obywatelskiego w realizacji zadań wychowawczych     192
  5. Osoba wychowawcy i jego metoda     209
  
  V. Podsumowanie. Aktualność pedagogiki klasycznego liberalizmu i jej twórcza obecność we współczesnym dyskursie pedagogicznym i filozoficznym     219
  
  Bibliografia     241
  Aneks     261
  Indeks nazwisk     263
RozwińZwiń
W celu zapewnienia wysokiej jakości świadczonych przez nas usług, nasz portal internetowy wykorzystuje informacje przechowywane w przeglądarce internetowej w formie tzw. „cookies”. Poruszając się po naszej stronie internetowej wyrażasz zgodę na wykorzystywanie przez nas „cookies”. Informacje o przechowywaniu „cookies”, warunkach ich przechowywania i uzyskiwania dostępu do nich znajdują się w Regulaminie.

Nie pokazuj więcej tego powiadomienia