"Żeby nie widzieć oczu zapatrzonych w nic." O twórczości Czesława Miłosza

"Żeby nie widzieć oczu zapatrzonych w nic." O twórczości Czesława Miłosza

1 ocena

Format:

ibuk

WYBIERZ RODZAJ DOSTĘPU

 

Dostęp online przez myIBUK

WYBIERZ DŁUGOŚĆ DOSTĘPU

6,15

Wypożycz na 24h i opłać sms-em

17,10

cena zawiera podatek VAT

ZAPŁAĆ SMS-EM

TA KSIĄŻKA JEST W ABONAMENCIE

Już od 19,90 zł miesięcznie za 5 ebooków!

WYBIERZ SWÓJ ABONAMENT

Książka poświęcona jest twórczości Czesława Miłosza, opisywanej poprzez szereg antynomii, w jakich poeta postrzegał kondycję człowieka i nowoczesnej liryki. Kolejne rozdziały części pierwszej wypełnia wnikliwe omówienie programowych tekstów Miłosza: od „Listu półprywatnego o poezji” aż po ostanie „manifesty” z lat dziewięćdziesiątych XX wieku – „Przeciw poezji niezrozumiałej” i „Postscriptum”. Motywem wiodącym tych lektur są stawiane bynajmniej nie retorycznie pytania o gnostycyzm, klasycyzm, realizm i antymodernistyczność Miłosza.


Część druga zawiera rekonstrukcję dialogów poety z Osipem Mandelsztamem i Aleksandrem Watem. Na szeroko zarysowanym tle autorskich poetyk i dramatycznych biografii autorów „Ciemnego świecidła” i „Zeszytów woroneskich” autorka pokazuje istotę wyborów i celowych zaniechań twórcy „Ocalenia”. Rozstrzygnięcia i oceny Miłosza, przeczytane w świetle poetologicznych projektów Mandelsztama i Wata, uderzają konsekwencją, ale i ujawniają problemy, które budzić mogą chęć sporu z mistrzem pokonywanej rozpaczy.


Liczba stron283
WydawcaWydawnictwo Naukowe Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza
ISBN-13978-83-232-2516-4
Numer wydania1
Język publikacjipolski
Informacja o sprzedawcyRavelo Sp. z o.o.

INNE EBOOKI AUTORA

Ciekawe propozycje

Spis treści

  Wprowadzenie     7
  Homo religiosus, czyli „pragnienie cudu”. Z Ziemią Ulro w ręku     15
  
  Część I. Myśli i słowa     33
  
  Miłosz – gnostyk?     35
  Język młodzieńczego Weltschmerzu. Wokół „gnostyckiego doświadczenia egzystencji”     35
  Poezja jako rodzaj wyobraźni religijnej. Tematy gnostyckie w dojrzałej twórczości Miłosza     53
  
  Miłosz – klasyk?     70
  „Poezja umysłu”, czyli „wiara filozoficzna”     70
  „Hymniczność przeciw śmierci”, czyli „myślące ciało”     82
  
  Miłosz – realista?     88
  Spór z klasycyzmem. O hierarchizujących zaletach formy     88
  „żeby nie widzieć oczu zapatrzonych w nic”. Gucio zaczarowany jako traktat o istnieniu     106
  
  Miłosz – antymodernista?     119
  Głos Miłosza w sporze o „niezrozumialstwo” jako ponowiony wybór tradycji. Wokół nieujawnionych intertekstów szkiców Przeciw poezji niezrozumiałej i Postscriptum     119
  Intertekst nieuwzględniony     137
  
  Część II. Prologi i dialogi     143
  
  Prolog: Poezja jako doświadczenie wewnętrzne. Aleksander Wat o „epifanii naturalnego”     145
  Dialog: Jaśniejsze świecidło. Miłosz czyta Wata     180
  Prolog: „Harmonia to wykrystalizowana wieczność”. Osip Mandelsztam o fenomenologii
  słowa poetyckiego     204
  „Rozum geologiczny”, czyli ku architektonice słowa     204
  „Muzyka zmartwychwstania”, czyli ku „wewnętrznemu obrazowi słowa”     229
  Dialog: Czesław Miłosz i Osip Mandelsztam o słowie i kulturze. Spotkania oraz rozejścia     234
  
  Zakończenie     259
  
  Nota bibliograficzna     263
  
  Bibliografia     265
  
  Indeks osób     273
  
  “In Order not to See Eyes that Are Set on Nothing”. About Czesław Miłosz’s Works. Summary     279
RozwińZwiń
W celu zapewnienia wysokiej jakości świadczonych przez nas usług, nasz portal internetowy wykorzystuje informacje przechowywane w przeglądarce internetowej w formie tzw. „cookies”. Poruszając się po naszej stronie internetowej wyrażasz zgodę na wykorzystywanie przez nas „cookies”. Informacje o przechowywaniu „cookies”, warunkach ich przechowywania i uzyskiwania dostępu do nich znajdują się w Regulaminie.

Nie pokazuj więcej tego powiadomienia