INNE EBOOKI AUTORA
-22%
Autor:
Wydawca:
Format:
pdf, ibuk
Niewątpliwymi atutami książki są z jednej strony rzetelna informacja o zmianach zachodzących w życiu młodych ludzi – podana w sposób logiczny i uporządkowany, z drugiej zaś – spojrzenie poradnikowe: jak dorośli mogą na te zmiany reagować i które reakcje pomagają, a które przeszkadzają w rozwoju i układaniu wzajemnych relacji. Autorka pokazuje trudności, ale przedstawia je jako normalne i rozwojowe, wyjaśnia, obala mity. Pisze w sposób wyważony, nie posługuje się stereotypami, nie straszy, lecz uspokaja, buduje zrozumienie, co nadaje całości konstruktywny, pozytywny wydźwięk.
Praca łączy w sobie wysokie walory merytoryczne dobrej książki naukowej z przystępnością formy i lekkością pióra książki popularnej. Co więcej, zawiera jasne i cenne wskazówki dotyczące postępowania. To połączenie wiedzy, mądrości i dobrego stylu czyni z niej pozycję ze wszech miar wartą polecenia.
z recenzji prof. dr. hab. Piotra K. Olesia
Lucyna Bakiera – adiunkt w Instytucie Psychologii Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu. Autorka prac z zakresu psychologicznych aspektów zmian rozwojowych człowieka, głównie w okresie dorastania i dorosłości, oraz psychologii małżeństwa i rodziny. Aktualnie jej zainteresowania naukowe koncentrują się wokół komplementarności rozwoju psychicznego rodziców i dzieci.
Rok wydania | 2012 |
---|---|
Liczba stron | 160 |
Kategoria | Psychologia rozwoju człowieka |
Wydawca | Wydawnictwo Naukowe Scholar |
ISBN-13 | 978-83-7383-435-4 |
Numer wydania | 1 |
Język publikacji | polski |
Informacja o sprzedawcy | ePWN sp. z o.o. |
INNE EBOOKI AUTORA
POLECAMY
Ciekawe propozycje
Spis treści
Wprowadzenie | 7 |
Rozdział | 1 |
Przełomowy charakter dorastania | 12 |
1.1. Przejście z dzieciństwa do dorosłości – blaski i cienie | 13 |
1.2. Oczekiwania społeczne wobec dorastających | 18 |
Rozdział | 2 |
Kłopotliwe dojrzewanie | 24 |
2.1. Zmiany pubertalne i ich wpływ na zachowanie dorastających | 24 |
2.3. Seksualność dorastających – zakazany owoc? | 29 |
Rozdział | 3 |
Niepokorny umysł | 36 |
3.1. Zmiany w procesach poznawczych dorastających | 36 |
3.2. Funkcjonowanie poznawcze dorastających | |
– wyzwanie dla wychowawców | 39 |
3.3. Intelektualne możliwości dorastających a współczesny system nauczania | 42 |
Rozdział | 4 |
Zawiły świat młodzieńczych emocji | 49 |
4.1. Formy zaangażowania emocjonalnego młodzieży | 50 |
4.2. Labilność emocjonalna – powrót do dzieciństwa? | 53 |
4.3. Osiąganie dojrzałości emocjonalnej – niełatwe zadanie dla młodzieży | |
i wychowawców | 57 |
Rozdział | 5 |
Moralność w okresie burzy i naporu | 60 |
5.1. Moralność na rozdrożu – między indywidualnością a konformizmem | 61 |
5.2. W poszukiwaniu wartości i idei | 63 |
Rozdział | 6 |
W kręgu sympatii i antypatii – relacje społeczne młodzieży | 66 |
6.1. Kłopoty z rodzicami | 68 |
6.2. Dziadkowie – bezpieczna przystań | 76 |
6.3. Relacje z nauczycielami | 77 |
6.4. Koleżeństwo i związki przyjaźni | 84 |
Rozdział | 7 |
Zmiany osobowości w adolescencji | 93 |
7.1. Samowiedza i samoocena – trudna droga do stabilizacji | 93 |
7.2. Kryzys tożsamości i jego konsekwencje | 97 |
7.3. Nowe potrzeby dorastających | 103 |
Rozdział | 8 |
Problemy podwyższonego ryzyka | 107 |
8.1. Pułapki „prawie dorosłości” | 111 |
8.2. Agresja młodzieży – przyczyna i skutek doświadczanych trudności | 118 |
8.3. Eksperymenty z własnym ciałem | 122 |
Rozdział | 9 |
W poszukiwaniu „złotego środka”, czyli mądre wychowanie | |
nastolatka | 127 |
9.1. Mity na temat dorastania – niebezpieczne inspiracje dla wychowawców | 128 |
9.2. Wspieranie kreatywności dorastających | 132 |
9.3. Sztuka dialogu | 136 |
Zakończenie | 141 |
Minisłownik | 143 |
Literatura cytowana | 145 |