Ilustracja i ilustratorzy lektur dla uczniów w młodszym wieku szkolnym w Polsce w latach 1944-1989

Ilustracja i ilustratorzy lektur dla uczniów w młodszym wieku szkolnym w Polsce w latach 1944-1989

1 opinia

Format:

pdf, ibuk

DODAJ DO ABONAMENTU

WYBIERZ RODZAJ DOSTĘPU

38,00

Format: pdf

 

Dostęp online przez myIBUK

WYBIERZ DŁUGOŚĆ DOSTĘPU

Cena początkowa:

Najniższa cena z 30 dni: 38,00 zł  


38,00

w tym VAT

TA KSIĄŻKA JEST W ABONAMENCIE

Już od 24,90 zł miesięcznie za 5 ebooków!

WYBIERZ SWÓJ ABONAMENT

W omawianym okresie zaistniało wyjątkowe zjawisko w sztuce książki nazywane polską szkołą ilustracji czy też złotym jej okresem. Wynikało to z faktu, że ilustracje dla dzieci zawsze projektowali profesjonalnie wykształceni twórcy, zatrudniani przez wydawnictwa, którzy w zamyśle ujmowali książkę jako indywidualną całość graficzną. Zatem w publikacjach dla najmłodszych obecna była autorska ilustracja.


Rok wydania2013
Liczba stron442
KategoriaHistoria sztuki
WydawcaWydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej
ISBN-13978-83-7784-388-8
Język publikacjipolski
Informacja o sprzedawcyePWN sp. z o.o.

Ciekawe propozycje

Spis treści

  Wstęp     7
  
  I. Znaczenie książki ilustrowanej w szkolnej edukacji i wychowaniu dzieci w Polskiej Rzeczypospolitej Ludowej     15
  
  1. Rozwój idei wychowania estetycznego po drugiej wojnie światowej     15
  2. Rola książki i ilustracji w edukacji i wychowaniu dzieci. Koncepcja Stefana Szumana     21
  3. Ilustracja jako wartość wizualna i estetyczna w lekturze dziecięcej     27
  4. Sztuka ilustrowania dla dzieci w opinii artystów ilustratorów     33
  
  II. Rozwój ilustrowanej książki dla młodego odbiorcy w Polskiej Rzeczypospolitej Ludowej     45
  
  1. Warunki rozwoju ilustrowanej książki dla dzieci w latach 1944–1956     45
  2. Ilustracja w książce dla dzieci w Polskiej Rzeczypospolitej Ludowej w latach 1956–1989     62
  2.1. Artyści sztuki książki dla dzieci     75
  2.2. Specyfika formy polskiej szkoły ilustracji     63
  3. Witold Chomicz, Jan Marcin Szancer, Janusz Stanny i inni artyści-nauczyciele sztuki książki     133
  
  III. Popularyzacja sztuki książki dla dzieci w Polsce Ludowej     157
  
  1. Rola wydawnictw w upowszechnianiu ilustrowanej książki dla dzieci     157
  2. Najpiękniejsze książki roku dla dzieci według konkursu Polskiego Towarzystwa Wydawców Książek     162
  3. Formy działania w kraju na rzecz popularyzacji ilustrowanej książki dla Dzieci     179
  3.1. Wybrane działania w kraju popularyzujące ilustrowaną książkę dla Dzieci     179
  3.2 Udział artystów ilustratorów w przedsięwzięciach konkursowych i wystawienniczych za granicą    194
  
  IV. Dobór lektury w klasach początkowych w świetle założeń programów szkolnych w Polskiej Rzeczypospolitej Ludowej     215
  
  1. Szkolne lektury dla dzieci w latach po drugiej wojnie światowej (lata czterdzieste)     215
  2 Tematyka lektury dla dzieci w świetle programu nauczania z roku 1950     225
  3. Zalecenia dla bibliotek szkolnych w latach 1949–1956     229
  4. Pierwsze programowe zalecenia dotyczące lektury szkolnej dla dzieci z roku 1956 (ze zmianami 1959 r.)     254
  5. Lektura szkolna dla dzieci w latach 1961–1989     264
  
  V. Ewolucja formy grafiki książkowej w szkolnej lekturze dzieci w Polskiej Rzeczypospolitej Ludowej     287
  
  1. Szata graficzna pomocniczej lektury szkolnej dla dzieci bezpośrednio po wojnie (lata czterdzieste)     287
  2. Forma graficzna lektury dziecięcej w bibliotekach szkolnych według zaleceń ministerialnych z lat 1949–1956     289
  2.1. Grafika książek kategorii obowiązkowe     289
  2.2. Grafika książkowa lektur kategorii pożądane     297
  3. Szata graficzna pierwszego obowiązkowego zestawu lektur dla dzieci przewidzianego programem nauczania z roku 1956 (ze zmianami w 1959 r.)     307
  4. Autorzy ilustracji i jej cechy charakterystyczne w kanonie lektury dziecięcej przewidzianej szkolnym programem nauczania z roku 1963 (ze zmianami 1970 r.)     323
  5. Forma plastyczna lektury dla dzieci zatwierdzonej programem z roku 1983 (lat osiemdziesiąte i dziewięćdziesiąte)     347
  6. Ewolucja oprawy plastycznej najpopularniejszej baśni O krasnoludkach i sierotce Marysi     365
  
  Zakończenie    373
  Spis tabel     379
  Spis ilustracji     381
  Wykaz źródeł i opracowań     385
  Aneksy    419
  Indeks osób    433
RozwińZwiń