POLECAMY
Redakcja:
Wydawca:
Format:
ibuk
Publikacja ta jest rozszerzoną, uzupełnioną i unowocześnioną wersją podręcznika pod tym samym tytułem.
Opisano w nim zaburzenia emocjonalne okresu dzieciństwa, okresu szkolnego i dorastania.
Większość rozdziałów uzupełniono o nowe informacje. Uznano także, że należy dodać rozdział dotyczący samobójstw, seksualności dzieci i młodzieży oraz poszerzyć rozdział dotyczący uzależnień od substancji psychoaktywnych.
Przedstawiono związek zaburzeń emocjonalnych z czynnikami społecznymi i kulturowymi, wpływem grup rówieśniczych, szkoły i telewizji oraz z niekontrolowanym i powszechnym dostępem do narkotyków. Podkreślono podstawowe znaczenie niezaburzonych, prawidłowych relacji w rodzinie dla rozwoju w okresie dziecięcym i adolescencji.
W publikacji zaprezentowano metody leczenia: psychoterapię, zwłaszcza metodę behawioralno-poznawczą, terapię rodzin, tzw. interwencję kryzysową, a także niektóre metody farmakologiczne, które, według ostatnio przyjętych koncepcji, wywołują zmiany nie tylko w zachowaniu, ale także w czynnościach mózgu i jego strukturach, co prowadzić może do powstawania objawów psychopatologicznych.
Niezmieniona została klasyfikacja zaburzeń psychicznych - 10. wersja ICD, choć w najbliższych latach pojawi się 11. wersja, która zapewne ułatwi i uprości proces diagnostyczny. Adresatami podręcznika są studenci medycyny. Może on służyć pomocą w codziennej praktyce lekarzom - specjalistom psychiatrii dziecięcej i młodzieżowej, psychiatrom ogólnym, a ponadto lekarzom rodzinnym, psychologom i nauczycielom.
Rok wydania | 2012 |
---|---|
Liczba stron | 646 |
Kategoria | Psychiatria |
Wydawca | PZWL Wydawnictwo Lekarskie |
ISBN-13 | 978-83-200-4421-8 |
Numer wydania | 2 |
Język publikacji | polski |
Informacja o sprzedawcy | ePWN sp. z o.o. |
POLECAMY
Ciekawe propozycje
Spis treści
Przedmowa V | |
CZĘŚĆ OGÓLNA. KONTEKSTY PSYCHOPATOLOGII I PSYCHIATRII MŁODZIEŻOWEJ | 3 |
1. Rozwój i specyfika psychiatrii dzieci i młodzieży, Maria Orwid | 3 |
CZYNNIKI WPŁYWAJĄCE NA ROZWÓJ PSYCHICZNY DZIECI I MŁODZIEŻY I POWSTAWANIE ZABURZEŃ | 11 |
2. Czynniki biologiczne (genetyczne) wpływające na rozwój psychiczny i powstawanie zaburzeń, Ewa Bartnik | 11 |
2.1. Wstęp | 11 |
2.2. Rodowody i dziedziczenie | 12 |
2.3. Komplikacje rodowodów – piętno genomowe, mutacje dynamiczne i dziedziczenie mitochondrialne | 13 |
2.4. Zaburzenia związane ze zmianami w wielu genach | 14 |
2.5. Badania bliźniąt | 14 |
2.6. Ryzyko względne | 15 |
2.7. Szukanie genów dla chorób powodowanych przez pojedyncze cechy (geny kandydaci) i szukanie genów za pomocą analizy sprzężeń . | 15 |
2.8. Inne metody szukania genów odpowiedzialnych za daną chorobę . | 16 |
2.9. Metody szukania wspólnych alleli | 17 |
2.10. Badania asocjacji | 17 |
2.11. Badania na modelach zwierzęcych | 18 |
2.12. Wyniki badań | 18 |
2.13. Charakterystyka znanych chorób psychiatrycznych w aspekcie związanych z nimi genów | 20 |
2.14. Perspektywy | 23 |
3. Czynniki psychospołeczne w psychiatrii dzieci i młodzieży, Maria Orwid | 27 |
4. Wywiady, ocena, diagnoza w psychiatrii dzieci i młodzieży, Jadwiga Komender | 41 |
4.1. Wstęp | 41 |
4.2. Wywiad z rodzicami | 43 |
4.3. Wywiad z dzieckiem | 45 |
4.4. Ocena | 46 |
4.5. Diagnoza | 47 |
5. Diagnoza psychologiczna w psychiatrii dzieci i młodzieży, Małgorzata Talarczyk | 49 |
5.1. Wstęp | 49 |
5.2. Diagnoza psychologiczna – definicje i etyka | 50 |
5.3. Metody diagnozy psychologicznej | 51 |
5.4. Diagnoza oparta na dowodach empirycznych (EBA) | 52 |
5.5. Badanie procesów poznawczych | 54 |
5.6. Eksperyment kliniczny | 56 |
5.7. Badanie procesów emocjonalnych | 57 |
5.8. Etapy diagnozy psychologicznej w psychiatrii dzieci i młodzieży | 60 |
5.9. Uwagi końcowe | 62 |
CZĘŚĆ KLINICZNA | 65 |
6. Klasyfikacja zaburzeń psychicznych u dzieci i młodzieży, Jacek Bomba | 67 |
6.1. Wstęp | 67 |
6.2. Klasyfikacje obecnie obowiązujące | 70 |
6.3. Współchorobowość | 73 |
ZABURZENIA ROZPOCZYNAJĄCE SIĘ W NIEMOWLĘCTWIE, WCZESNYM DZIECIŃSTWIE I DZIECIŃSTWIE DO 6. RŻ | 77 |
7. Wczesne dzieciństwo, Irena Namysłowska | 77 |
7.1. Małżeństwo, rodzina wychowująca małe dziecko, rodzina z dzieckiem w wieku przedszkolnym | 77 |
8. Upośledzenie umysłowe – niepełnosprawność intelektualna, Jadwiga Komender | 97 |
8.1. Wstęp | 97 |
8.2. Epidemiologia | 99 |
8.3. Etiologia | 100 |
8.4. Przyczyny organiczne i genetyczne | 101 |
8.5. Zaburzenia związane z chromosomami płciowymi | 106 |
8.6. Zaburzenia zależne od jednej pary genów patologicznych | 107 |
8.7. Zaburzenia metaboliczne uwarunkowane genetycznie | 108 |
8.8. Zaburzenia związane z okresem ciąży | 109 |
8.9. Funkcjonowanie w zależności od stopnia niepełnosprawności | 111 |
8.10. Zaburzenia psychiczne występujące u osób niepełnosprawnych intelektualnie | 112 |
8.11. Rola psychiatry dziecięcego | 114 |
8.12. Prowadzenie dziecka niepełnosprawnego intelektualnie | 115 |
9. Całościowe zaburzenia rozwojowe, Hanna Jaklewicz | 119 |
9.1. Charakterystyka grupy zaburzeń | 119 |
9.2. F84.0 Autyzm dziecięcy | 120 |
9.3. Autyzm – 3.–5. rż | 128 |
9.4. Autyzm – 5.–7. rż | 129 |
9.5. Wychodzenie z autyzmu | 130 |
9.6. Autyzm dziecięcy w badaniach własnych | 131 |
9.7. F84.1 Autyzm atypowy | 131 |
9.8. F84.2 Zespół Retta | 132 |
9.9. F84.3 Dziecięce zaburzenia dezintegracyjne | 134 |
9.10. F84.4 Zaburzenia hiperkinetyczne z towarzyszącym upośledzeniem umysłowym i ruchami stereotypowymi | 135 |
9.11. F84.5 Zespół Aspergera | 135 |
9.12. F84.9 Całościowe zaburzenia rozwojowe nieokreślone | 137 |
10. Zaburzenia emocjonalne rozpoczynające się w dzieciństwie, Lidia Popek | 139 |
10.1. F93.0 Lęk przed separacją w dzieciństwie | 140 |
10.2. F93.1 Zaburzenia lękowe w postaci fobii w dzieciństwie | 143 |
10.3. F93.2 Lęk społeczny w dzieciństwie | 145 |
10.4. F93.80 Uogólnione zaburzenia lękowe w dzieciństwie | 148 |
11. Zaburzenia funkcjonowania społecznego rozpoczynające się w dzieciństwie lub w wieku młodzieńczym, Lidia Popek | 151 |
11.1. F94.0 Mutyzm wybiórczy | 151 |
11.2. F94.1 Reaktywne zaburzenia przywiązania w dzieciństwie | 155 |
11.3. F94.2 Zaburzenia selektywności przywiązania w dzieciństwie | 157 |
12. Inne zaburzenia zachowania i emocji rozpoczynające się w dzieciństwie i w wieku młodzieńczym, Lidia Popek | 161 |
12.1. F98.0 Moczenie mimowolne (enuresis) nieorganiczne | 161 |
12.2. F98.1 Zanieczyszczanie się kałem (encopresis) nieorganiczne | 165 |
12.3. Zaburzenia odżywiania i jedzenia w niemowlęctwie i dzieciństwie | 168 |
ZABURZENIA ROZPOCZYNAJĄCE SIĘ W WIEKU SZKOLNYM: 7.–10. RŻ | 171 |
13. Późne dzieciństwo – wiek szkolny, Irena Namysłowska | 171 |
13.1. Rodzina z dziećmi w wieku szkolnym | 171 |
13.2. Indywidualny rozwój dziecka – okres późnego dzieciństwa, młodszy wiek szkolny | 173 |
13.3. Rozwój emocjonalno-społeczny | 176 |
13.4. Rozwój moralny dziecka | 177 |
14. Specyficzne zaburzenia rozwoju mowy i języka, Hanna Jaklewicz | 181 |
14.1. Charakterystyka grupy zaburzeń | 181 |
14.2. Zaburzenia rozwoju mowy w ICD-10 | 182 |
14.3. F80.0 Specyficzne zaburzenia artykulacji | 183 |
14.4. F80.1 Zaburzenie ekspresji mowy – dysfazja ekspresyjna | 184 |
14.5. F80.2 Zaburzenie rozumienia mowy – dysfazja recepcyjna | 185 |
14.6. F80.3 Nabyta afazja z padaczką | 188 |
15. Specyficzne zaburzenia w rozwoju umiejętności szkolnych, Hanna Jaklewicz | 191 |
15.1. Charakterystyka grupy zaburzeń | 191 |
15.2. F81.0 Specyficzne zaburzenia czytania | 192 |
15.3. F81.1 Specyficzne zaburzenia ortografii | 196 |
15.4. F81.2 Specyficzne zaburzenia umiejętności arytmetycznych | 197 |
16. Specyficzne zaburzenia rozwoju funkcji motorycznych, Lidia Popek | 199 |
16.1. Definicja | 199 |
16.2. Rys historyczny | 199 |
16.3. Epidemiologia | 200 |
16.4. Etiologia | 200 |
16.5. Obraz kliniczny | 200 |
16.6. Różnicowanie | 202 |
16.7. Rokowanie | 202 |
16.8. Leczenie | 203 |
17. Zaburzenie hiperkinetyczne. Zespół nadpobudliwości psychoruchowej, Tomasz Wolańczyk, Jadwiga Komender | 205 |
17.1 Wstęp | 205 |
17.2. Zespół nadpobudliwości psychoruchowej z deficytem uwagi – ADHD | 206 |
18. Zaburzenia tikowe, Tomasz Wolańczyk | 229 |
18.1. Wstęp | 229 |
18.2. Klasyfikacja zaburzeń tikowych i ich rozpowszechnienie | 230 |
18.3. F95.0 Tiki przemijające | 231 |
18.4. F95.1 Tiki przewlekłe ruchowe lub głosowe (wokalne) | 231 |
18.5. F95.2 Zespół tików głosowych i ruchowych (zespół Gillesa de la Tourette’a) | 232 |
18.6. F95.9 Tiki nieokreślone | 232 |
18.7. Etiologia zaburzeń tikowych | 232 |
18.8. Obraz kliniczny tików | 233 |
18.9. Zaburzenia współistniejące | 234 |
18.10. Leczenie tików | 235 |
19. Zaburzenia zachowania, Jacek Bomba | 241 |
19.1. Wstęp | 241 |
19.2. Kryteria zaburzeń zachowania | 246 |
ZABURZENIA ROZPOCZYNAJĄCE SIĘ W OKRESIE DORASTANIA: 11.–18. RŻ | 255 |
20. Adolescencja – wiek dorastania, Irena Namysłowska | 255 |
20.1. Rodzina z dziećmi dorastającymi i opuszczającymi dom | 255 |
20.2. Adolescencja – indywidualny rozwój psychiczny | 259 |
20.3. Adolescencja – rozwój fizyczny | 260 |
20.4. Adolescencja – rozwój poznawczy | 262 |
20.5. Adolescencja – rozwój emocjonalno-społeczny | 263 |
21. Zaburzenia odżywiania, Andrzej Rajewski | 275 |
21.1. Regulacja odżywiania i masy ciała | 275 |
21.2. Biologiczna regulacja odżywiania | 275 |
21.3. Psychologiczne i społeczne uwarunkowania regulacji odżywiania | 276 |
21.4. Rys historyczny | 277 |
21.5. Podział i epidemiologia zaburzeń odżywiania | 278 |
21.6. Etiologia i patogeneza zaburzeń odżywiania | 279 |
21.7. Kryteria diagnostyczne zaburzeń odżywiania | 283 |
21.8. Obraz kliniczny i przebieg jadłowstrętu psychicznego | 286 |
21.9. Rozpoznanie różnicowe jadłowstrętu psychicznego | 288 |
21.10. Obraz kliniczny i przebieg bulimii | 289 |
21.11. Rozpoznanie różnicowe | 290 |
21.12. Leczenie zaburzeń odżywiania | 291 |
22. Depresja młodzieńcza, Jacek Bomba | 299 |
22.1. Wstęp | 299 |
22.2. Obraz kliniczny depresji młodzieńczej | 302 |
22.3. Wymiar biologiczny | 306 |
22.4. Wymiar psychologiczny | 307 |
22.5. Leczenie | 311 |
ZABURZENIA PSYCHICZNE TYPOWE DLA DOROSŁYCH, ROZPOCZYNAJĄCE SIĘ W OKRESIE DORASTANIA | 317 |
23. Zaburzenie obsesyjno-kompulsyjne. Zaburzenie dysocjacyjne (konwersyjne), Jolanta Rabe-Jabłońska | 317 |
23.1. Zaburzenie obsesyjno-kompulsyjne | 317 |
23.2. Zaburzenie dysocjacyjne (konwersyjne) | 326 |
24. Zaburzenia psychotyczne w okresie adolescencji, Zofia Bronowska | 331 |
24.1. Wstęp | 331 |
24.2. Objawy psychotyczne w populacji osób zdrowych | 332 |
24.3. Zaburzenia psychotyczne w przebiegu chorób somatycznych | 333 |
24.4. Zaburzenia psychotyczne u osób zażywających substancje psychoaktywne | 335 |
24.5. Krótkotrwałe dekompensacje psychotyczne | 337 |
24.6. Psychozy czynnościowe | 339 |
24.7. Schizofrenia w okresie dorastania | 340 |
25. Zaburzenia afektywne u dzieci i młodzieży, Jolanta Rabe-Jabłońska | 363 |
25.1. Wstęp | 363 |
25.2. Duża depresja – pojedynczy epizod. Nawracająca duża depresja. Dystymia | 364 |
25.3. Zaburzenia współistniejące z dziecięcą i młodzieńczą depresją | 367 |
25.4. Choroba afektywna dwubiegunowa | 370 |
26. Uzależnienie od alkoholu i innych substancji psychoaktywnych, Anna Dietrich-Muszalska | 379 |
26.1. Wprowadzenie. Używanie i uzależnienie od substancji psychoaktywnych (SPA) – wybrane terminy | 379 |
26.2. Epidemiologia | 382 |
26.3. Uzależnienie od alkoholu | 384 |
26.4. Uzależnienie od innych niż alkohol substancji psychoaktywnych | 387 |
26.5. Niektóre inne substancje psychoaktywne | 391 |
26.6. Używanie, uzależnienie od substancji psychotycznych i współwystępowanie zaburzeń psychicznych | 392 |
27. Rozwój seksualny dzieci i młodzieży, Maria Beisert | 395 |
27.1. Wprowadzenie | 395 |
27.2. Przebieg rozwoju seksualnego człowieka | 396 |
27.3. Kryteria normy seksuologicznej dla dzieci i młodzieży | 406 |
27.4. Podsumowanie | 407 |
28. Przemoc w rodzinie, maltretowanie fizyczne i wykorzystanie seksualne dzieci i młodzieży, Ryszard Izdebski, Krzysztof Szwajca, Maria de Barbaro, Wanda Szaszkiewicz | 409 |
28.1. Wstęp | 409 |
28.2. Definicje krzywdzenia dzieci w rodzinie | 412 |
28.3. Rozpowszechnienie krzywdzenia w rodzinie | 414 |
28.4. Rodzina, w której dochodzi do krzywdzenia dziecka | 416 |
28.5. Diagnoza krzywdzenia w rodzinie | 418 |
28.6. Następstwa krzywdzenia w rodzinie | 424 |
28.7. Postępowanie terapeutyczne w sytuacjach przemocy | 433 |
28.8. Specyfika pracy terapeutycznej w sytuacji molestowania seksualnego w rodzinie | 439 |
28.9. Podsumowanie | 441 |
29. Zaburzenia psychiczne w chorobach somatycznych, Tomasz Wolańczyk | 445 |
29.1. Wstęp | 445 |
29.2. Zaburzenia narządów zmysłów | 446 |
29.3. Choroby układu nerwowego | 448 |
29.4. Infekcje | 454 |
29.5. Choroby endokrynologiczne | 459 |
29.6. Choroby układu oddechowego | 464 |
29.7. Choroby hematologiczne | 466 |
29.8. Wpływ choroby przewlekłej na rozwój dziecka i funkcjonowanie rodziny | 467 |
30. Samobójstwa dzieci i młodzieży, Agnieszka Gmitrowicz | 477 |
30.1. Wstęp | 477 |
30.2. Epidemiologia zachowań samobójczych w populacji rozwojowej | 478 |
30.3. Przyczyny samobójstw dzieci i młodzieży | 479 |
30.4. Postępowanie z nieletnim pacjentem w kryzysie samobójczym | 482 |
METODY TERAPEUTYCZNE W PSYCHIATRII DZIECI I MŁODZIEŻY | 489 |
31. Psychoterapia psychoanalityczna dzieci i młodzieży, Katarzyna Schier | 489 |
31.1. Wprowadzenie | 489 |
31.2. Początki psychoanalizy dzieci | 492 |
31.3. Zasady terapeutyczne | 495 |
31.4. Przymierze terapeutyczne w leczeniu dzieci i młodzieży | 496 |
31.5. Przeniesienie | 499 |
31.6. Przeciwprzeniesienie | 503 |
31.7. Opór w terapii psychoanalitycznej | 505 |
31.8. Zakończenie terapii | 507 |
31.9. Współczesne kierunki rozwoju terapii psychoanalitycznej dzieci i młodzieży | 509 |
32. Psychoterapia behawioralno-poznawcza dzieci i młodzieży, Anita Bryńska | 515 |
32.1. Terapia behawioralna – założenia teoretyczne, podstawowe techniki | 515 |
32.2. Terapia poznawcza i behawioralno-poznawcza | 517 |
33. Terapia rodzin, Barbara Józefik | 543 |
33.1. Wstęp | 543 |
33.2. Myślenie systemowe | 545 |
33.3. Systemowa terapia rodzin | 549 |
33.4. Myślenie systemowe i terapia rodzin w zaburzeniach emocjonalnych dzieci i młodzieży | 556 |
33.5. Kontekst zastosowania terapii rodzin | 559 |
33.6. Wstępna konsultacja rodzinna | 560 |
33.7. Cele terapii systemowej rodzin | 561 |
33.8. Formy terapii systemowej | 562 |
33.9. Miejsce prowadzenia terapii rodzin | 563 |
33.10. Terapeuta rodzinny | 563 |
33.11. Terapia rodzin w wybranych problemach | 565 |
33.12. Dylematy | 569 |
33.13. Poradnictwo rodzinne | 570 |
33.14. Podsumowanie | 570 |
34. Kryzysy i interwencja kryzysowa w terapii dzieci i młodzieży, Wanda Badura-Madej | 575 |
34.1. Teoria kryzysu i interwencji kryzysowej | 575 |
34.2. Miejsce i swoistość interwencji kryzysowej w leczeniu dzieci i młodzieży | 580 |
34.3. Interwencja kryzysowa wobec dzieci po wydarzeniach traumatycznych | 583 |
34.4. Interwencja kryzysowa w przypadku utraty i żałoby | 587 |
34.5. Interwencja w przypadku samobójczej śmierci dziecka | 590 |
34.6. Interwencja kryzysowa wobec rodziny w kryzysie | 591 |
35. Farmakoterapia zaburzeń psychicznych u dzieci i młodzieży, Andrzej Rajewski | 595 |
35.1. Wstęp | 595 |
35.2. Czynniki warunkujące działanie leków psychotropowych w okresie rozwoju | 596 |
35.3. Cechy farmakokinetyki wieku rozwojowego | 598 |
35.4. Leczenie farmakologiczne schizofrenii oraz psychoz pokrewnych u dzieci i młodzieży | 599 |
35.5. Leczenie zaburzeń afektywnych u dzieci i młodzieży | 603 |
35.6. Leczenie farmakologiczne epizodu maniakalnego i zaburzeń afektywnych dwubiegunowych | 605 |
35.7. Leczenie farmakologiczne całościowych zaburzeń rozwojowych | 607 |
35.8. Leczenie farmakologiczne zaburzeń hiperkinetycznych (zespołu deficytu uwagi i nadpobudliwości psychoruchowej) | 608 |
35.9. Leczenie farmakologiczne specyficznych zaburzeń rozwoju | 609 |
35.10. Leczenie farmakologiczne zaburzeń zachowania i mieszanych zaburzeń zachowania i emocji | 610 |
35.11. Leczenie farmakologiczne tików | 610 |
35.12. Leczenie farmakologiczne nieorganicznego moczenia mimowolnego oraz nieorganicznego zanieczyszczania się kałem | 611 |
35.13. Leczenie farmakologiczne zaburzeń lękowych | 611 |
35.14. Leczenie farmakologiczne zaburzeń obsesyjno-kompulsyjnych | 613 |
35.15. Leczenie farmakologiczne zaburzeń odżywiania | 613 |
36. Integracja leczenia – próba syntezy, Jacek Bomba | 621 |
36.1. Wstęp | 621 |
36.2. Teoretyczne założenia terapii | 623 |
36.3. Podstawa i zasady postępowania zintegrowanego | 624 |
36.4. Stan bieżący | 625 |
36.5. Zgoda na leczenie a leczenie kompleksowe | 626 |
36.6. Psychoterapia | 627 |
36.7. Swoiste i nieswoiste czynniki psychoterapii | 628 |
36.8. Miejsce elementów składowych w leczeniu zintegrowanym | 629 |
36.9. Uwagi końcowe | 630 |
Skorowidz | 633 |