Projekty intymnego teatru śmierci. Wyspiański – Leśmian – Kantor

1 opinia

Format:

pdf

WYBIERZ RODZAJ DOSTĘPU

33,30

Format: pdf

33,30

cena zawiera podatek VAT

Książka Katarzyny Fazan jest bardzo interesującą propozycją innego spojrzenia na polski teatr śmierci i twórczość teatralną Wyspiańskiego, Leśmiana, Kantora. Przedmiotem wnikliwej lektury są w niej różnego rodzaju pisma artystów – zarówno intymne wypowiedzi zapisane w listach, notatkach, studiach, szkicach, jak i manifesty, scenariusze, wreszcie utwory dramatyczne. Czytane jako projekty twórczości, a zarazem ślady procesu twórczych poszukiwań oraz – utwory o samoistnej wartości literackiej, odkrywają formy i źródła projektów teatru intymnego związane z niezwykle silną świadomością śmierci. (…)


Odniesienia do śmierci i dążenia tak „niemożliwe”, jak uzewnętrznienie w teatrze tego, co najgłębiej wewnętrzne i osobiste, „przedstawienie nieprzedstawialnego” (Wyspiański), „powołanie do istnienia nieistniejącego” (Leśmian), „uobecnienie nieobecności” (Kantor), stają się źródłem napięcia sił twórczych, eksplozji wyobraźni artystów, ich niebywałej innowacyjności. (…) Jest to proces, który Katarzyna Fazan analizuje na bardzo konkretnych przykładach – dogłębnie, wielostronnie i erudycyjnie.
Z recenzji prof. UJ. Dr hab. Joanny Walaszek


Katarzyna Fazan – adiunkt w katedrze Teatru Wydziału Polonistyki Uniwersytetu Jagiellońskiego, wykładowca historii dramatu i teatru na Wydziale Reżyserii PWST im. Ludwika Solskiego w Krakowie. Autorka książki Szczera poza dekadenta. Kazimierz Tetmajer miedzy epistolografią a sztuką (Kraków 2001), współredaktorka edycji pism teatralnych i filmowych Tadeusza Peipera Wśród ludzi na scenach i na ekranie (Kraków 2000), autorka opracowania edytorskiego Utworów wybranych Ludwika Marii Staffa („Biblioteka Poezji Młodej polski”, Kraków 2004). Publikuje między innymi w „Ruchu Literackim” i „didaskaliach”. Zajmuje się literaturą, dramatem, tetarem modernizmu oraz współczesną plastyką teatralną.


Liczba stron391
WydawcaWydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego
ISBN-13978-83-233-8210-2
Język publikacjipolski
Informacja o sprzedawcyePWN sp. z o.o.

Ciekawe propozycje

Spis treści

  

Wstęp

  

1. W stronę intymności

  

2. W stronę śmierci

  

3. W stronę projektu

  

Część pierwsza Stanisław Wyspiański: między imaginacją a kulminacją

  

I. Teatr intymny w przestrzeni listu

  

1. „Voyage de ma belle fantaisie…”

  

2. Narodziny dramatu z ducha korespondencji

  

3. Sprawy ostateczne na scenie wewnętrznej

  

II. Dziady Wyspiańskiego – scena w przestrzeni cmentarza

  

1. Modernistyczny spektakl śmierci

  

2. Upiór we wnętrzu

  

3. Między feerią a końcówką

  

III. Hamlet Wyspiańskiego – scena cmentarna jako dramat absolutny

  

1. Nieprzedstawialność śmierci

  

2. Rex Tremendum Majestatis a niesamowite

  

IV. Aktor i groza, czyli Wyspiańskiego spotkanie z duchem

  

1. Zaświat za kulisami

  

2. Dygresja: wokół aktorskiej transgresji

  

3. Sceniczny portret wizyjny

  

V. Laodamia, Ofelia, Odys: trzy próby eschatologicznej waloryzacji istnienia

  

1. Twórcza aktywność śmierci

  

2. Melancholia i wyzwolenie

  

3. Pieśń jako lament i autokreacja

  

4. Odys i jego sobowtór

  

VI. Zwięzłość jako forma sztuki i bytu

  

Intermedium Bolesław Leśmian: poeta teatru śmierci

  

I. Leśmianowskie stwarzanie teatru

  

1. Między recenzją a esejem

  

2. Sceniczne notacje pieśni

  

3. Aktorska maska poety

  

4. Projekt sceniczny: teatr u źródeł rytmu

  

5. Teurgia w przestrzeni teatru

  

II. Dell’arte w służbie mimicznego misterium

  

1. Baśnie sceniczne, czyli sztuka jako naśladowanie

  

2. Sceniczna epifania nieistnienia

  

3. Od dramatu poetyckiego do (nie)bytu scenicznego

  

III. Zdziczenie obyczajów pośmiertnych: miłość, śmierć, profanacja oraz głębsze znaczenie

  

1. Inscenizowany zaświat, czyli cmentarne igraszki miłosne

  

2. Aktorskie powtórzenie, albo w poszukiwaniu straconego życia

  

3. Alegorie, symbole, (nie)istnienia jako postacie metafi zycznego melodramatu

  

Część druga Tadeusz Kantor: autonomiczny Teatr Śmierci

  

I. Kantorowska scena pisma

  

1. Teatralny dyskurs egzystencji

  

2. Notacja słów na wolności

  

3. Narodziny przez śmierć: istota słowa w teatrze postdramatycznym

  

II. Gry z komizmem w Teatrze Śmierci

  

1. Teatralny przeszczep dramatu

  

2. Komediowe postaci w nietypowych rolach

  

3. Swawole min i języka

  

4. Komizm, komedia a sprawy ostateczne

  

III. Wielopole, Wielopole – świeckie misterium okrucieństwa

  

1. Wokół słowa, którego nie było na początku

  

2. Nie-święta rodzina

  

3. Niedozwolone zabawy metafizyczne

  

4. Cyrk apokaliptyczny

  

IV. Nigdy tu już nie powrócę : intymne Zaduszki polskie

  

1. Autokreacja czy autoplagiat?

  

2. Od powtórzenia do odrodzenia

  

3. Antesterie, czyli powrót Teatru Podziemnego

  

V. Teatr Śmierci jako zapis i obraz

  

1. Dyskurs mnemotechniczny

  

2. Osoba i przedmiot: choroby ciała i kostiumu, destrukty i wynalazki

  

3. Odyseja przestrzeni: między domem a cmentarzem

  

4. Teatr-pułapka i wskrzeszenie realnego

  

Bibliografia

  

Summary

  

Indeks nazwisk

RozwińZwiń
W celu zapewnienia wysokiej jakości świadczonych przez nas usług, nasz portal internetowy wykorzystuje informacje przechowywane w przeglądarce internetowej w formie tzw. „cookies”. Poruszając się po naszej stronie internetowej wyrażasz zgodę na wykorzystywanie przez nas „cookies”. Informacje o przechowywaniu „cookies”, warunkach ich przechowywania i uzyskiwania dostępu do nich znajdują się w Regulaminie.

Nie pokazuj więcej tego powiadomienia