EBOOKI WYDAWCY
Redakcja:
Ewa Pancer-Cybulska, Łukasz Olipra, Leszek Cybulski, Agata Surówka
Format:
ibuk
Celem pracy jest przedstawienie wyników badań zrealizowanych w ramach projektu badawczego „Wpływ transportu lotniczego na regionalne rynki pracy w Polsce” (Grant NCN nr 1800/B/H03/2010/39). Badania były pro¬wadzone w Katedrze Polityki Ekonomicznej i Europejskich Studiów Regionalnych Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu w latach 2011-2013. Główny problem badawczy można przedstawić w formie ogólnego pytania: Jaki wpływ na regionalne rynki pracy w Polsce ma transport lotniczy? Obszar opisywanych badań obejmuje polskie regiony (województwa), w których działają porty lotnicze, oraz funkcjonowanie rynków pracy, w szczególny sposób odzwierciedlających wpływ transportu lotniczego (szeroko rozumianego) na gospodarkę regionu. Badania nawiązują w wielu aspektach do doświadczeń zagranicznych, które stanowią tło i punkt odniesienia prowadzonych rozważań, opartych na hipotezie, że rozwój transportu lot¬niczego, zwłaszcza portów lotniczych, należy do nowoczesnych i efektywnych czynników konkurencyjności regionów w warunkach gospodarki globalnej. Hipoteza badawcza, testowana w toku opisywanych w pracy badań, ma wymiar zarówno teoretyczny, jak i praktyczny. Z teoretycznego punktu widzenia podstawą jej sformułowania oraz podjęcia badań w celu jej weryfikacji jest brak jednolitej metodologii oceny wpływu transportu lotniczego na rynki pracy w regionach oraz stosunkowo niewielka liczba publikacji na ten temat. W odniesieniu do aspektów praktycznych należy podkreślić, że rozwój transportu lotniczego występuje jako czynnik rozwoju gospodarki w skali regionalnej, krajowej i ponadnarodowej (np. w skali UE), w wielu strategiach rozwojowych realizowanych w ostatnich latach i proponowanych na przyszłość. W tym kontekście ocena wymiernego wpływu inwestycji w sektorze transportu lotniczego na rynek pracy w regionie powinna być podstawą decyzji dotyczących alokacji środków o charakterze zarówno publicznym, jak i prywatnym.
Rok wydania | 2013 |
---|---|
Liczba stron | 476 |
Kategoria | Inne |
Wydawca | Wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu |
ISBN-13 | 978-83-7695-379-3 |
Język publikacji | polski |
Informacja o sprzedawcy | ePWN sp. z o.o. |
EBOOKI WYDAWCY
POLECAMY
Ciekawe propozycje
Spis treści
Wstęp | 9 |
I. Transport lotniczy a regionalne rynki pracy w Polsce | 15 |
1. Wpływ transportu lotniczego na rozwój regionalny w świetle dotychczasowych badań | 17 |
1.1. Transport lotniczy jako przedmiot badań | 17 |
1.2. Sektor transportu lotniczego w gospodarce światowej | 23 |
1.3. Znaczenie transportu lotniczego i inwestycji w infrastrukturę transportu lotniczego dla konkurencyjności i rozwoju gospodarczego regionów | 31 |
1.3.1. Uwagi o pojęciach | 31 |
1.3.2. Inwestycje w infrastrukturę transportu lotniczego a konkurencyjność regionów | 33 |
1.4. Badanie ekonomicznego wpływu transportu lotniczego na gospodarkę regionu – ujęcie retrospektywne | 40 |
1.5. Oddziaływanie portu lotniczego na gospodarkę regionu | 43 |
1.6. Badania wpływu europejskich portów lotniczych na gospodarki regionów | 51 |
1.6.1. Klasyfikacja europejskich portów lotniczych | 51 |
1.6.2. Wyniki dotychczasowych badań nad ekonomicznym wpływem portu lotniczego na region | 55 |
2. Metodologia badań ekonomicznego wpływu transportu lotniczego na gospodarkę regionu | 59 |
2.1. Przegląd głównych metod badawczych | 59 |
2.2. Badania bezpośredniego, pośredniego i indukowanego wpływu portu lotniczego na gospodarkę regionu za pomocą wybranych metod | 62 |
2.3. Metoda analizy kosztów i korzyści oraz metody oceny efektów katalitycznych w badaniach wpływu transportu lotniczego na gospodarkę regionu | 70 |
2.4. Charakterystyka zastosowanych metod statystycznych | 75 |
3. Analiza rynku lotniczego w Polsce oraz zatrudnienia w polskich portach lotniczych | 81 |
3.1. Ruch lotniczy | 81 |
3.2. Porty lotnicze | 98 |
3.3. Organizacja badań w portach lotniczych i charakterystyka respondentów | 106 |
3.4. Bezpośrednie efekty zatrudnieniowe wśród respondentów | 111 |
3.5. Efekty ekonomiczne i tendencje zmian | 119 |
4. Wpływ bezpośredni, pośredni i indukowany wybranych polskich regionalnych portów lotniczych na rynki pracy | 123 |
4.1. Charakterystyka analizowanych portów lotniczych | 123 |
4.2. Analiza bezpośredniego wpływu wybranych regionalnych portów na regionalne rynki pracy | 127 |
4.2.1. Port Lotniczy Kraków-Balice | 129 |
4.2.2. Port Lotniczy Katowice-Pyrzowice | 133 |
4.2.3. Port Lotniczy Wrocław-Strachowice | 136 |
4.2.4. Porty lotnicze Bydgoszcz-Szwederowo oraz Szczecin-Goleniów | 139 |
4.2.5. Porty lotnicze jako pracodawcy na tle największych przedsiębiorstw z sektora przemysłu, handlu i usług w regionach | 142 |
4.3. Wpływ pośredni i indukowany | 145 |
4.3.1. Metoda S. Huderek-Glapskiej | 145 |
4.3.2. Metoda keynesowska | 150 |
5. Znaczenie transportu lotniczego dla funkcjonowania przedsiębiorstw z województwa dolnośląskiego | 153 |
5.1. Cele i metoda badania | 153 |
5.2. Charakterystyka respondentów | 154 |
5.3. Wyniki badań | 158 |
5.4. Główne wnioski | 187 |
5.5. Wpływ Portu Lotniczego Wrocław-Strachowice na gospodarkę turystyczną regionu | 188 |
6. Taksonomiczna ocena sytuacji społeczno-gospodarczej na obszarze oddziaływania portów lotniczych na rynek pracy – wyniki badań | 193 |
Zakończenie | 213 |
Załączniki | 219 |
Spis rysunków | 235 |
Spis tabel | 237 |
II. The Impact of Air Transport on Regional Labour Markets in Poland Introduction | 241 |
1. Impact of the air transport on the regional development, in the light of previous studies | 251 |
1.1. Air transport as a research subject | 251 |
1.2. The air transport sector in the global economy | 256 |
1.3. The significance of air transport and air transportation infrastructure investments for competitiveness and economic development of regions | 265 |
1.3.1. Terminology | 265 |
1.3.2. Air transport infrastructure investments in the context of the region’s competitiveness | 266 |
1.4. Research on the economic impact of air transport on regional economy – a retrospective review | 272 |
1.5. The effects of airport operation on regional economy | 276 |
1.6. Studies on the impact of European airports on regional economies | 283 |
1.6.1. Classification of European airports | 283 |
1.6.2. Results of studies on the regional economic impact of airports. | 287 |
2. Methodology of research on the economic impact of air transport in regions | 291 |
2.1. Review of the main research methods | 291 |
2.2. Studies on direct, indirect, and induced effects of airports on regional economy, based on selected methods | 293 |
2.3. The cost-benefit method and catalytic methods in the studies of economic air transport impacts in regions | 301 |
2.4. Description of the statistical methods used | 305 |
3. Air transport market in Poland and employment at Polish airports – characteristic and analysis | 311 |
3.1. Air traffic | 311 |
3.2. Airports | 328 |
3.3. Organisation of the survey at airports and characteristics of the respondents | 335 |
3.4. Direct employment effects among the respondents | 340 |
3.5. Economic effects and change trends | 349 |
4. Direct, indirect and induced impact of selected Polish regional airports on labour markets | 353 |
4.1. Characteristics of the analysed airports | 353 |
4.2. Analysis of direct impact of selected regional airports on regional labour markets | 357 |
4.2.1. Kraków-Balice Airport | 358 |
4.2.2. Katowice-Pyrzowice Airport | 362 |
4.2.3. Wrocław-Strachowice Airport | 365 |
4.2.4. Bydgoszcz-Szwederowo and Szczecin-Goleniów airports | 368 |
4.2.5. Airports as employers against the largest enterprises in industry, trade and service sectors in regions | 372 |
4.3. Indirect and induced impact | 372 |
4.3.1. S. Huderek-Glapska’s method | 372 |
4.3.2. Keynesian method | 379 |
5. The significance of the air transport in Wrocław for the functioning of enterprises in Lower Silesia | 383 |
5.1. Objectives and research method of the study | 383 |
5.2. Characteristics of respondents | 384 |
5.3. Research results | 388 |
5.4. Conclusions | 416 |
5.5. The impact of Wrocław Airport on the tourism economy of the region | 418 |
6. Taxonomic evaluation of the socioeconomic situation on the labour markets in the catchment areas of airports – results of the research | 423 |
Conclusions | 443 |
Appendices | 449 |
List of figures | 465 |
List of tables | 467 |
Bibliografia/Bibliography | 471 |