Wczesne wspomaganie rozwoju dzieci z niepełnosprawnościami w środowisku rodzinnym

Wczesne wspomaganie rozwoju dzieci z niepełnosprawnościami w środowisku rodzinnym

26 ocen

Format:

ibuk

RODZAJ DOSTĘPU

 

Dostęp online przez myIBUK

WYBIERZ DŁUGOŚĆ DOSTĘPU

Cena początkowa:

Najniższa cena z 30 dni: 6,92 zł  


6,92

w tym VAT

TA KSIĄŻKA JEST W ABONAMENCIE

Już od 24,90 zł miesięcznie za 5 ebooków!

WYBIERZ SWÓJ ABONAMENT

Publikacja prezentuje autorski model wczesnego wspomagania rozwoju dzieci z niepełnosprawnościami lub zagrożonych niepełnosprawnością skoncentrowany na interakcjach rodzice – dziecko. Wyróżniono tu sześć cech, którymi powinny charakteryzować się interakcje wspomagające rozwój: okazywanie dziecku miłości, wrażliwe odpowiadanie na zachowania dziecka, podzielanie tematu interakcji, dopasowywanie oddziaływań do potrzeb i możliwości dziecka, wzajemność oraz kierowanie zachowaniem dziecka.


Rok wydania2014
Liczba stron358
KategoriaPsychologia rozwoju człowieka
WydawcaWydawnictwo Naukowe Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza
ISBN-13978-83-232-2478-5
Język publikacjipolski
Informacja o sprzedawcyePWN sp. z o.o.

Ciekawe propozycje

Spis treści

  Wstęp     9
  
  1. Rodzina jako środowisko rozwoju dzieci z niepełnosprawnościami     15
  1.1. Wprowadzenie     15
  1.2. Rozwój psychiczny dziecka w ujęciu paradygmatu społeczno-interakcyjnego     16
  1.3. Edukacyjne strategie opiekunów wspomagające rozwój dziecka w środowisku rodzinnym     23
  1.3.1. Nauczanie zorientowane na strefę najbliższego rozwoju – koncepcja Lwa Wygotskiego     23
  1.3.2. Techniki oddziaływań wychowawczych ułatwiające nabywanie kompetencji ludzkich – badania Burtona White’a     27
  1.3.3. Uczenie okolicznościowe – koncepcja Stefana Szumana     31
  1.3.4. Epizody wspólnego zaangażowania – koncepcja Rudolpha Schaffera     35
  1.3.5. Budowanie rusztowania – koncepcja Jerome Brunera i Davida Wooda     37
  1.3.6. Upośrednione uczenie – koncepcja Reuvena Feuersteina     40
  1.4. Konsekwencje niepełnosprawności dla rozwoju dziecka     44
  1.5. Konsekwencje niepełnosprawności dziecka dla funkcjonowania rodziny     54
  1.5.1. Rodzina jako system relacji     54
  1.5.2. Relacje między małżonkami     57
  1.5.3. Relacje matka – niepełnosprawne dziecko     60
  1.5.4. Relacje ojciec – niepełnosprawne dziecko     64
  1.5.5. Relacje niepełnosprawne dziecko – sprawne rodzeństwo     67
  1.5.6. Relacje niepełnosprawne dziecko – dziadkowie     71
  1.6. Podsumowanie     74
  
  2. Teoretyczne podstawy wczesnego wspomagania rozwoju dzieci z niepełnosprawnościami     76
  2.1. Wprowadzenie     76
  2.2. Koncepcje wspomagania rozwoju     77
  2.2.1. Humanistyczny model wspomagania rozwoju Barbary Kaji     77
  2.2.2. Wspomaganie rozwoju człowieka w ciągu życia – koncepcja Anny Brzezińskiej     83
  2.2.3. Wzmacnianie pozytywnie wartościowanych właściwości psychicznych i wpływów środowiska – koncepcja Ireny Obuchowskiej     92
  2.2.4. Intensywne wspomagania rozwoju umysłowego – koncepcja Edyty Gruszczyk-Kolczyńskiej     97
  2.2.5. Wspomaganie rozwoju w ujęciu innych autorów     105
  2.2.5.1. Całościowe ujęcie wspomagania rozwoju według Marii Kielar-Turskiej     105
  2.2.5.2. Wspomaganie rozwoju jako działanie oparte na refleksji – stanowisko Władysławy Pileckiej     108
  2.2.5.3. Humanistyczno-egzystencjalne ujęcie wspomagania rozwoju według Marii Straś-Romanowskiej     110
  2.2.5.4. Koncepcja edukacyjnego wspierania rozwoju Władysława Puśleckiego     113
  2.3. Terminologiczne kontrowersje wokół wczesnego wspomagania rozwoju dziecka     115
  2.3.1. Wczesne wspomaganie rozwoju dziecka a wczesna interwencja     115
  2.3.2. Wczesne wspomaganie rozwoju dziecka a inne pojęcia bliskoznaczne     122
  2.4. Definicja własna wczesnego wspomagania rozwoju dziecka     130
  2.5. Wczesne wspomaganie rozwoju dziecka w świetle przepisów prawa oświatowego     137
  2.6. Podsumowanie     143
  
  3. Udział rodziny w procesie wczesnego wspomagania rozwoju dzieci z niepełnosprawnościami     145
  3.1. Wprowadzenie     145
  3.2. Potrzeba włączenia rodziny w proces wczesnego wspomagania rozwoju dziecka     146
  3.3. Geneza i założenia paradygmatu wczesnego wspomagania rozwoju dziecka skoncentrowanego na rodzinie     150
  3.4. Charakterystyka paradygmatu wczesnego wspomagania rozwoju dziecka skoncentrowanego na rodzinie     157
  3.5. Modele wczesnego wspomagania rozwoju dziecka w środowisku rodzinnym     162
  3.5.1. Model wspomagania wzorców rodzinnych interakcji Michaela Guralnicka     163
  3.5.2. Model wspierających wizyt domowych Robina McWilliama     173
  3.5.3. Model wrażliwego nauczania Geralda Mahoneya     184
  3.5.4. Model oddziaływań pośredniczonych przez kontekst Carla Dunsta     194
  3.5.5. Udoskonalony model nauczania w naturalnym środowisku Terry Hancock i Ann Kaiser     202
  3.6. Podsumowanie     210
  
  4. Model wczesnego wspomagania rozwoju skoncentrowanego na interakcjach rodzice – dziecko z niepełnosprawnością     212
  4.1. Wprowadzenie     212
  4.2. Pojęcie interakcji     213
  4.3. Wpływ interakcji z rodzicami na rozwój dziecka w ujęciu teorii przywiązania     217
  4.4. Charakterystyka modelu wczesnego wspomagania rozwoju dziecka skoncentrowanego na interakcjach rodzice – dziecko     225
  4.4.1. Rola wrażliwości macierzyńskiej we wczesnym wspomaganiu rozwoju dziecka     227
  4.4.2. Cechy interakcji wspomagających rozwój dziecka     235
  4.4.3. Codzienne czynności rodziny jako kontekst wczesnego wspomagania rozwoju dziecka     247
  4.4.4. Uwzględnianie ciekawości i zainteresowań dziecka jako warunek skuteczności oddziaływań wspomagających rozwój     255
  4.4.5. Strategie postępowania rodziców w toku interakcji z dzieckiem     261
  4.5. Badania nad skutecznością interakcji rodzice – dziecko w procesie wczesnego wspomagania rozwoju     275
  4.6. Podsumowanie     282
  
  5. Współpraca specjalistów z rodzicami w procesie wczesnego wspomagania rozwoju dzieci z niepełnosprawnościami     284
  5.1. Wprowadzenie     284
  5.2. Upełnomocnienie rodziców jako cel współpracy     285
  5.3. Modele współpracy między specjalistami     292
  5.4. Wizyty domowe jako podstawowa forma współpracy specjalistów z rodzicami     301
  5.5. Przygotowanie rodziców do wspomagania rozwoju dziecka     310
  5.6. Przygotowanie specjalistów do współpracy z rodzicami     322
  5.7. Podsumowanie     329
  
  Zakończenie     331
  Literatura     337
  Early support of development of children with disabilities in their family environment (Summary)     356
RozwińZwiń