POLECAMY
Redakcja:
Format:
ibuk
Publikacja odnosi się do problematyki wykluczenia, marginalizacji, ale również akceptacji i tolerancji w stosunku do szeroko pojmowanej inności. Inność rozumiana najczęściej jako odmienność potrzeb, możliwości, wzorców funkcjonowania w przestrzeni społecznej stała się płaszczyzną interdyscyplinarnego dyskursu. Zainteresował on reprezentantów nauk humanistycznych, społecznych, medycznych, technicznych. Ukazał różnorodność i wielopłaszczyznowość możliwego rozumienia i odczytywania tytułowej inności. Czy inność/odmienność jest przeszkodą w osiągnięciu życiowo istotnych celów? Czy może jest szansę budowania porozumienia i wspólnej przestrzeni? Autorzy przekonują do swoich racji, czasem wręcz prowokują. Czy przekonają – Czytelnik sam zdecyduje. Autorami tekstów są autorytety, ale również młodzi, rozpoczynający pracę naukową badacze. Z refleksji jednych i drugich można czerpać nie tylko rzetelną wiedzę, ale i „gotowe” pomysły badawcze. Autorami są również praktycy, którzy wiedzę akademicką konfrontują na co dzień z rzeczywistością, stają przed problemami, które muszą rozwiązywać jako pedagodzy, psychologowie, terapeuci, architekci dosłownie i w przenośni projektujący naszą wspólną przyszłość.
Rok wydania | 2013 |
---|---|
Liczba stron | 528 |
Kategoria | Teorie wychowania |
Wydawca | Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza |
ISBN-13 | 978-83-232-2530-0 |
Numer wydania | 1 |
Język publikacji | polski |
Informacja o sprzedawcy | ePWN sp. z o.o. |
POLECAMY
Ciekawe propozycje
Spis treści
Zamiast wstępu | 9 |
CZĘŚĆ I. INNY W ODSŁONIE INTERDYSCYPLINARNEJ | 11 |
Hanna Żuraw, Inność, obcość w perspektywie pozytywnej. Wielokontekstowość studiów nad innością i obcością | 13 |
Bogusław Milerski, Innowierca jako wyzwanie pedagogiczne | 37 |
Maria Szyszkowska, Nacisk przeciętności i stereotypowości jako zagrożenie dla kształtowania własnego ja w świecie mediokracji z punktu widzenia fi lozofi i – nauki stosowanej | 49 |
Olga Chrzanowska, Piotr Adamski, Inny w mieście. Wspólna przestrzeń – wspólne potrzeby | 53 |
Bernadeta Szczupał, Zmiany w systemie opieki zdrowotnej w Polsce a prawa pacjenta | 63 |
Krzysztof Rosa, Rezygnujący z życia. Mity a fakty na temat zachowań samobójczych | 83 |
Część II. W KIERUNKU ROZUMIENIA I ODCZYTYWANIA INNOŚCI | 103 |
Franciszek Wojciechowski, Sylwia Opozda-Suder, Społeczne konsekwencje i praktyczne aplikacje paradygmatu niepełnosprawności. Perspektywa pedagogiki specjalnej | 105 |
Alina Wróbel, Inny jako pojęcie wyprane z mocnych znaczeń. Perspektywa pedagogiki antropologicznej | 117 |
Agnieszka Woynarowska, Inny „uwięziony” w charakterystykach – o językowych uwikłaniach profesjonalistów i ich konsekwencjach dla egzystowania człowieka z niepełnosprawnością intelektualną | 127 |
Teresa Wejner-Jaworska, Inność – wyjątkowość czy problemy z identyfi kacją? | 141 |
Joanna Belzyt, Niewerbalne aspekty relacji z Innym w ujęciu psychologicznym | 149 |
Aniela Korzon, Prawo osób głuchych do szczęścia | 165 |
Marzenna Zaorska, Czy niewidomi „widzą” siebie jako „Innych” w obszarze funkcjonowania intelektualnego i społecznego? | 175 |
Anna Steinhagen, Czy to naprawdę działa? Problemy skuteczności terapii zaburzeń rozwoju | 201 |
Część III. INNY W SPOŁECZNYCH I EDUKACYJNYCH UWIKŁANIACH | 213 |
Joanna Doroszuk, Sytuacja rodziny dziecka niepełnosprawnego – izolacja, autonomia czy koegzystencja? | 215 |
Jolanta Baran, Szanse na zrównoważony rozwój dziecka z niepełnosprawnością w opiece zastępczej i adopcyjnej w świetle nowych regulacji prawnych i danych empirycznych | 223 |
Małgorzata Zaborniak-Sobczak, Wybrane uwarunkowania rodzinne poczucia odpowiedzialności młodzieży z dysfunkcjąsłuchu | 239 |
Anna Józefowicz, Miejsce „Innego” w wybranych treściach dydaktyczno-wychowawczych na poziomie edukacji wczesnoszkolnej | 253 |
Iwona Jagoszewska, Edukacja niesłyszących surdopedagogów – wykorzystane szanse | 265 |
Izabella Kucharczyk, Kompetencje uczniów z uszkodzonym wzrokiem kończących szkołę podstawową | 285 |
Zbigniew Ostrach, Personel domu opieki społecznej w obliczu potrzeb seksualnych jego mieszkańców | 303 |
Aneta Lew-Koralewicz, Dziecko z zaburzeniami ekspresji słownej – efektywność metod stosowanej analizy zachowania w terapii | 321 |
Barbara Olszewska, Przygotowania studentów do praktyki pedagogicznej w procesie kształcenia do zawodu nauczyciela | 345 |
Renata Machalska, Aspiracje zawodowe a praca na stanowisku nauczyciela | 355 |
Część IV. INNY W WIRZE EDUKACYJNYCH ZMIAN | 367 |
Monika Gołubiew-Konieczna, Plusy (i minusy) zmian w prawie oświatowym dla edukacji uczniów niepełnosprawnych w systemie ogólnodostępnym i integracyjnym | 369 |
Katarzyna Ćwirynkało, Nauczyciele wobec zmian warunków kształcenia uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi (SPE) | 391 |
Jolanta Lipińska-Lokś, Wspólna edukacja dzieci pełnosprawnych i dzieci z niepełnosprawnością szansą na likwidowanie mitów i stereotypów dotyczących niepełnosprawności i osób nią dotkniętych | 403 |
Matylda Pachowicz, Uczeń niepełnosprawny widziany oczami nauczycieli klas integracyjnych | 417 |
Julia Kisielewska-Meller, Dziecko niesłyszące w szkole masowej – szansa czy zagrożenie rozwoju? | 431 |
Anna Tomaszewska, Integracja społeczna sposobem na podnoszenie samooceny i osiąganie samodzielności uczniów niewidomych i słabowidzących, na podstawie doświadczeń Łódzkiej Szkoły dla Niewidomych i Słabo Widzących (SOSW nr 6) w Łodzi | 447 |
Monika Dąbkowska, Nauczanie indywidualne – nauczanie integracyjne dziecka z ADHD: dylemat akceptacji Innego | 465 |
Część V. INNY – PERSPEKTYWA MIĘDZYNARODOWA | 479 |
Przemysław Eugeniusz Kaniok, Sytuacja dziecka z niepełnosprawnością w Republice Namibii | 481 |
Jacek Bylica, Ewaluacja uczestnicząca Strategii działań Gminy Andrychów na rzecz społeczności romskiej. Komunikat z badań | 489 |
Barbara Grabowska, Meandry poczucia tożsamości uczniów ze szkół z polskim językiem nauczania na Białorusi, Ukrainie i w Czechach | 497 |
Hanna Stępniewska-Gębik, Emigrant jako Inny. Sposób funkcjonowania emigrantów wobec dominujących narracji | 513 |