Ginefobia w kulturze hinduskiej. Lęk przed kobietą w dyskursie antropologicznym i psychoanalitycznym

Ginefobia w kulturze hinduskiej. Lęk przed kobietą w dyskursie antropologicznym i psychoanalitycznym

1 opinia

Format:

ibuk

WYBIERZ RODZAJ DOSTĘPU

 

Dostęp online przez myIBUK

WYBIERZ DŁUGOŚĆ DOSTĘPU

6,15

Wypożycz na 24h i opłać sms-em

19,95

cena zawiera podatek VAT

ZAPŁAĆ SMS-EM

Ginefobię można wstępnie określić jako kulturowy i jednocześnie genderowy rodzaj fobii powstały na podstawie kilku odrębnych elementów, do których należą: wewnętrzny dziecięcy obraz matki wraz ze skojarzonymi z nim afektami oraz subiektywny stan lęku skojarzony z kulturowo i społecznie skonstruowanymi, zestereotypizowanymi reprezentacjami kobiecości. Ginefobia jest jednym z aspektów męskiego lęku o kruchą męską tożsamość. W Indiach, gdzie tożsamość męska jest budowana na gruncie społecznie zaprogramowanej, sekwencjonalnej zmiany statusów w obrębie sztywnej struktury społecznej, istotnym problemem jest zachowanie niezmienności ról społecznych. Szczególnie ważne są role kobiece, na których w zasadniczy sposób wspiera się fundament męskich statusów. Męski lęk przed kobiecością w Indiach jest lękiem anihilacyjnym, o wyraźnym osobniczym i społecznym zabarwieniu. Klasyczne reprezentacje tego lęku można było przez wieki odnaleźć w uniwersum religijnych symboli, mitów i rytuałów hinduizmu.
Z Wprowadzenia


Liczba stron214
WydawcaWydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego
ISBN-13978-83-233-8002-3
Język publikacjipolski
Informacja o sprzedawcyRavelo Sp. z o.o.

Ciekawe propozycje

Spis treści

  Wprowadzenie: Arcyludzkie lęki w ludzkich kulturach    7
  Część pierwsza: Na styku tego, co indywidualne i społeczne    13
  1.1. Interfejs psychiczno-kulturowy    15
  1.2. Krytycy o Freudzie i psychoanalizie    18
  1.3. Psychoanaliza wobec feminizmu, studiów nad płcią i postkolonializmu    30
  1.4. Psychoanaliza po postmodernizmie. Problem konstruktywizmu    34
  1.5. Antropologia i psychoanaliza. Antropologia psychoanalityczna    36
  1.6. Psychoanalitycy o Indiach i psychoanaliza indyjska    39
  Część druga: Praca kultury    45
  2.1. Kultura na kozetce: implikacje programu badawczego Roberta LeVine’a    47
  2.2. Self w debacie antropologicznej i psychoanalitycznej    53
  2.3. Self a problem reprezentacji. Reprezentacje umysłowe i kolektywne    58
  2.4. Stany afektywne, afekty, emocje    63
  2.5. Kulturowe i genderowe konstruowanie emocji    68
  2.6. Praca kultury: symboliczne odsunięcie czy rozszczepienie?    73
  Część trzecia: Hinduska kultura, hinduskie self    81
  3.1. Od hinduizmu do hindutwy i komunalizmu    83
  3.2. Norma i społeczeństwo. System klasyfikacji a kwestia hierarchizacji    87
  3.3. Zaklęty krąg rodziny rozszerzonej    90
  3.4. Hinduskie self    93
  3.5. Hinduska kobieta: reprezentacje i samoreprezentacje    98
  3.6. Spór o Edypa i matkowanie w Indiach    103
  Część czwarta: Ginefobia. Na krawędzi kultury    109
  4.1. Od fobii do ginefobii i mizoginii    111
  4.2. Źródła lęku przed kobietą    120
  4.4. Horror uwiedzenia i gniewna twarz Wielkiej Matki    131
  4.5. Oswajanie kobiecości: wstyd i gniew    138
  4.6. Kobiece role religijne i kobiece strategie rytualizacyjne    143
  4.7. Zagadka kobiecości w tradycji tantrycznej i śaktyzmie    151
  4.8. Ginefobia a współczesne rytuały hinduistyczne    157
  4.9. Kobieta hinduska w diasporze    165
  Zakończenie: Postklasyczne Indie a kwestia ginefobii    169
  Bibliografia    173
RozwińZwiń
W celu zapewnienia wysokiej jakości świadczonych przez nas usług, nasz portal internetowy wykorzystuje informacje przechowywane w przeglądarce internetowej w formie tzw. „cookies”. Poruszając się po naszej stronie internetowej wyrażasz zgodę na wykorzystywanie przez nas „cookies”. Informacje o przechowywaniu „cookies”, warunkach ich przechowywania i uzyskiwania dostępu do nich znajdują się w Regulaminie.

Nie pokazuj więcej tego powiadomienia