POLECAMY
-20%
Format:
pdf, ibuk
Co jest kryterium decydującym o rezultacie wyborów samorządowych: opcja czy osoba? Dylemat zawarty w tytule książki pojawia się przy okazji wielu zjawisk towarzyszących wyborom lokalnym. Wybory to przecież nie tylko sam akt wrzucenia głosu do urny - to wielomiesięczny proces będący wypadkową zachowania licznych podmiotów. Autorzy strukturyzują ten proces zgodnie z modelem swoistej matrycy samorządowej, na którą składają się trzy zasadnicze obszary analizy: po pierwsze, rozwiązania instytucjonalne, w ramach których wybory są realizowane; po drugie, publiczność, występująca w roli wyborców; i wreszcie, po trzecie, media, odgrywające ważną rolę w komunikowaniu towarzyszącym wyborom.
Wspólna prezentacja wyników badań w jednym tomie pozwoliła autorom na wieloaspektową analizę zjawisk towarzyszących wyborom samorządowym, umożliwiła podjęcie próby odpowiedzi na pytania dotyczące czynników wpływu na preferencje wyborcze oraz odwołanie się, w wielu miejscach publikacji, do wyników badań z roku 2006.
Książka wpisuje się w nurt badań polskich politologów, socjologów i medioznawców dotyczących funkcjonowania lokalnych scen politycznych w Polsce, ze szczególnym uwzględnieniem problemu zróżnicowania zachowań aktorów politycznych w skali mikro i makro oraz wpływu mediów, w tym również Internetu, na funkcjonowanie lokalnych aren. Podjęty przez autorów problem badawczy dotyczący odpowiedzi na pytanie, na ile na zachowania wyborców wpływa ich ocena kandydującej osoby, a na ile stosunek do ugrupowania, które ona reprezentuje, pozostaje cały czas aktualny. Publikacja stanowi istotny wkład do badań nad lokalnym życiem politycznym w Polsce i wyborami samorządowymi.
Z recenzji dr. hab. Dariusza Skrzypińskiego
Rok wydania | 2011 |
---|---|
Liczba stron | 148 |
Kategoria | Komunikacja polityczna |
Wydawca | Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego |
ISBN-13 | 978-83-233-3270-1 |
Numer wydania | 1 |
Język publikacji | polski |
Informacja o sprzedawcy | ePWN sp. z o.o. |
POLECAMY
Ciekawe propozycje
Spis treści
Wstęp | 7 |
1. Matryca samorządowa | 9 |
1.1. Rozwiązania instytucjonalne | 10 |
1.2. Publiczność | 15 |
1.3. Media | 19 |
2. Zachowania wyborcze | 29 |
2.1. Wybory sejmiku | 31 |
2.2. Wybory prezydentów i burmistrzów | 49 |
2.3. Wnioski z badań | 59 |
3. Perswazja zamiast informacji? Ewolucja roli mediów drukowanych w małopolskich wyborach amorządowych | 63 |
3.1. Założenia badawcze | 65 |
3.2. Dobór próby | 68 |
3.3. Ramy czasowe badań | 71 |
3.4. Przebieg badań | 72 |
3.5. Wnioski z badań | 88 |
4. Rola witryn WWW w małopolskich wyborach samorządowych | 93 |
4.1. Rola Internetu w wyborach – stan badań | 94 |
4.2. Potencjał Internetu na szczeblu samorządowym | 95 |
4.3. Uwagi metodologiczne | 96 |
4.4. Prowadzenie kampanii on-line przez kandydatów | 98 |
4.5. Witryny WWW kandydatów a wynik wyborów | 104 |
4.6. Charakterystyka internetowych witryn kandydatów | 110 |
4.7. Wnioski z badań | 121 |
Podsumowanie | 125 |
Spis tabel | 131 |
Spis wykresów | 133 |
Spis map | 134 |
Bibliografia | 135 |
Aneks | 141 |