POLECAMY
-20%
Autor:
Wydawca:
Format:
pdf, ibuk
W praktyce szkolnej często jesteśmy zmuszeni do uprawiania „turystyki zbiorowej”. Krótki czas i napięty program rodzą pośpiech, znużenie i powierzchowność. One z kolei przekształcają obiekty, które z założenia winniśmy podziwiać, w zbiór reklamowych pocztówek, na których tle ustawiamy się do szybko robionych zdjęć.Tymczasem prawdziwe dzieła sztuki, z natury rzeczy, kłócą się z ideą masowości. Pojedynczość to ich znak szczególny.
Zmiany w oświacie, przynosząc erupcję pomysłów i koncepcji lekcyjnych, chwytów i zabiegów metodycznych, tym wyraźniej ujawniły przynależną również szkole przypadłość: szybko i jak najwięcej. Słuszna idea korespondencji tekstów literackich z innymi tekstami kultury przekształca się często, wbrew woli jej twórców i realizatorów, w żarłoczną ideę wzajemnego unicestwiania. Zdarza się, że konteksty pochłaniają tekst centralny; że centrum rozmywa się w szybkiej i pobieżnej lekturze, przeistacza w jeszcze jeden kontekst o takiej samej wartości, jak pozostałe.
Te trudności tkwią organicznie w samej naturze szkoły i współczesnej kultury. Jednakże dysponujemy skuteczną bronią, która może stanowić przeciwwagę dla masowości, pośpiechu i powierzchowności. Nie zlikwiduje ona przypisanych szkole (czy kulturze w ogóle) ograniczeń, ale złagodzi ich prawo do władzy absolutnej. Idei turystyki zbiorowej, idei kolażu muszą towarzyszyć stare idee pielgrzymowania, pojedynczości.
Rok wydania | 2013 |
---|---|
Liczba stron | 352 |
Kategoria | Edukacja |
Wydawca | Wydawnictwo Uniwersytetu Gdańskiego |
ISBN-13 | 978-83-7865-104-8 |
Numer wydania | 1 |
Język publikacji | polski |
Informacja o sprzedawcy | ePWN sp. z o.o. |
POLECAMY
Ciekawe propozycje
Spis treści
Geografia drugiej przestrzeni – uwagi wstępne | 7 |
I. ZAGUBIONA PRZESTRZEŃ I CO DALEJ? (RÓŻEWICZ) | 19 |
1. Zagubiona przestrzeń i przymus lewitacji. Kartoteka Tadeusza Różewicza – część pierwsza | 21 |
2. Przykładowa propozycja lekcyjnej realizacji Kartoteki (Zagubiona przestrzeń i przymus lewitacji) | 34 |
3. Zagubiona przestrzeń a struktura dramatu. Kartoteka Tadeusza Różewicza – część druga | 44 |
II. APOKALIPSY NIEMOŻLIWE (ELIOT – COPPOLA) | 69 |
1. Apokalipsa Cienia: Thomas Stearns Eliot – Wydrążeni ludzie | 71 |
2. Przekleństwo Cienia: Francis Ford Coppola – Czas Apokalipsy | 81 |
III. PARADOKSY I PUŁAPKI (SZYMBORSKA – GRASS) | 87 |
1. Dwa okna. Niebo Wisławy Szymborskiej i konsekwencje różnych perspektyw | 89 |
2. Terror paradygmatu. Część pierwsza: Wisława Szymborska, Lekcja | 101 |
3. Terror paradygmatu. Część druga: Blaszany bębenek Güntera Grassa | 114 |
4. Katedry, nenufary i mięso | 126 |
IV. PRZESTRZENIE OBCOŚCI A POSZUKIWANIE MIARY (MIŁOSZ) | 137 |
1. Gdzie jest Północ? | 139 |
2. Mickiewicza i Miłosza taniec miłości-nicości | 161 |
V. OKO I UCHO SPRAWIEDLIWEGO (MICKIEWICZ) | 175 |
1. Dante a Mickiewicz. Boska Komedia a III część Dziadów | 177 |
2. Prawdy nieszczęścia a nowoczesna podmiotowość (na podstawie III części Dziadów Adama Mickiewicza) | 191 |
3. Romantyczny ogród Mickiewicza w Panu Tadeuszu i III części Dziadów | 204 |
4. Wędrująca dusza. Pan Tadeusz a szabat | 214 |
VI. WIELKOŚĆ I BŁĄD (KRASIŃSKI) | 225 |
1. Światło, które niczego nie oświeca. Obraz Boga w Nie-Boskiej Komedii | 227 |
2. Kobiety-przedmioty-demony w Nie-Boskiej Komedii | 241 |
3. Wielkość i błąd | 256 |
VII. SZKOŁA I DRUGA PRZESTRZEŃ (RECEPCJA) | 271 |
1. Czytanie i nieszczęście | 273 |
2. Zginęła – nie zginęła | 283 |
3. Arcydzieła romantyczne w swojskich i obcych kontekstach | 299 |
4. Etyka a tożsamość. Szkoła i uniwersalia | 312 |
Bibliografia | 323 |
Indeks osobowy | 343 |