Odrzucenie rówieśnicze. Profilaktyka i terapia

1 opinia

Format:

epub, mobi, ibuk

DODAJ DO ABONAMENTU

WYBIERZ RODZAJ DOSTĘPU

62,30  89,00

Format: epub, mobi

 

Dostęp online przez myIBUK

WYBIERZ DŁUGOŚĆ DOSTĘPU

Cena początkowa: 89,00 zł (-30%)

Najniższa cena z 30 dni: 62,30 zł  


62,30

w tym VAT

TA KSIĄŻKA JEST W ABONAMENCIE

Już od 24,90 zł miesięcznie za 5 ebooków!

WYBIERZ SWÓJ ABONAMENT

Odrzucenie dziecka przez rówieśników powinno być dla rodziców i wychowawców sygnałem ostrzegawczym. Zapowiada bowiem problemy na kolejnych etapach rozwoju dziecka: niedostosowanie społeczne w okresie dorastania, trudności w życiu dorosłym.


Książka Marii Deptuły pozwala zrozumieć przyczyny odrzucenia rówieśniczego i jego przejawy. Czytelnik znajdzie w niej analizę działań, jakie można podjąć, by skutecznie pomóc dzieciom odrzucanym przez rówieśników w przedszkolu, szkole, świetlicach środowiskowych czy terapeutycznych. Autorka zwraca uwagę na zapobieganie odrzuceniu, czemu służyć może wczesne wspomaganie rodziców w wypełnianiu ich opiekuńczej i wychowawczej roli, praca z grupą rówieśniczą w przedszkolu i szkole sprzyjająca rozwojowi tolerancji oraz pomaganie dziecku, gdy pojawią się problemy w relacjach z rówieśnikami.


Rok wydania2013
Liczba stron456
KategoriaResocjalizacja
WydawcaWydawnictwo Naukowe PWN
ISBN-13978-83-01-19365-2
Numer wydania1
Język publikacjipolski
Informacja o sprzedawcyePWN sp. z o.o.

INNE EBOOKI AUTORA

Ciekawe propozycje

Spis treści

  Wstęp     9
  
  CZĘŚĆ I. Istota, przyczyny i zagrożenia wynikające z odrzucenia rówieśniczego w przedszkolu i szkole podstawowej    15
  
  ROZDZIAŁ 1. Istota zjawiska odrzucenia rówieśniczego i jego wybrane następstwa     19
  
  1.1. Znaczenie akceptacji rówieśników dla rozwoju i funkcjonowania dziecka     26
  1.1.1. Znaczenie akceptacji rówieśników dla wyników dziecka w nauce     28
  1.1.2. Relacje z rówieśnikami jako czynnik chroniący w przypadku niewłaściwego funkcjonowania rodziny     33
  1.2. Następstwa odrzucenia dziecka przez rówieśników     38
  1.3. Trwałość statusu odrzucenia     48
  1.4. Podsumowanie     53
  
  ROZDZIAŁ 2. Przyczyny odrzucenia dziecka przez rówieśników związane z warunkami jego rozwoju w rodzinie     58
  
  2.1. Więź dziecka z rodzicami jako szansa i zagrożenie dla dobrych relacji z rówieśnikami     58
  2.1.1. Zachowania opiekuna we wczesnym dzieciństwie a wzorce przywiązania i ich następstwa dla dalszego funkcjonowania dziecka     60
  2.1.2. Kompetencje matki niezbędne do powstania bezpiecznego przywiązania w pierwszym roku życia dziecka     63
  2.1.3. Zachowania opiekuna w okresie przedszkolnym a wzorce przywiązania i ich następstwa dla dalszego funkcjonowania dziecka     70
  2.1.4. Wskaźniki charakteryzujące jakość interakcji matka–dziecko w okresie przedszkolnym i na początku okresu szkolnego oraz jej związek z typem przywiązania     75
  2.1.5. Problem liczby bliskich związków i stałości wzorców przywiązania     81
  2.1.6. Przywiązanie w okresie dzieciństwa a funkcjonowanie dziecka w relacjach z rówieśnikami     84
  2.2. Praktyki wychowawcze rodziców a relacje dziecka z rówieśnikami     92
  2.2.1. Style wychowania     93
  2.2.2. Wybrane uwarunkowania praktyk rodzicielskich     100
  2.3. Podsumowanie     109
  
  ROZDZIAŁ 3. Przyczyny odrzucenia związane ze specyficznymi właściwościami dzieci     111
  
  3.1. Rozumienie innych ludzi i porozumiewanie się z nimi     111
  3.1.1. Uwarunkowania rozwoju teorii umysłu     115
  3.1.2. Znaczenie rozwoju teorii umysłu dla funkcjonowania dzieci w relacjach z rówieśnikami     120
  3.1.3. Charakterystyka modelu przetwarzania informacji społecznych przez dzieci opracowanego przez Nicki R. Crick i Kennetha A. Dodge’a     127
  3.1.4. Spojrzenie Karen L. Bierman na przyczyny odrzucenia związane z przetwarzaniem przez dziecko informacji o świecie i sobie samym     133
  3.2. Kompetencje emocjonalne     140
  3.2.1. Świadomość własnych stanów emocjonalnych i umiejętność komunikowania ich innym ludziom     142
  3.2.2. Rozpoznawanie emocji innych ludzi i umiejętność empatycznego reagowania na nie     145
  3.2.3. Kontrolowanie emocji     155
  3.2.4. Znaczenie kompetencji emocjonalnych dla funkcjonowania dziecka w relacjach z rówieśnikami     166
  3.3. Kompetencje społeczne     177
  3.3.1. Umiejętność współpracy     180
  3.3.2. Umiejętność rozwiązywania konfliktów     186
  3.3.3. Znaczenie kompetencji społecznych dla funkcjonowania dziecka w relacjach z rówieśnikami     194
  3.4. Podsumowanie     196
  
  ROZDZIAŁ 4. Przyczyny odrzucenia związane ze środowiskiem szkolnym     199
  
  4.1. Przyczyny odrzucenia związane z klasą szkolną     200
  4.2. Przyczyny odrzucenia związane z nauczycielem i organizacją procesu nauczania     210
  4.3. Podsumowanie     215
  
  CZĘŚĆ II. Wczesna profilaktyka odrzucenia rówieśniczego i pomaganie dzieciom odrzucanym    221
  
  ROZDZIAŁ 5. Wspieranie rodziców w wypełnianiu funkcji opiekuńczo-wychowawczej     225
  
  5.1. Zapobieganie powstawaniu pozabezpiecznego przywiązania     225
  5.1.1. Interwencje zmierzające do podnoszenia wrażliwości macierzyńskiej     229
  5.1.2. Interwencje zmierzające do zmian w posiadanych przez rodziców reprezentacjach dotyczących opieki     233
  5.1.3. Interwencje dostarczające rodzicom wsparcia społecznego w celu ułatwienia sprawowania opieki nad dzieckiem     235
  5.1.4. Interwencja w szczególnie trudnych przypadkach     237
  5.1.5. Możliwości praktycznego wykorzystania wyników badań nad zapobieganiem pozabezpiecznemu przywiązaniu     242
  5.2. Tworzenie rodzicom warunków do rozwijania kompetencji wychowawczych     245
  5.2.1. Programy oparte na teorii społecznego uczenia się Alberta Bandury     246
  5.2.2. Program Joanny Sakowskiej „Szkoła dla rodziców i wychowawców”     259
  5.2.3. Program wspomagania rozwoju kompetencji wychowawczych rodziców dzieci w wieku przedszkolnym Blanki Poćwiardowskiej     276
  5.2.4. Koncepcja terapii dzieci impulsywnych Rossa W. Greene’a i J. Stuarta Ablona     284
  5.3. Podsumowanie     288
  
  ROZDZIAŁ 6. Wspomaganie rozwoju psychospołecznego dzieci odrzucanych przez rówieśników     290
  
  6.1. Metody i programy wspomagania rozwoju psychospołecznego dzieci w wieku przedszkolnym i w młodszym wieku szkolnym     291
  6.1.1. Modelowanie i moralizowanie     297
  6.1.2. Program kształtowania umiejętności prospołecznych małego dziecka Ellen McGinnis i Arnolda P. Goldsteina     298
  6.1.3. Powierzanie zadań     301
  6.1.4. Program Joanny Grochulskiej dla dzieci agresywnych     302
  6.1.5. Indukcja     306
  6.1.6. Przyjaciele Zippiego     308
  6.1.7. Program zajęć wychowawczo-profilaktycznych „Spójrz inaczej”     315
  6.2. Wspomaganie rozwoju psychospołecznego dzieci w wieku 10–12 lat     321
  6.2.1. Program mediacji rówieśniczych     321
  6.2.2. Program Marty Herzberg wspomagania rozwoju psychospołecznego dzieci nielubianych przez rówieśników     326
  6.2.3. Modyfikacja zachowań typu A – program Niny Ogińskiej-Bulik     340
  6.3. Ryzyko związane z pomaganiem dzieciom odrzucanym przez rówieśników z powodu agresywnych zachowań     344
  6.4. Podsumowanie     351
  
  ROZDZIAŁ 7. Działania nauczyciela poprawiające sytuację dzieci odrzucanych w klasie szkolnej     353
  
  7.1. Tworzenie dzieciom warunków do przezwyciężania stereotypów i uprzedzeń wobec rówieśników w zespole klasowym     354
  7.2. Zmniejszanie ryzyka powstawania uprzedzeń w klasie i pomaganie dzieciom odrzucanym dzięki zmianie zachowań nauczyciela     367
  7.3. Podsumowanie     372
  
  ROZDZIAŁ 8. Przykłady interwencji systemowych     373
  
  8.1. Rozwój koncepcji pomagania dzieciom odrzucanym przez rówieśników     374
  8.2. Program systemowy Carolyn Webster-Stratton „Niewiarygodne lata”     379
  8.3. Interwencja systemowa „Szybka ścieżka” opracowana przez Grupę Badawczą ds. Zapobiegania Problemom Zachowania     393
  8.3.1. Charakterystyka programu „Szybka ścieżka”     394
  8.3.2. Efekty programu „Szybka ścieżka”     405
  8.4. Podsumowanie     414
  
  Zakończenie     417
  
  Bibliografia     421
  Spis bloków rozszerzających     441
  Spis rycin     442
  Spis tabel     444
  Indeks nazwisk     445
  Indeks rzeczowy     451
RozwińZwiń