POLECAMY
Autor:
Wydawca:
Format:
ibuk
Znakomity wykład prowadzony w duchu tzw. teorii francuskiej, która charakteryzuje się dużą erudycyjnością i licznymi powiązaniami z teorią literatury. Autorzy postrzegają analizę filmu jako szczególny rodzaj dyskursu o filmie, który należy odróżnić od teorii filmu, krytyki filmowej i interpretacji. W syntetyczny sposób omawiają najważniejsze metody analizy filmu: analizę tekstualną, analizę narratologiczną, analizę dźwięku i obrazu oraz psychoanalizę. W toku wykładu wskazują wady i zalety każdej z metod oraz omawiają historię jej powstania i rozwoju. Książkę wzbogacają liczne ilustracje, a także bogata bibliografia po każdym rozdziale.
Rok wydania | 2013 |
---|---|
Liczba stron | 440 |
Kategoria | Filmoznawstwo |
Wydawca | Wydawnictwo Naukowe PWN |
ISBN-13 | 978-83-01-16836-0 |
Numer wydania | 1 |
Język publikacji | polski |
Informacja o sprzedawcy | ePWN sp. z o.o. |
POLECAMY
Ciekawe propozycje
Spis treści
WPROWADZENIE | 11 |
Rozdział 1. PRÓBA DEFINICJI ANALIZY FILMU | 17 |
1. Analiza i inne dyskursy o filmie | 19 |
1.1. Różne typy dyskursu o filmie | 19 |
1.2. Analiza i krytyka | 22 |
1.3. Analiza a teoria, analiza a wyjątkowość filmu | 26 |
1.4. Analiza i interpretacja | 28 |
2. Różnorodność podejść analitycznych: rys historyczny | 31 |
2.1. Filmowiec bada swoje dzieło, żeby skuteczniej go bronić: Eisenstein | 33 |
2.2. Analiza filmów w perspektywie animacji kulturalnej: fiszki filmowe | 40 |
2.2.1. Pała ze sprawowania (Jean Vigo, 1933) – fiszka Jean-Patricka Lebela | 43 |
2.2.2. André Bazin ogląda Brzask (Marcel Carné, 1939) | 46 |
2.3. Polityka autorska i analiza interpretacyjna | 50 |
2.4. Zatrzymanie obrazu | 54 |
3. Konkluzja: propozycja definicji analizy filmów | 57 |
Bibliografia | 61 |
Rozdział 2. NARZĘDZIA I TECHNIKI ANALIZY | 67 |
1. Film i metafilm: niebezpośredniość tekstu filmowego | 69 |
1.1. Film i jego zapis | 69 |
1.2. Narzędzia analizy filmowej | 72 |
2. Narzędzia opisu | 74 |
2.1. Scenopis | 74 |
2.2. Segmentacja | 83 |
2.3. Opis obrazów filmowych | 94 |
2.4. Tabele, wykresy, schematy | 98 |
3. Narzędzia cytowania | 104 |
3.1 Fragment filmu | 104 |
3.2. Klatka filmowa | 105 |
3.3. Inne narzędzia cytowania | 111 |
4. Narzędzia kontekstowe | 113 |
4.1. Materiały poprzedzające dystrybucję filmu | 114 |
4.2. Materiały powstałe już po rozpowszechnieniu filmu | 115 |
Bibliografia | 118 |
Rozdział 3. ANALIZA TEKSTUALNA: KONTROWERSYJNY MODEL | 123 |
1. Analiza tekstualna i strukturalizm | 126 |
1.1. Kilka podstawowych pojęć | 126 |
1.2. Analiza strukturalna | 128 |
2. Film jako tekst | 133 |
2.1. Metamorfozy pojęcia tekstu | 133 |
2.2. Analiza tekstualna filmów | 137 |
3. Analiza kodów w filmach | 140 |
3.1. Znaczenie praktyczne pojęcia kodu | 140 |
3.2. Analiza filmu, analiza kodów | 141 |
4. Analiza skończona, analiza bez końca | 148 |
4.1. Utopia wyczerpującej analizy | 148 |
4.2. Analiza fragmentu, analiza filmu | 150 |
4.3. Analiza początków filmów, początki analizy | 156 |
4.4. Obszerność przedmiotu, obszerność analizy | 160 |
5. Krytyka analizy tekstualnej | 163 |
Bibliografia | 168 |
Rozdział 4. ANALIZA FILMU JAKO OPOWIADANIA | 171 |
1. Analiza tematyczna, analiza treści | 175 |
1.1. „Tematy” i „treść” | 175 |
1.2. Analiza tematyczna | 179 |
2. Analiza strukturalna opowiadania a analiza filmów | 182 |
2.1. Propp i analiza bajki magicznej | 182 |
2.2. Udoskonalenia analizy strukturalnej opowiadania | 187 |
2.2.1. Funkcje według Barthes’a | 188 |
2.2.2. Działania według Barthes’a | 189 |
2.2.3. Narracja według Barthes’a | 190 |
2.3. Greimas i analiza semantyczna opowiadania | 191 |
3. Analiza opowiadania jako procesu produkcji znaczeń: problematyka wypowiadania | 200 |
3.1. Problematyka wypowiadania | 200 |
3.2. Gérard Genette: opowiadanie i narracja. Zogniskowanie | 202 |
3.3. Punkt widzenia postaci, punkt widzenia narratora | 206 |
3.4. Problem „głosu” narracyjnego | 211 |
Bibliografia | 218 |
Rozdział 5. ANALIZA OBRAZU I DŹWIĘKU | 223 |
1. Kino a malarstwo | 228 |
1.1. Analiza obrazów: kilka przykładów | 229 |
1.1.1. Salony Diderota | 230 |
1.1.2. Percepcja wzrokowa według Rudolpha Arnheima | 231 |
1.1.3. Nocny połów w Antibes (Picasso, 1939) – analiza Rudolpha Arnheima | 232 |
1.2. Faust Murnaua poddany analizie przez Erica Rohmera | 235 |
2. Analiza obrazu filmowego | 238 |
2.1. Kadr i punkt widzenia: Człowiek z kamerą | 239 |
2.2. Analiza obrazu i montaż, związek plan–kontrplan | 245 |
2.2.1. Montaż w Październiku Eisensteina | 246 |
2.2.2. Montaż i przestrzeń pozakadrowa w Chince Jean-Luca Godarda | 249 |
2.3. Przestrzeń narracyjna: Reguły gry Jeana Renoira | 253 |
2.4. Malarskość i retoryka obrazu: operowanie przysłoną w filmie Nosferatu – symfonia grozy | 259 |
2.5. Obraz i figura: Wschód słońca Murnaua | 267 |
3. Analiza ścieżki dźwiękowej | 271 |
3.1. Przykład muzyki | 272 |
3.2. Analiza dźwięku w filmie: pojęcie ścieżki dźwiękowej i związane z nim ograniczenia | 274 |
3.3. Analiza muzyki w filmie | 277 |
3.4. Analiza odgłosów, pejzaży dźwiękowych i słów | 281 |
3.5. Analiza mowy i głosu | 287 |
3.5.1. Analiza dialogów filmowych | 287 |
3.5.2. Analiza głosu w filmach | 291 |
Bibliografia | 294 |
Rozdział 6. PSYCHOANALIZA A ANALIZA FILMU | 297 |
1. Dlaczego psychoanaliza? | 299 |
2. Niektóre problemy związane ze stosowaniem psychoanalizy do badania filmów | 303 |
3. Psychoanaliza i tekstualność | 308 |
3.1. Kompleks Edypa, kastracja, „blokowanie symboliczne” | 310 |
3.2. Identyfikacja wtórna | 315 |
3.3. Psychoanaliza a narratologia: narrator, postać, widz | 318 |
3.4. Widz w tekście: pojęcie suture | 321 |
3.5. Analizy feministyczne w USA | 325 |
Bibliografia | 329 |
Rozdział 7. ANALIZA FILMÓW A HISTORIA KINA: WERYFIKACJA ANALIZY | 333 |
1. Analiza struktur immanentnych czy analiza zjawisk historycznych? | 335 |
1.1. Analiza filmów a intertekstualność | 336 |
1.1.1. Do utraty tchu, autentyczność i odwołania | 337 |
1.1.2. Pogarda, grobowiec kina klasycznego | 340 |
1.2. Analiza wielkich zbiorów | 341 |
1.2.1. W poszukiwaniu źródeł: początki kina | 345 |
1.2.2. Kino hollywoodzkie (D. Bordwell, J. Staiger, K. Thompson) | 346 |
1.2.3. Kino lat trzydziestych | 348 |
1.2.4. Czy 1895 filmów tworzy „western” lat dwudziestych? | 351 |
1.2.5. Analiza wielkich zbiorów, historia i badanie kodów | 351 |
2. Użyteczność i weryfikacja analizy | 354 |
2.1. Kryteria „wewnętrzne” | 355 |
2.2. Kryteria „zewnętrzne” | 356 |
2.3. Analiza filmu a historia społeczna: Rzym, miasto otwarte Roberta Rosselliniego | 364 |
Bibliografia | 369 |
Rozdział 8. CELE ANALIZY: ZAMIAST KONKLUZJI | 371 |
1. Analiza, alter ego teorii | 374 |
1.1. Analiza jako weryfikacja teorii | 375 |
1.2. Analiza jako budowa teorii | 376 |
1.3. Analiza jako sposób przedstawienia teorii | 377 |
2. Analiza, stylistyka i poetyka | 379 |
3. Analiza jako narzędzie odkrywania ideologii | 385 |
4. Przyjemność płynąca z analizy | 388 |
5. Analiza jako narzędzie edukacyjne | 395 |
5.1. Analiza ustna | 395 |
5.2. Analiza grupowa | 398 |
6. Analiza filmu, analiza audiowizualna | 400 |
Bibliografia | 402 |
Bibliografia ogólna | 403 |
Indeks filmów | 418 |
Indeks nazwisk | 424 |