INNE EBOOKI AUTORA
Autor:
Wydawca:
Format:
ibuk
W rozprawie zaproponowany jest dynamiczny model zdarzenia teatralnego, stanowiący autorską syntezę dotychczasowych, konkurujących ze sobą ujęć teatru jako sztuki, wehikułu, medium i widowiska, którego konceptualnym centrum jest poznający i działający człowiek w sytuacji spotkania z drugim człowiekiem. Bezpośredni kontekst teoretyczny stanowi estetyka fenomenologiczna i fenomenologia percepcji, a także najnowsze osiągnięcia neuronauk (ze szczególnym uwzględnieniem badań w zakresie nabywania, przetwarzania i dynamicznego kumulowania danych sensorycznych) i kognitywnych badań nad dramatem i teatrem. Dynamiczny model zdarzenia i doświadczenia teatralnego jest zinterpretowany w kontekście badań nad performansami kulturowymi i ich udziałem w kształtowaniu ponowoczesnej tożsamości - w tej części obszernie omówiona jest koncepcja tożsamości fraktalnej (pojmowanej w funkcjonalnej współzależności z nieustannie podejmowanymi poznawczymi aktami performatywnymi) i jej możliwe aplikacje do badań dramatyczno-teatralnych. Dla tak rozumianej problematyki zaproponowana została nazwa kognitywnej antropologii teatru.
Rok wydania | 2013 |
---|---|
Liczba stron | 250 |
Kategoria | Publikacje darmowe |
Wydawca | Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego |
ISBN-13 | 978-83-7525-845-5 |
Język publikacji | polski |
Informacja o sprzedawcy | ePWN sp. z o.o. |
INNE EBOOKI AUTORA
POLECAMY
Ciekawe propozycje
Spis treści
Wstęp | 5 |
Rozdział I. Doświadczenie i pamięć | 15 |
1. Konteksty sytuacji doświadczającego | 15 |
2. Chorea i Shakespeare | 22 |
3. In-stazis i ek-stazis spotkania | 31 |
Rozdział II. Świat teatru | 39 |
1. Kulturowy horyzont teatru | 39 |
2. ’Świat jest teatrem’ | 45 |
3. Dyskurs teatrologiczny | 53 |
Rozdział III. Chaosmos | 55 |
1. Dynamiczna strategia poznawcza | 55 |
2. Złożoność i teatr kwantowy | 60 |
3. Podstawy modelowania dynamicznej złożoności | 63 |
Rozdział IV. Zdarzenie teatralne | 73 |
1. Podstawowe aspekty praktyki teatralnej | 73 |
2. Konwencja i komunikacja | 74 |
3. Medium i wehikuł | 78 |
4. Cele i wartości | 81 |
5. Doświadczenie teatralne | 83 |
Rozdział V. Dynamika zdarzenia i doświadczenia teatralnego | 87 |
1. Estetyka i dynamika | 87 |
2. Dynamiczny model zdarzenia teatralnego | 101 |
Rozdział VI. Działanie i poznanie | 109 |
1. Poznające ciało | 109 |
2. Pojemnik i droga | 120 |
3. Ciało-na-tle | 123 |
4. Horyzont percepcji | 134 |
Rozdział VII. Performans teatralny | 143 |
1. Punkt wyjścia | 143 |
2. Chorea | 149 |
3. Widz | 158 |
Rozdział VIII. Performatyka tożsamości | 165 |
1. Wieża Babel | 165 |
2. Piramida | 174 |
3. Supermarket | 175 |
4. Performowanie tożsamości | 178 |
5. Tożsamość fraktalna | 181 |
Rozdział IX. Strategie transkulturowe | 185 |
1. Strategie teatralne | 185 |
2. Strategia estetyczna | 190 |
3. Strategia dramaturgiczna | 199 |
Zakończenie | 217 |
Bibliografia | 225 |
Indeks nazwisk | 245 |
Od Redakcji | 251 |