Pedagogika klasycznego liberalizmu w dwugłosie John Locke i John Stuart Mill

Pedagogika klasycznego liberalizmu w dwugłosie John Locke i John Stuart Mill

1 ocena

Format:

ibuk

WYBIERZ RODZAJ DOSTĘPU

 

Dostęp online przez myIBUK

WYBIERZ DŁUGOŚĆ DOSTĘPU

6,15

Wypożycz na 24h i opłać sms-em

19,95

cena zawiera podatek VAT

ZAPŁAĆ SMS-EM

Liberalizm niejedno ma imię. Pedagogika klasycznego liberalizmu reprezentowana przez Johna Locke'a i Johna Stuarta Milla jest zapisem zmagań liberałów z ich podstawowym i nieodstępowalnym przywiązaniem do wolności w życiu człowieka, społeczeństwa i państwa, która w dziedzinie wychowania pozostała zasadą sporną i dyskusyjną, choć nie do końca odrzuconą. Za ich stanowiskiem nie kryje się prosta liberalizacja wychowania, czyli promocja wolności w wychowaniu, powszechnie kojarzona z pedagogiką liberalną; jest to zapowiedź swoistego kursu przygotowawczego do bycia wolnym człowiekiem w sferze życia prywatnego i publicznego, do realizacji głównie na przedpolu polityki.


Liczba stron270
WydawcaWydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego
ISBN-13978-83-233-3299-2
Numer wydania1
Język publikacjipolski
Informacja o sprzedawcyRavelo Sp. z o.o.

Ciekawe propozycje

Spis treści

  Podziękowania    9
  Wprowadzenie    11
  Wykaz skrótów cytowanych prac    25
  I. Pedagogika klasycznego liberalizmu – konstrukcja pojęciowa    27
  1. Liberalizm: pojęcie, zasady i cechy wyróżniające; miejsce klasycznego liberalizmu na mapie jego odmian    27
  2. Wychowanie: podstawowe pojęcie pedagogiki w perspektywie klasyczno-liberalnych poglądów filozoficznych    44
  3. Stan badań w obrębie filozofii i nauk o wychowaniu    53
  II. John Locke i podstawy pedagogiki klasycznego liberalizmu    71
  1. Życie i filozofia Johna Locke’a na tle epoki    71
  2. Liberalne poglądy Johna Locke’a w dziedzinie polityki    82
  3. Zakres wychowania w myśli pedagogicznej Johna Locke’a    89
  4. Recepcja myśli pedagogicznej Johna Locke’a    94
  III. John Stuart Mill i rozwinięcie pedagogiki klasycznego liberalizmu    107
  1. James i John Stuart Mill na tle epoki. Jamesa Milla utylitarny zamysł pedagogiczny    107
  2. Arystokratyczny liberalizm i demokratyzm Johna Stuarta Milla jako wprowadzenie do rozważań o wychowaniu    119
  IV. Wyróżniki myśli o wychowaniu w pedagogice klasycznego liberalizmu. John Locke i John Stuart Mill – ciągłość i zmiana    135
  1. Kształtowanie charakteru moralnego człowieka – cel nadrzędny i uniwersalny wychowania    135
  2. Wychowanie jako przygotowanie do bycia obywatelem; rola elit w społeczeństwie    153
  3. Edukacja (wiedza i wykształcenie) w służbie powołania życiowego i jako forma (samo)doskonalenia na mapie celów całożyciowych    167
  4. Rodzina jako pierwszoplanowe środowisko wychowawcze na tle roli państwa i społeczeństwa obywatelskiego w realizacji zadań wychowawczych    192
  5. Osoba wychowawcy i jego metoda    209
  V. Podsumowanie. Aktualność pedagogiki klasycznego liberalizmu i jej twórcza obecność we współczesnym dyskursie pedagogicznym i filozoficznym    219
  Bibliografia    241
  Aneks    261
  Indeks nazwisk    263
RozwińZwiń
W celu zapewnienia wysokiej jakości świadczonych przez nas usług, nasz portal internetowy wykorzystuje informacje przechowywane w przeglądarce internetowej w formie tzw. „cookies”. Poruszając się po naszej stronie internetowej wyrażasz zgodę na wykorzystywanie przez nas „cookies”. Informacje o przechowywaniu „cookies”, warunkach ich przechowywania i uzyskiwania dostępu do nich znajdują się w Regulaminie.

Nie pokazuj więcej tego powiadomienia