INNE EBOOKI AUTORA
Autor:
Format:
ibuk
Publikacja prezentuje autorski model wczesnego wspomagania rozwoju dzieci z niepełnosprawnościami lub zagrożonych niepełnosprawnością skoncentrowany na interakcjach rodzice – dziecko. Wyróżniono tu sześć cech, którymi powinny charakteryzować się interakcje wspomagające rozwój: okazywanie dziecku miłości, wrażliwe odpowiadanie na zachowania dziecka, podzielanie tematu interakcji, dopasowywanie oddziaływań do potrzeb i możliwości dziecka, wzajemność oraz kierowanie zachowaniem dziecka.
Rok wydania | 2014 |
---|---|
Liczba stron | 358 |
Kategoria | Psychologia rozwoju człowieka |
Wydawca | Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza |
ISBN-13 | 978-83-232-2478-5 |
Język publikacji | polski |
Informacja o sprzedawcy | ePWN sp. z o.o. |
INNE EBOOKI AUTORA
POLECAMY
Ciekawe propozycje
Spis treści
Wstęp | 9 |
1. Rodzina jako środowisko rozwoju dzieci z niepełnosprawnościami | 15 |
1.1. Wprowadzenie | 15 |
1.2. Rozwój psychiczny dziecka w ujęciu paradygmatu społeczno-interakcyjnego | 16 |
1.3. Edukacyjne strategie opiekunów wspomagające rozwój dziecka w środowisku rodzinnym | 23 |
1.3.1. Nauczanie zorientowane na strefę najbliższego rozwoju – koncepcja Lwa Wygotskiego | 23 |
1.3.2. Techniki oddziaływań wychowawczych ułatwiające nabywanie kompetencji ludzkich – badania Burtona White’a | 27 |
1.3.3. Uczenie okolicznościowe – koncepcja Stefana Szumana | 31 |
1.3.4. Epizody wspólnego zaangażowania – koncepcja Rudolpha Schaffera | 35 |
1.3.5. Budowanie rusztowania – koncepcja Jerome Brunera i Davida Wooda | 37 |
1.3.6. Upośrednione uczenie – koncepcja Reuvena Feuersteina | 40 |
1.4. Konsekwencje niepełnosprawności dla rozwoju dziecka | 44 |
1.5. Konsekwencje niepełnosprawności dziecka dla funkcjonowania rodziny | 54 |
1.5.1. Rodzina jako system relacji | 54 |
1.5.2. Relacje między małżonkami | 57 |
1.5.3. Relacje matka – niepełnosprawne dziecko | 60 |
1.5.4. Relacje ojciec – niepełnosprawne dziecko | 64 |
1.5.5. Relacje niepełnosprawne dziecko – sprawne rodzeństwo | 67 |
1.5.6. Relacje niepełnosprawne dziecko – dziadkowie | 71 |
1.6. Podsumowanie | 74 |
2. Teoretyczne podstawy wczesnego wspomagania rozwoju dzieci z niepełnosprawnościami | 76 |
2.1. Wprowadzenie | 76 |
2.2. Koncepcje wspomagania rozwoju | 77 |
2.2.1. Humanistyczny model wspomagania rozwoju Barbary Kaji | 77 |
2.2.2. Wspomaganie rozwoju człowieka w ciągu życia – koncepcja Anny Brzezińskiej | 83 |
2.2.3. Wzmacnianie pozytywnie wartościowanych właściwości psychicznych i wpływów środowiska – koncepcja Ireny Obuchowskiej | 92 |
2.2.4. Intensywne wspomagania rozwoju umysłowego – koncepcja Edyty Gruszczyk-Kolczyńskiej | 97 |
2.2.5. Wspomaganie rozwoju w ujęciu innych autorów | 105 |
2.2.5.1. Całościowe ujęcie wspomagania rozwoju według Marii Kielar-Turskiej | 105 |
2.2.5.2. Wspomaganie rozwoju jako działanie oparte na refleksji – stanowisko Władysławy Pileckiej | 108 |
2.2.5.3. Humanistyczno-egzystencjalne ujęcie wspomagania rozwoju według Marii Straś-Romanowskiej | 110 |
2.2.5.4. Koncepcja edukacyjnego wspierania rozwoju Władysława Puśleckiego | 113 |
2.3. Terminologiczne kontrowersje wokół wczesnego wspomagania rozwoju dziecka | 115 |
2.3.1. Wczesne wspomaganie rozwoju dziecka a wczesna interwencja | 115 |
2.3.2. Wczesne wspomaganie rozwoju dziecka a inne pojęcia bliskoznaczne | 122 |
2.4. Definicja własna wczesnego wspomagania rozwoju dziecka | 130 |
2.5. Wczesne wspomaganie rozwoju dziecka w świetle przepisów prawa oświatowego | 137 |
2.6. Podsumowanie | 143 |
3. Udział rodziny w procesie wczesnego wspomagania rozwoju dzieci z niepełnosprawnościami | 145 |
3.1. Wprowadzenie | 145 |
3.2. Potrzeba włączenia rodziny w proces wczesnego wspomagania rozwoju dziecka | 146 |
3.3. Geneza i założenia paradygmatu wczesnego wspomagania rozwoju dziecka skoncentrowanego na rodzinie | 150 |
3.4. Charakterystyka paradygmatu wczesnego wspomagania rozwoju dziecka skoncentrowanego na rodzinie | 157 |
3.5. Modele wczesnego wspomagania rozwoju dziecka w środowisku rodzinnym | 162 |
3.5.1. Model wspomagania wzorców rodzinnych interakcji Michaela Guralnicka | 163 |
3.5.2. Model wspierających wizyt domowych Robina McWilliama | 173 |
3.5.3. Model wrażliwego nauczania Geralda Mahoneya | 184 |
3.5.4. Model oddziaływań pośredniczonych przez kontekst Carla Dunsta | 194 |
3.5.5. Udoskonalony model nauczania w naturalnym środowisku Terry Hancock i Ann Kaiser | 202 |
3.6. Podsumowanie | 210 |
4. Model wczesnego wspomagania rozwoju skoncentrowanego na interakcjach rodzice – dziecko z niepełnosprawnością | 212 |
4.1. Wprowadzenie | 212 |
4.2. Pojęcie interakcji | 213 |
4.3. Wpływ interakcji z rodzicami na rozwój dziecka w ujęciu teorii przywiązania | 217 |
4.4. Charakterystyka modelu wczesnego wspomagania rozwoju dziecka skoncentrowanego na interakcjach rodzice – dziecko | 225 |
4.4.1. Rola wrażliwości macierzyńskiej we wczesnym wspomaganiu rozwoju dziecka | 227 |
4.4.2. Cechy interakcji wspomagających rozwój dziecka | 235 |
4.4.3. Codzienne czynności rodziny jako kontekst wczesnego wspomagania rozwoju dziecka | 247 |
4.4.4. Uwzględnianie ciekawości i zainteresowań dziecka jako warunek skuteczności oddziaływań wspomagających rozwój | 255 |
4.4.5. Strategie postępowania rodziców w toku interakcji z dzieckiem | 261 |
4.5. Badania nad skutecznością interakcji rodzice – dziecko w procesie wczesnego wspomagania rozwoju | 275 |
4.6. Podsumowanie | 282 |
5. Współpraca specjalistów z rodzicami w procesie wczesnego wspomagania rozwoju dzieci z niepełnosprawnościami | 284 |
5.1. Wprowadzenie | 284 |
5.2. Upełnomocnienie rodziców jako cel współpracy | 285 |
5.3. Modele współpracy między specjalistami | 292 |
5.4. Wizyty domowe jako podstawowa forma współpracy specjalistów z rodzicami | 301 |
5.5. Przygotowanie rodziców do wspomagania rozwoju dziecka | 310 |
5.6. Przygotowanie specjalistów do współpracy z rodzicami | 322 |
5.7. Podsumowanie | 329 |
Zakończenie | 331 |
Literatura | 337 |
Early support of development of children with disabilities in their family environment (Summary) | 356 |