Jak skutecznie rozmawiać z pacjentem i jego rodziną. Praktyka lekarza rodzinnego

2 oceny

Format:

epub, mobi, ibuk

DODAJ DO ABONAMENTU

WYBIERZ RODZAJ DOSTĘPU

48,30  69,00

Format: epub, mobi

 

Dostęp online przez myIBUK

WYBIERZ DŁUGOŚĆ DOSTĘPU

6,15

Wypożycz na 24h i opłać sms-em.
Brak wydruku.

48,3069,00

cena zawiera podatek VAT

ZAPŁAĆ SMS-EM

TA KSIĄŻKA JEST W ABONAMENCIE

Już od 19,90 zł miesięcznie za 5 ebooków!

WYBIERZ SWÓJ ABONAMENT

Celem książki jest przedstawienie praktycznych informacji, które ułatwią lekarzowi rodzinnemu nawiązanie i utrzymanie kontaktu z pacjentem oraz poznanie jego oczekiwań i obaw związanych z chorobą, a studentom medycyny wskażą, na czym polega praca lekarza skoncentrowanego na pacjencie.


W publikacji opisano m.in. modele konsultacji lekarskiej, przebieg wizyty lekarskiej, komunikowanie się z pacjentem w sytuacjach trudnych i gdy występują u niego niewyjaśnione objawy (ang. MUS – medically unexplained syndroms), dziecko jako pacjent (rozmowa, budowanie zaufania, problem dziecka pokrzywdzonego) oraz zasady przekazywania informacji w stanach nagłych i zagrożeniach życia.


Dobra relacja z pacjentem umożliwia postawienie trafnej diagnozy i zrozumienie przez pacjenta wyjaśnień lekarza.


Książka jest doskonałym uzupełnieniem obowiązkowych szkoleń dla pracowników służby zdrowia dotyczących pracy z pacjentem trudnym i rozwiązywania konfliktów w relacji lekarz–pacjent.


Liczba stron188
WydawcaPZWL Wydawnictwo Lekarskie
ISBN-13978-83-200-4822-3
Numer wydania1
Język publikacjipolski
Informacja o sprzedawcyePWN sp. z o.o.

Ciekawe propozycje

Spis treści

  Autorzy II
  Przedmowa V
  
  Rozdział. Istota pracy lekarza rodzinnego - Sławomir Chlabicz     1
  Umiejętność komunikowania się z pacjentem     3
  Wiedza i umiejętności kliniczne     3
  
  Rozdział 2. Konsultacja lekarska - Alicja Małgorzata Ołtarzewska     7
    Konsultacja lekarska – wyjaśnienie terminu     7
    Powody zgłaszania się pacjenta do lekarza rodzinnego     8
    Cele konsultacji lekarskiej     11
    Etapy konsultacji lekarskiej w gabinecie lekarza rodzinnego     14
      Moment wejścia pacjenta do gabinetu     14
      Przerwa między wizytami pacjentów     15
      Nawiązanie kontaktu z pacjentem     15
      Ustalenie przyczyny/przyczyn przybycia pacjenta     16
      Wywiad lekarski     20
      Zapisywanie danych w dokumentacji     24
      Badanie fizykalne     24
      Diagnoza i budowanie planu postępowania z pacjentem     25
      Udzielanie informacji pacjentowi     28
      Zamknięcie konsultacji     29
  
  Rozdział 3. Rozmowa z pacjentem - Ludmiła Marcinowicz     31
    Przywitanie lekarza z pacjentem     32
    Zadawanie pytań pacjentowi     33
    Umiejętność słuchania     36
    Empatia     39
    Informowanie pacjenta     39
    Włączenie pacjenta do planu postępowania     41
    Zadawanie pytań przez pacjenta     42
    Wykorzystanie poczucia humoru     43
    Komunikowanie niewerbalne     44
    Efektywne wykorzystywanie ciszy     46
    Zakłócenia rozmowy     47
    Obawy i oczekiwania pacjentów     48
    Budowanie zaufania     49
    Wiedza zdrowotna pacjenta     50
    Zakończenie rozmowy     50
  
  Rozdział 4. Komunikowanie się z pacjentem w sytuacjach trudnych - Anna Ratajska     53
    Wprowadzenie     53
    Sytuacja trudna     54
    Perspektywa lekarza vs. perspektywa pacjenta     55
    Kto to jest „trudny pacjent”? Jak sobie poradzić, gdy uznamy pacjenta za trudnego?     59
    Wybrane sytuacje trudne – społeczne wyzwania dla lekarza     61
      Presja czasu     61
      Pacjent niezadowolony     62
      Pacjent agresywny, gwałtowny     63
      Postępowanie w sytuacjach konfliktowych     68
      Umiejętność asertywnej odmowy     69
      Pacjent, który nie chce opuścić gabinetu     72
  
  Rozdział 5. Pacjent z niewyjaśnionymi objawami - Sławomir Czachowski     77
    Zaburzenia psychosomatyczne w podstawowej opiece zdrowotnej – wyjaśnienie pojęć     77
    Pacjenci z MUS u lekarza rodzinnego     80
    Wpływ i konsekwencje MUS na relacje lekarz – pacjent     80
    Przebieg konsultacji pacjenta z MUS     82
    Strategie postępowania lekarza rodzinnego     85
  
  Rozdział 6. Dziecko jako pacjent u lekarza rodzinnego - Dorota Emilia Bielska     91
    Prowadzenie rozmowy i zbieranie wywiadu     91
      Przywitanie i budowanie zaufania w kontakcie z dzieckiem     91
      Otoczenie     92
    Umiejętność rozmowy z dzieckiem i rodzicami     93
      Wstępny wywiad pediatryczny     94
      Zaangażowanie w rozmowę dziecka nieśmiałego, zbuntowanego, nadmiernie aktywnego     97
      Rozmowa z nastolatkami     100
      Budowanie dobrych relacji między lekarzem a młodym człowiekiem     101
    Wizyta patronażowa     105
      Sygnały przekazywane przez noworodka     109
      Znaczenie wizyty domowej w opiece nad dzieckiem     110
    Problem dziecka krzywdzonego     112
  
  Rozdział 7. Relacja lekarza z pacjentem chorym terminalnie i jego rodziną - Aneta Domalewska     117
    Stan psychiczny człowieka w odpowiedzi na etapy nieuleczalnej choroby     117
    Wyobrażenie o chorobie     120
    Jakość życia, w tym uwarunkowana stanem zdrowia     121
    Rozpoznanie środowiska chorego     125
    Rola rodziny w obliczu nieuleczalnej choroby     127
    Funkcjonowanie rodziny w kryzysie     128
    Ekspresja uczuć jako warunek dobrej jakości życia     133
    Komunikacja lekarz – pacjent – rodzina     135
    Priorytety w komunikacji     136
  
  Rozdział 8. Konsultacja telefoniczna - Sławomir Chlabicz     143
    Zasady udzielania porady telefonicznej     145
      Otoczenie     145
      Schemat rozmowy telefonicznej     146
      Elementy komunikowania, na które należy szczególnie
      zwrócić uwagę podczas porady telefonicznej     147
  
  Rozdział 9. Pacjenci korzystający z Internetu w rozwiązywaniu problemów zdrowotnych - Sławomir Chlabicz     149
    Możliwości postępowania     151
  
  Rozdział 10. Nauczanie i uczenie się poprzez odgrywanie ról - Ludmiła Marcinowicz     153
    Nauczanie problemowe     154
    Odgrywanie ról     156
    Symulowany pacjent     157
    Wykorzystanie nagrań wideo     158
    Ocena konsultacji lekarskiej     160
    Korzyści i trudności     161
    Wirtualny pacjent     162
  
  Aneks    165
  Przewodnik obserwacji konsultacji lekarskiej według metody Calgary-Cambridge     165
  
  Skorowidz     173
RozwińZwiń
W celu zapewnienia wysokiej jakości świadczonych przez nas usług, nasz portal internetowy wykorzystuje informacje przechowywane w przeglądarce internetowej w formie tzw. „cookies”. Poruszając się po naszej stronie internetowej wyrażasz zgodę na wykorzystywanie przez nas „cookies”. Informacje o przechowywaniu „cookies”, warunkach ich przechowywania i uzyskiwania dostępu do nich znajdują się w Regulaminie.

Nie pokazuj więcej tego powiadomienia