INNE EBOOKI AUTORA
-20%
Autor:
Wydawca:
Format:
pdf, ibuk
Książka ta jest interesującym i zarazem twórczym pomysłem badawczym, osadzonym na styku teorii wychowania fizycznego, socjologii i psychologii sportu. Przedmiotem swych studiów autorka uczyniła moralność społeczną młodych sportowców. Szczególną uwagę skoncentrowała na związku między etosem rodziny a potocznym rozumowaniem moralnym rozpatrywanym w ramach normy fair play. Wydaje się, że jest to temat nie tylko nęcący poznawczo, ale także istotny praktycznie. Ciągle bowiem w zmieniającej się rzeczywistości społeczno-ekonomicznej poszukujemy istotnych czynników kształtujących moralność społeczną na poszczególnych etapach kształcenia i wychowania nowych pokoleń, zarówno uczniów, studentów, jak i sportowców.
Rok wydania | 2014 |
---|---|
Liczba stron | 146 |
Kategoria | Psychologia rozwoju człowieka |
Wydawca | Wydawnictwo Uniwersytetu Gdańskiego |
ISBN-13 | 978-83-7865-151-2 |
Numer wydania | 1 |
Język publikacji | polski |
Informacja o sprzedawcy | ePWN sp. z o.o. |
INNE EBOOKI AUTORA
POLECAMY
Ciekawe propozycje
Spis treści
Wstęp | 7 |
1. Rodzina jako pierwotne otoczenie rozwojowe | 9 |
1.1. Małżeństwo i rodzina w myśli socjologicznej | 9 |
1.2. Typologia form małżeństwa i rodziny | 10 |
1.3. Struktura, funkcje i system rodziny | 12 |
1.4. Jednostka i rodzina a struktura społeczna w aspekcie zmian mikrostrukturalnych | 14 |
1.5. Postawy rodzicielskie | 18 |
1.5.1. Pojęcie postawy i rodzaje postaw | 18 |
1.5.2. Pojęcie postawy rodzicielskiej | 23 |
1.5.3. Trwałość, kierunek i siła postawy rodzicielskiej | 25 |
1.5.4. Pochodzenie postaw rodzicielskich | 25 |
1.5.5. Typologia postaw rodzicielskich | 27 |
1.6. Rodzina jako podstawowa mikrostruktura wychowująca | 28 |
1.7. Etos rodziny a moralność jednostki | 31 |
2. Kody etyczne a moralność społeczna | 34 |
2.1. Moralność jako regulator życia społecznego | 34 |
2.1.1. Socjologiczne typologie moralności | 37 |
2.1.2. Psychologiczne koncepcje rozwoju moralnego człowieka | 39 |
2.1.2.1. Podejście psychoanalityczne | 40 |
2.1.2.2. Podejście związane z teorią społecznego uczenia się | 41 |
2.1.2.3. Koncepcja poznawczo-rozwojowa | 42 |
2.1.2.4. Koncepcja Lawrence’a Kohlberga | 44 |
2.1.2.5. Paradygmat społeczny | 44 |
2.1.2.6. Teorie temperamentu w wyjaśnianiu rozwoju moralności | 46 |
2.1.3. Normy, wartości oraz procesy wartościowania moralnego | 48 |
2.1.3.1. Problematyka wartości | 48 |
2.1.3.2. Normy moralne w społeczeństwie | 50 |
2.1.3.3. Procesy wartościowania moralnego | 52 |
2.1.3.4. Koncepcja pięciu kodów etycznych | 54 |
2.2. Etyka i moralność sportowa | 57 |
2.2.1. Przedmiot i zakres etyki sportowej | 57 |
2.2.2. Rywalizacja sportowa a kwestia wartości moralnej | 58 |
2.2.3. Geneza ideału fair play w sporcie | 60 |
2.2.4. Zasady zachowania fair play w sporcie | 61 |
3. Metodologia badań własnych | 65 |
3.1. Przedmiot i cel badań | 65 |
3.2. Hipotezy, zmienne i wskaźniki | 65 |
3.2.1. Pierwsza grupa hipotez | 66 |
3.2.2. Druga grupa hipotez | 68 |
3.3. Metody i techniki badawcze | 69 |
3.3.1. Kwestionariusz Etyk | 70 |
3.3.2. Kwestionariusz Etyk w Sporcie | 71 |
3.3.3. Kwestionariusz Moralności Sportowej | 73 |
3.3.4. Skala Wartości Schelerowskich | 74 |
3.3.5. Kwestionariusz Temperamentu PTS | 75 |
3.3.6. Skala Postaw Rodzicielskich | 77 |
3.3.7. Kwestionariusz ankiety wersja A (dla młodzieży) | 78 |
3.3.8. Kwestionariusz ankiety wersja B (dla rodziców) | 79 |
3.4. Metoda doboru osób badanych | 79 |
4. Rodzinne uwarunkowania moralności sportowców – wyniki badań | 87 |
4.1. Potoczne rozumowanie moralne, preferowane wartości oraz style wychowania przejawiane przez rodziców badanej młodzieży | 87 |
4.2. Potoczne rozumowanie moralne, preferowane wartości oraz postawy moralne fair play badanej młodzieży | 90 |
4.3. Preferowane wartości, potoczne rozumowanie moralne i postawy moralne fair play oraz hierarchia wartości sportowców i osób nietrenujących | 97 |
4.4. Preferowane wartości, potoczne rozumowanie moralne i style wychowawcze rodziców a potoczne rozumowanie moralne oraz postawy fair play młodzieży | 98 |
4.5. Preferowane wartości, potoczne rozumowanie moralne, stosunek do norm etycznych oraz postawy wychowawcze rodziców sportowców i osób nietrenujących | 104 |
4.6. Normy etyczne w świadomości badanych | 113 |
4.6.1. Obraz małżeństwa i rodziny w świadomości młodzieży oraz jej stosunek do rodziny macierzystej | 113 |
4.6.2. Postawy wobec norm etycznych | 119 |
5. Wnioski | 127 |
Literatura | 136 |
Spis tabel | 143 |
Spis wykresów | 145 |