INNE EBOOKI AUTORA
-22%
Autor:
Wydawca:
Format:
pdf, ibuk
Niniejsza książka stanowi próbę odpowiedzi na pytanie, czy w systemie partyjnym Czech i Słowacji funkcjonują i – co istotne – uzyskują polityczną relewancję ugrupowania populistyczne. W celu zawężenia opisu zjawisk populistycznych charakteryzujących systemy partyjne stworzony został nowy model partii populistyczno-marketingowych. Założeniem tego wywodu jest teza, że Słowacy są bardziej niż Czesi podatni na mobilizację populistyczną, określaną jako nowy populizm, co znajduje swój wyraz w systemach partyjnych tych państw. Autorka weryfikuje tę tezę, analizując uwarunkowania historyczne (okresu I Republiki Czechosłowackiej i okresu komunistycznego), społeczne, instytucjonalne oraz specyfikę rywalizacji. Za przykłady partii populistyczno-marketingowych służą trzy partie słowackie: Partia Obywatelskiego Porozumienia (SOP), Smer i Porozumienie Nowego Obywatela (ANO).
Kinga Wojtas – doktor nauk humanistycznych w zakresie politologii. Absolwentka Instytutu Nauk Politycznych Uniwersytetu Warszawskiego. Badaczka systemów politycznych i partyjnych Europy Środkowej. Adiunkt na Wydziale Studiów Politycznych w Wyższej Szkole Biznesu – National Louis University z siedzibą w Nowym Sączu.
Rok wydania | 2011 |
---|---|
Liczba stron | 269 |
Kategoria | Politologia |
Wydawca | Wydawnictwo Naukowe Scholar |
ISBN-13 | 978-83-7383-491-0 |
Numer wydania | 1 |
Język publikacji | polski |
Informacja o sprzedawcy | ePWN sp. z o.o. |
INNE EBOOKI AUTORA
POLECAMY
Ciekawe propozycje
Spis treści
Wykaz najczęściej używanych skrótów | 7 |
Wstęp | 9 |
Rozdział 1. Koncepcje teoretyczne partii politycznych | 15 |
1.1. Klasyczne teorie partii politycznych | 15 |
1.2. Współczesne teorie partii politycznych | 22 |
1.3. Koncepcje pokomunistycznej budowy partii politycznych | 33 |
1.4. Model partii populistycznych | 46 |
Rozdział 2. Uwarunkowania rozwoju tendencji populistycznych | |
w ramach systemu partyjnego | 64 |
2.1. Uwarunkowania historyczne | 64 |
2.2. Uwarunkowania okresu komunistycznego | 81 |
2.3. Uwarunkowania społeczne | 95 |
2.4. Uwarunkowania instytucjonalne | 113 |
Rozdział 3. Przyczyny powstawania partii populistycznych | 130 |
3.1. Populizm jako konsekwencja istnienia systemu demokratycznego | 130 |
3.2. Rywalizacja | 141 |
3.3. Kultura polityczna | 154 |
3.4. Komunikacja i media | 163 |
Rozdział 4. Partie populistyczno-marketingowe | 169 |
4.1. Partie populistyczne w Czechach | 169 |
4.2. Partie populistyczno-marketingowe na Słowacji. | |
Podstawy programowe | 171 |
4.3. Przywództwo i stosunki wewnętrzne | 187 |
4.4. Organizacja | 202 |
4.5. Wybory i elektoraty | 219 |
Zakończenie | 235 |
Spis rysunków, tabel i wykresów | 240 |
Bibliografia | 242 |