Jeszcze nadzieja

Jeszcze nadzieja

1 opinia

Format:

pdf, ibuk

DODAJ DO ABONAMENTU

WYBIERZ RODZAJ DOSTĘPU

15,00

Format: pdf

 

Dostęp online przez myIBUK

WYBIERZ DŁUGOŚĆ DOSTĘPU

6,15

Wypożycz na 24h i opłać sms-em

15,00

cena zawiera podatek VAT

ZAPŁAĆ SMS-EM

TA KSIĄŻKA JEST W ABONAMENCIE

Już od 19,90 zł miesięcznie za 5 ebooków!

WYBIERZ SWÓJ ABONAMENT

          "Pomyślałam, że choć zajmuję się od lat edukacją i pedagogiką z ludzką twarzą3, mogłabym teraz właśnie upowszechnić odpryski moich przemyśleń, marzeń, tęsknot i nadziei w nowej formie. I tak powstało 106 trójwersów, podzielonych na siedem rozdziałów. Ich odrębność, „nietypowość” w stosunku do klasycznych form haiku wiąże się z tym, że dość mocno są one osadzone nie tylko w ogólnoludzkiej tematyce istnienia człowieka, ale i w rzeczywistości współczesnej. Nawiązują do znanych w kulturze zjawisk („Poezji koniec?”), do przemian społecznych i trudnych spraw codziennego życia.


Starałam się większość moich miniaturek poetyckich zmieścić w obrębie 17 sylab jako podstawy japońskiego haiku (5 + 7 + 5), choć zdarzyły się pewne odstępstwa usprawiedliwione (sądzę) chęcią uniknięcia sztucznego „ucinania” sensu formą gatunku..."


3 Od roku 1996 w krakowskiej Oficynie Wydawniczej „Impuls” wydałam 12 tomów książek pedagogicznych o dziecku w serii „Nauczyciele – Nauczycielom”. Są to m.in.: Dziecko w świecie marzeń (1996), Dziecko w świecie muzyki (2000), Dziecko w świecie współdziałania (2001). W ich pisaniu wzięło udział około 65 autorów.


„Haiku: wiersz opisujący istotę żywo odczutej chwili, w której natura łączy się z naturą ludzką. Zwykle haiku napisane jest w trzech nierymowanych wersach, w siedemnastu lub mniej sylabach”.


Definicja ta wskazuje na kilka ważnych cech. Po pierwsze, haiku jest wierszem krótkim. Po drugie, łączy poetę z pozaludzką naturą. Po trzecie, szczególny rodzaj postrzegania, „istota żywo odczutej chwili”, jest tym, co haiku wyróżnia. Pierwszy i trzeci element są podkreślane przez poetę i redaktora Cora van den Heuvela: „Haiku wyróżnia się zwięzłością, postrzeganiem i świadomością, nie zaś ustaloną liczbą sylab”.


Liczba stron52
WydawcaOficyna Wydawnicza IMPULS
ISBN-13978-83-7850-311-8
Numer wydania1
Język publikacjipolski
Informacja o sprzedawcyRavelo Sp. z o.o.

POLECAMY

Ciekawe propozycje

Spis treści

  Wstęp    7
  Część pierwsza. Moje polskie haiku    11
    1. Poezji koniec?    11
    2. Drzewa strwożone    14
    3. Sprawy zwyczajne    16
    4. Światy dziecka    18
    5. Czekanie    21
    6. Nadzieja    23
    7. O nienazwanym, czyli co nam w duszy gra    25
  Część druga. O mikroformach, czyli dialog z sobą i Czytelnikiem    29
    1. Mikroformy: co to takiego?    29
    2. Narodziny japońskiego haiku: Matsuo Basho    33
    3. Skrótowość, czyli próba sięgnięcia sedna smaku życia    35
    4. O współczesnych zbiorkach haiku    38
    5. Z blasku, zachwytu i cierpienia rodzą się wiersze    43
  Część trzecia. I Ty bądź choć przez chwilę artystą! Baw i ciesz się razem z nami    45
    1. Dzień jak co dzień    46
    2. Świecie tak groźny i wielki, użycz mi szczęścia kropelki    47
    3. Liczbo moja ulubiona, skrzydeł mi dodaj    48
    4. Mój Przyjacielu, dobry jak chleb (wiejski, razowy), rękę mi podaj    49
    5. Znowu dobry dzień. Słońce świeci zwyczajnie. Nic się nie stało...    50
RozwińZwiń
W celu zapewnienia wysokiej jakości świadczonych przez nas usług, nasz portal internetowy wykorzystuje informacje przechowywane w przeglądarce internetowej w formie tzw. „cookies”. Poruszając się po naszej stronie internetowej wyrażasz zgodę na wykorzystywanie przez nas „cookies”. Informacje o przechowywaniu „cookies”, warunkach ich przechowywania i uzyskiwania dostępu do nich znajdują się w Regulaminie.

Nie pokazuj więcej tego powiadomienia