Nowe opisanie świata

Literatura i sztuka dla dzieci i młodzieży w kręgach oddziaływań

7 ocen

Format:

pdf, ibuk

DODAJ DO ABONAMENTU

WYBIERZ RODZAJ DOSTĘPU

48,20  56,70

Format: pdf

 

Dostęp online przez myIBUK

WYBIERZ DŁUGOŚĆ DOSTĘPU

6,15

Wypożycz na 24h i opłać sms-em

48,2056,70

cena zawiera podatek VAT

ZAPŁAĆ SMS-EM

TA KSIĄŻKA JEST W ABONAMENCIE

Już od 19,90 zł miesięcznie za 5 ebooków!

WYBIERZ SWÓJ ABONAMENT

Tom Nowe opisanie świata. Literatura i sztuka dla dzieci i młodzieży w kręgach oddziaływań powstał w rezultacie przemyśleń i refleksji grupy badaczy nad kierunkami rozwoju literatury osobnej rozumianej jako obszar influencji współczesnych nurtów literackich, lingwistycznych, estetycznych, psychologicznych i filozoficznych.


W tomie znalazły się nie tylko teksty teoretycznoliterackie, wyznaczające kierunki rozwoju współczesnej literatury osobnej, lecz także interpretacje najnowszych utworów literackich, nie wyłączając jednak tych tekstów, które są obarczone już niemal kanonicznymi odczytaniami. Nowe opisanie kultury prezentuje szeroki zakres problemów związanych ze zmianami kulturowymi „pokoju dziecinnego”, począwszy od propozycji adaptowania metodologii specyficznej dla literatury bezprzymiotnikowej do literatury dla dzieci i młodzieży, przez kulturę masową, aż po zagadnienia dydaktyczno-pedagogiczne. Ostatni z działów Nowe opisanie sztuki prezentuje bogactwo form i estetyk proponowanych małemu odbiorcy przez twórców literatury, malarstwa czy muzyki, a także przez pedagogów.


Nowe opisanie… stanowi próbę scharakteryzowania w literackiej i pozaliterackiej materii, przeznaczonej dla dzieci i młodzieży, nie tylko technologicznych efektów przemian kulturowych, lecz także tych znacznie głębszych, związanych z uniwersalnymi prawami, jak choćby rozumienie prawa do wolności i szacunku, czy też z dziecięcymi i młodzieńczymi fascynacjami światem. Taki opis wzbogaca wiedzę o młodym odbiorcy i specyfice jego percepcji, a dzięki temu wspomaga pole wzajemnych oddziaływań między nadawcą tekstu i jego adresatem. Z tego też względu zawartość tomu zainteresuje szerokie grono odbiorców: badaczy literatury i sztuki dziecięcej, pedagogów, nauczycieli polonistów oraz bibliotekarzy.


Recenzja książki ukazała się w czasopiśmie „Nowe Książki” nr 11/2013, s. 57–58 (Autorka recenzji: Danuta Świerczyńska-Jelonek).


Liczba stron562
WydawcaUniwersytet Śląski
ISBN-13978-83-8012-064-8
Numer wydania1
Język publikacjipolski
Informacja o sprzedawcyePWN Sp. z o.o.

Ebook dostępny na rozdziały

Nowe opisanie świata

  1. 01 Nowe światoodczucie w polskich utworach dla dzieci w XXI wieku »
  2. 02 Tendencje postmodernistyczne we współczesnej literaturze baśniowej dla dzieci i młodzieży »
  3. 03 Horror w tekstach dla młodego odbiorcy (rekonesans badawczy) »
  4. 04 Dobre maniery, czyli o dydaktyzmie we współczesnej literaturze dziecięcej »
  5. 05 Współczesna polska proza dla najmłodszych z perspektywy genderowej »
  6. 06 Ania z Zielonego Wzgórza — powieść dla niegrzecznych dziewcząt »
  7. 07 Pucki i Mifti, czyli dziewczęcy sposób opisania świata — wczoraj i dziś »
  8. 08 Gry intertekstualne Terry’ego Pratchetta »
  9. 09 Dziecięce oswajanie świata, O poetyce tomiku wierszy Tadeusza Kubiaka »
  10. 10 Dwa oblicza doświadczenia w poezji dla dzieci Juliana Przybosia i Ewy Szelburg-Zarembiny »
  11. 11 Czytanie — najskuteczniejszą metodą wychowawczą »
  12. 12 Seria Bezpieczne Dziecko — przykład udanej kolekcji edukacyjnej »
  13. 13 W laboratorium children studies, Dziecko i dzieciństwo w nowoczesnym dyskursie »
  14. 14 Siedząca na drzewie, W poszukiwaniu żeńskich wzorców osobowych w literaturze dla dzieci »
  15. 15 Kopciuszek, Brzydkie Kaczątko i inne, Obrazy ciała w utworach dla młodzieży »
  16. 16 Przebranie czy ubranie, Godzina pąsowej róży jako powieść o ciuchach »
  17. 17 Stereotyp płciowy w nowym przebraniu czy prawdziwa rewolucja, Grzeczna kontra Billy jest zły »
  18. 18 Wielcy odkrywcy i wielcy naukowcy — literatura popularnonaukowa dla dzieci »
  19. 19 Postkolonializm w indyjskiej literaturze dla dzieci »
  20. 20 Zła jędza czy dobrotliwa babcia, diabla maciora czy madame — obraz czarownicy w baśniach niderlandzkich »
  21. 21 Książka dziecięca i młodzieżowa w świecie multimediów, Adaptacja a problem formy »
  22. 22 Perełki Mili jako przykład jedności ikonolingwistycznej w książce dla dzieci »
  23. 23 Historia i teraźniejszość prasy dla dzieciw Polsce »
  24. 24 W poszukiwaniu autostereotypu chłopaka (na przykładzie listów nadesłanych do redakcji dwutygodnika Cogito) »
  25. 25 Źródła topiczne dziecięcej literatury polsko-żydowskiej publikowanej w Chwilce Dzieci i Młodzieży (1925—1937) »
  26. 26 Demiurgowie masowej wyobraźni — o wpływie mediów na zainteresowania czytelnicze młodych odbiorców literatury »
  27. 27 Kultura w popkulturze, czyli o drugim życiu mitu i baśni »
  28. 28 Dziecko w świecie filmów 3D »
  29. 29 Wartość sytuacyjna pedagogicznego dramatu terapeutycznego dla młodzieży »
  30. 30 Literatura designu czy design literatury »
  31. 31 Literatura, muzyka, malarstwo — wprowadzanie dzieci i młodzieży w świat sztuki przez literaturę popularnonaukową »
  32. 32 Swobodnie nieść treść Hip-hop w polonistyce gimnazjalnej »
  33. 33 Dziecko jako odbiorca literatury popularnej dotyczącej malarstwa »
  34. 34 O dwu książkach Tiny Oziewicz »
  35. 35 Wizja człowieka i świata w ilustracji Bohdana Butenki »
  36. 36 W poszukiwaniu wymarzonego domu — podróże do nie tylko wyobraźni »
  37. 37 Poezja Doroty Gellner inspiracją piosenek dziecięcych Barbary Kolago »
  38. 38 Dramowa interpretacja fragmentów Dzienników gwiazdowych Stanisława Lema Wędrówka z Ijonem Tichym na obce planety »

EBOOKI WYDAWCY

Ciekawe propozycje

W celu zapewnienia wysokiej jakości świadczonych przez nas usług, nasz portal internetowy wykorzystuje informacje przechowywane w przeglądarce internetowej w formie tzw. „cookies”. Poruszając się po naszej stronie internetowej wyrażasz zgodę na wykorzystywanie przez nas „cookies”. Informacje o przechowywaniu „cookies”, warunkach ich przechowywania i uzyskiwania dostępu do nich znajdują się w Regulaminie.

Nie pokazuj więcej tego powiadomienia