Zanieczyszczenie powietrza przez pojazdy samochodowe

Zanieczyszczenie powietrza przez pojazdy samochodowe

1 opinia

Format:

ibuk

RODZAJ DOSTĘPU

 

Dostęp online przez myIBUK

WYBIERZ DŁUGOŚĆ DOSTĘPU

Cena początkowa:

Najniższa cena z 30 dni: 6,92 zł  


6,92

w tym VAT

TA KSIĄŻKA JEST W ABONAMENCIE

Już od 24,90 zł miesięcznie za 5 ebooków!

WYBIERZ SWÓJ ABONAMENT

Monografia poświęcona szkodliwemu oddziaływaniu transportu drogowego na stan zanieczyszczenia powietrza aglomeracji wielkomiejskich na przykładzie Szczecina i Gorzowa Wlkp. Porównano związki toksyczne występujące w powietrzu z podstawowymi wskaźnikami eksploatacyjnymi silników spalinowych, głównie silników wysokoprężnych samochodów ciężarowych dużej ładowności i autobusów. Na podstawie badań drogowych, laboratoryjnych i symulacyjnych określono zależności między najczęściej występującymi związkami szkodliwymi w powietrzu atmosferycznym badanych aglomeracji (tlenkami azotu, dwutlenkiem siarki, tlenkiem węgla i pyłami zawieszonymi w powietrzu) a podstawowymi wskaźnikami eksploatacyjnymi silników wysokoprężnych oraz wskazano możliwości rozwiązania problemów wynikających z oddziaływania transportu drogowego na środowisko w aglomeracjach miejskich.
Odbiorcy książki: pracownicy naukowi i studenci wyższych uczelni technicznych oraz pracownicy instytucji związanych z projektowaniem i eksploatacją infrastruktury drogowej i ochrony środowiska, jak również osoby zajmujące się eksploatacją i ekologią transportu drogowego.


Rok wydania2011
Liczba stron153
KategoriaMotoryzacja
WydawcaWydawnictwa Komunikacji i Łączności
ISBN-13978-83-206-1913-3
Numer wydania1
Język publikacjipolski
Informacja o sprzedawcyePWN sp. z o.o.

Ciekawe propozycje

Spis treści

  Wykaz ważniejszych oznaczeń i skrótów    7
  1. Wprowadzenie    9
  2. Charakterystyka aglomeracji szczecińskiej    15
  3. Opis układu komunikacyjnego Szczecina    21
  3.1. Wiadomości wstępne    21
  3.2. Sieć drogowa    24
  4. Natężenie ruchu drogowego w aglomeracjach szczecińskiej i gorzowskiej    26
  4.1. Wiadomości ogólne    26
  4.2. Natężenie ruchu drogowego w Gorzowie Wielkopolskim    30
  5. Stan zanieczyszczenia środowiska na przestrzeni lat    32
  5.1. Natężenie ruchu drogowego w Szczecinie    32
  5.2. Skażenie powietrza    35
  5.3. Skażenia występujące w aglomeracji szczecińskiej    42
  5.3.1. Pomiary skażenia powietrza    42
  5.3.2. Skażenie powietrza tlenkami siarki    51
  5.3.3. Skażenie powietrza tlenkami azotu    53
  5.3.4. Skażenie powietrza pyłem zawieszonym PM10    54
  5.3.5. Średnioroczne skażenia powietrza w aglomeracji szczecińskiej    56
  5.3.6. Średnioroczne skażenia powietrza w aglomeracjach szczecińskiej i gorzowskiej    59
  5.3.7. Wpływ wybranego zanieczyszczenia powietrza na zapadalność na nowotwór płuc    62
  6. Charakterystyka skażeń wywołanych przez silniki spalinowe    64
  6.1. Oddziaływanie silników o zapłonie iskrowym    64
  6.2. Oddziaływanie silników wysokoprężnych    66
  6.3. Oddziaływanie paliwa silnikowego na skażenie atmosfery    67
  7. Parametry pracy silnika poddane badaniom    75
  7.1. Jednostkowe zużycie paliwa    75
  7.1.1. Wiadomości wstępne    75
  7.1.2. Zastępcze jednostkowe zużycie paliwa    82
  7.1.3. Badania symulacyjne jednostkowego zużycia paliwa    88
  7.2. Zadymienie spalin    96
  7.2.1. Zadymienie spalin silników wysokoprężnych o wtrysku bezpośrednim    98
  7.2.2. Zadymienie spalin silników wysokoprężnych o wtrysku pośrednim    106
  7.3. Elastyczność silników spalinowych napędzających pojazdy samochodowe    109
  7.3.1. Elastyczność silników wysokoprężnych samochodów ciężarowych    111
  7.3.2. Analiza elastyczności silników wysokoprężnych samochodów ciężarowych    114
  7.3.3. Elastyczność silników samochodów osobowych    116
  8. Analiza wyników badań    122
  8.1. Rodzaj pojazdu    122
  8.1.1. Samochody osobowe    122
  8.1.2. Samochody ciężarowe    123
  8.2. Zużycie paliwa    124
  8.3. Zadymienie spalin    127
  8.4. Elastyczność silnika    129
  8.5. Zależność między zawartością SO2 i NO2 a parametrami eksploatacyjnymi badanych silników    131
  9. Kierunki poprawy istniejącego stanu    135
  9.1. Uwagi ogólne    135
  9.2. Propozycje rozwiązania problemu w aglomeracji szczecińskiej    139
  10. Podsumowanie i wnioski    143
  Literatura    145
  Słownik podstawowych pojęć    153
RozwińZwiń