INNE EBOOKI AUTORA
Autor:
Format:
pdf, ibuk
W książce poddano analizie postawy pedagogów specjalnych wobec seksualności osób z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu lekkim oraz głębszym. Uwzględniono wymiar emocjonalny – wartościujący, poznawczy, behawioralny oraz kontekst tych postaw w postaci kompetencji osobowych.
Rok wydania | 2013 |
---|---|
Liczba stron | 462 |
Kategoria | Pedagogika specjalna |
Wydawca | Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej |
ISBN-13 | 978-83-7784-315-4 |
Język publikacji | polski |
Informacja o sprzedawcy | ePWN sp. z o.o. |
INNE EBOOKI AUTORA
POLECAMY
Ciekawe propozycje
Spis treści
Wstęp | 9 |
I. Seksualność i niepełnosprawność intelektualna w wybranych koncepcjach normatywno-wyjaśniających | 15 |
1. Seksualność osób z niepełnosprawnością intelektualną w kontekście modeli niepełnosprawności | 15 |
1.1. Definicyjne ujęcie seksualności człowieka | 15 |
1.2. Indywidualny i społeczny model niepełnosprawności | 18 |
1.3. Definicja niepełnosprawności i niepełnosprawności intelektualnej | 33 |
2. Seksualność osób z niepełnosprawnością intelektualną w ujęciu Rozwojowym | 38 |
2.1 Seksualność dziecięca | 40 |
2.2. Seksualność młodzieńcza | 43 |
2.3. Seksualność dojrzała | 52 |
2.4. Seksualność starcza | 60 |
3. Seksualność człowieka w ujęciu normatywno-wartościującym | 63 |
3.1. Rodzaje normatywnych uregulowań seksualności człowieka | 63 |
3.2. Religijne podstawy wartościowania seksualności człowieka | 69 |
II. Postawy specjalistów wobec seksualności osób z niepełnosprawnością Intelektualną | 77 |
1. Istota i znaczenie postaw społecznych | 77 |
1.1. Tradycyjne i współczesne ujęcia postaw | 77 |
1.2. Znaczenie postaw | 87 |
1.3. Dotychczasowe ustalenia empiryczne w obszarze postaw specjalistów wobec osób z niepełnosprawnością | 91 |
2. Analiza badań postaw specjalistów wobec seksualności osób z niepełnosprawnością Intelektualną | 98 |
2.1. Zasoby empiryczne dotyczące problematyki | 98 |
2.2. Ustalenia empiryczne w obszarze postaw wobec seksualności osób z niepełnosprawnością intelektualną a założenia teorii postaw | 110 |
III. Konteksty zawodowego funkcjonowania pedagogów specjalnych | 121 |
1. Prawno-organizacyjne i merytoryczne aspekty działalności pedagogów Specjalnych | 121 |
1.1. Funkcje i zadania pedagogów specjalnych | 121 |
1.2. Edukacja seksualna osób z niepełnosprawnością intelektualną jako obszar działalności pedagoga specjalnego | 133 |
2. Kompetencyjne uwarunkowania działalności pedagogów specjalnych | 147 |
2.1. Zakres kompetencji pedagoga specjalnego | 147 |
2.2. Empatia w zawodowym funkcjonowaniu pedagogów | 154 |
2.3. Wartości w zawodowym funkcjonowaniu pedagogów specjalnych | 159 |
IV. Podstawy badań własnych | 165 |
1. Cel i problematyka badań | 165 |
2. Metoda badań | 173 |
3. Charakterystyka badanych grup | 189 |
V. Postawy badanych wobec seksualności osób z niepełnosprawnością Intelektualną | 197 |
1. Aspekt afektywny | 197 |
2. Aspekt poznawczy | 219 |
3. Aspekt motywacyjny | 234 |
3.1. Motywacja do podejmowania działań wspierających | 235 |
3.2. Zachowania i reakcje badanych wobec przejawów seksualności osób z niepełnosprawnością intelektualną | 240 |
4. Struktura postaw badanych wobec seksualności osób z niepełnosprawnością Intelektualną | 246 |
VI. Kompetencje emocjonalno-wartościujące badanych osób | 259 |
1. Empatia | 259 |
2. Hierarchia wartości badanych osób | 264 |
3. Wartościowanie seksualności człowieka | 272 |
4. Postawy wobec osób z niepełnosprawnością | 280 |
5. Preferencje modeli niepełnosprawności intelektualnej | 287 |
VII. Struktura korelacyjna postaw badanych wobec seksualności osób z niepełnosprawnością intelektualną oraz kompetencji osobowych | 299 |
1. Korelacje postaw badanych wobec seksualności osób z lekką niepełnosprawnością intelektualną z kompetencjami osobowymi | 300 |
2. Korelacje postaw badanych wobec seksualności osób z głębszą niepełnosprawnością intelektualną z kompetencjami osobowymi | 324 |
Podsumowanie i dyskusja | 349 |
1. Postawy badanych wobec seksualności osób z niepełnosprawnością intelektualną | 349 |
2. Kompetencje osobowe badanych osób | 363 |
3. Powiązanie postaw wobec seksualności niepełnosprawnych intelektualnie z kompetencjami osobowymi badanych | 372 |
Zakończenie | 381 |
Literatura | 391 |
Spis schematów, wykresów i tabel | 415 |