POLECAMY
-20%
Format:
pdf, ibuk
Spośród wielu definicji, za pomocą których usiłuje się przybliżyć istotę poezji, na szczególną uwagę zasługuje uznanie jej za formę spotęgowanej świadomości. W takim przybliżeniu jest szacunek dla wysiłku poetów, jaki wkładają oni w dążenie do odsłonięcia prawd o świecie - ich własnych prawd, nieraz formułowanych w skrajnie niesprzyjających warunkach osobistych i historycznych, ale jakże często w zdumiewający sposób mówiących coś także o nas samych, o czytelnikach ich wierszy. Jest też, równocześnie, zdumienie dla ich umiejętności zawarcia nawet tego, co najistotniejsze i najtrudniejsze w formie trafnej a lapidarnej, która pozwala pamięci zachować nie tylko myśl, ale i słowo poety. Najbardziej wartościowe i najpiękniejsze wiersze powstają wtedy, gdy świadomości spraw świata i człowieka towarzyszy adekwatna świadomość możliwości języka - inaczej prawda poety pozostałaby tylko jego prawdą, albo uległa zniekształceniu w nieporadności mowy wobec istoty rzeczy. Ale nawet w przypadku wierszy najbardziej udanych wyczuwalne jest napięcie między słowem i rzeczą, tyle że wtedy służy ono zarówno pobudzeniu czytelnika do współdociekania sensu, jak i ożywieniu inwencji językowej.
Rok wydania | 2009 |
---|---|
Liczba stron | 300 |
Kategoria | Literaturoznawstwo |
Wydawca | Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Mikołaja Kopernika |
ISBN-13 | 978-83-231-2347-7 |
Język publikacji | polski |
Informacja o sprzedawcy | ePWN sp. z o.o. |
POLECAMY
Ciekawe propozycje
Spis treści
Andrzej Stoff | |
Słowo wstępne / | 7 |
Bartosz Awianowicz | |
Jana Kochanowskiego Elegiarum libri IIII, III 13 / | 11 |
Maciej Wróblewski | |
Jana Kochanowskiego Pieśń XXII z Ksiąg wtórych / | 23 |
Krzysztof Obremski | |
Krytyka poetycka? (W. Kochowski, Poetowie polscy świeższy i dawniejszy we dworze helikońskim odmalowani) / | 33 |
Danuta Kowalewska | |
Adam Naruszewicz, Zabawa moja / | 47 |
Maria Kalinowska | |
Ciche ziarna i błyszczące imiona (analiza i interpretacja wiersza Adama Mickiewicza Pytasz, za co Bóg trochą sławy mnie ozdobił…) / | 57 |
Maria Kalinowska | |
„Nowy w duchu człowiek” i „echa śpiewane w niebie” (kilka uwag o wizji poezji w wierszu Juliusza Słowackiego Nastał, mój miły, wiek eschylesowy…) / | 67 |
Dariusz Pniewski | |
Myśl i głos Wielkich słów Norwida / | 75 |
Grażyna Halkiewicz-Sojak | |
Piękno-czasu Cypriana Norwida – jesienna elegia czy autotematyczna przestroga? / | 89 |
Hanna Ratuszna | |
„Dźwięk dzwonu, co nie głuchnie w huraganów szumie” – O sonecie Kazimierza Przerwy-Tetmajera / | 97 |
Hanna Ratuszna | |
Estetyka Leopolda Staffa – młodopolski spór o piękno / | 111 |
Marzenna Maria Cyzman | |
Sitowie Juliana Tuwima. O ontologicznym uwikłaniu poezji świadomej siebie / | 125 |
Aleksander Główczewski | |
Świat ma sens, bo sens ma sztuka. Kazimierza Wierzyńskiego Ars poetica / | 137 |
Rafał Moczkodan | |
Poeta w drodze do krainy milczenia… Stanisława Balińskiego Prolog do nowej poezji / | 161 |
Wacław Lewandowski | |
Bogdana Czaykowskiego Do Adama Czerniawskiego / | 183 |
Andrzej Stoff | |
Ars poetica i ars vivendi. O Ars poetica Stanisława Grochowiaka / | 191 |
Władysław Sawrycki | |
Potęga rezygnacji. O Mojej poezji Tadeusza Różewicza / | 207 |
Andrzej Stoff | |
Samookreślenie przez negację Co myśli Pan Cogito o piekle Zbigniewa Herberta / | 225 |
Maciej Wróblewski | |
Stanisława Barańczaka Fotografia pisarza / | 241 |
Dariusz Brzostek | |
Gdzie jest Muza? Namuzowywanie Mirona Białoszewskiego / | 253 |
Anna Skubaczewska-Pniewska | |
Poezja przeciw teorii. Strukturalizm Czesława Miłosza / | 265 |
Anna Skubaczewska-Pniewska | |
Poezja przeciw poezji. Biała plama Ryszarda Krynickiego / | 281 |
Indeks osobowy / | 293 |