Hopper wirtualny. Obrazy w pamiętającym spojrzeniu

Hopper wirtualny. Obrazy w pamiętającym spojrzeniu

2 oceny

Format:

ibuk

Książka "Hopper wirtualny. Obrazy w pamiętającym spojrzeniu" to wnikliwa analiza współczesnego odbioru i funkcjonowania malarstwa Edwarda Hoppera w sztuce i kulturze wizualnej zarówno na polu oglądowego doświadczenia, jak i dyskursu krytycznego. Określenie „wirtualny” odnosi się do poszerzonego pola oddziaływania dzieł, w którym kluczową rolę odgrywają praca pamięci, generowane przez percypowane obrazy wizualne skojarzenia i wyobrażeniowe projekcje widza (interpretatora). Niezbędne dla określenia specyfiki twórczości amerykańskiego artysty problemy, wiążące się z rozproszoną obecnością i odbiorem tego malarstwa w kontekście innych obrazów, dotyczą ontologicznego statusu obrazu, pamięci, medium, fotografii, filmu, tzw. nowych mediów i kultury popularnej. Przyjęta w książce perspektywa współczesnego doświadczenia widzącego i piszącego podmiotu pozwala stworzyć krytyczną alternatywę dla tradycyjnego modelu monografii artystycznej „życie i twórczość”. Z kolei splot metodologicznych inspiracji intertekstualnością, hermeneutyką obrazu czy psychoanalizą umożliwił wypracowania pojęć nowych (takich jak „percytowanie) i analityczne zastosowanie, wydawałoby się, dobrze już znanych (takich jak „wirtualność”).


Rok wydania2013
Liczba stron635
KategoriaPublikacje darmowe
WydawcaWydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Mikołaja Kopernika
ISBN-13978-83-231-3066-6
Numer wydania1
Język publikacjipolski
Informacja o sprzedawcyePWN sp. z o.o.

Ciekawe propozycje

Spis treści

  Wprowadzenie /    9
  Hommage á Hopper /    9
  Hopper /    15
  Wirtualny /    23
  Obrazy w pamiętającym spojrzeniu /    36
  
  Część I. Tekst Hoppera
  
  Rozdział 1. Obraz nie-do-powiedzenia /    61
  Elokwentne milczenie /    61
  Melancholia Hoppera /    73
  Tekst autora /    81
  
  Rozdział 2. Śladami Hoppera /    93
  Hopper do około 1980 roku /    96
  Renesans Hoppera /    123
  Hopper-fotograf /    129
  Hopper-reżyser /147
  
  Rozdział 3. Obrazowe konstelacje /    163
  Wystawy /163
  Konstelacje i Mnemosyne /    179
  Muzeum Wyobraźni i reprodukowalność Hoppera /    184
  
  Rozdział 4. Widzieć Hopperem /    193
  Wewnętrzne powtórzenie /    194
  Hopperesque jako picturesque /    204
  Zawsze już widziane /    214
  
  Część II. Analizy – zbliżenia
  
  Rozdział 1. Zbliżenie – malarstwo /    223
  Korespondencja: Poranek w mieście i Dziewczyna czytająca list przy otwartym oknie Vermeera /    223
  Mówić powoli: Pokój na Brooklynie i kopenhaskie wnętrza Hammershøia /    241
  Obraz w oknie, okno w obrazie: Apartamentowce i Prasowaczki Degasa /    254
  Portret Orleanu: pop-art i znaki /    264
  Współczesne cytaty: Morris i Aptekar /    273
  
  Rozdział 2. Zbliżenie – fotografia /    283
  Sfotografować (miejsca) Hoppera /    287
  Konfrontacja: Wczesny niedzielny poranek i Główna ulica Evansa /    299
  Światło obrazu: Biuro w Nowym Jorku, Tryptyk Groover i Obraz dla kobiet Walla /    313
  Scena światła: Pokoje nad morzem /    324
  W stronę filmu: śladem Hoppera w fotografiach Crewdsona i Sherman /    331
  
  Rozdział 3. Zbliżenie – film /    351
  Obraz-kadr: między metaforą a metonimią /    351
  Alegoria kina: Nowojorskie kino i Grosz z nieba Rossa /    368
  Obraz Psychozy: Dom przy torach i film Hitchcocka /    379
  Miejsca nieistotności: Antonioni i Ozu /    394
  Wieczna miłość: Kobieta w słońcu i Tatarak Wajdy /    404
  Figuracje wirtualnego: Struny czasu Gustowskiej /    415
  
  Rozdział 4.Zbliżenie – jastrzębie nocy i kultura popularna. Między rozproszeniem a pragnieniem /    429
  Obraz rozproszony /    431
  Czego chcą Jastrzębie nocy? /    440
  Fantazja i pragnienie /    453
  Obraz o krążeniu obrazów /    458
  Zakończenie /    481
  Bibliografia /    487
  Spis ilustracji /    513
  Summary /    527
  Indeks osobowy /    535
  Aneks. Mnemosyne Hoppera /    565
RozwińZwiń