Analiza filmu

Analiza filmu

1 opinia

Format:

ibuk

RODZAJ DOSTĘPU

 

Dostęp online przez myIBUK

WYBIERZ DŁUGOŚĆ DOSTĘPU

Cena początkowa:

Najniższa cena z 30 dni: 6,92 zł  


6,92

w tym VAT

TA KSIĄŻKA JEST W ABONAMENCIE

Już od 24,90 zł miesięcznie za 5 ebooków!

WYBIERZ SWÓJ ABONAMENT

Znakomity wykład prowadzony w duchu tzw. teorii francuskiej, która charakteryzuje się dużą erudycyjnością i licznymi powiązaniami z teorią literatury. Autorzy postrzegają analizę filmu jako szczególny rodzaj dyskursu o filmie, który należy odróżnić od teorii filmu, krytyki filmowej i interpretacji. W syntetyczny sposób omawiają najważniejsze metody analizy filmu: analizę tekstualną, analizę narratologiczną, analizę dźwięku i obrazu oraz psychoanalizę. W toku wykładu wskazują wady i zalety każdej z metod oraz omawiają historię jej powstania i rozwoju. Książkę wzbogacają liczne ilustracje, a także bogata bibliografia po każdym rozdziale.


Rok wydania2013
Liczba stron440
KategoriaFilmoznawstwo
WydawcaWydawnictwo Naukowe PWN
ISBN-13978-83-01-16836-0
Numer wydania1
Język publikacjipolski
Informacja o sprzedawcyePWN sp. z o.o.

Ciekawe propozycje

Spis treści

  WPROWADZENIE     11
  
  Rozdział 1. PRÓBA DEFINICJI ANALIZY FILMU     17
  1. Analiza i inne dyskursy o filmie     19
  1.1. Różne typy dyskursu o filmie     19
  1.2. Analiza i krytyka     22
  1.3. Analiza a teoria, analiza a wyjątkowość filmu     26
  1.4. Analiza i interpretacja     28
  
  2. Różnorodność podejść analitycznych: rys historyczny     31
  2.1. Filmowiec bada swoje dzieło, żeby skuteczniej go bronić: Eisenstein     33
  2.2. Analiza filmów w perspektywie animacji kulturalnej: fiszki filmowe     40
  2.2.1. Pała ze sprawowania (Jean Vigo, 1933) – fiszka Jean-Patricka Lebela     43
  2.2.2. André Bazin ogląda Brzask (Marcel Carné, 1939)     46
  2.3. Polityka autorska i analiza interpretacyjna     50
  2.4. Zatrzymanie obrazu     54
  
  3. Konkluzja: propozycja definicji analizy filmów     57
  
  Bibliografia     61
  
  Rozdział 2. NARZĘDZIA I TECHNIKI ANALIZY     67
  1. Film i metafilm: niebezpośredniość tekstu filmowego     69
  1.1. Film i jego zapis     69
  1.2. Narzędzia analizy filmowej     72
  
  2. Narzędzia opisu     74
  2.1. Scenopis     74
  2.2. Segmentacja     83
  2.3. Opis obrazów filmowych     94
  2.4. Tabele, wykresy, schematy     98
  
  3. Narzędzia cytowania     104
  3.1 Fragment filmu     104
  3.2. Klatka filmowa     105
  3.3. Inne narzędzia cytowania     111
  
  4. Narzędzia kontekstowe     113
  4.1. Materiały poprzedzające dystrybucję filmu     114
  4.2. Materiały powstałe już po rozpowszechnieniu filmu     115
  
  Bibliografia     118
  
  Rozdział 3. ANALIZA TEKSTUALNA: KONTROWERSYJNY MODEL     123
  1. Analiza tekstualna i strukturalizm     126
  1.1. Kilka podstawowych pojęć     126
  1.2. Analiza strukturalna     128
  
  2. Film jako tekst     133
  2.1. Metamorfozy pojęcia tekstu     133
  2.2. Analiza tekstualna filmów     137
  
  3. Analiza kodów w filmach     140
  3.1. Znaczenie praktyczne pojęcia kodu     140
  3.2. Analiza filmu, analiza kodów     141
  
  4. Analiza skończona, analiza bez końca     148
  4.1. Utopia wyczerpującej analizy     148
  4.2. Analiza fragmentu, analiza filmu     150
  4.3. Analiza początków filmów, początki analizy     156
  4.4. Obszerność przedmiotu, obszerność analizy     160
  
  5. Krytyka analizy tekstualnej     163
  
  Bibliografia     168
  
  Rozdział 4. ANALIZA FILMU JAKO OPOWIADANIA     171
  1. Analiza tematyczna, analiza treści     175
  1.1. „Tematy” i „treść”     175
  1.2. Analiza tematyczna     179
  
  2. Analiza strukturalna opowiadania a analiza filmów     182
  2.1. Propp i analiza bajki magicznej     182
  2.2. Udoskonalenia analizy strukturalnej opowiadania     187
  2.2.1. Funkcje według Barthes’a     188
  2.2.2. Działania według Barthes’a     189
  2.2.3. Narracja według Barthes’a     190
  2.3. Greimas i analiza semantyczna opowiadania     191
  
  3. Analiza opowiadania jako procesu produkcji znaczeń: problematyka wypowiadania     200
  3.1. Problematyka wypowiadania     200
  3.2. Gérard Genette: opowiadanie i narracja. Zogniskowanie     202
  3.3. Punkt widzenia postaci, punkt widzenia narratora     206
  3.4. Problem „głosu” narracyjnego     211
  
  Bibliografia     218
  
  Rozdział 5. ANALIZA OBRAZU I DŹWIĘKU     223
  1. Kino a malarstwo     228
  1.1. Analiza obrazów: kilka przykładów     229
  1.1.1. Salony Diderota     230
  1.1.2. Percepcja wzrokowa według Rudolpha Arnheima     231
  1.1.3. Nocny połów w Antibes (Picasso, 1939) – analiza Rudolpha Arnheima     232
  1.2. Faust Murnaua poddany analizie przez Erica Rohmera     235
  
  2. Analiza obrazu filmowego     238
  2.1. Kadr i punkt widzenia: Człowiek z kamerą     239
  2.2. Analiza obrazu i montaż, związek plan–kontrplan     245
  2.2.1. Montaż w Październiku Eisensteina     246
  2.2.2. Montaż i przestrzeń pozakadrowa w Chince Jean-Luca Godarda     249
  2.3. Przestrzeń narracyjna: Reguły gry Jeana Renoira     253
  2.4. Malarskość i retoryka obrazu: operowanie przysłoną w filmie Nosferatu – symfonia grozy     259
  2.5. Obraz i figura: Wschód słońca Murnaua     267
  
  3. Analiza ścieżki dźwiękowej     271
  3.1. Przykład muzyki     272
  3.2. Analiza dźwięku w filmie: pojęcie ścieżki dźwiękowej i związane z nim ograniczenia     274
  3.3. Analiza muzyki w filmie     277
  3.4. Analiza odgłosów, pejzaży dźwiękowych i słów     281
  3.5. Analiza mowy i głosu     287
  3.5.1. Analiza dialogów filmowych     287
  3.5.2. Analiza głosu w filmach     291
  
  Bibliografia     294
  
  Rozdział 6. PSYCHOANALIZA A ANALIZA FILMU     297
  1. Dlaczego psychoanaliza?     299
  
  2. Niektóre problemy związane ze stosowaniem psychoanalizy do badania filmów     303
  
  3. Psychoanaliza i tekstualność     308
  3.1. Kompleks Edypa, kastracja, „blokowanie symboliczne”     310
  3.2. Identyfikacja wtórna     315
  3.3. Psychoanaliza a narratologia: narrator, postać, widz     318
  3.4. Widz w tekście: pojęcie suture     321
  3.5. Analizy feministyczne w USA     325
  
  Bibliografia     329
  
  Rozdział 7. ANALIZA FILMÓW A HISTORIA KINA: WERYFIKACJA ANALIZY     333
  1. Analiza struktur immanentnych czy analiza zjawisk historycznych?     335
  1.1. Analiza filmów a intertekstualność     336
  1.1.1. Do utraty tchu, autentyczność i odwołania     337
  1.1.2. Pogarda, grobowiec kina klasycznego     340
  1.2. Analiza wielkich zbiorów     341
  1.2.1. W poszukiwaniu źródeł: początki kina     345
  1.2.2. Kino hollywoodzkie (D. Bordwell, J. Staiger, K. Thompson)     346
  1.2.3. Kino lat trzydziestych     348
  1.2.4. Czy 1895 filmów tworzy „western” lat dwudziestych?     351
  1.2.5. Analiza wielkich zbiorów, historia i badanie kodów     351
  
  2. Użyteczność i weryfikacja analizy     354
  2.1. Kryteria „wewnętrzne”     355
  2.2. Kryteria „zewnętrzne”     356
  2.3. Analiza filmu a historia społeczna: Rzym, miasto otwarte Roberta Rosselliniego     364
  
  Bibliografia     369
  
  Rozdział 8. CELE ANALIZY: ZAMIAST KONKLUZJI     371
  1. Analiza, alter ego teorii     374
  1.1. Analiza jako weryfikacja teorii     375
  1.2. Analiza jako budowa teorii     376
  1.3. Analiza jako sposób przedstawienia teorii     377
  
  2. Analiza, stylistyka i poetyka     379
  
  3. Analiza jako narzędzie odkrywania ideologii     385
  
  4. Przyjemność płynąca z analizy     388
  
  5. Analiza jako narzędzie edukacyjne     395
  5.1. Analiza ustna     395
  5.2. Analiza grupowa     398
  
  6. Analiza filmu, analiza audiowizualna     400
  
  Bibliografia     402
  Bibliografia ogólna     403
  Indeks filmów     418
  Indeks nazwisk     424
RozwińZwiń