EBOOKI WYDAWCY
Redakcja:
Wydawca:
Format:
ibuk
Książka prezentuje dorobek polskich specjalistów, którzy w badaniach naukowych i w codziennej praktyce zajmują się osobami wybitnie zdolnymi. Autorzy omawiają tu tak ważne zagadnienia edukacyjne jak: związek między inteligencją, zdolnościami a osobowością, psychologiczne uwarunkowania osiągnięć szkolnych, eksperymentalne badania wyobraźni twórczej, proces identyfikacji i diagnozowania zdolności uczniów, w tym uczniów niepełnosprawnych.
Rok wydania | 2005 |
---|---|
Liczba stron | 160 |
Kategoria | Psychologia rozwoju człowieka |
Wydawca | Wydawnictwo Naukowe PWN |
ISBN-13 | 978-83-0114-189-9 |
Numer wydania | 1 |
Język publikacji | polski |
Informacja o sprzedawcy | ePWN sp. z o.o. |
EBOOKI WYDAWCY
POLECAMY
Ciekawe propozycje
Spis treści
Przedmowa | 9 |
Wybitne zdolności a osobowość | 15 |
Maria Ledzińska. W poszukiwaniu powiązań między inteligencją a osobowością | 15 |
Wprowadzenie | 15 |
Z historii podziałów. Podzielony człowiek, podzielona psychika | 16 |
Związki mimo podziałów | 17 |
Inspiratorzy integracji | 18 |
Współczesność i poszukiwanie pomostów | 19 |
Refleksje końcowe | 27 |
Bibliografia | 28 |
Andrzej E. Sękowski. Psychologiczne uwarunkowania wybitnych zdolności | 30 |
Wprowadzenie | 30 |
Wybrane koncepcje i modele wybitnych zdolnouci | 32 |
Cechy osobowości uczniów zdolnych | 37 |
Osobowość a wybitne zdolności i implikacje edukacyjne | 40 |
Bibliografia | 42 |
Małgorzata Kossowska. Psychospołeczne aspekty edukacji osób zdolnych | 47 |
Wprowadzenie | 47 |
Inteligencja a osiągnięcia szkolne | 48 |
Osobowość a osiągnięcia szkolne | 49 |
Inteligencja i osobowość a osiągnięcia szkolne | 54 |
Style uczenia się a osiągnięcia szkolne | 55 |
Praktyczne wykorzystanie wiedzy o uwarunkowaniach osiągnięć szkolnych | 57 |
Bibliografia | 62 |
Wiesława Limont. Popularność dzieci twórczych w grupie rówieśniczej | 80 |
Wprowadzenie | 80 |
Organizacja badań | 83 |
Wyniki | 86 |
Wnioski | 88 |
Bibliografia | 90 |
Wiesław Klinkosz. Wybrane aspekty badań nad uzdolnionymi uczniami niepełnosprawnymi | 91 |
Wprowadzenie | 91 |
Uzdolnione osoby niepełnosprawne - próba zdefiniowania pojęć | 94 |
Kształcenie i wspomaganie rozwoju zdolnych osób niepełnosprawnych | 99 |
Procedura identyfikacji zdolnych uczniów niepełnosprawnych | 105 |
Bibliografia | 110 |
Diagnoza i identyfikacja wybitnych zdolności | 115 |
Małgorzata Siekańska. Koncepcje zdolności a identyfikacja uczniów zdolnych | 115 |
Wprowadzenie | 115 |
Koncepcje wybitnych zdolności | 116 |
Teoretyczne i metodologiczne problemy identyfikacji osób wybitnie uzdolnionych | 122 |
Bibliografia | 123 |
Barbara Janas-StawikowskaIdentyfikacja i diagnozowanie uzdolnieł dzieci i młodzieży w poradni psychologiczno-pedagogicznej. Uwagi o przydatności istniejących metod i własne rozwiązania | 125 |
Wprowadzenie | 125 |
Podstawy koncepcji diagnozy | 126 |
Uwagi do testów badających sferę intelektualną | 130 |
Uwagi do narzędzi badających sferę pozaintelektualną | 134 |
Własne rozwiązania zespołu: Barbara Janas-Stawikowska, Maria Szczerbiak | 136 |
Diagnoza interakcyjna jako uzupełnienie badań testowych | 138 |
Bibliografia | 140 |
Wybitnie zdolne osoby dorosłe | 145 |
Małgorzata Siekańska. Wybrane aspekty osobowości a zadowolenie z pracy zawodowej osób wybitnie zdolnych | 145 |
Wprowadzenie | 145 |
Zadowolenie z pracy zawodowej | 146 |
Wybitne osiągnięcia szkolne jako kryterium zdolności | 148 |
Temperament i umiejscowienie poczucia kontroli a zadowolenie z pracy | 150 |
Prezentacja badań własnych | 151 |
Wnioski | 155 |
Bibliografia | 156 |
Joanna Korczakowska. Psychologiczne uwarunkowania poczucia zadowolenia z życia rodzinnego | 159 |
Wprowadzenie | 159 |
Wybitne zdolności, osoba wybitnie zdolna | 160 |
Problematyka rodziny, zadowolenie z życia rodzinnego | 162 |
Podsumowanie | 167 |
Bibliografia | 168 |
Współczesne tendencje w badaniach zdolności | 173 |
Andrzej E. Sękowski. Inteligencja, twórczosć, mądrość a wybitne zdolności | 173 |
Wprowadzenie | 173 |
Różnorodność rodzajów zdolności twórczych. Konsekwencje praktyczne | 174 |
Teoria inteligencji sprzyjającej powodzeniu życiowemu a wybitne zdolności | 176 |
Mądrość jako wymiar określający kierunek i efektywność uczenia się | 179 |
Bibliografia | 189 |
Indeks nazwisk | 193 |
Indeks rzeczowy | 198 |