Jak skutecznie rozmawiać z pacjentem i jego rodziną. Praktyka lekarza rodzinnego

2 oceny

Format:

mobi, epub, ibuk

DODAJ DO ABONAMENTU

WYBIERZ RODZAJ DOSTĘPU

25,75  47,90

Format: epub, mobi

 

Dostęp online przez myIBUK

WYBIERZ DŁUGOŚĆ DOSTĘPU

6,15

Wypożycz na 24h i opłać sms-em

25,7547,90

cena zawiera podatek VAT

ZAPŁAĆ SMS-EM

TA KSIĄŻKA JEST W ABONAMENCIE

Już od 19,90 zł miesięcznie za 5 ebooków!

WYBIERZ SWÓJ ABONAMENT

Celem książki jest przedstawienie praktycznych informacji, które ułatwią lekarzowi rodzinnemu nawiązanie i utrzymanie kontaktu z pacjentem oraz poznanie jego oczekiwań i obaw związanych z chorobą, a studentom medycyny wskażą, na czym polega praca lekarza skoncentrowanego na pacjencie.


W publikacji opisano m.in. modele konsultacji lekarskiej, przebieg wizyty lekarskiej, komunikowanie się z pacjentem w sytuacjach trudnych i gdy występują u niego niewyjaśnione objawy (ang. MUS – medically unexplained syndroms), dziecko jako pacjent (rozmowa, budowanie zaufania, problem dziecka pokrzywdzonego) oraz zasady przekazywania informacji w stanach nagłych i zagrożeniach życia.


Dobra relacja z pacjentem umożliwia postawienie trafnej diagnozy i zrozumienie przez pacjenta wyjaśnień lekarza.


Książka jest doskonałym uzupełnieniem obowiązkowych szkoleń dla pracowników służby zdrowia dotyczących pracy z pacjentem trudnym i rozwiązywania konfliktów w relacji lekarz–pacjent.


Liczba stron188
WydawcaPZWL Wydawnictwo Lekarskie
ISBN-13978-83-200-4822-3
Numer wydania1
Język publikacjipolski
Informacja o sprzedawcyRavelo Sp. z o.o.

Ciekawe propozycje

Spis treści

[]Rozdział . Istota pracy lekarza rodzinnego - Sławomir Chlabicz    1
  Umiejętność komunikowania się z pacjentem    3
  Wiedza i umiejętności kliniczne    3
  Rozdział 2. Konsultacja lekarska - Alicja Małgorzata Ołtarzewska    7
    Konsultacja lekarska – wyjaśnienie terminu    7
    Powody zgłaszania się pacjenta do lekarza rodzinnego    8
    Cele konsultacji lekarskiej    11
    Etapy konsultacji lekarskiej w gabinecie lekarza rodzinnego    14
      Moment wejścia pacjenta do gabinetu    14
      Przerwa między wizytami pacjentów    15
      Nawiązanie kontaktu z pacjentem    15
      Ustalenie przyczyny/przyczyn przybycia pacjenta    16
      Wywiad lekarski    20
      Zapisywanie danych w dokumentacji    24
      Badanie fizykalne    24
      Diagnoza i budowanie planu postępowania z pacjentem    25
      Udzielanie informacji pacjentowi    28
      Zamknięcie konsultacji    29
  Rozdział 3. Rozmowa z pacjentem - Ludmiła Marcinowicz    31
    Przywitanie lekarza z pacjentem    32
    Zadawanie pytań pacjentowi    33
    Umiejętność słuchania    36
    Empatia    39
    Informowanie pacjenta    39
    Włączenie pacjenta do planu postępowania    41
    Zadawanie pytań przez pacjenta    42
    Wykorzystanie poczucia humoru    43
    Komunikowanie niewerbalne    44
    Efektywne wykorzystywanie ciszy    46
    Zakłócenia rozmowy    47
    Obawy i oczekiwania pacjentów    48
    Budowanie zaufania    49
    Wiedza zdrowotna pacjenta    50
    Zakończenie rozmowy    50
  Rozdział 4. Komunikowanie się z pacjentem w sytuacjach trudnych - Anna Ratajska    53
    Wprowadzenie    53
    Sytuacja trudna    54
    Perspektywa lekarza vs. perspektywa pacjenta    55
    Kto to jest „trudny pacjent”? Jak sobie poradzić, gdy uznamy pacjenta za trudnego?    59
    Wybrane sytuacje trudne – społeczne wyzwania dla lekarza    61
      Presja czasu    61
      Pacjent niezadowolony    62
      Pacjent agresywny, gwałtowny    63
      Postępowanie w sytuacjach konfliktowych    68
      Umiejętność asertywnej odmowy    69
      Pacjent, który nie chce opuścić gabinetu    72
  Rozdział 5. Pacjent z niewyjaśnionymi objawami - Sławomir Czachowski    77
    Zaburzenia psychosomatyczne w podstawowej opiece zdrowotnej – wyjaśnienie pojęć    77
    Pacjenci z MUS u lekarza rodzinnego    80
    Wpływ i konsekwencje MUS na relacje lekarz – pacjent    80
    Przebieg konsultacji pacjenta z MUS    82
    Strategie postępowania lekarza rodzinnego    85
  Rozdział 6. Dziecko jako pacjent u lekarza rodzinnego - Dorota Emilia Bielska    91
    Prowadzenie rozmowy i zbieranie wywiadu    91
      Przywitanie i budowanie zaufania w kontakcie z dzieckiem    91
      Otoczenie    92
    Umiejętność rozmowy z dzieckiem i rodzicami    93
      Wstępny wywiad pediatryczny    94
      Zaangażowanie w rozmowę dziecka nieśmiałego, zbuntowanego, nadmiernie aktywnego    97
      Rozmowa z nastolatkami    100
      Budowanie dobrych relacji między lekarzem a młodym człowiekiem    101
    Wizyta patronażowa    105
      Sygnały przekazywane przez noworodka    109
      Znaczenie wizyty domowej w opiece nad dzieckiem    110
    Problem dziecka krzywdzonego    112
  Rozdział 7. Relacja lekarza z pacjentem chorym terminalnie i jego rodziną - Aneta Domalewska    117
    Stan psychiczny człowieka w odpowiedzi na etapy nieuleczalnej choroby    117
    Wyobrażenie o chorobie    120
    Jakość życia, w tym uwarunkowana stanem zdrowia    121
    Rozpoznanie środowiska chorego    125
    Rola rodziny w obliczu nieuleczalnej choroby    127
    Funkcjonowanie rodziny w kryzysie    128
    Ekspresja uczuć jako warunek dobrej jakości życia    133
    Komunikacja lekarz – pacjent – rodzina    135
    Priorytety w komunikacji    136
  Rozdział 8. Konsultacja telefoniczna - Sławomir Chlabicz    143
    Zasady udzielania porady telefonicznej    145
      Otoczenie    145
      Schemat rozmowy telefonicznej    146
      zwrócić uwagę podczas porady telefonicznej    147
  Rozdział 9. Pacjenci korzystający z Internetu w rozwiązywaniu problemów zdrowotnych - Sławomir Chlabicz    149
    Możliwości postępowania    151
  Rozdział 10. Nauczanie i uczenie się poprzez odgrywanie ról - Ludmiła Marcinowicz    153
    Nauczanie problemowe    154
    Odgrywanie ról    156
    Symulowany pacjent    157
    Wykorzystanie nagrań wideo    158
    Ocena konsultacji lekarskiej    160
    Korzyści i trudności    161
    Wirtualny pacjent    162
  Aneks    165
  Przewodnik obserwacji konsultacji lekarskiej według metody Calgary-Cambridge    165
  Skorowidz    173
RozwińZwiń
W celu zapewnienia wysokiej jakości świadczonych przez nas usług, nasz portal internetowy wykorzystuje informacje przechowywane w przeglądarce internetowej w formie tzw. „cookies”. Poruszając się po naszej stronie internetowej wyrażasz zgodę na wykorzystywanie przez nas „cookies”. Informacje o przechowywaniu „cookies”, warunkach ich przechowywania i uzyskiwania dostępu do nich znajdują się w Regulaminie.

Nie pokazuj więcej tego powiadomienia