POLECAMY
-20%
Autor:
Wydawca:
Format:
pdf, ibuk
Książka „Zapośredniczona tożsamość. Tematy środkowoeuropejskie a polska literatura współczesna jest próbą takiego ujęcia wybranych dzieł współczesnej literatury polskiej, aby kluczowym zagadnieniem dochodzącym do głosu w rozprawie był problem tożsamości środkowoeuropejskiej. Choć jest to projekt przez wielu uważany za wątpliwy, to w oparciu o dzieła Wittlina, Miłosza, Zagajewskiego, Herberta, Stryjkowskiego i Stasiuka dają się zauważyć projekty identyfikacyjne wskazujące na pewną typowość i współtworzące tym samym spójny dyskurs poświęcony środkowoeuropejskiej identyfikacji. Zasadniczą tezą pracy jest przekonanie o pośredniczącym charakterze tej przestrzeni umiejscowionej w polu oddziaływań dwu wielkich tradycji europejskich: Zachodu i Wschodu.
Całość dzieli się na dwie części – z jednej strony zwraca się uwagę na kluczowe zagadnienie poetyckiej werbalizacji własnej tożsamości i w niej doszukać się można pewnej typowej formuły dla nazywania własnego położenia w porządku geograficznym, z drugiej zaś podjęta zostaje próba wskazania cech dystynktywnych środkowoeuropejskiego projektu kulturowego. Problem tożsamości środkowoeuropejskiej tym sposobem uznany zostaje w rozprawie za jeden z ważniejszych wątków dyskursu literackiego w piśmiennictwie polskim XX wieku.
Rok wydania | 2013 |
---|---|
Liczba stron | 348 |
Kategoria | Literaturoznawstwo |
Wydawca | Wydawnictwo Uniwersytetu Gdańskiego |
ISBN-13 | 978-83-7865-089-8 |
Numer wydania | 1 |
Język publikacji | polski |
Informacja o sprzedawcy | ePWN sp. z o.o. |
POLECAMY
Ciekawe propozycje
Spis treści
Wprowadzenie. Wstępne rozważania nad problemem granicy | 9 |
1. Europa Środkowa jako pośrednik | 9 |
2. Most graniczny – figura mostu a doświadczenie granicy | 23 |
Część I. W stronę poetyckiego zapośredniczenia tożsamości | 37 |
1. Literatura – wojna – wolność (rozważania genologiczne z Józefem Wittlinem w tle) | 39 |
1.1. Historia literatury narodowej jako naukowa realizacja kulturowych założeń postmodernizmu | 39 |
1.2. Dlaczego i skąd biorą się w Europie powieści? | 41 |
1.3. Strukturalna dysfunkcja Austro-Węgier, czyli skąd wzięło się ogłupienie Szwejka i Niewiadomskiego? | 46 |
1.4. Czym różni się wolność powieściowego protagonisty od wolności lirycznego „ja”? | 50 |
1.5. O liryce i życiu – Hymny Józefa Wittlina i afirmacja wspólnoty żywych istot | 55 |
2. Pożegnanie z pewnym kontynentem (Europa Środkowo-Wschodnia Czesława Miłosza) | 65 |
Wprowadzenie | 65 |
2.1. Romantyczny paradygmat literatury polskiej, czyli Kresy jako inwencja | 69 |
2.2. Szlachecka antropologia | 74 |
2.3. Upadek pewnego dworu | 79 |
2.4. Archeologia antropologiczna Miłosza. W poszukiwaniu podstaw egzystencji | 83 |
Zakończenie. Co zostało z pamięci o Europie Środkowo-Wschodniej, czyli gdzie jest dom mój? | 89 |
3. Samopoznanie (uwagi o wierszu Adama Zagajewskiego Jechać do Lwowa) | 93 |
Część II. W stronę kulturowego zapośredniczenia tożsamości | 127 |
1. Rytuały społecznej przemocy (dialektyka barbarzyństwa w eseju Barbarzyńca w ogrodzie Zbigniewa Herberta) | 129 |
1.1. Kilka słów o tytule | 129 |
1.2. Pielęgnowanie ogrodu | 141 |
1.3. Siła logosu | 142 |
1.5. Władza i jej narzędzie | 156 |
1.6. Przemoc a proces kulturowy | 160 |
1.7. Ogród w Lascaux | 165 |
2. Komunikacyjny kryzys (środkowoeuropejski światopogląd na przykładzie trylogii Juliana Stryjkowskiego) | 169 |
Wprowadzenie | 169 |
2.1. Kultura wobec dialektyki negatywności (Głosy w ciemności) | 181 |
2.1.1. Środkowoeuropejskie problemy z granicą | 181 |
2.1.2. Środkowoeuropejska edukacja | 186 |
2.1.3. Kultura jako system | 192 |
2.1.4. Kultura versus nowożytność | 196 |
2.1.5. Ojciec w sidłach dialektyki kulturowej | 200 |
2.1.6. Odejście z domu. Casus Marii | 206 |
2.1.7. Europa Środkowa – kultura jako rekompensata | 216 |
2.2. Ideologiczne rysy i pęknięcia (Austeria) | 219 |
2.2.1. Tło antyspołeczne | 224 |
2.2.2. Izolowane światy | 243 |
2.2.3. Języki ekstazy | 248 |
2.2.4. Szczelina lęku | 255 |
2.3. Niesamowite i literatura jako efekt wyobcowania (Sen Azrila) | 259 |
Wprowadzenie | 259 |
2.3.1. Pustka pamięci | 267 |
2.3.2. Cień ojca | 279 |
2.3.3. Lustrzany dramatis personae | 285 |
3. Rozpacz karnawału (kultura Europy Środkowej w interpretacji Andrzeja Stasiuka) | 305 |
Zakończenie. Mikrostudium miejsca – Aporia-Słowenia. Impresje topologiczne | 325 |
Wprowadzenie | 325 |
1. Słowenia z każdej strony | 327 |
2. Słowenia jest wszędzie | 328 |
3. Słoweński ogrom | 330 |
4. Wszystkie drogi prowadzą do Słowenii | 332 |
5. Słowenia – ostateczny topos Europy | 333 |
Bibliografia | 337 |