INNE EBOOKI AUTORA
-24%
Autor:
Wydawca:
Format:
pdf, ibuk
Książka Jakuba Niedbalskiego to imponujące studium empiryczne przeprowadzone zgodnie z zasadami metodologii teorii ugruntowanej. Autor dokonuje wszechstronnej, pogłębionej analizy miejsca, w którym z całą jaskrawością wychodzą na jaw reguły rządzące konstruowaniem ładu społecznego. Miejscem tym jest dom pomocy społecznej dla osób upośledzonych umysłowo. Oglądając to miejsce możemy, podążając za wskazaniami Autora, odnaleźć reguły, którymi na co dzień posługujemy się w naszym społecznym życiu – jednak zwielokrotnione, przerysowane, a więc tym bardziej przemawiające do naszej ospałej wyobraźni.
Autor książki symbolizuje postawę, zgodnie z którą o upośledzeniu umysłowym może wypowiadać się tylko ktoś, kto z upośledzonymi „zjadł beczkę soli”. Mam nieodparte wrażenie, że większość specjalistów od „niepełnosprawności intelektualnej” upośledzonego człowieka widziała tylko z daleka, a w dodatku na krótko. Książka Jakuba Niedbalskiego ma szansę stać się publikacją, która to zmieni.
Z recenzji prof. dr hab. Elżbiety Zakrzewskiej-Manterys
Rok wydania | 2013 |
---|---|
Liczba stron | 306 |
Kategoria | Współczesne teorie socjologiczne |
Wydawca | Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego |
ISBN-13 | 978-83-7525-900-1 |
Numer wydania | 1 |
Język publikacji | polski |
Informacja o sprzedawcy | ePWN sp. z o.o. |
INNE EBOOKI AUTORA
POLECAMY
Ciekawe propozycje
Spis treści
Wstęp | 9 |
Rozdział I. Podstawy teoretyczne badań | 13 |
1.1. Ład społeczny w teorii myśli socjologicznej | 14 |
1.2. Ład społeczny w ujęciu normatywnym | 16 |
1.3. Ład społeczny w ujęciu interpretatywnym | 20 |
1.3.1. Symboliczny interakcjonizm a problematyka ładu społecznego | 20 |
1.3.2. Ład społeczny w socjologii fenomenologicznej i etnometodologii | 24 |
1.3.3. Ład interakcji i porządek społeczny w koncepcji Ervinga Goffmana | 27 |
1.3.4. Instytucjonalne ujęcie ładu społecznego w koncepcji Petera Bergera i Thomasa Luckmanna | 32 |
1.4. Ład interakcji i porządek społeczny – podsumowanie | 34 |
Rozdział II. Niepełnosprawność intelektualna w ujęciu naukowym i społecznej percepcji | 35 |
2.1. Upośledzenie umysłowe w dyskursie naukowym | 36 |
2.2. Przyczyny upośledzenia umysłowego i ich klasyfikacje – ujęcie interdyscyplinarne | 43 |
2.3. Upośledzenie umysłowe a choroba psychiczna – podobieństwa i różnice | 47 |
2.4. Niepełnosprawność intelektualna jako kategoria społeczna | 49 |
2.5. Miejsce osoby niepełnosprawnej intelektualnie w społeczeństwie | 51 |
2.6. Realizacja idei podmiotowości osoby upośledzonej umysłowo | 55 |
Rozdział III. Miejsce osoby niepełnosprawnej intelektualniew systemie pomocy społecznej | 61 |
3.1. Polityka państwa wobec osób niepełnosprawnych intelektualnie – rozwiązania systemowe | 62 |
3.2. Instytucjonalizacja opieki nad osobami upośledzonymi umysłowo | 67 |
3.2.1. Dom pomocy społecznej w strukturze polityki społecznej i systemie prawa | 68 |
3.2.2. Realizacja zadań pomocowych w instytucjonalnych w warunkach domu pomocy społecznej | 71 |
3.3. Miejsce osoby upośledzonej umysłowo w instytucjonalnym systemie pomocy społecznej – podsumowanie | 74 |
Rozdział IV. Metodologia badań | 79 |
4.1. Cel i przedmiot badań | 79 |
4.2. Charakterystyka terenu badań | 79 |
4.3. Techniki badawcze | 81 |
4.3.1. Wywiad swobodny | 82 |
4.3.2. Obserwacja uczestnicząca | 84 |
4.3.3. Analiza materiałów zastanych | 85 |
4.4. Metody jakościowe zastosowane w badaniu środowiska osób upośledzonych umysłowo | 86 |
4.4.1. Metodologia teorii ugruntowanej | 89 |
4.4.2. Badanie etnograficzne | 91 |
4.4.3. Etnografia a teoria ugruntowana – porównanie metod | 94 |
4.5. Uzasadnienie wyboru określonych metod i technik badawczych | 97 |
4.6. Charakterystyka badań w środowisku osób upośledzonych umysłowo | 98 |
4.6.1. Poziom percepcji i kompetencje językowe badanych a zdobywanie danych empirycznych | 98 |
4.6.2. Neutralność a zaangażowanie emocjonalne badacza-obserwatora | 100 |
4.6.3. Przemiana roli oraz dynamika tożsamości badacza | 101 |
4.7. Etyka badań a niepełnosprawność intelektualna – moralne granice eksploracji terenowej | 104 |
Rozdział V. Porozumiewanie się, rozumienie, porozumienie – proces budowania ładu interakcji w społecznej przestrzeni DPS | 107 |
5.1. Analiza funkcji komunikacyjnych | 107 |
5.1.1. Sens i znaczenie komunikowania się w instytucji opiekuńczej | 107 |
5.1.2. Rodzaje i sposoby porozumiewania się podopiecznych z opiekunami | 110 |
5.1.3. Reguły komunikowania się personelu z mieszkańcami | 119 |
5.1.4. Poziomy porozumienia – problematyka intencjonalność i istotności komunikatu | 122 |
5.1.5. Znaczenie aktu komunikacji i porozumiewania się – podsumowanie | 123 |
5.2. Konstruowanie „rzeczywistości” instytucjonalnej DPS | 125 |
5.2.1. Rekonstruowanie biografii mieszkańca | 125 |
5.2.2. Reinterpretacje znaczeń dokonywane na poziomie językowo-pojęciowym | 131 |
5.2.3. Proces typifikacji i kategoryzowania | 137 |
5.2.4. Środowiskowe normy i metanormy | 142 |
5.2.5. Instytucjonalne rytuały i zwyczaje | 145 |
5.2.6. System wartości funkcjonujących w domu pomocy społecznej | 147 |
5.3. Negocjacyjny wymiar relacji interpersonalnych | 151 |
5.3.1. Relacje partnerskie a wymagania profesjonalizacji pracy | 151 |
5.3.2. Percepcja potrzeb podopiecznych i ich realizacja przez personel | 154 |
5.3.3. Podejmowanie ról quasi-rodzinnych versus perspektywa zadaniowa | 160 |
5.4. Porozumiewanie się, rozumienie, porozumienie – podsumowanie | 166 |
Rozdział VI. Elementy (dez-)organizujące ład społeczny DPS | 169 |
6.1. Kontekst niepewność relacji interpersonalnych personelu i podopiecznych | 169 |
6.2. Aktywne działania mieszkańców destabilizujące porządek instytucjonalny | 173 |
6.2.1. Sytuacje konfliktowe i konflikty | 174 |
6.2.2. Agresja i autoagresja podopiecznych | 178 |
6.3. Zaniechania działań mieszkańców prowadzących do destabilizacji instytucjonalnego porządku | 182 |
6.3.1. Bierność i wycofanie podopiecznych | 183 |
6.3.2. Roszczeniowa postawa mieszkańców | 187 |
6.4. Emocjonalny kontekst pracy personelu | 190 |
6.4.1. Odwrażliwiająca rutynizacja pracownika | 192 |
6.4.2. Emocjonalna nadwrażliwość pracownika | 194 |
6.5. Konsekwencje emocji w miejscu pracy | 196 |
6.5.1. Błędy popełnianie przez personel jako efekt zaangażowania emocjonalnego | 196 |
6.5.2. Konsekwencje interpersonalne popełnianych błędów | 198 |
6.5.3. Emocje w miejscu pracy – stres i destrukcja tożsamości zawodowej | 201 |
Rozdział VII. Kontrola i podporządkowanie versus autonomia i niezależność | 207 |
7.1. Ład interakcji – między autonomią a kontrolą | 207 |
7.2. Płaszczyzny kontroli i autonomii w domu pomocy społecznej | 220 |
7.2.1. Przestrzeń i czas | 220 |
7.2.2. Ciało i cielesność | 225 |
7.2.3. Manipulowanie i zarządzanie wrażeniami | 230 |
7.2.4. Rola autorytetu i bliskich relacji | 234 |
7.2.5. Samodzielność, niezależność – aktywność mieszkańców | 238 |
7.3. Kontrola versus autonomia – podsumowanie | 241 |
Rozdział VIII. Dom pomocy społecznej i jego otoczenie | 245 |
8.1. Przestrzenne i systemowe powiązania oraz społeczne zależności | 245 |
8.2. Mikrośrodowisko społeczne otoczenia domu pomocy | 248 |
8.3. Reguły wzajemności i obszary sporne – społeczny wymiar otoczenia DPS | 251 |
Rozdział IX. Proces socjalizacji pracownika i mieszkańca | 255 |
9.1. Nabywanie umiejętności przystosowawczych | 255 |
9.2. Przenikanie się życia zawodowego i prywatnego osób zatrudnionych w domu pomocy | 257 |
9.3. Wydarzenia przełomowe w biografii pracownika domu pomocy społecznej | 259 |
9.4. Satysfakcja z pracy jako element budowania i podtrzymywania tożsamości zawodowej pracownika DPS | 261 |
9.5. Proces socjalizacji pracownika i mieszkańca – podobieństwa i różnice | 263 |
9.5.1. Dom pomocy społecznej jako miejsce życia oraz miejsce pracy | 263 |
9.5.2. Nabywanie perspektywy mieszkańca przez osobę upośledzoną umysłowo | 265 |
9.5.2.1. Proces przyjmowania roli i stawania się członkiem instytucji opiekuńczej | 265 |
9.5.2.2. Instytucjonalne uwarunkowania percepcji siebie osób upośledzonych umysłowo | 267 |
9.5.2.3. Rola środowiska społecznego oraz otoczenia instytucjonalnego w procesie stawania się mieszkańcem domu pomocy | 270 |
9.5.3. Praca, zawód, profesjonalizm – proces stawania się pracownikiem domu pomocy społecznej dla osób upośledzonych umysłowo | 276 |
Podsumowanie | 285 |
Bibliografia | 291 |
Spis tabel | 303 |
Aneksy | 305 |