POLECAMY
Autor:
Wydawca:
Format:
ibuk
Autorka akcentuje potrzebę poszerzania przestrzeni semantycznej w dyskursie podręcznikowym oraz konieczność uprawnienia przez szkołę otwartości poznawczej, co daje dzieciom/uczniom prawo do:
- wyrastania z egocentrycznego oglądu świata i poszerzania horyzontów własnej egzystencji o cele ogólne i wybiegające w przyszłość;
- poznawania siebie, rozumnego pielęgnowania indywidualności sprzężonej z empatią, odpowiedzialnością i troską o dobro ogólne;
- budowanie własnej tożsamości w dialogu z innymi, przy poszanowaniu inności w zróżnicowanej kulturowo wspólnocie oraz roztropnego spożytkowania czasu i przestrzeni oraz radzenia sobie z przeciwnościami losu.
Książka zawiera wyniki wnikliwych analiz zrekonstruowanych przez autorkę dyskursów podręcznikowego i dziecięcego oraz ich dramatyczną konfrontację. Paradygmat kognitywistyczny, rozumiany jako nowy kontekst teoriopoznawczy w badaniach edukacyjnych, stworzył możliwość uchwycenia podręcznikowych i uczniowskich sposobów kategoryzacji, dominujących typów racjonalności (taksonomicznej lub potocznej), a także stereotypowego i aksjologicznego opisu rzeczywistości.
Rok wydania | 2013 |
---|---|
Liczba stron | 360 |
Kategoria | Publikacje darmowe |
Wydawca | Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego |
ISBN-13 | 978-83-7525-794-6 |
Numer wydania | 1 |
Język publikacji | polski |
Informacja o sprzedawcy | ePWN sp. z o.o. |
POLECAMY
Ciekawe propozycje
Spis treści
Wprowadzenie | 5 |
1. Krytyczna refleksja o stanie współczesnej edukacji | 15 |
1.1. Pytania o źródła stagnacji szkoły | 15 |
1.2. Próba wskazania środków zaradczych | 18 |
2. Poszukiwanie miejsca dla dyskursu dziecięcego w psychologicznych teoriach uczenia się | 23 |
2.1. Znaczenie środowiska edukacyjnego w rozwijaniu możliwości poznawczych dzieci w teorii Lwa S. Wygotskiego | 25 |
2.2. Wspomaganie uczenia się w Brunerowskiej pedagogice wzajemności | 30 |
2.3. Rola społecznych interakcji i wspólnego zaangażowania w koncepcjach H. Rudolpha Schaffera i Davida Wooda | 35 |
2.4. Pobudzanie aktywności poznawczej w upośrednianym uczeniu się według koncepcji Reuvena Feuersteina i Pniny S. Klein oraz Ragnara Rommetveita | 41 |
3. Dyskursy podręcznikowy i dziecięcy w kognitywistycznym ujęciu krytyczno-emancypacyjnym | 50 |
3.1. Źródła paradygmatu kognitywistycznego | 50 |
3.2. Kognitywizm jako nowy kontekst teoriopoznawczy badań edukacyjnych | 60 |
3.3. Kategorie dominacji i wyzwolenia w opisywaniu rzeczywistości edukacyjnej | 88 |
3.4. Sposoby rozumienia dyskursu podręcznikowego i dziecięcego | 94 |
4. Dyskurs podręcznikowy jako narzędzie dominacji | 100 |
4.1. Teksty podręcznikowe – w kręgu spraw dobrze znanych | 100 |
4.2. Koniunkturalizm pedagogiczny książki obrazkowej | 103 |
4.3. Model komunikacji generowany przez podręcznik | 106 |
4.4. Działania metodyczne podporządkowane koncepcji pedagogicznej podręcznika | 111 |
5. Dyskurs dziecięcy jako forma edukacji wyzwalającej | 118 |
5.1. Warunki dorastania do wolności | 120 |
5.2. Wzrastanie w postawie empatii i odpowiedzialności | 131 |
5.3. Bycie wspólnotowe – dorastanie do poszanowania odrębności | 137 |
5.4. Dorastanie do roztropnego spożytkowania czasu i przestrzeni | 141 |
6. Wybór jakościowych strategii badawczych | 149 |
6.1. W poszukiwaniu uzasadnień postępowania badawczego | 149 |
6.2. Rozszerzenie perspektywy, czyli o kognitywistycznych kategoriach badawczych | 154 |
6.3. Sformułowanie celów dla nowych wymiarów edukacji | 161 |
6.4. Wnikanie w głąb badanych zjawisk z perspektywy uczestniczącej | 164 |
6.5. Doświadczanie codzienności szkolnej | 171 |
6.6. Sposób prezentowania materiału | 174 |
7. Dyskurs podręcznikowy. Od dosłowności do idealizacji | 176 |
7.1. Kody domu | 176 |
7.2. Sfera szkoły | 196 |
7.3. Kręgi wspólnoty | 217 |
7.4. Pojmowanie czasu | 229 |
8. Dyskurs dziecięcy. Wykraczanie poza obszar oczywistości | 237 |
8.1. Wyobrażenie domu | 238 |
8.2. Szkoła – jaka mogłaby być? | 263 |
8.3. Razem z innymi – więzi wspólnotowe | 277 |
8.4. To, co otacza, i to, czego nie widać | 301 |
Zakończenie, czyli czas dla nowych pytań | 322 |
Bibliografia | 335 |