Kontrola społeczna nad dziećmi i młodzieżą w środowisku mediów elektronicznych. Studium porównawcze na przykładzie Stanów Zjednoczonych, Wielkiej Brytanii i Polski

Kontrola społeczna nad dziećmi i młodzieżą w środowisku mediów elektronicznych. Studium porównawcze na przykładzie Stanów Zjednoczonych, Wielkiej Brytanii i Polski

6 ocen

Format:

ibuk

WYBIERZ RODZAJ DOSTĘPU

 

Dostęp online przez myIBUK

WYBIERZ DŁUGOŚĆ DOSTĘPU

6,15

Wypożycz na 24h i opłać sms-em

19,50

cena zawiera podatek VAT

ZAPŁAĆ SMS-EM

TA KSIĄŻKA JEST W ABONAMENCIE

Już od 19,90 zł miesięcznie za 5 ebooków!

WYBIERZ SWÓJ ABONAMENT

W ostatnich dwóch dekadach zmiany w mediach nabrały tempa. Jest to w dużej mierze spowodowane ich cyfryzacją, rozwojem globalnej sieci komputerowej i pojawieniem się nowych usług (np. VoD). W najbliższym środowisku człowieka przybywa urządzeń służących komunikacji. Ulegają one integracji oraz miniaturyzacji, natomiast urządzenia mobilne wprowadzają zupełnie nową jakość w korzystaniu z mediów. Intensywne nasycenie środowiska życia człowieka mediami nie pozostaje bez skutków społecznych. Wpływa przede wszystkim na socjalizację młodego pokolenia. Aby nie zakończyła się ona regresem, istotne są procesy kontroli społecznej stabilizujące strukturę społeczną. Komplementarny i efektywny system kontroli powinien składać się z trzech poziomów: państwowego, obywatelskiego, i rodzinnego. W krajach o rozwiniętych systemach medialnych i liberalnej demokracji problemy tego typu zaistniały dużo wcześniej i miały głębszy charakter niż w Polsce. Dotyczy to m.in. Stanów Zjednoczonych i Wielkiej Brytanii, których doświadczenia mogą być bardzo pomocne dla kształtowania środowiska medialnego dzieci i młodzieży także w Polsce.


Liczba stron290
WydawcaWydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego
ISBN-13978-83-7241-907-1
Numer wydania1
Język publikacjipolski
Informacja o sprzedawcyRavelo Sp. z o.o.

Ciekawe propozycje

Spis treści

  Wprowadzenie     9
  
  Rozdział 1. Pedagogika porównawcza w badaniach nad mediami     13
  
  Kierunki badań w pedagogice porównawczej     13
  Media elektroniczne jako przedmiot badań     19
  Media jako środowisko życia człowieka     22
  Problemy badawcze     25
  
  Rozdział 2. Znaczenie kontroli społecznej dla życia społecznego     31
  
  Powstanie i rozwój teorii kontroli społecznej     32
  Kontrola społeczna a media     39
  Tradycje kontroli społecznej w wybranych krajach     41
  Stany Zjednoczone     41
  Wielka Brytania     46
  Polska     49
  
  Rozdział 3. Dzieci i młodzież w świecie mediów     55
  
  Rozwój współczesnych mediów     56
  Telewizja     56
  Internet     66
  Telefon komórkowy     70
  Charakter uczestnictwa dzieci i młodzieży w kulturze medialnej     73
  Telewizja jako towarzyszka życia     73
  Środowisko globalnej sieci komputerowej     80
  Atrakcje mobilności     85
  Szkodliwe treści w mediach     87
  Rzeczywistość medialna     87
  Przemoc     91
  Seks i pornografia     98
  Promocja innych zachowań ryzykownych     101
  
  Rozdział 4. Instytucjonalne formy kontroli nad mediami w Stanach Zjednoczonych i Wielkiej Brytanii. Aspekty wychowawcze     109
  
  Stany Zjednoczone     111
  Newton N. Minow Speech     111
  Działalność Federal Communications Commission     113
  Niektóre regulacje prawne     116
  V-chip i etykietowanie programów     124
  Wielka Brytania     129
  Regulacje unijne     129
  Regulacje brytyjskie     139
  
  Rozdział 5. Amerykańskie i brytyjskie inicjatywy obywatelskie i edukacyjne     151
  
  Telewizja dla dzieci     152
  Stany Zjednoczone     152
  Zasady telewizji wysokiej jakości     152
  Powstanie i rozwój telewizji edukacyjnej     154
  Public Broadcasting Service i rozwój produkcji dla dzieci     156
  Ulica Sezamkowa (Sesame Street)     160
  Inne amerykańskie produkcje dla dzieci     161
  Wielka Brytania     163
  Idea telewizji służebnej społecznie     163
  Produkcje BBC dla młodych odbiorców     168
  Charakter oddziaływań organizacji pozarządowych     170
  Działania kontrolno-oceniające     171
  Działania edukacyjno-oceniające     179
  Działania wspierające     183
  Edukacja     186
  Kompetencje medialne     186
  Edukacja medialna     188
  
  Rozdział 6. Preferowane formy kontroli w środowiskach rodzinnych Stanów Zjednoczonych i Wielkiej Brytanii     193
  
  Media a więzi w rodzinie     194
  Media w strukturze rodziny     194
  Media a wartość dzieciństwa     199
  Działania rodziców     202
  Kontrola i monitoring     202
  Edukacja medialna na forum rodziny     207
  
  Rozdział 7. Kontrola społeczna w Polsce na tle doświadczeń wybranych krajów     213
  
  Media w Polsce i ich młodzi użytkownicy     214
  Telewizja     214
  Internet     220
  Telefon komórkowy     224
  Regulacje prawne     226
  Działania Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji     226
  Działania innych instytucji parlamentarnych i rządowych     234
  Inicjatywy obywatelskie     235
  Stowarzyszenie Ochrony Radiosłuchacza i Telewidza     235
  Stowarzyszenie Twoja Sprawa     237
  Fundacja Dzieci Niczyje     240
  „Przyjazne media”     242
  Inne inicjatywy obywatelskie     244
  Rodzice, dzieci i media     248
  
  Zakończenie     253
  
  Bibliografia     257
  Summary     287
RozwińZwiń
W celu zapewnienia wysokiej jakości świadczonych przez nas usług, nasz portal internetowy wykorzystuje informacje przechowywane w przeglądarce internetowej w formie tzw. „cookies”. Poruszając się po naszej stronie internetowej wyrażasz zgodę na wykorzystywanie przez nas „cookies”. Informacje o przechowywaniu „cookies”, warunkach ich przechowywania i uzyskiwania dostępu do nich znajdują się w Regulaminie.

Nie pokazuj więcej tego powiadomienia