INNE EBOOKI AUTORA
Autor:
Format:
pdf, ibuk
W omawianym okresie zaistniało wyjątkowe zjawisko w sztuce książki nazywane polską szkołą ilustracji czy też złotym jej okresem. Wynikało to z faktu, że ilustracje dla dzieci zawsze projektowali profesjonalnie wykształceni twórcy, zatrudniani przez wydawnictwa, którzy w zamyśle ujmowali książkę jako indywidualną całość graficzną. Zatem w publikacjach dla najmłodszych obecna była autorska ilustracja.
Rok wydania | 2013 |
---|---|
Liczba stron | 442 |
Kategoria | Historia sztuki |
Wydawca | Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej |
ISBN-13 | 978-83-7784-388-8 |
Język publikacji | polski |
Informacja o sprzedawcy | ePWN sp. z o.o. |
INNE EBOOKI AUTORA
EBOOKI WYDAWCY
POLECAMY
Ciekawe propozycje
Spis treści
Wstęp | 7 |
I. Znaczenie książki ilustrowanej w szkolnej edukacji i wychowaniu dzieci w Polskiej Rzeczypospolitej Ludowej | 15 |
1. Rozwój idei wychowania estetycznego po drugiej wojnie światowej | 15 |
2. Rola książki i ilustracji w edukacji i wychowaniu dzieci. Koncepcja Stefana Szumana | 21 |
3. Ilustracja jako wartość wizualna i estetyczna w lekturze dziecięcej | 27 |
4. Sztuka ilustrowania dla dzieci w opinii artystów ilustratorów | 33 |
II. Rozwój ilustrowanej książki dla młodego odbiorcy w Polskiej Rzeczypospolitej Ludowej | 45 |
1. Warunki rozwoju ilustrowanej książki dla dzieci w latach 1944–1956 | 45 |
2. Ilustracja w książce dla dzieci w Polskiej Rzeczypospolitej Ludowej w latach 1956–1989 | 62 |
2.1. Artyści sztuki książki dla dzieci | 75 |
2.2. Specyfika formy polskiej szkoły ilustracji | 63 |
3. Witold Chomicz, Jan Marcin Szancer, Janusz Stanny i inni artyści-nauczyciele sztuki książki | 133 |
III. Popularyzacja sztuki książki dla dzieci w Polsce Ludowej | 157 |
1. Rola wydawnictw w upowszechnianiu ilustrowanej książki dla dzieci | 157 |
2. Najpiękniejsze książki roku dla dzieci według konkursu Polskiego Towarzystwa Wydawców Książek | 162 |
3. Formy działania w kraju na rzecz popularyzacji ilustrowanej książki dla Dzieci | 179 |
3.1. Wybrane działania w kraju popularyzujące ilustrowaną książkę dla Dzieci | 179 |
3.2 Udział artystów ilustratorów w przedsięwzięciach konkursowych i wystawienniczych za granicą | 194 |
IV. Dobór lektury w klasach początkowych w świetle założeń programów szkolnych w Polskiej Rzeczypospolitej Ludowej | 215 |
1. Szkolne lektury dla dzieci w latach po drugiej wojnie światowej (lata czterdzieste) | 215 |
2 Tematyka lektury dla dzieci w świetle programu nauczania z roku 1950 | 225 |
3. Zalecenia dla bibliotek szkolnych w latach 1949–1956 | 229 |
4. Pierwsze programowe zalecenia dotyczące lektury szkolnej dla dzieci z roku 1956 (ze zmianami 1959 r.) | 254 |
5. Lektura szkolna dla dzieci w latach 1961–1989 | 264 |
V. Ewolucja formy grafiki książkowej w szkolnej lekturze dzieci w Polskiej Rzeczypospolitej Ludowej | 287 |
1. Szata graficzna pomocniczej lektury szkolnej dla dzieci bezpośrednio po wojnie (lata czterdzieste) | 287 |
2. Forma graficzna lektury dziecięcej w bibliotekach szkolnych według zaleceń ministerialnych z lat 1949–1956 | 289 |
2.1. Grafika książek kategorii obowiązkowe | 289 |
2.2. Grafika książkowa lektur kategorii pożądane | 297 |
3. Szata graficzna pierwszego obowiązkowego zestawu lektur dla dzieci przewidzianego programem nauczania z roku 1956 (ze zmianami w 1959 r.) | 307 |
4. Autorzy ilustracji i jej cechy charakterystyczne w kanonie lektury dziecięcej przewidzianej szkolnym programem nauczania z roku 1963 (ze zmianami 1970 r.) | 323 |
5. Forma plastyczna lektury dla dzieci zatwierdzonej programem z roku 1983 (lat osiemdziesiąte i dziewięćdziesiąte) | 347 |
6. Ewolucja oprawy plastycznej najpopularniejszej baśni O krasnoludkach i sierotce Marysi | 365 |
Zakończenie | 373 |
Spis tabel | 379 |
Spis ilustracji | 381 |
Wykaz źródeł i opracowań | 385 |
Aneksy | 419 |
Indeks osób | 433 |