POLECAMY
Autor:
Format:
ibuk
Książka "Hopper wirtualny. Obrazy w pamiętającym spojrzeniu" to wnikliwa analiza współczesnego odbioru i funkcjonowania malarstwa Edwarda Hoppera w sztuce i kulturze wizualnej zarówno na polu oglądowego doświadczenia, jak i dyskursu krytycznego. Określenie „wirtualny” odnosi się do poszerzonego pola oddziaływania dzieł, w którym kluczową rolę odgrywają praca pamięci, generowane przez percypowane obrazy wizualne skojarzenia i wyobrażeniowe projekcje widza (interpretatora). Niezbędne dla określenia specyfiki twórczości amerykańskiego artysty problemy, wiążące się z rozproszoną obecnością i odbiorem tego malarstwa w kontekście innych obrazów, dotyczą ontologicznego statusu obrazu, pamięci, medium, fotografii, filmu, tzw. nowych mediów i kultury popularnej. Przyjęta w książce perspektywa współczesnego doświadczenia widzącego i piszącego podmiotu pozwala stworzyć krytyczną alternatywę dla tradycyjnego modelu monografii artystycznej „życie i twórczość”. Z kolei splot metodologicznych inspiracji intertekstualnością, hermeneutyką obrazu czy psychoanalizą umożliwił wypracowania pojęć nowych (takich jak „percytowanie) i analityczne zastosowanie, wydawałoby się, dobrze już znanych (takich jak „wirtualność”).
Rok wydania | 2013 |
---|---|
Liczba stron | 635 |
Kategoria | Publikacje darmowe |
Wydawca | Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Mikołaja Kopernika |
ISBN-13 | 978-83-231-3066-6 |
Numer wydania | 1 |
Język publikacji | polski |
Informacja o sprzedawcy | ePWN sp. z o.o. |
POLECAMY
Ciekawe propozycje
Spis treści
Wprowadzenie / | 9 |
Hommage á Hopper / | 9 |
Hopper / | 15 |
Wirtualny / | 23 |
Obrazy w pamiętającym spojrzeniu / | 36 |
Część I. Tekst Hoppera | |
Rozdział 1. Obraz nie-do-powiedzenia / | 61 |
Elokwentne milczenie / | 61 |
Melancholia Hoppera / | 73 |
Tekst autora / | 81 |
Rozdział 2. Śladami Hoppera / | 93 |
Hopper do około 1980 roku / | 96 |
Renesans Hoppera / | 123 |
Hopper-fotograf / | 129 |
Hopper-reżyser /147 | |
Rozdział 3. Obrazowe konstelacje / | 163 |
Wystawy /163 | |
Konstelacje i Mnemosyne / | 179 |
Muzeum Wyobraźni i reprodukowalność Hoppera / | 184 |
Rozdział 4. Widzieć Hopperem / | 193 |
Wewnętrzne powtórzenie / | 194 |
Hopperesque jako picturesque / | 204 |
Zawsze już widziane / | 214 |
Część II. Analizy – zbliżenia | |
Rozdział 1. Zbliżenie – malarstwo / | 223 |
Korespondencja: Poranek w mieście i Dziewczyna czytająca list przy otwartym oknie Vermeera / | 223 |
Mówić powoli: Pokój na Brooklynie i kopenhaskie wnętrza Hammershøia / | 241 |
Obraz w oknie, okno w obrazie: Apartamentowce i Prasowaczki Degasa / | 254 |
Portret Orleanu: pop-art i znaki / | 264 |
Współczesne cytaty: Morris i Aptekar / | 273 |
Rozdział 2. Zbliżenie – fotografia / | 283 |
Sfotografować (miejsca) Hoppera / | 287 |
Konfrontacja: Wczesny niedzielny poranek i Główna ulica Evansa / | 299 |
Światło obrazu: Biuro w Nowym Jorku, Tryptyk Groover i Obraz dla kobiet Walla / | 313 |
Scena światła: Pokoje nad morzem / | 324 |
W stronę filmu: śladem Hoppera w fotografiach Crewdsona i Sherman / | 331 |
Rozdział 3. Zbliżenie – film / | 351 |
Obraz-kadr: między metaforą a metonimią / | 351 |
Alegoria kina: Nowojorskie kino i Grosz z nieba Rossa / | 368 |
Obraz Psychozy: Dom przy torach i film Hitchcocka / | 379 |
Miejsca nieistotności: Antonioni i Ozu / | 394 |
Wieczna miłość: Kobieta w słońcu i Tatarak Wajdy / | 404 |
Figuracje wirtualnego: Struny czasu Gustowskiej / | 415 |
Rozdział 4.Zbliżenie – jastrzębie nocy i kultura popularna. Między rozproszeniem a pragnieniem / | 429 |
Obraz rozproszony / | 431 |
Czego chcą Jastrzębie nocy? / | 440 |
Fantazja i pragnienie / | 453 |
Obraz o krążeniu obrazów / | 458 |
Zakończenie / | 481 |
Bibliografia / | 487 |
Spis ilustracji / | 513 |
Summary / | 527 |
Indeks osobowy / | 535 |
Aneks. Mnemosyne Hoppera / | 565 |