Transport lotniczy a regionalne rynki pracy w Polsce

Transport lotniczy a regionalne rynki pracy w Polsce

1 opinia

Format:

ibuk

RODZAJ DOSTĘPU

 

Dostęp online przez myIBUK

WYBIERZ DŁUGOŚĆ DOSTĘPU

Cena początkowa:

Najniższa cena z 30 dni: 6,92 zł  


6,92

w tym VAT

TA KSIĄŻKA JEST W ABONAMENCIE

Już od 24,90 zł miesięcznie za 5 ebooków!

WYBIERZ SWÓJ ABONAMENT

Celem pracy jest przedstawienie wyników badań zrealizowanych w ramach projektu badawczego „Wpływ transportu lotniczego na regionalne rynki pracy w Polsce” (Grant NCN nr 1800/B/H03/2010/39). Badania były pro¬wadzone w Katedrze Polityki Ekonomicznej i Europejskich Studiów Regionalnych Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu w latach 2011-2013. Główny problem badawczy można przedstawić w formie ogólnego pytania: Jaki wpływ na regionalne rynki pracy w Polsce ma transport lotniczy? Obszar opisywanych badań obejmuje polskie regiony (województwa), w których działają porty lotnicze, oraz funkcjonowanie rynków pracy, w szczególny sposób odzwierciedlających wpływ transportu lotniczego (szeroko rozumianego) na gospodarkę regionu. Badania nawiązują w wielu aspektach do doświadczeń zagranicznych, które stanowią tło i punkt odniesienia prowadzonych rozważań, opartych na hipotezie, że rozwój transportu lot¬niczego, zwłaszcza portów lotniczych, należy do nowoczesnych i efektywnych czynników konkurencyjności regionów w warunkach gospodarki globalnej. Hipoteza badawcza, testowana w toku opisywanych w pracy badań, ma wymiar zarówno teoretyczny, jak i praktyczny. Z teoretycznego punktu widzenia podstawą jej sformułowania oraz podjęcia badań w celu jej weryfikacji jest brak jednolitej metodologii oceny wpływu transportu lotniczego na rynki pracy w regionach oraz stosunkowo niewielka liczba publikacji na ten temat. W odniesieniu do aspektów praktycznych należy podkreślić, że rozwój transportu lotniczego występuje jako czynnik rozwoju gospodarki w skali regionalnej, krajowej i ponadnarodowej (np. w skali UE), w wielu strategiach rozwojowych realizowanych w ostatnich latach i proponowanych na przyszłość. W tym kontekście ocena wymiernego wpływu inwestycji w sektorze transportu lotniczego na rynek pracy w regionie powinna być podstawą decyzji dotyczących alokacji środków o charakterze zarówno publicznym, jak i prywatnym.


Rok wydania2013
Liczba stron476
KategoriaInne
WydawcaWydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu
ISBN-13978-83-7695-379-3
Język publikacjipolski
Informacja o sprzedawcyePWN sp. z o.o.

Ciekawe propozycje

Spis treści

  Wstęp     9
  
  I. Transport lotniczy a regionalne rynki pracy w Polsce    15
  
  1. Wpływ transportu lotniczego na rozwój regionalny w świetle dotychczasowych badań     17
  
  1.1. Transport lotniczy jako przedmiot badań     17
  1.2. Sektor transportu lotniczego w gospodarce światowej     23
  1.3. Znaczenie transportu lotniczego i inwestycji w infrastrukturę transportu lotniczego dla konkurencyjności i rozwoju gospodarczego regionów     31
  1.3.1. Uwagi o pojęciach     31
  1.3.2. Inwestycje w infrastrukturę transportu lotniczego a konkurencyjność regionów     33
  1.4. Badanie ekonomicznego wpływu transportu lotniczego na gospodarkę regionu – ujęcie retrospektywne     40
  1.5. Oddziaływanie portu lotniczego na gospodarkę regionu     43
  1.6. Badania wpływu europejskich portów lotniczych na gospodarki regionów     51
  1.6.1. Klasyfikacja europejskich portów lotniczych     51
  1.6.2. Wyniki dotychczasowych badań nad ekonomicznym wpływem portu lotniczego na region     55
  
  2. Metodologia badań ekonomicznego wpływu transportu lotniczego na gospodarkę regionu     59
  
  2.1. Przegląd głównych metod badawczych     59
  2.2. Badania bezpośredniego, pośredniego i indukowanego wpływu portu lotniczego na gospodarkę regionu za pomocą wybranych metod     62
  2.3. Metoda analizy kosztów i korzyści oraz metody oceny efektów katalitycznych w badaniach wpływu transportu lotniczego na gospodarkę regionu     70
  2.4. Charakterystyka zastosowanych metod statystycznych     75
  
  3. Analiza rynku lotniczego w Polsce oraz zatrudnienia w polskich portach lotniczych     81
  
  3.1. Ruch lotniczy     81
  3.2. Porty lotnicze     98
  3.3. Organizacja badań w portach lotniczych i charakterystyka respondentów    106
  3.4. Bezpośrednie efekty zatrudnieniowe wśród respondentów     111
  3.5. Efekty ekonomiczne i tendencje zmian     119
  
  4. Wpływ bezpośredni, pośredni i indukowany wybranych polskich regionalnych portów lotniczych na rynki pracy     123
  
  4.1. Charakterystyka analizowanych portów lotniczych     123
  4.2. Analiza bezpośredniego wpływu wybranych regionalnych portów na regionalne rynki pracy     127
  4.2.1. Port Lotniczy Kraków-Balice     129
  4.2.2. Port Lotniczy Katowice-Pyrzowice     133
  4.2.3. Port Lotniczy Wrocław-Strachowice     136
  4.2.4. Porty lotnicze Bydgoszcz-Szwederowo oraz Szczecin-Goleniów     139
  4.2.5. Porty lotnicze jako pracodawcy na tle największych przedsiębiorstw z sektora przemysłu, handlu i usług w regionach     142
  4.3. Wpływ pośredni i indukowany     145
  4.3.1. Metoda S. Huderek-Glapskiej     145
  4.3.2. Metoda keynesowska     150
  
  5. Znaczenie transportu lotniczego dla funkcjonowania przedsiębiorstw z województwa dolnośląskiego     153
  
  5.1. Cele i metoda badania     153
  5.2. Charakterystyka respondentów     154
  5.3. Wyniki badań     158
  5.4. Główne wnioski     187
  5.5. Wpływ Portu Lotniczego Wrocław-Strachowice na gospodarkę turystyczną regionu     188
  
  6. Taksonomiczna ocena sytuacji społeczno-gospodarczej na obszarze oddziaływania portów lotniczych na rynek pracy – wyniki badań     193
  
  Zakończenie     213
  
  Załączniki     219
  Spis rysunków     235
  Spis tabel     237
  
  II. The Impact of Air Transport on Regional Labour Markets in Poland Introduction     241
  
  1. Impact of the air transport on the regional development, in the light of previous studies     251
  
  1.1. Air transport as a research subject     251
  1.2. The air transport sector in the global economy     256
  1.3. The significance of air transport and air transportation infrastructure investments for competitiveness and economic development of regions     265
  1.3.1. Terminology     265
  1.3.2. Air transport infrastructure investments in the context of the region’s competitiveness     266
  1.4. Research on the economic impact of air transport on regional economy – a retrospective review     272
  1.5. The effects of airport operation on regional economy     276
  1.6. Studies on the impact of European airports on regional economies    283
  1.6.1. Classification of European airports     283
  1.6.2. Results of studies on the regional economic impact of airports.    287
  
  2. Methodology of research on the economic impact of air transport in regions     291
  
  2.1. Review of the main research methods     291
  2.2. Studies on direct, indirect, and induced effects of airports on regional economy, based on selected methods     293
  2.3. The cost-benefit method and catalytic methods in the studies of economic air transport impacts in regions     301
  2.4. Description of the statistical methods used     305
  
  3. Air transport market in Poland and employment at Polish airports – characteristic and analysis     311
  
  3.1. Air traffic     311
  3.2. Airports     328
  3.3. Organisation of the survey at airports and characteristics of the respondents     335
  3.4. Direct employment effects among the respondents     340
  3.5. Economic effects and change trends     349
  
  4. Direct, indirect and induced impact of selected Polish regional airports on labour markets     353
  
  4.1. Characteristics of the analysed airports     353
  4.2. Analysis of direct impact of selected regional airports on regional labour markets     357
  4.2.1. Kraków-Balice Airport     358
  4.2.2. Katowice-Pyrzowice Airport     362
  4.2.3. Wrocław-Strachowice Airport     365
  4.2.4. Bydgoszcz-Szwederowo and Szczecin-Goleniów airports     368
  4.2.5. Airports as employers against the largest enterprises in industry, trade and service sectors in regions     372
  4.3. Indirect and induced impact     372
  4.3.1. S. Huderek-Glapska’s method     372
  4.3.2. Keynesian method     379
  
  5. The significance of the air transport in Wrocław for the functioning of enterprises in Lower Silesia     383
  
  5.1. Objectives and research method of the study     383
  5.2. Characteristics of respondents     384
  5.3. Research results     388
  5.4. Conclusions     416
  5.5. The impact of Wrocław Airport on the tourism economy of the region     418
  
  6. Taxonomic evaluation of the socioeconomic situation on the labour markets in the catchment areas of airports – results of the research     423
  
  Conclusions     443
  
  Appendices     449
  List of figures     465
  List of tables     467
  Bibliografia/Bibliography     471
RozwińZwiń