EBOOKI WYDAWCY
Redakcja:
Wydawca:
Format:
mobi, epub, ibuk
Celem książki jest przedstawienie praktycznych informacji, które ułatwią lekarzowi rodzinnemu nawiązanie i utrzymanie kontaktu z pacjentem oraz poznanie jego oczekiwań i obaw związanych z chorobą, a studentom medycyny wskażą, na czym polega praca lekarza skoncentrowanego na pacjencie.
W publikacji opisano m.in. modele konsultacji lekarskiej, przebieg wizyty lekarskiej, komunikowanie się z pacjentem w sytuacjach trudnych i gdy występują u niego niewyjaśnione objawy (ang. MUS – medically unexplained syndroms), dziecko jako pacjent (rozmowa, budowanie zaufania, problem dziecka pokrzywdzonego) oraz zasady przekazywania informacji w stanach nagłych i zagrożeniach życia.
Dobra relacja z pacjentem umożliwia postawienie trafnej diagnozy i zrozumienie przez pacjenta wyjaśnień lekarza.
Książka jest doskonałym uzupełnieniem obowiązkowych szkoleń dla pracowników służby zdrowia dotyczących pracy z pacjentem trudnym i rozwiązywania konfliktów w relacji lekarz–pacjent.
Rok wydania | 2014 |
---|---|
Liczba stron | 188 |
Kategoria | Medycyna rodzinna |
Wydawca | PZWL Wydawnictwo Lekarskie |
ISBN-13 | 978-83-200-4822-3 |
Numer wydania | 1 |
Język publikacji | polski |
Informacja o sprzedawcy | ePWN sp. z o.o. |
EBOOKI WYDAWCY
POLECAMY
Ciekawe propozycje
Spis treści
Autorzy II | |
Przedmowa V | |
Rozdział. Istota pracy lekarza rodzinnego - Sławomir Chlabicz | 1 |
Umiejętność komunikowania się z pacjentem | 3 |
Wiedza i umiejętności kliniczne | 3 |
Rozdział 2. Konsultacja lekarska - Alicja Małgorzata Ołtarzewska | 7 |
Konsultacja lekarska – wyjaśnienie terminu | 7 |
Powody zgłaszania się pacjenta do lekarza rodzinnego | 8 |
Cele konsultacji lekarskiej | 11 |
Etapy konsultacji lekarskiej w gabinecie lekarza rodzinnego | 14 |
Moment wejścia pacjenta do gabinetu | 14 |
Przerwa między wizytami pacjentów | 15 |
Nawiązanie kontaktu z pacjentem | 15 |
Ustalenie przyczyny/przyczyn przybycia pacjenta | 16 |
Wywiad lekarski | 20 |
Zapisywanie danych w dokumentacji | 24 |
Badanie fizykalne | 24 |
Diagnoza i budowanie planu postępowania z pacjentem | 25 |
Udzielanie informacji pacjentowi | 28 |
Zamknięcie konsultacji | 29 |
Rozdział 3. Rozmowa z pacjentem - Ludmiła Marcinowicz | 31 |
Przywitanie lekarza z pacjentem | 32 |
Zadawanie pytań pacjentowi | 33 |
Umiejętność słuchania | 36 |
Empatia | 39 |
Informowanie pacjenta | 39 |
Włączenie pacjenta do planu postępowania | 41 |
Zadawanie pytań przez pacjenta | 42 |
Wykorzystanie poczucia humoru | 43 |
Komunikowanie niewerbalne | 44 |
Efektywne wykorzystywanie ciszy | 46 |
Zakłócenia rozmowy | 47 |
Obawy i oczekiwania pacjentów | 48 |
Budowanie zaufania | 49 |
Wiedza zdrowotna pacjenta | 50 |
Zakończenie rozmowy | 50 |
Rozdział 4. Komunikowanie się z pacjentem w sytuacjach trudnych - Anna Ratajska | 53 |
Wprowadzenie | 53 |
Sytuacja trudna | 54 |
Perspektywa lekarza vs. perspektywa pacjenta | 55 |
Kto to jest „trudny pacjent”? Jak sobie poradzić, gdy uznamy pacjenta za trudnego? | 59 |
Wybrane sytuacje trudne – społeczne wyzwania dla lekarza | 61 |
Presja czasu | 61 |
Pacjent niezadowolony | 62 |
Pacjent agresywny, gwałtowny | 63 |
Postępowanie w sytuacjach konfliktowych | 68 |
Umiejętność asertywnej odmowy | 69 |
Pacjent, który nie chce opuścić gabinetu | 72 |
Rozdział 5. Pacjent z niewyjaśnionymi objawami - Sławomir Czachowski | 77 |
Zaburzenia psychosomatyczne w podstawowej opiece zdrowotnej – wyjaśnienie pojęć | 77 |
Pacjenci z MUS u lekarza rodzinnego | 80 |
Wpływ i konsekwencje MUS na relacje lekarz – pacjent | 80 |
Przebieg konsultacji pacjenta z MUS | 82 |
Strategie postępowania lekarza rodzinnego | 85 |
Rozdział 6. Dziecko jako pacjent u lekarza rodzinnego - Dorota Emilia Bielska | 91 |
Prowadzenie rozmowy i zbieranie wywiadu | 91 |
Przywitanie i budowanie zaufania w kontakcie z dzieckiem | 91 |
Otoczenie | 92 |
Umiejętność rozmowy z dzieckiem i rodzicami | 93 |
Wstępny wywiad pediatryczny | 94 |
Zaangażowanie w rozmowę dziecka nieśmiałego, zbuntowanego, nadmiernie aktywnego | 97 |
Rozmowa z nastolatkami | 100 |
Budowanie dobrych relacji między lekarzem a młodym człowiekiem | 101 |
Wizyta patronażowa | 105 |
Sygnały przekazywane przez noworodka | 109 |
Znaczenie wizyty domowej w opiece nad dzieckiem | 110 |
Problem dziecka krzywdzonego | 112 |
Rozdział 7. Relacja lekarza z pacjentem chorym terminalnie i jego rodziną - Aneta Domalewska | 117 |
Stan psychiczny człowieka w odpowiedzi na etapy nieuleczalnej choroby | 117 |
Wyobrażenie o chorobie | 120 |
Jakość życia, w tym uwarunkowana stanem zdrowia | 121 |
Rozpoznanie środowiska chorego | 125 |
Rola rodziny w obliczu nieuleczalnej choroby | 127 |
Funkcjonowanie rodziny w kryzysie | 128 |
Ekspresja uczuć jako warunek dobrej jakości życia | 133 |
Komunikacja lekarz – pacjent – rodzina | 135 |
Priorytety w komunikacji | 136 |
Rozdział 8. Konsultacja telefoniczna - Sławomir Chlabicz | 143 |
Zasady udzielania porady telefonicznej | 145 |
Otoczenie | 145 |
Schemat rozmowy telefonicznej | 146 |
Elementy komunikowania, na które należy szczególnie | |
zwrócić uwagę podczas porady telefonicznej | 147 |
Rozdział 9. Pacjenci korzystający z Internetu w rozwiązywaniu problemów zdrowotnych - Sławomir Chlabicz | 149 |
Możliwości postępowania | 151 |
Rozdział 10. Nauczanie i uczenie się poprzez odgrywanie ról - Ludmiła Marcinowicz | 153 |
Nauczanie problemowe | 154 |
Odgrywanie ról | 156 |
Symulowany pacjent | 157 |
Wykorzystanie nagrań wideo | 158 |
Ocena konsultacji lekarskiej | 160 |
Korzyści i trudności | 161 |
Wirtualny pacjent | 162 |
Aneks | 165 |
Przewodnik obserwacji konsultacji lekarskiej według metody Calgary-Cambridge | 165 |
Skorowidz | 173 |